Systém financování územní veřejné správy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Financování rozvojových projektů obcí a měst: hlavní motor meziobecní spolupráce v ČR Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D. Katedra práva a veřejné správy,
Advertisements

Rozpočty územně samosprávných celků v roce 2011 Leden 2011.
Rozpočtové určení daní na Slovensku
Financování VÚSC Vybrané otázky Ing. Zuzana Trhlínová, Ph.D. Katedra veřejné správy, VŠFS Praha.
1 Daň z nemovitostí a místní poplatky jako finanční zdroj obcí a měst Alena Holmes Zdeňka Jirásková Odbor – Majetkové daně, daň silniční, poplatky a oceňování.
Opatření III.2.1 Obnova a rozvoj vesnic, občanské vybavení a služby Podopatření III Obnova a rozvoj vesnic Přerov, Hotel Fit Program rozvoje.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK
P ř íprava nového zákona o RUD Mgr. Petr Gazdík -starosta obce Suchá Loz -člen komise MF pro přípravu nového zákona o RUD.
Financování výkonu státní správy územních samosprávných celků
Daňová teorie a politika
ZÁKON O ROZPOČTOVÉM URČENÍ DANÍ č. 243/2000 Sb..  upravuje rozpočtové určení daně z přidané hodnoty, daní spotřebních, daní z příjmů, daně z nemovitostí.
Příprava nového zákona o rozpočtovém určení daní.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 24. března 2014.
Podmínky zápočtu VFA Docházka 50% Docházka 50% Prezentace referátu Prezentace referátu Test Test.
Soustava veřejných rozpočtů II.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Daňová teorie a politika
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
DOTACE VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ, ROZPOČTOVÉ URČENÍ DANÍ
Rozpočty územních samosprávných celků
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Podnikání v cestovním.
Veřejné finance Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
POSTAVENÍ OBCÍ PO ROCE 1989 Mgr. Radko Martínek Senátor PČR Mgr. Radko Martínek Senátor PČR Mezinárodní konference k meziobecní spolupráci 28.
Novela RUD účinná k Novela RUD účinná k Hospodaření ÚSC Jan Zikl Ředitel odboru financování územních rozpočtů a prog. financování Ministerstvo.
Nové volební období a očekávaní obcí a měst Nové volební období a očekávaní obcí a měst XIII. celostátní finanční konference – 2. – 3. prosince 2010 Ing.
Rozpočty územních samosprávných celků Vybrané otázky Ing. Zuzana Trhlínová, Ph.D. Katedra veřejné správy, VŠFS Praha.
Základní informace Veřejná správa – činnost veřejnoprávní korporace spravující veřejné záležitosti ve veřejném zájmu financovaná z veřejných prostředků.
Ing. Karel Tyll ředitel odboru státního rozpočtu 2. prosince 2010
Daňová teorie a politika
VYHODNOCENÍ VYVÁŽENOSTI PILÍŘŮ ROZBORU UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚZEMÍ Ostrava Ing. Jiří Hon.
Správa místních poplatků
Finanční a rozpočtové právo
ROZPOČTOVÉ URČENÍ DANÍ PRO OBCE
FINANCE ÚZEMNÍ SAMOSPRÁVY V POLSKU Petr Mrkývka. Województwo Powiat Gmina na prawach powiatu.
Typy rozpočtů Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rozpočty obcí a krajů v roce 2009 v návaznosti na aktuální ekonomický vývoj Ministerstvo financí ČR Praha červen 2009 Jan Zikl ředitel odboru financování.
Podmínky zápočtu VFA Docházka 50% Docházka 50% Prezentace referátu Prezentace referátu Test Test.
Hospodaření nepodnikateských organizací 1 Financování a finanční účty USC.
ANOTACE OBJASNIT POJMY OBEC, MĚSTO, ZASTUPITELSTVO, RADA, STAROSTA, MĚSTSKÝ ÚŘAD. VÝUKOVÝ MATERIÁL.
Návrh na změnu RUD (kompromisní návrh) Miroslav Kalousek, ministr financí ČR.
Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.
Hospodaření rozpočtů územních samosprávných celků za rok 2005 Mgr. Oldřich Hájek.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Příjmy rozpočtů územní samosprávy v ČR Příjmy jsou: Daňové příjmy Daňové příjmy Nedaňové příjmy Nedaňové příjmy Kapitálové.
Finanční právo Nováčková Dominika, Kateřina C3A. Finanční právo souhrn právních norem, obsahem jsou finanční vztahy, to znamená vztahy získávání, shromažďování,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok Východiska pro sestavení návrhu rozpočtu JMK na rok 2015  Návrh zákona o státním rozpočtu České republiky.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Teorie a praxe rozvoje měst a obcí
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Soustava veřejných rozpočtů
Hospodaření obcí v roce 2016
Nástroje finančního řízení - rozpočet obce
Příjmová a výdajová stránka obecních rozpočtů - pokračování
Příjmy a výdaje SR.
Rozpočtová soustava Finanční zdroje územních samospráv
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová
Rozpočet obce.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Rozpočet obce Černovice
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok 2015
Teorie fiskálního federalismu
Ministerstvo financí ČR červen 2011
Místní poplatky Školení obcí Olomouckého kraje listopad 2017 Novela zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích (dále jen „ZMP“) s účinností od 1. 7.
Rozpočtové právo 3. května 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2017
Transkript prezentace:

