Kurs výroby domácího sýra a jogurtů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rádi bychom Vám představili jedinečnou novinku na trhu s krmivem pro psy. Rádi bychom Vám představili jedinečnou novinku na trhu s krmivem pro psy.
Advertisements

Christina Bočáková 3. ročník
VY_32_INOVACE_18 - TUKY A BÍLKOVINY
Metabolismus Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o funkci metabolismu člověka.
VY_32_INOVACE_G Otázky na bílkoviny
Látkové složení lidského těla- prvky
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_VEJPA_POTRAVINY1_13
Škola: Praktická škola dvouletá
Zásady výživy sportovce
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_DVOLE_SUROVINY1_08
Organické a anorganické sloučeniny lidského těla
TRENDY VE VÝŽIVĚ – kterými se řídit a kterými ne
OLIGOSACHARIDY A POLYSACHARIDY
Vlastnosti živých organizmů (Chemické složení)
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět:Chemie Ročník:9. Téma:Přírodní.
Rozdělení potravin „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.“ 40, Ing.Miroslava Prchalová, Potraviny.
Předmět: Potraviny a výživa Ročník: druhý
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_ P9 _ 1.9 TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ Metabolické procesy trávicí soustavy TYP: DUM výkladový.
Téma: Ověřování gastronomických dovedností a vědomostí
UGO.
Výživa 2.S Zakysané výrobky.
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Vzdělávací příručka pro výuku odborných předmětů Střední odborná škola ekologická a potravinářská, Veselí nad Lužnicí 2011.
Potravinový talíř Člověk a jeho zdraví.
„EU peníze středním školám“
Výživa Metabolismus = látková výměna – soubor chemických dějů v buňkách katabolismus: štěpení živin na jednodušší látky, definitivně končí u CO2, H2O a.
Předmět: Odborný výcvik Ročník: 1. Téma: Chov Zvířat
VY_52_INOVACE_ZBP1_4164VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_VEJPA_POTRAVINY1_14
METABOLISMUS = chemické látkové přeměny v těle
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
VY_52_INOVACE_ZB03_1064TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám  Číslo projektuCZ.1.07/ /  Číslo projektu:Rozvoj.
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
01.13 METODIKA VÝROBY SÝRŮ Ing. Václav Švarc
Mléko a mléčné výrobky ve výživě
Mezinárodní den mléka? Cože? Kdy?.
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michal Kapoun. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Škroby. Charakteristika škrobů Škrob je z chemického hlediska polysacharid složený z mnoha molekul glukóz. Škroby vznikají v rostlinách jako produkt fotosyntetické.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Lada Marholdová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
SACHARIDY. Sacharidy neboli glycidy (řecky glykes = sladký) patří mezi tzv. základní živiny, jsou hlavní součástí lidské potravy (více než 55% objemu),
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu:VY_32_INOVACE_564_ Výkup mléka Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná škola,
Potraviny poživatiny s výživovou (nutriční) a energetickou hodnotou.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
STŘEDN Í ODBORN Á Š KOLA A STŘEDN Í ODBORN É UČILI Š TĚ MĚSTEC KR Á LOV É T.G. MASARYKA 4 Sada číslo 15.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Lada Marholdová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Název školyStřední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Věra Tupá Název šablonyVY_32_INOVACE POV Název DUMuPOV.13O7.1K.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Lada Marholdová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
STŘEDN Í ODBORN Á Š KOLA A STŘEDN Í ODBORN É UČILI Š TĚ MĚSTEC KR Á LOV É T.G. MASARYKA 4 Sada číslo 15.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu:VY_32_INOVACE_568_ Výroba sýrů a jogurtů 2 Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Mléko Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dana Vinterová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Mléčné výrobky. Vejce Vypracoval: Lukáš Karlík
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Jištění kvality technologických procesů
Potraviny a výživa – Sýry
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Buňka  organismy Látkové složení.
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_569 Výroba sýrů a jogurtů -Test Název školy: Masarykova střední škola zemědělská.
Zbožíznalství pro 2. ročník oboru prodavač 2.ročník Srpen 2013
Základní škola, Hradec Králové
Transkript prezentace:

Kurs výroby domácího sýra a jogurtů Uvítání Pro KVC Harmonie Přednáší Jan Kostelník © 2007

