Světová literatura 1. poloviny 20. století - 2 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
IDEOLOGIE A STÁT III. FAŠISMUS A KOMUNISMUS.
Advertisements

Světová literatura 1. poloviny 20. století - 1
ZTRACENÁ GENERACE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
20.Léta 20. století „zlatá éra“.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Kdo mohl být nepřítelem nacistů? Proti komu mohli nacisté vystupovat?
Problémy poválečného světa
příprava na 2. světovou válku
Totalitní režimy.
2.SVĚTOVÁ VÁLKA Vypracovali: Průžek.
Jak se podařilo Adolfu Hitlerovi dostat k moci?
Socialismus Průmyslová revoluce a převratné změny ve společnosti
Totalitní režimy svět mezi dvěma válkami
Světová hospodářská krize
ČESKÝ SURREALISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Bolševická revoluce Revoluce v Rusku.
Vývoj v Rusku.
ČR A JEJÍ POSTAVENÍ V SOUDOBÉM SVĚTĚ
Poválečné uspořádání světa
PROLETÁŘSKÁ POEZIE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
HEINRICH MANN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
RUSKO (SSSR) Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Jméno autora VMPavlína Gärtnerová Datum vytvoření VM srpen 2011 Ročník použití VM 9. ročník Vzdělávací oblast/obordějepis Anotace VM Powerpoint prezentace,
IVAN BUNIN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Nástup A. Hitlera k moci Německo jako fašistická diktatura
SECESE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
HERMANN HESSE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Věda a technika konce 19.st.
 USA  SSSR  Německo Cesty k překonání krize.  V roce 1932 zvítězil v prezidentských volbách Franklin Delano Roosewelt s programem k překonání hospodářské.
LION FEUCHTWANGER Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
VY_32_INOVACE_2D.9.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
ANDRÉ BRETON Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
POETISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
NĚMECKO A RAKOUSKO Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
EVROPA VE 30. LETECH (I.) Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa.
ANDRÉ GIDE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
PROKLETÍ BÁSNÍCI 3 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
FRANCIE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
KOMUNISMUS UTOPIE NEBO ZLOČIN?.
VELKÁ BRITÁNIE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
EXISTENCIALISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
HENRI BARBUSSE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
SPOJENÉ STÁTY AMERICKÉ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
WALT WHITMAN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
MAXIM GORKIJ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
THOMAS MANN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
MICHAIL ALEXANDROVIČ ŠOLOCHOV
Nedemokratické státní režimy OB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U
ANDRÉ BRETON Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
T o t a l i t a r i s m u s Italský fašismus.
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY NA PŘELOMU 19. A 20. STOLETÍ - 2
Ruské revoluce 1917.
EXPRESIONISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a společnost VZDĚLÁVACÍ OBOR: Dějepis
Komunismus a fašismus.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
VY_32_INOVACE_08_Nebezpečí nového válečného konfliktu
FAŠISMUS V ITÁLII.
TOTALITNÍ REŽIMY Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Základní škola a Mateřská škola Mlečice, příspěvková organizace Autor:
20. století 20. léta.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
T o t a l i t a r i s m u s Italský fašismus.
TOTALITNÍ STÁTY; FAŠISMUS
CIVILISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Ruské revoluce 1917.
KOMUNISMUS V SOVĚTSKÉM SVAZU (SSSR)
1. Ve kterém roce vypukla 1. světová válka
Transkript prezentace:

Světová literatura 1. poloviny 20. století - 2 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí

Komunismus učení Karla Marxe se rozhodl naplnit ruský politik Vladimir Iljič Lenin postavil se do čela bolševiků a rozpoutal tzv. Říjnovou revoluci (1917) podařilo se mu dojednat mír s Německem a uzavřít východní frontu, ale rudí pučisté museli čelit obráncům starých pořádků (bělogvardějcům), které podporovali i zahraniční interventi. V občanské válce nakonec bolševici zvítězili. místo utlačovaného proletariátu se ale k moci dostali straničtí funkcionáři a státní policie rozpoutala nebývalý teror proti vlastnímu obyvatelstvu

represe se ještě prohloubily, když se moci ujal Josif Vissarionovič Stalin komunistický ideál harmonické beztřídní společnosti se v Rusku zvrhl v pravý opak – totalitní režim – tvrdě potlačoval individualitu i odlišné názory, lidský život neměl žádnou hodnotu pokusy vyvézt komunistickou revoluci z Ruska do dalších evropských států byly neúspěšné – podařilo se je potlačit už v zárodku – ale vznikly zde komunistické politické strany – získaly řadu nespokojených voličů hlavně v době hospodářské krize sovětský režim je podporoval a prostřednictvím Komunistické internacionály (1919) fakticky řídil

