Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nadvláda Makedonie nad Řeckem
Advertisements

Počátky řecké civilizace a velká kolonizace
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření:
Řecko-perské války. Řecko-perské války Řecko-perské války Po bitvě u Plataje (479 př. Kr.) válka pokračovala ještě několik let, ale o vítězi již nebylo.
PŘÍRODNÍ PODMÍNKY, ZEMĚDĚLSTVÍ, ŘEMESLO, OBCHOD
Název Peloponéská válka Předmět, ročník Dějepis, prima
A Ω KVÍZ Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Vznik státních útvarů III.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Název Archaické období Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast
Homérské a archaické období
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Řecko Klasická doba BC.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Mgr. Soňa Jarošová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Jméno autora: Mgr. Petra Trajerová Datum vytvoření:
PŘÍRODNÍ PODMÍNKY, ZEMĚDĚLSTVÍ, ŘEMESLO, OBCHOD
Název Doba helénistická Předmět, ročník Dějepis, prima
Starověké Řecko I. počátky.
Sparta Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Sparta.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Klasické období Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o klasickém období.
Archaické období století př. n. l..

Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Název Klasické období Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast
Název: Peloponéská válka Autor: Mgr. Eva Vondrková
Dějepis Starověk – Řecko 2 Pavel Šupka
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Archaické období Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Číslo: VY_32_INOVACE_26_15 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Sparta.
Archaické období století př.n.l.
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis
Peloponéská válka.
Dějepis Starověk – Řecko 3 Pavel Šupka
Dějepis Starověk – Řecko 1 Pavel Šupka
Velká řecká kolonizace Dagmar Zemanová
Počátek řeckých civilizací.
Dějepis Starověké Řecko 1.
Klasické Řecko 5. – 4. stol. př. n. l.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Athény za Perikla a peloponéská válka Název sady: Staroorientální.
Téma: ŘECKO-PERSKÉ VÁLKY Předmět: Dějepis Ročník: 6 Klíčová slova: Klasické období Škola: ZŠ Náklo Autor: Mgr. Barbora Volmanová Datum: 5/2012.

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Poleis. Athény a Sparta Název sady: Staroorientální.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Osoblaha AUTOR: Marian Hrabovský NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_Pravěk a Starověk TEMA: Vývoj společnosti v pravěku a starověku ČÍSLO PROJEKTU:
ŘECKÉ DĚJINY.
ŠKOLA:Základní škola a Mateřská škola Nemilany VYUČUJÍCÍ:Mgr. Iveta Šlahařová TÉMATICKÁ OBLAST:Starověk PŘEDMĚT:DROČNÍK:6. NÁZEV MATERIÁLU:Starověké Řecko-
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
Antické Řecko (doba železná) uč. str Formování městských států (archaické období 8. – 6. stol.př.n.l.) osídlení v údolích mezi horami – nevznikl.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Starověké Řecko VZNIK MĚSTSKÝCH STÁTŮ (8. – 6. stol. př. n. l.)
Sparta Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
SPARTA pro 6. ročník M. Kryška.
Peloponéská válka.
Digitální učební materiál:
ŘECKO - PERSKÉ VÁLKY (5. stol. př. n. l.).
ŠKOLA: Základní škola a Mateřská škola Nemilany
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Anna Zabranská Číslo
OBDOBÍ PO PERSKÝCH VÁLKÁCH
SPARTA pro 6. ročník M. Kryška.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
ROZKVĚT ANTICKÉHO ŘECKA
PELOPONÉSKÉ VÁLKY 431 př. n. l. až 404 př. n. l.
Transkript prezentace:

Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49   Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0205 Šablona: III/2 Sada: 1 Číslo materiálu v sadě: 6 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky

Název: Starověké Řecko Jméno autora: Mgr Název: Starověké Řecko Jméno autora: Mgr. Vladislava Heglasová Předmět: Dějepis Jazyk: Čeština Klíčová slova: klasické otrokářství, Velká řecká kolonizace, polis, klasická demokracie, helénismus Cílová skupina: žák 1. ročníku Stupeň a typ vzdělání: střední odborné Očekávaný výstup: Žák pochopí rozdíl mezi otrokářstvím staroorientálních despocií a klasickým otrokářstvím starověkého Řecka, dokáže vysvětlit příčiny a odlišnosti Velké řecké kolonizace, definovat pojmy polis a helénismus, rozlišit politické formy řeckého městského státu, umí popsat podstatu fungování klasické demokracie.