Přednáška na téma: Domácí výroba čerstvých sýrů a jogurtů Úvod do sýrařství Historie Nutriční hodnota sýra a jogurtů Rozdělení sýrů Co budeme potřebovat ? Pomůcky, přísady a suroviny Jejich výrobci a dodavatelé Postup výroby a skladování Hlavní body pracovního postupu + praktické ukázky Ochutnávka sýra a diskuse Odpovědi na případné doplňující otázky Popsat organizaci kursu s info o nutnostech občas odběhnout ( kvůli technologii – časté čekání mezi jednotlivými operacemi )

Úvod do sýrařství Historie sýrařství Sýr a mléčné výrobky jsou vysoce ceněnou potravinou,kterou lidstvo využívá již od dob,kdy si začalo osvojovat chov zvířat. Nejstarší zmínka je 5000 let stará a pochází ze sumerskeho vlysu z Mezopotámie ( i tato oblast dnešní pouště kdysi kupodivu oplývala mlékem ). Sýr znali také Trojané,kterým mohla tato hodnotná energetická potravina pomoci tak dlouho vzdorovat Řekům ve známé trojské válce. Sýr vyráběli také zruční Keltové a v oblasti Středomoří se jeden národ učil od druhého ve znalostech jeho výroby ( Dokonce i řečtí učenci se věnovali studiím jak zlepšit chuťové vlastnosti sýrů ). Kolem roku 1000 se vznikem prvních měst začíná vzkvétat i trh se sýry ( jako výměnný naturální obchod ).Výrobě a zdokonalování metod přípravy sýra se tehdy věnovaly především kláštery. Možno doplnit ukázky některých zemí ,kde se trhy se sýrem vyrábí dodnes popř.ukázky z mlékáren a foto ( Holandsko trhy,Švýcarsko-každá vesnice-okolí má sýrárnu a sýraře,ke kterým jezdí zpracovávat mléko zemědělci z okolí )než se vypíše text začni s legendou o sýru ( ve vaku v poušti sražený sýr )

Nutriční hodnota sýra Sýr je ve své podstatě převážně koncentrát mléčné bílkoviny vyrobený z mléka. Obsahuje tedy většinu jeho složek,které se v průběhu výroby a zrání dále mění na různé formy ( většinou jde o štěpení složitějších látek na jednodušší - lépe stravitelné ) Bílkoviny pro stavbu svalové hmoty a nervového systému. Tuky zdroj energie a díky němu lze využít i vitamíny rozpustné v tucích ( A,D,E,K ). Ca,P pro stavbu kostí. Kyselina mléčná pro stavbu a funkci buněčných jader ( vitalita ve stáří ) Výroba sýra tedy spočívá v řízeném rozkladu jeho hlavních složek ( Bílkovina,tuk.. ) a jeho význam je ve zdroji stavebních látek a energie. Pozn.Jogurty mají význam spíše na harmonizaci trávícího ústrojí tzv.Bifidobakterie mají schopnost obnovovat přirozenou mikroflóru střev a napomáhají ve vstřebávání složek potravy.Dále jsou jogurty zdrojem energie a kyseliny mléčné. Pozn.Info o možnosti náhrady kravského mléka za kozí při alergiích ( laktózové intoleranci atd. )

Orientační složení kravského mléka Název složky mléka % Obsah ve 100g Poznámka Bílkoviny 3,3 Kasein a sérové ( syrovátkové ) bílk. Tuky 3,8 Převážně estery glycerolu a fosfolipidy Cukry 4,7 Převážně Laktóza ( disacharid ) Minerální látky 0,5 Převážně Ca,P dále Mg,Na,Fe Biokatalizátory 0,02 Vitamíny ( A,D,B6,B2,H ) enzymy,hormony Sušina mléka 12,32 Voda 87,68 Volná a vázaná Průměrné složení sýra ( eidam ) Následuje vysvětlení,že do sýra přejde hlavně bílkovina a tuk ( cukr-nežádoucí-jiný proces rozkladu-hlavně u zrajících sýrů : odchází ze syrovátkou )

Rozdělení sýrů dle technologie výroby a sušiny Právě proto,že bílkovina i tuk jsou s chemického pohledu složité látky ( makromolekuly ) vzniká za různých podmínek množství jednodužších látek a ty se podílejí na širokém sortimentu vzniklých sýrů. Sýry tavené Popis kyselé sýrařství bez syřidla,jen kyselina mléčná.Sladké pomocí syřidla v kombinaci s kyselinou mléčnou a tavené náhrada Ca za Na ( tavící soli )

