VY_32_INOVACE_EKO_19 PROPAGACE I
PROPAGACE I Autor: Ing. Hana Motyčková EKO VY_32_INOVACE_EKO_19 PROPAGACE I Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: 31. 1. 2013 Klíčová slova: propagační mix, propagační strategie, marketingová komunikace, reklama Anotace: Prezentace na ověření dosavadních znalostí o marketingovém mixu, na získání znalostí o propagaci, propagačním mixu, propagačních strategií a marketingové komunikaci. Způsob využití: Žáci zhlédnou prezentaci s odborným výkladem. Následně učitel prověří, zda žáci porozuměli danému tématu - zpětná vazba.
EKO VY_32_INOVACE_EKO_19 Propagace propagace (model 4 P) nebo marketingová komunikace (model 4 C) spotřebitelé – vědět o produktu, přesvědčeni o výhodách, vznik potřeby koupě propagace = forma komunikace mezi prodávajícím a kupujícím za účelem ovlivnění prodeje výrobků, služeb aktivity určené ke komunikaci se zákazníky informuje, připomíná, přesvědčuje vlastnosti a dostupnost produktu
Propagační (komunikační) mix EKO VY_32_INOVACE_EKO_19 Propagační (komunikační) mix reklama – placená neosobní forma komunikace, informovat a ovlivnit spotřebitele podpora prodeje – forma propagace public relations – neosobní forma komunikace, publikování pozitivních informací - dobré mínění o firmě přímý marketing – adresná komunikace mezi zákazníkem a prodávajícím osobní prodej – nejnáročnější forma propagace, prodej pomocí osobního kontaktu
Propagační strategie propagační strategie – dva typy EKO VY_32_INOVACE_EKO_19 Propagační strategie propagační strategie – dva typy B2B – zaměřená na prostředníka obchodníci – VO, MO výrobce se snaží prosadit výrobek do distribuční sítě B2C – zaměřená na spotřebitele výrobce se snaží prosadit výrobek u kupujících, aby jej požadovali u obchodníků
Marketingová komunikace EKO VY_32_INOVACE_EKO_19 Marketingová komunikace marketingová komunikace – přenos sdělení mezi zdrojem a příjemcem komunikační model AIDA – 4 fáze chování kupujícího před nákupem: upoutání pozornosti, vzbuzení zájmu, vyvolání přání vlastnit výrobek, dosažení akce - koupě fáze komunikačního modelu – cíl: předat sdělení tak, aby příjemce pochopil zdroj sdělení zakódování přenos dekódování příjemce
Marketingová komunikace EKO VY_32_INOVACE_EKO_19 Marketingová komunikace zpětná vazba - reakce příjemce na sdělení (souhlas, odeslání soutěžního kuponu) informační šumy – narušují komunikační proces (hluk z ulice, nepozornost příjemce) komunikace verbální komunikace neverbální komunikace (mimika, gestika, posturologie, kinezika, haptika) elektronická komunikace
Propagační (komunikační) mix EKO VY_32_INOVACE_EKO_19 Propagační (komunikační) mix REKLAMA působí na každého, vědomě, nevědomky placená neosobní forma jednosměrné komunikace, cíl: informovat spotřebitele a ovlivnit jeho nákupní chování vytvářet dobré mínění o firmě – u veřejnosti, u zaměstnanců, v podnikatelské sféře, zvyšovat poptávku po výrobku, vytvářet silnou značku
Propagační (komunikační) mix EKO VY_32_INOVACE_EKO_19 Propagační (komunikační) mix přesvědčuje, připomíná vlastnosti a dostupnost produktu výhoda: k zákazníkovi kdykoliv, kdekoliv, levně, rychle reklamní sdělení má obsahovat, co neodporuje etickým a mravním normám, zákonům zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy
Propagační (komunikační) mix EKO VY_32_INOVACE_EKO_19 Propagační (komunikační) mix DRUHY REKLAMY všeobecná – cíl: zvýšit poptávku po výrobcích bez rozdílu značky značková – cíl: propagovat výrobek nebo službu určité značky instituční – cíl: pozitivní mínění o firmě v očích veřejnosti
Propagační (komunikační) mix EKO VY_32_INOVACE_EKO_19 Propagační (komunikační) mix FUNKCE REKLAMY informativní – informovat o existenci výrobku nebo slevě přesvědčovací – přimět spotřebitele ke koupi propagovaného zboží nebo služby připomínací – oblíbený výrobek stále existuje a lze jej koupit
Propagační (komunikační) mix EKO VY_32_INOVACE_EKO_19 Propagační (komunikační) mix TEORIE REKLAMY silná teorie – vychází z toho, že reklama zákazníka ovlivní, přesvědčí o nákupu zboží nebo služby, reklama vytváří konzumní společnost slabá teorie – zákazníka ovlivňují zvyky, nákupní chování, tradice, reklama – funkce informační
EKO VY_32_INOVACE_EKO_19 Zdroje Moudrý, M. Základy marketingu. Kralice na Hané: Computer Media, s. r. o., 2008. ISBN 978-80-7402-002-5. Boučková, J. a kolektiv autorů. Základy marketingu. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, 1999. ISBN 80-7079-527-1. Jakubíková, D. Marketing v cestovním ruchu. Praha: Grada Publishing, a. s., 2012. ISBN 978-80-247-4209-0.