Systém financování územní veřejné správy

Fiskální federalismus zkoumání finančních vztahů mezi ústřední vládou a nižšími správními úrovněmi optimální přiřazení příjmů, rozdělení odpovědnosti za zabezpečování a financování veřejných statků mezi jednotlivými články, či úrovněmi fiskálního systému

Financování nižších správních úrovní ( zejména samospráva) centralizovaný model – velmi nízká míra soběstačnosti nižších vládních úrovní (závislost na dotacích)  do jisté míry ČSSR decentralizovaný model – úplná míra finanční samostatnosti nižších vládních úrovní (vlastní daně, příjmy z majetku apod.)  čistá podoba těžko dosažitelná

Poznámky k financování samospráv v ČR do roku 2001: daňové příjmy obcí závisely na výnosech daní z příjmů vybraných od poplatníků se sídlem či bydlištěm na území obce, významnou roli v něm rovněž hrála vazba na celookresní daňový výnos, což způsobovalo velké rozdíly v příjmech mezi stejně velkými obcemi a výraznou nestabilitu příjmů obcí v čase. Negativním důsledkem tohoto systému byla např. velká daňová konkurence mezi obcemi, kdy obce vracely podnikatelům část vybraných daní, aby je udržely na svém území od roku 2001: důležitější než úspěšní podnikatelé v obci počet obyvatel – koeficienty atp. („honba za více obyvateli“) potřeba oba přístupy správně vyvážit a zohlednit další možné ukazatele – jako např.rozloha obce, starší obyvatelé, školní děti, nadmořská výška …..

Struktura příjmů obcí a krajů Vlastní zdroje - daňové příjmy – sdílené, výlučné - nedaňové příjmy - kapitálové příjmy Další zdroje - dotace – investiční, neinvestiční

Daňové příjmy procentický podíl na výnosech z daní upravuje Zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní sdílené daně - jejich výše není podmíněná velikostí daňového výnosu na území vymezeném pro výkon územní samosprávy, uplatňuje se zde solidární princip výlučné daně - jsou dány výší výnosu z příslušného území samosprávy

Struktura daňových příjmů obcí – sdílené daně Sdílené daně jsou tvořeny 21,4% podílem na výnosech: daně z přidané hodnoty daně z příjmu právnických osob (pokud není poplatníkem obec nebo kraje) daně z příjmu fyzických osob ze závislé činnosti a funkčních požitků daně z příjmu fyzických osob vybírané srážkou 60% daně z příjmu fyzických osob z podnikání (do 31.12.2007 činil podíl obcí  20,59%)

Stanovení daňových příjmů ze sdílených daní pro konkrétní obec Součet tří položek: podíl prostého počtu obyvatel obce na celkovém počtu obyvatel všech obcí v ČR – 3% podíl výměry dané obce na celkové výměře všech obcí v ČR - 3% podle počtu obyvatel obce upraveného koeficientem – 94% zvláštní koeficienty – Praha, Brno, Ostrava, Plzeň  ostatní obce dle tabulky koeficientů postupných přechodů 

Přepočítací koeficienty  ad. 3) dle počtu obyvatel upraveného koeficientem pro Prahu, Brno, Ostravu a Plzeň poměr násobku příslušného přepočítacího koeficientu připadajícího na obec (Prahu, Brno, Ostravu nebo Plzeň) a počtu obyvatel obce k součtu násobků přepočítacích koeficientů a počtu obyvatel připadajících na Prahu, Brno, Ostravu, Plzeň a ostatní obce v ČR, vyjádřeného v % a násobeného koeficientem 0,94. Přepočítací koeficienty Přepočítací koeficienty Hlavní město Praha 4,2098 Plzeň 2,5273 Ostrava Brno Ostatní obce ČR 1,0000

 ad 3) ostatní obce poměr násobku postupných přechodů, vypočteného pro obec pomocí koeficientů postupných přechodů, k součtu násobků postupných přechodů vypočtených za ostatní obce, vyjádřeného v % a násobeného koeficientem 0,94 a dále násobeného celkovým %, kterým se na části celostátního hrubého výnosu daní podílejí ostatní obce Obce s počtem obyvatel od – do obyvatel Koeficienty postupných přechodů Násobek postupných přechodů 0 – 300 1,0000 1,0000 x počet obyvatel obce 301 – 5 000 1,0640 300 + 1,0640 x počet obyvatel z počtu obyvatel obce přesahujících 300 5001 – 30 000 1,3872 5 300,8+1,3872 x počet obyvatel z počtu obyvatel obce přesahujících 5 000 30 001 – a více 1,7629 39 980,8 +1,7629 x počet obyvatel z počtu obyvatel obce přesahujících 30 000