Rozdělení sýrů dle procesu zrání Každý sýr vzniká v podstatě z čerstvého sýra a působením použitých bakterií a technologií procesu zrání vznikají různé formy sýrů. Sýry tavené a pařené Ukázky na fotkách hlavní typy niva tvarůžky.emmentál,zlato,eidam.romadůr

Ukázky jednotlivých druhů sýra hlavní typy sýrů dle předchozího rozdělení Zrající podmazem Čerstvý sýr

Ukázky jednotlivých druhů sýra hlavní typy sýrů dle předchozího rozdělení Zrající v chladu S plísní

Ukázky jednotlivých druhů sýra hlavní typy sýrů dle předchozího rozdělení Emmentálského typu-tvrdé Zrající ve fólii nebo vosku

Ukázky jednotlivých druhů sýra hlavní typy sýrů dle předchozího rozdělení Tavené a nakládané sýry Zrající z kyselého sýrařství

Balené 100x jinak,různě tvarované i uzené s popelem Ukázky některých specialit sýra Vybrané specifické druhy sýrů - zdaleka ne všechny Balené 100x jinak,různě tvarované i uzené s popelem

Tolik nezbytná teorie … Pojďme na tu praktickou část…

Co budeme potřebovat ? Převážnou většinu pomůcek nalezneme v každé domácnosti. Další část bude nutno sehnat u různých dodavatelů.( upozorním na ně ) Současně s jednotlivými položkami seznamu ukáži jak vypadají v praxi ( v mlékárenských podnicích popř.na malých farmách )

Přehled hlavních pomůcek , surovin a jejich výrobců Větší ( nerezový ) hrnec ( cca na 3-6 l ) Dobře omyvatelné míchadlo ( např.lžíce ) Dřez teplá+studená voda Nerez není podmínkou,ale je nejrozšířenějším materiálem v sýrárnách ( např.Švýcaři nedají dopustit na měděné nádoby ) Kde k lze sehnat ? Běžně máme

Přehled hlavních pomůcek , surovin a jejich výrobců Nůž s delším ostřím Sýrařská harfa a její význam Kde k lze sehnat ? Běžně máme

Přehled hlavních pomůcek , surovin a jejich výrobců Síto – cedník ( kovové nebo plastové ) Látkovou plenu ( nejlépe novou ) Místo v koupelně ( kde je vlhko a teplo ) Syrník,formy a odkapní sál ( včetně jejich významu ) pozn.formu lze i jednoduše vyrobit z krabičky od Ramy ( +provrtat ) Kde k lze sehnat ? Běžně máme

Přehled hlavních pomůcek , surovin a jejich výrobců Rychlovarnou konvici Pomocný materiál : odměrka nebo hrnek se stupnicí,naběračka,talíř,kryt talířů z mikrovné trouby,tužku a papír,hodinky popř.stopky,1-2 PET lahve na syrovátku Význam sterilátoru,a popis ostatních pomůcek Kde k lze sehnat ? Běžně máme

Přehled hlavních pomůcek , surovin a jejich výrobců Dle chuti a fantazie ( koření,česnek,ořechy…. ) Sůl Jemný kartáček Význam solných lázní a kartáčování ( ztuží se povrch,zamezí se rekontaminaci a konzervuje ) Kde k lze sehnat ? Běžně máme

Přehled hlavních pomůcek , surovin a jejich výrobců Syřidlo např.Naturen Stamix 205 Chlorid vápenatý ( CaCl2 ) Smetanová kultura ( Smetanový zákys ) 205 znamená 205 IMCU/ml ( mezinárodní jednotka koagulační aktivity ) více viz příloha .xls soubor na výpočty syřidla a standardizaci mléka. Chlorid vápenatý nahrazuje vysráženou část Ca při vysokých pasteracích,zvyšuje výtěžnost bílkovin a kvalitu sýřeniny tvoří tzv.vápníkové můstky Jako alternativu smetanového zákysu lze koupit i konzumní zákys ( není však tak vitální a nemusí vždy dobře prokysávat-je inaktivován kvůli trvanlivosti ) pozn.v principu i jogurty jsou zákysy ale s jinou kultivační teplotou a dobou ( 45°C 3-4hod ) místo 32-35°C a 12h Kde k lze sehnat ? http://www.milcom-as.cz/?page=dom_vyroba http://www.milcom-as.cz/?page=tab_dom popř. zajít do okolní mlékárny ( Pribina,Polná,Jihlava )

