Zásady v tréninkové přípravě mládeže Licence B Zuzana Dragounová
a) všichni hráči jsou aktivní vhodný výběr cvičení a her vhodný výběr tréninkové formy propracovaná organizace tréninku
b) maximální využití času tréninku propracovaná organizace tréninku (pozor na subjektivní vnímání) využití času před a po tréninku
c) zapojení více trenérů zvyšuje kvalitu tréninku důležité pro bezpečnost při tréninku možnost využití různých tréninkových forem
d) využití různých tréninkových forem hromadná individuální skupinová (stanoviště)
e) snaha o uplatnění herního principu hra a zábavná cvičení (viz přednáška „Herní princip“)
f) respektování fází motorického učení 1. seznamování – ukázka 2. zdokonalování – opakování (fázi 1. a 2. zařazujeme do po sobě jdoucích tréninků) 3. automatizace – opakování v proměnlivých podmínkách (vracíme se k dovednosti po určité době po celou sezónu) 4. tvůrčí uplatnění nových dovedností – použití dovednosti senzitivní období pro učení základních florbalových dovedností – kategorie elévů a ml.žáků
g) ukázka techniky / „přehánění“ ukázek do mezních pohybů 1.fáze motorického pohybu názorné předvedení pohybu volba instrukcí (využití analogie) provedení pohybem
h) opravování hráčů a zpětná vazba aktivní přístup trenéra během tréninku dovedností odpovídající zpětná vazba (důležitá pro fázi zdokonalování)
i) každý trénink má svou myšlenku plánování tréninkové jednotky/tréninkových cyklů plánování mezi kategoriemi plánování v oddílu
j) návaznost jednotlivých cvičení a her z hlediska metodiky z hlediska organizace
k) snaha o postupné navázání více činností v jednom cvičení z hlediska fáze učení z hlediska věkové kategorie z hlediska organizace tréninku
l) prostor pro každé cvičení musí být upraven vzhledem k velikosti a stáří hráčů a jejich technické úrovni fáze nácviku a zdokonalování x automatizace
m) zařazování cvičení podporujících rozvoj techniky v rychlosti n) střídat cvičení s přesným pohybem a zakončením se cvičeními podporujícími kreativní myšlení hráčů o) cvičení charakterizuje prostorová rozmanitost p) zařazování cvičení obranných činností do tréninku
q) hráči věnují dostatečně dlouhou dobu hře herní výkon ve florbalu (faktory ovlivňující herní výkon) nezastupitelná role hry (utkání)
Faktory taktiky Faktory techniky Faktory kondiční Faktory psychické Faktory somatické Faktory materiální
r) rozvoj herního myšlení hráčů „herní inteligence“ cvičení a hry určené k rozvoji „herní inteligence“
r) hráči se střídají na různých pozicích s) zařazovat speciální cvičení pro brankáře
u) respektovat senzitivní období při volbě cvičení v) všechna cvičení volit podle úrovně dovedností a schopností hráčů w) rozmanitost x) pozitivní přístup
x) individuální tréninky – domácí úkoly individuální trénink techniky podpora individuálního trénování
z) impulzy „dynamika tréninku“