Metodický list/anotace Na základě motivační prezentace se žák seznámí s fungováním klasického otrokářství starověké řecké polis na pozadí městských států Athén a Sparty, dílčí průběžné úkoly mu pomohou rozlišit střídající se politické formy vlády v řeckých městských státech a pochopit principy přímé demokracie, zamyslet se nad příčinami a důsledky válečných konfliktů starých Řeků. Datum vytvoření: 16.9. 2012

Starověké Řecko středomořská civilizace doby železné klasická kultura městské státy – „polis“ Řekové navázali na vyspělou kulturu minojskou a mykénskou přícházeli ze severu a osidlovali egejskou oblast v období 2000 př. n. l. – 1000 př. n. l. ve 4 vlnách: Aiolové, Ionové, Achájové, Dórové

Parthenón symbol starověkého Řecka Obrázek č. 1

Homérské období 11. – 8. stol. př. n. l. – mytologické období („homérské“ eposy Ilias a Odyssea) - hrdinský ideál přírodní podmínky - uzavřená území zemědělství: nedostatek zem. půdy, pěstování oliv, obilí,vinné révy, fiků; pastevectví a rybolov těžba: rudy různých kovů, mramor, hrnčířská hlína (kol. r. 800 př .n. l. – železné nástroje zcela běžné) řemesla: hrnčířství (geometrická keramika) textilní výroba, koželužství, zpracování dřeva městské státy („polis“) – centra oblastí rodová aristokracie – vládla, všechna práva démos (lid) – odstupňování práv (kategorie)

Homér Britské muzeum, Londýn Obrázek č. 2

Období Velké řecké kolonizace 8. – 6. stol. př. n. l. – řecká města založila řadu osad v jižní Itálii, na Sicílii, v jižní Francii, později ve vých. Středomoří a Černomoří, obchodní osady v deltě Nilu nově založená města (kolonie) - nezávislá na své mateřské polis (metropoli), jen citové a náboženské pouto kolonizace podpořila rozvoj dálkového obchodu, ale nevyřešila sociální problémy

Mapa řecké a fénické kolonizace Obrázek č. 3

do konce 6. století př. n. l. - aristokracie zbavena moci a v městských státech se střídají tyto formy vlády: 1. raná řecká tyranis 2. demokracie 3. oligarchie Úkol: Přiřaďte odpovídající typ vlády: vláda bohatých vláda jednoho člověka vláda lidu

Řešení: 1. b) raná řecká tyranis (vláda jednoho člověka – tyrana, pokroková přechodná vláda) 2. c) demokracie (vláda lidu) 3. a) oligarchie (vláda bohatých)

řecká města spojoval společný kult bohů (Zeus – nejvyšší bůh) Olympijské hry od roku 776 v Olympii mezi řec. městskými státy vznikaly četné spory (peloponéská válka), ale i solidarita v boji proti Persii (Řecko-perské války) Úkol: Porovnej vývoj Athén a Sparty a zamysli se, s jakým výsledkem asi tyto války skončily a proč?

Zeus a Ganymédés Obrázek č. 4

Sparta založili Dórové – vládnoucí vrstva (SPARŤANÉ = vojáci) heiloti – nesvobodní (původní podmaněné zemědělské obyvatelstvo) perioikové – svobodné politicky bezprávné obyvatelstvo (cizinci – řemeslníci, obchodníci) státní výchova hochů a dívek silné vojsko – pěchota těžkooděnců v čele tzv. peloponéského spolku (sdružení měst na Peloponésu)

Hoplité novodobá rekonstrukce Obrázek č. 5

Athény na poloostrově Attika vyspělá zemědělská výroba, řemesla, obchod 594 př. n. l. – Solónovy reformy (zrušil dlužní otroctví, 4 třídy svobodného obyvatelstva s odstupňovanými právy a povinnostmi podle majetku + cizinci a otroci) 508 př. n. l. - Kleisthenés vydal ústavu, která zaručovala stejná práva všem svobodným občanům = OTROKÁŘSKÁ DEMOKRACIE všestranný rozvoj athénského státu