Přehled hlavních pomůcek , surovin a jejich výrobců Pipetu ( 1 ml s dělením 0,1ml ) Teploměr ( 0 – 100 °C ) Přístroj na měření °SH ( není nutný ) Jako alternativu pipety ze využít např.obyčejné kapátko,a u teploměru např.zavařovací teploměr ( pipeta bude sloužit jako dávkovač syřidla a chloridu ) SH měřidlo ( analyzátor ) je nutná další chemie a vyplatí se pouze v případě velkovýroby či při další plánované distribuci na trh-prodej ( bude možno kontrolovat kvalitu a průběh zrání ) Kde k lze sehnat ? http://www.p-lab.cz/cgi-bin/newkat.cgi?akce=polozka&id=827&sekce=40&from=obsah

A to nejdůležitější…. Mléko ( min.3l na čerstvý a 6l na zrající ) Musí být syrové neupravené a v co nejlepší kvalitě.V žádném případě nepoužívat krabicové mléko ošetřené UHT technologií. UHT záhřev denaturuje bílkoviny a ostatní složky mléka a hrozí riziko,že se mléko bude hůře srážet a sýřit ( v nejhorším případě lze použít tzv.Bio mléka výrobce např.Olma ) Při ošetření mléka pro výrobu sýrů se v praxi používá tzv.šetrná pasterace 68-73°C ( mléko ošetřit od CPM,ale co možná nejméně tepelně namáhat ) Kde k lze sehnat ? Okolní zemědělci a chovatelé,mlékárny

Vše potřebné máme ! Pojďme si popsat postup výroby…

Postup výroby a skladování Nezbytná zásada při výrobě bude dodržení hygieny. Dále je doporučeno provádět si zápis o průběhu výroby ( dávky,časy..) Na další případná specifika upozorním při praktické ukázce… Sterilovat všechny pomůcky ( proto ta varná konvice ) hlavně při výrobě sýrů zrajících( napadení a rekontaminace = fatální následky ) Zápis je nezbytný při prvních výrobách kdy potřebujeme zjistit reálné chování a průběh teoreticky nastavených parametrů výroby.Dále nám tento zápis pomůže v budoucnu vyrobit si kvalitativně stejný produkt..

Hlavní body pracovního postupu Standardizace mléka Pasterace mléka ( zničit MO syrového ml. ) Temperace na teplotu kultivace zákysu Přídavek pomocných látek ( CaCl2 ) Přídavek zákysu ( ČMK-čisté mlék.kult. ) Kultivace zákysu Sýření-srážení pomocí syřidla ( v klidu ) Krájení,Přetahování popř.vytužování zrna Formování a odkapávání Solení popř.zdobení Zrání Popiš hlavní body výroby a jejich význam ( info o zákysu-obdoba jogurty ) a dále pokračuj v tabulce v exelu ( podklady pro výrobu a vypočítané množství )+tisknutelná verze pro výrobu

Hlavní body pracovního postupu Než přistoupíme k praktické ukázce výroby Připravíme si podklady v k výrobě ( vypočítáme dávky jednotlivých ingrediencí ) Otevřeme si pomocný soubor : Sýr výpočet a postup výroby.xls Popiš hlavní body výroby a jejich význam ( info o zákysu-obdoba jogurty ) a dále pokračuj v tabulce v exelu ( podklady pro výrobu a vypočítané množství )+tisknutelná verze pro výrobu

Děkuji za pozornost… Nyní následuje praktická ukázka výroby, ochutnávka a diskuse

Vytvořeno v programu Microsoft PowerPoint 2003 16. 4 Vytvořeno v programu Microsoft PowerPoint 2003 16.4.2007 Děkuji za poskytnutí ilustračních fotek Kozí farmě Kamínka Další použité podklady jsou z vlastních zdrojů a nesmějí být dále šířeny bez souhlasu autora Více informací o výrobě sýra lze získat zde: http://jaknato.webpark.cz/html/cheeses.html