Stanovení daňových příjmů ze sdílených daní pro obce od roku 2001 do 31.12.2007 podle počtu obyvatel – 100% přepočítáno podle koeficientů  kritizované prvky: vysoká váha koeficientů velikostních kategorií při přerozdělování celkových daňových příjmů ze sdílených daní obcím - jednalo se o jediné kritérium pro přerozdělení sdílených daní velký rozdíl v koeficientech velikostních kategorií mezi největšími a nejmenšími obcemi skokové přechody mezi velikostními kategoriemi

Koeficienty velikostní kategorie obce (do 31.12.2007)

Výnosy ze sdílených daní podle nového a starého přepočtu dle velikostních kategorií obcí Zdroj: Důvodová zpráva k vládnímu návrhu novely Zákona 243/2000 Sb.

Přehled počtu obcí podle počtu obyvatel

Struktura daňových příjmů obcí – výlučné daně daně z nemovitostí daně z příjmu právnických osob za předpokladu, že poplatníkem je příslušná obec Motivační prvky pro obce (výlučné části daní): (motivace pro podporu podnikání a zaměstnanosti ze strany obcí) 30% podíl na dani z příjmu fyzických osob z podnikání rozdělovaný podle místa bydliště podnikatele 1,5% podíl na dani z příjmu fyzických osob ze závislé činnosti a funkčních požitků rozdělený podle poměru počtu zaměstnanců v obci k 1. prosinci předcházejícího roku k počtu zaměstnanců ve všech obcích České republiky

Struktura daňových příjmů krajů Sdílené daně jsou tvořeny 8,92% podílem na výnosech: daně z přidané hodnoty daně z příjmu právnických osob, pokud není poplatníkem kraj daně z příjmu fyzických osob ze závislé činnosti a funkčních požitků daně z příjmu fyzických osob vybírané srážkou 60% daně z příjmu fyzických osob z podnikání Výlučným daňovým příjmem kraje je: daň z příjmu právnických osob za předpokladu, že poplatníkem je příslušný kraj

Podíl krajů na % části celostátního výnosu

Zdroj:http://cds.mfcr.cz

Daňové příjmy krajů a obcí v ČR v roce 2006 Daňový příjem kraje obce Celkem Daň z přidané hodnoty 19,6 45,2 64,8 Daň z příjmů právnických osob celkem 13,3 35,8 49,1 Daň z příjmů právnických osob 13 30,1 43,1 Daň z příjmů právnic. osob plac. kraji a obcemi 0,3 5,7 6 Daň z příjmů fyzických osob celkem 11,7 34,1 45,8 Daň z příjmů fyzických osob -- zvláštní sazba 0,6 1,4 2 Daň z podnikání celkem 1 7,7 8,7 daň z podnikání -- sdílená část výnosů 2,2 3,2 daň z podnikání -- 30 % dle místa vzniku   5,5 Daň ze závislé činnosti celkem 10,1 25 35,1 daň ze závislé činnosti -- sdílená část 23,3 33,4 daň ze závislé činnosti -- 1,5 % motivace 1,7 Daň z nemovitostí 5,3 Správní a místní poplatky 5,9 Poplatky za znečišťování životního prostředí 5,1 Daňové příjmy celkem 44,6 131,4 176

Ostatní daňové příjmy místní poplatky (pouze obce) správní poplatky

Místní poplatky obdoba místních daní – mohou je vybírat pouze obce dle Zákona o místních poplatcích existuje devět druhů místních poplatků: poplatek ze psů poplatek za lázeňský nebo rekreační pobyt poplatek za užívání veřejného prostranství poplatek ze vstupného poplatek z ubytovací kapacity poplatek za povolení k vjezdu s motorovým vozidlem do vybraných míst a částí měst poplatek za provozovaný výherní hrací přístroj poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů poplatek za zhodnocení stavebního pozemku možností jeho připojení na stavbu vodovodu nebo kanalizace stát stanoví maximální výši – obec rozhodne v jaké výši či zda vůbec bude poplatek vybírat

Správní poplatky vybírány za úkony spojené s činností správních orgánů (např. za vydání stavebního povolení). Kromě územních samosprávných celků je vybírají také orgány státní správy.

