ZŠ a MŠ Olšovec, příspěvková organizace Vzdělávací materiál, šablona – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji čtenářské a informační gramotnosti I/2 VY_12_INOVACE_27/36 – sada č.2 Autor: Helena Jordánová, Mgr. Období: září 2011 – červen 2012 Ročník: Vzdělávací oblast: prvouka VZDUCH Anotace: Výukový materiál je možno použít v tematickém celku Neživá příroda, Podmínky života Žáci se seznamují s vlastnostmi vzduchu a s důležitostí kyslíku pro život Pracovní list č.3 využijeme jako návod pro pokusy se vzduchem, list č.4 je pro zápis našich pozorování.
Vzduch je všude kolem nás, je to bezbarvý plyn. Nevidíme ho a ani nevnímáme, pokud neproudí vysokou rychlostí. Vzduch obaluje celou naši Zemi, tím nás chrání před nebezpečným slunečním zářením a zemský povrch ochlazuje. Nebýt vzduchu vše živé by se na Zemi spálilo. Vzduch je obsažen i ve vodě a půdě. Všechny živé organismy jsou na vzduchu závislé, protože dýchají kyslík. vzduch v okolí vzduch v půdě vzduch ve vodě Složení vzduchu:
Pokusy se vzduchem 1. Nadechni se změř si na hodinách, jak dlouho dokážeš zadržet dech. Proč se potřebuješ nadechnout? 2. Nafoukni balonek a pusť jej do prostoru. Proč nafouknutý, nezavázaný balonek letí? 3. Zapal svíčku a po chvilce ji přikryj čirou sklenicí. Proč svíčka zhasne? Co se ve sklenici spotřebovalo? 4. Pouštěj z větší výšky různé předměty. Proč všechny letí dolů? Proč některé letí déle a jiné kratší chvíli? 5. Ponořuj do nádoby různé předměty, zkus ponořit nafouknutý balonek, nebo uzavřenou sklenici. Proč se balonek nepotopil? 6. Ponoř sklenici hrdlem do nádoby. Proč se voda nenaplnila až ke dnu?
Mé poznatky o vzduchu
Obrázky byly použity z klipartu MS.