Nacismus a fašismus v poválečné Evropě se postupně prosadily diktatury postavené na nacionalismu v Itálii se chopil moci fašistický diktátor Benito Mussolini, v Německu to byl Adolf Hitler, ve Španělsku generál Franco atd. pouze Francie, Československo a severské země zůstaly do svého obsazení Německem demokraciemi německý nacismus vycházel z rasistické ideologie o nadřazenosti Árijců (Němců) nad ostatními rasami (národy) Hitler nejprve zbavil Židy občanských práv a pak začal s jejich vyvražďováním v koncentračních táborech podobně přistupoval i k Romům, národům na dobytých územích, komunistům nebo odpůrcům nacismu

chtěl ovládnout celý svět, a proto rozpoutal 2. světovou válku k Hitlerovi se připojila Itálie, Japonsko a další země čelil mu Sovětský svaz, Velká Británie a USA

Věda a technika ve 20. století pokračuje rozvoj přírodních věd nejvíce pokročilo zkoumání mikrosvěta (elementární částice, bakterie, viry...) a vesmíru (astrofyzika) symbolem této doby se stal autor teorie relativity Albert Einstein běžné byly elektrické přístroje (osvětlení, telefon, gramofon, radiopřijímač, kinematograf...) nebo stroje se spalovacím motorem (automobily, letadla...) také společenské vědy přinesly zásadní objevy v sociologii, ekonomii, psychologii (Freudova psychoanalýza), pedagogice, jazykovědě praktickými otázkami života se zabýval filozofický pragmatismus

Architektura, malířství, sochařství převrat v umělecké tvorbě přinesly avantgardní směry, nehlásili se k nim ale všichni autoři v sochařství vynikl Američan Henry Moore, v malířství naivní umělec Henry Rousseau nebo Rus Mark Chagall s optickými klamy experimentoval M. C. Escher v totalitních zemích stát podporoval umělce, kteří se věnovali propagandistické tvorbě, ostatní tvůrci byli naopak pronásledováni a jejich díla cenzurována běžným stavebním materiálem se stal beton ve Spojených státech amerických se začaly stavět mrakodrapy nejoriginálnějším architektem byl Frank Lloyd Wright

Wright: Guggenheimovo muzeum, New York Escherova kresba

Escher: Nebe a voda Escher: Portrét

M. C. Escher: Den a noc

Od fotografie k filmu anglický fotograf Eadweard Muybridge dokázal zachytit jednotlivé fáze pohybu

přelom ale přišel až s vynálezem bratrů Lumièrových. Ti roku 1895 zkonstruovali kinematograf, který byl zároveň kamerou i projektorem. nový přístroj se z Francie brzy rozšířil do celého světa v USA vznikla velká filmová studia v Hollywoodu a síť promítacích sálů natáčely se především grotesky a k nejslavnějším filmovým hercům patřili komikové (Chaplin, Frigo...) němý film byl na konci 20. let vystřídán zvukovým ve stejné době vznikl také film animovaný a barevný Král komiků Charles Chaplin

Rozhlasové vysílání od roku 1920 se začalo v USA prosazovat nové médium – rozhlas své posluchače hlavně informoval, vzdělával a bavil spisovatelé začali psát adaptace klasických děl, speciální rozhlasová dramata a další rozhlasové pořady k rozšíření rozhlasových přijímačů došlo velmi rychle totalitní režimy začaly toto masové médium záhy využívat k propagandě

Světová literatura 1. poloviny 20. století Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Seznam použitých pramenů: Elektronická učebnice literatury, © Abeceda, občanské sdružení wikipedia.cz