Athénská Akropole Obrázek č. 6

přelom 5. a 6. stol. př. n. l. – ŘECKO-PERSKÉ VÁLKY – obranná válka Řeků proti Persii 490 př. n. l. – bitva u Marathonu 480 př. n. l. – bitva u Thermopyl 480 př. n. l. – bitva u ostrova Salaminy 479 př. n. l. – bitva u Platají - válka za osvobození řeckých měst v Malé Asii Řešení: vítězství Řeků nad přesilou Peršanů (odhodlání uhájit svobodu, znalost vlastního prostředí a např. pohyblivější lodě)

Leónidás u Thermopyl Jasques-Louis David Louvre Museum Obrázek č. 7

Úkol: Pokus se vysvětlit podstatu řecké klasické demokracie. Po porážce Peršanů vzniká athénský námořní spolek (Athény zbohatly, vybudováno opevnění, silné loďstvo) klasická demokracie za Perikla - vrchol Athén Úkol: Pokus se vysvětlit podstatu řecké klasické demokracie.

Periklova busta Britské muzeum Obrázek č. 8

Řešení: klasická demokracie v Řecku byla přímou demokracií - svobodní občané si byli rovni muži nad 20 let tvořili lidový sněm většina úředníků byla vybírána losem nad nimi dohlížel lidový sněm a soud členové sněmu pobírali malý plat stát vyplácel podpory chudším (práv byli zbaveni pouze cizinci a otroci)

Řešení: 431 – 404 př. n. l. – peloponéské války jako vyústění sporů mezi Athénami a Spartou skončily: porážkou Athén oslabily ale obě města (Příčiny: Athény zacházeli se svými spojenci jako podřízenými, Sparta našla spojence v Persii)

Peloponéské války Obrázek č. 9

Úkol: Pokus se vysvětlit pojem „helénismus“. 338 př.n.l. – řecká města poražena Makedonií (Filip II. - bitva u Chaironeie), po sjezdu v Korintu – společné tažení proti Persii Alexandr Makedonský pokračoval ve výbojích svého otce (dobyl celou Přední Asii a Egypt, pronikl až do západní Indie) a zahájil období tzv. HELÉNISMU Úkol: Pokus se vysvětlit pojem „helénismus“.

Alexandr Veliký busta v kodaňské glyptotéce Obrázek č. 10

Řešení: Období helénismu je charakteristické propojením řecké kultury s kulturním dědictvím civilizací starověkého orientu. pol. 2. stol. př. n. l. - Makedonie a Řecka se zmocnila říše římská 30 př. n. l. – připojen k Římu Egypt jako poslední z helénistických států

Odkazy: Použité zdroje: internet Dostupné pod licencí GNU Free Documentation License na www: Obrázek č. 1 MOUNTAIN. Wikimedia Comons [online]. [cit. 16.9.2012]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Parthenon_from_west.jpg> Obrázek č. 2 NEUVEDEN. Wikimedia Comons [online]. [cit. 16.9.2012]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Homer_British_Museum.jpg> Obrázek č. 3 BENOWAR. Wikimedia Comons [online]. [cit. 16.9.2012]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:AntikeGriechen1.jpg> Obrázek č. 4 MORAN, David Liam. Wikimedia Comons [online]. [cit. 16.9.2012]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ganymedes_Zeus_MET_L.1999.10.14.jpg> Obrázek č. 5 MEGISTIAS. Wikimedia Comons [online]. [cit. 16.9.2012]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Therm2007.jpg>

Obrázek č. 6 CARR, Adam. Wikimedia Comons [online]. [cit. 16. 9. 2012] Obrázek č. 6 CARR, Adam. Wikimedia Comons [online]. [cit. 16.9.2012]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Acropolis3.JPG> Obrázek č. 7 NEUVEDEN. Wikimedia Comons [online]. [cit. 16.9.2012]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jacques-Louis_David_004_Thermopylae.jpg> Obrázek č. 8 BOBAK. Wikimedia Comons [online]. [cit. 16.9.2012]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:112307-BritishMuseum-Perikles.jpg> Obrázek č. 9 < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pelop_krieg1.png> Obrázek č. 10 PEDERSEN, Gunnar Bach. Wikimedia Comons [online]. [cit. 16.9.2012]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Aleksander-d-store.jpg>