Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P24/19. 3. 2013, Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Biologie člověka Autor:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P14/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu:Botanika –věda o rostlinách.
Advertisements

Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P22/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Biologie člověka Autor:
Pionýrů 400, Frýdek – Místek
Smyslové ústrojí - zrak
Smysly Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci smyslové soustavy.
Oko Kateřina Lasáková, V.A.
Optické vlastnosti oka
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
Smyslová ústrojí Funkce:
Smysly - zrak (c) Mgr. Martin Šmíd.
Optické vlastnosti oka
Optické vlastnosti oka
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
SOUSTAVA SMYSLOVÁ Informace o okolním světě a o vlastním těle dostáváme prostřednictvím smyslových buněk Smyslové buňky tvoří základ čidel Čidla jsou vybavena.
Soustavy smyslové Ústrojí zrakové
Zrakové ústrojí - zrak je nejdůležitějším smyslem pro orientaci v prostoru - orgánem zraku je oko - oko je uložené v očnici Stavba oka - složeno ze tří.
OKO Marcela Hanáková.
Oční vady Krátkozrakost, dalekozrakost, šedý zákal, zelený zákal, vetchozrakost, šilhání, astigmatismus, barvoslepost, šeroslepost.
Zrakové ústrojí- organum visus
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Nervová soustava- receptory
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
 Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kate ř ina Č ermáková Datum: Cílový ro č ník: 8.
Název šablony: Inovace v chemii52/CH28/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Autor: Mgr. Eva Vrtišková Předmět:
Oko Pavel Vlček ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_344. Oko párový orgán umožňující vidění vnímá elektromagnetické záření o vlnové délce nm lidské.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
50.1 Člověk – smyslová soustava
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
Opakování - zrak, sluch Jak se nazývají tři vrstvy tvořící stěnu oka?
úvodní prezentace k hodině s využitím aplikace EyeXam pro iPad
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
STAVBA OKA.
Smyslové orgány. Smyslová ústrojí (čidla) obsahují smyslové buňky (receptory) Receptory: - z vnějšího prostředí - z vnitřních orgánů - z pohybové soustavy.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autor: Lenka Kraváčková
Oko. Oko Jeden ze smyslových orgánů Zrakem vnímáme světlo, jeho intenzitu, barvy, tvary, vzdálenosti Umožňuje rozvoj mysli, vzdělání a zážitků.
Výstup: VY_52_INOVACE_Př.8.26
Smyslové vnímání OKO.
Optické vlastnosti oka
LIDSKÉ OKO A JEHO FUNKCE V TĚLE
Biofyzika - optika Vady oka a jejich korekce Základní oční vady Vady čočkyVady sítniceVady rohovky KrátkozrakostBarvoslepostAstigmatismus DalekozrakostŠeroslepost.
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
4.) Zrak. -orgán zraku-oko -centrum zraku=týlní lalok koncového mozku -ochrana oka:-obočí -víčko+řasy -slzné žlázy -sliznice víček =spojivka.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Ing. Lubor Dvořák Název: VY_32_INOVACE_05_A_16 Ústrojí zraku Téma: Biologie člověka Číslo projektu:
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_32_Smysly.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._33.ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ TÉMA: ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ ČÍSLO PROJEKTU:
Oko Savců Matějka, Grulich, Preget. Části oka - obrázek.
ÚSTROJÍ ZRAKU (opakování pojmů - 1.část) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č.
Projekt „Z očí do očí,“  Komorové oko, dělí se na přední a zadní komoru  Rohovka – propouští světlo do oka  Zornice – ve středu duhovky, rozšiřuje.
Ústrojí zrakové. N Á ZEV Š KOLY: Gymn á zium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Č Í SLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ N Á ZEV MATERI Á LU: VY_32_INOVACE_6C_03_ÚSTORJÍ.
OKO Biologie Schmidtová, Fojtů, Pospíšilová Sexta a.
ÚSTROJÍ ZRAKU VY_32_INOVACE_18_23. Zrak nejdůležitější lidský smysl pomocí zraku získáváme asi 80 % informací obr. 1.
Lidské oko. Stavba Bělima cévnatka sítnice Žlutá skvrna Zrakový nerv Slepá skvrna Komorová voda čočka duhovka rohovka Řasnaté tělísko sklivec.
SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ - smyslová ústrojí = čidla - patří sem: zrak, sluch, čich, hmat, chuť - smyslová buňka přijme podnět → šíření po nervových vláknech do.
Smyslová ústrojí Funkce:
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_16_PŘÍRODOPIS
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Zdeněk Ogrodník NÁZEV: Oko, vady TÉMATICKÝ CELEK: Biologie člověka.
Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka I.
Zrakový Analyzátory.
Lidské oko Optické čočky Název školy
ÚSTROJÍ ZRAKU (opakování)
Smyslové orgány - OKO Obr. 1
Lidské oko
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Transkript prezentace:

Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P24/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Biologie člověka Autor: Mgr. Eva Vrtišková Předmět: Přírodopis Třída: VIII. Tematický okruh: Orgánové soustavy člověka Téma: Smyslové orgány I.(zrak) Druh výukového materiálu: prezentace Použití ICT: interaktivní tabule, prezentace v.ppt, interaktivita Didaktické, metodické poznámky (popis použití výukového materiálu ve výuce): výklad seznamující žáky se základními smyslovými orgány, jejich stavbou, funkcí a onemocněním. Tato prezentace je zaměřena na zrak. Použité zdroje: - Přírodopis, učebnice pro osmý ročník ZŠ a víceletá gymnázia. FRAUS 2006, Plzeň. - Poznámky k učebnicím přírodopisu. Dostupné online z: Vlastní poznámky

Zrakové ústrojí

 Nejdůležitější smysl pro orientaci v prostoru  80% informací z okolí  Orgán zraku = oko  Vlastní receptory = světločivé buňky - tyčinky a čípky

 Oko uloženo v kostěné očnici  3 vrstvy – bělima, cévnatka, sítnice  BĚLIMA – přechází vpředu v průhlednou rohovku – lom světla  CÉVNATKA – přechází v řasnaté těleso, na kterém je zavěšena čočka, a pigmentovou duhovku, v níž je otvor zornice  Zornice reguluje množství vstupujícího světla

 SÍTNICE – oční pozadí  Obsahuje tyčinky a čípky – vlastní receptory  Tyčinky – černobílé vidění, za šera  Čípky – barevné vidění  Slepá skvrna – neobsahuje Č ani T, místo odstupu zrakového nervu  Žlutá skvrna – místo nejostřejšího vidění, pouze čípky

 SKLIVEC – vyplňuje vnitřek oka  Přídatné orgány oční:  Okohybné svaly – poruchou vzniká šilhání  Víčka – ochranná funkce, mrkání – zvlhčování oka. Na spodu spojivka přecházející na bělimu  Slzy – produkt slzných žláz, antibakteriální účinky

 Světlo vstupuje přes rohovku, čočku, sklivec = světlolomná prostředí  Čočka může pomocí řasnatého tělesa měnit svoji tloušťku = akomodace – zajišťuje ostrý obraz  Světlo dopadá na sítnici, kde podráždí T a Č.  Vzniklé vzruchy jsou zrakovým nervem vedeny do mozku – týlní lalok  Na sítnici dopadá obraz obrácený, v mozku je obrácen nazpět

 Dalekozrakost – hypermetropie / Krátkozrakost – myopie:  Poruchou lomivosti optické soustavy  Blízký/ daleký objekt nevidí ostře  Astigmatismus:  Nesprávné zakřivení rohovky  Neostrý obraz

 Porucha barvocitu – barvoslepost:  Částečná / úplná  Genetické vlivy  chybění čípků – nejč. zelená a červená barva  Šilhání (strabismus)  Porucha činnosti okohybných svalů  Šedý zákal – degenerace čočky  Zelený zákal – zvýšení nitroočního tlaku

 srovnání

 Šilhavost  Slepota  Šeroslepost  Barvoslepost  Krátkozrakost  Dalekozrakost  Bělima  Cévnatka  Duhovka  Rohovka  Zornice  Upravuje se spojkami  Bohatě prokrvená střední část oka  Průhledná přední část bělimy  Obraz vzniká před sítnicí  Špatná koordinace okohybných svalů  Kruhový otvor uprostřed duhovky  Úplná ztráta zraku  Barevná část oka  Špatná činnost tyčinek  Vazivová blána udržující stálý tvar oka  Špatná činnost čípků

  g g   ory/image086.gifhttp://static.inoptik.upgates.com/e/e5xgkyxtf050 51cc094e420.jpg ory/image086.gifhttp://static.inoptik.upgates.com/e/e5xgkyxtf050 51cc094e420.jpg  e4066e5001/anatomie%20ucho.jpg e4066e5001/anatomie%20ucho.jpg       