Nedaňové příjmy příjmy z vlastního podnikání (příjmy z hospodářské činnosti organizací zřizovanými obcemi (kraji), pronájem majetku, přijaté úroky příjmy za pokuty a penále ostatní nedaňové příjmy – např. příjmy ze sdružování finančních prostředků, dary

Kapitálové příjmy význam kapitálových příjmů ve struktuře celkových příjmů územních samosprávných celků není zásadní patří sem např. příjem z prodeje majetku, příjmy z emise komunálních obligací

Dotační příjmy dotace jsou poskytovány dle celostátně platných pravidel běžné dotace - mají neinvestiční povahu - slouží k pokrytí běžných výdajů kapitálové dotace - mají investiční povahu

Dotační příjmy obcí dotace (příspěvky) v rámci finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtům obcí - slouží k částečným úhradám neinvestičních výdajů v oblasti školství, zdravotnictví, ústavech sociální péče, ale je také příspěvkem na výkon státní správy ostatní dotace z kapitoly Všeobecná pokladní správa - jsou poskytovány obcím dle platných pravidel. Jsou poskytovány podle funkcí, které obce vykonávají. Jedná např. o účelové dotace na zachování památkových rezervací, na prevenci kriminality dotace z ostatních kapitol státního rozpočtu – dotace k financování významných programů podporující místní rozvoj

Dotační příjmy obcí dotace ze státních účelových fondů - dotace přísně účelové. Fondy jsou zakládány v souvislosti s aktuálními potřebami - např. fondy životního prostředí, kulturní fondy, fondy dopravní infrastruktury nebo fond rozvoje bydlení dotace v rámci finanční pomoci z EU příspěvek na výkon státní správy v přenesené působnosti – zvláštní typ dotace. Příspěvek je chápán jako satisfakce za výdaje obce spojené s výkonem přenesené státní správy

Dotační příjmy krajů finanční vztah státního rozpočtu k rozpočtům krajů - výše a struktura dotací ze st. rozpočtu je dána potřebou prostředků na realizovanou správu. Patří sem např. příspěvek na dopravní obslužnost atd. ostatní dotace krajům - dotace z kapitoly Všeobecná pokladní správa státního rozpočtu příspěvek na výkon státní správy v přenesené působnosti - příspěvek na výkon přenesené státní správy

Struktura příjmů obcí v roce 2006 mld. Kč % Daňové příjmy 130,7 54% Nedaňové příjmy 23,0 10% Kapitálové příjmy 15,5 6% Přijaté dotace 71,9 30% Příjmy celkem 241,1 100% Zdroj: Důvodová zpráva k vládnímu návrhu novely Zákona 243/2000 Sb.

Celkové příjmy krajů a obcí v ČR v roce 2006 Ukazatel Obce a hl. m. Praha Dobrovolné svazky obcí Kraje Celkem Daňové příjmy 131,4 44,6 176 Nedaňové příjmy 22,9 0,5 3 26,4 Kapitálové příjmy 13,5 0,4 14,4 Vlastní příjmy 167,8 1 48 216,8 Neinvestiční přijaté dotace 46,7 0,9 76,8 124,4 Investiční přijaté dotace 19,9 1,9 4,8 26,6 Přijaté dotace celkem 66,6 2,8 81,6 151 Příjmy celkem 234,4 3,8 129,6 367,8 Běžné výdaje 161,9 1,1 113,1 276,1 Kapitálové výdaje 81,2 2,9 16,7 100,8 Výdaje celkem 243,1 4 129,8 376,9 Saldo -8,7 -0,2 -9,1

Financování místní správy na Slovensku Financování obcí (od 1.1.2005): vlastní (výlučné) daně – 8 místních daní (daň z nemovitostí, za psa, za užívání veřejného prostranství atd. – obec rozhoduje o sazbách nebo úlevách) sdílená daň - 70,3% výnosu daně z příjmů fyzických osob (celostátní výnos se obcím rozděluje podle 4 kritérií – počet obyvatel obce kombinovaný s nadmořskou výškou, počet obyvatel obce vážený koeficientem, počet žáků škol ve zřizovatelské kompetenci obce, počet obyvatel nad 62 let) dále dotace a nedaňové příjmy rozpočet je sestavován na tři roky

Financování místní správy na Slovensku Financování samosprávných krajů (od 1.1.2005): vlastní (výlučná) daň – daň z motorových vozidel využívaných pro podnikání (o sazbách, úlevách nebo osvobození rozhodují krajská zastupitelstva) sdílená daň - 23,5% výnosu daně z příjmů fyzických osob (celostátní výnos se krajům rozděluje podle 6 kritérií – počet obyvatel kraje, počet obyvatel ve věku 15 – 18 let, počet obyvatel starších 62 let, délka silnic II. a III. třídy ve vlastnictví kraje, hustota obyvatelstva, rozloha vyššího územního celku ) dále dotace a nedaňové příjmy rozpočet je sestavován na tři roky