Integrovaná střední škola, Slaný

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZMAJA_VYTAPENI_04
Advertisements

Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZMAJA_VYTAPENI_08
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZMAJA_VYTAPENI_07
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZMAJA_VYTAPENI_06
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZMAJA_VYTAPENI_13
Tematická oblast: Vytápění – 1. ročník Instalatér
Integrovaná střední škola, Slaný
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZMAJA_VYTAPENI_19
Integrovaná střední škola, Slaný
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZMAJA_VYTAPENI_16  
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZMAJA_VYTAPENI_14 Název materiálu:Tepelná pohoda Tematická oblast:Vytápění – 1. ročník Instalatér Anotace:Prezentace.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_DVOLE_SUROVINY1_08
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_VEJPA_POTRAVINY1_01 Název materiálu:Poživatiny a potraviny. Tematická oblast:Potraviny a výživa 1. ročník Anotace: Prezentace.
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUMJI_TELOCVIK_02 Název materiálu:Varovné signály Tematická oblast:Tělesná výchova – 1. ročník Anotace:V posledním desetiletí.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZMAJA_VYTAPENI_03  
Integrovaná střední škola, Slaný
Tematická oblast: Vytápění – 1. ročník Instalatér
 Označení materiálu: VY_32_INOVACE_STEIV_FYZIKA1_07  Název materiálu: Fyzikální měření  Tematická oblast:Fyzika 1.ročník  Anotace: Prezentace slouží.
Tematická oblast: Vytápění – 1. ročník Instalatér
Integrovaná střední škola, Slaný
Označení materiálu:. VY_32_INOVACE_JANJA_VYRZARIZENI_T _11
Integrovaná střední škola,Slaný
 Označení materiálu: VY_32_INOVACE_STEIV_FYZIKA1_03  Název materiálu: Vzájemné působení těles, pohybové zákony  Tematická oblast:Fyzika 1.ročník  Anotace:
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_JANJA_TECHNOLOGIE_T_19
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673,
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Integrovaná střední škola, Slaný
 Označení materiálu: VY_32_INOVACE_STEIV_FYZIKA2_06  Název materiálu: Elektrický proud v kovech.  Tematická oblast:Fyzika 2.ročník  Anotace: Prezentace.
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
 Označení materiálu:VY_32_INOVACE_STEIV_FYZIKA1_04  Název materiálu: Druhy sil  Tematická oblast:Fyzika 1.ročník  Anotace: Prezentace slouží k seznámení.
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Integrovaná střední škola, Slaný
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Integrovaná střední škola, Slaný
Integrovaná střední škola, Slaný
Integrovaná střední škola, Slaný
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_20
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_06
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_NEMCINA1_01_prezentace
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_JANJA_TECHNOLOGIE_T_07
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_JANJA_TECHNOLOGIE_T_11
Integrovaná střední škola, Slaný
Integrovaná střední škola, Slaný
Integrovaná střední škola, Slaný
Integrovaná střední škola, Slaný
Integrovaná střední škola, Slaný
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_DVOLE_SUROVINY1_16
Integrovaná střední škola, Slaný
Integrovaná střední škola, Slaný
Integrovaná střední škola, Slaný
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZMAJA_VYTAPENI_02  
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Integrovaná střední škola, Slaný
 Označení materiálu: VY_32_INOVACE_STEIV_FYZIKA2_05  Název materiálu: Proud v pevných látkách.  Tematická oblast:Fyzika 2.ročník  Anotace: Prezentace.
Integrovaná střední škola, Slaný
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_JANJA_VYRZARIZENI_T _08 Název materiálu:Polévačky laku Tematická oblast:Výrobní zařízení 2. ročník Anotace:Prezentace.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_03
 Označení materiálu: VY_32_INOVACE_STEIV_FYZIKA2_07  Název materiálu: Elektrický proud v kapalinách.  Tematická oblast:Fyzika 2.ročník  Anotace: Prezentace.
Označení materiálu:. VY_32_INOVACE_JANJA_VYRZARIZENI_T _10
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Integrovaná střední škola, Slaný
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Transkript prezentace:

Integrovaná střední škola, Slaný Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZMAJA_VODARENSTVI_19 Název materiálu: Chemické vlastnosti materiálů, koroze Tematická oblast: Vodárenství – 1. ročník instalatér Anotace: Prezentace uvádí chemické vlastnosti materiálů a jejich charakteristiky Očekávaný výstup: Žák vysvětlí na příkladech jednotlivé chemické vlastnosti materiálů Klíčová slova: chemické vlastnosti materiálů, koroze, žárupevnost, žáruvzdornost Metodika: Slouží jako podklad pro žáky k procvičování v návaznosti na předcházející výklad. Lze rozeslat žákům elektronicky či elektronicky prezentovat ve výuce. Obor: Instalatér Ročník: 1. Autor: Mgr. Jan Zmátlík Zpracováno dne: 18.10.2012 Prohlašuji, že při tvorbě výukového materiálu jsem respektoval(a) všeobecně užívané právní a morální zvyklosti, autorská a jiná práva třetích osob, zejména práva duševního vlastnictví (např. práva k obchodní firmě, autorská práva k software, k filmovým, hudebním a fotografickým dílům nebo práva k ochranným známkám) dle zákona 121/2000 Sb. (autorský zákon). Nesu veškerou právní odpovědnost za obsah a původ svého díla Integrovaná střední škola, Slaný

Chemické vlastnosti materiálů, koroze Integrovaná střední škola, Slaný

Chemické vlastnosti materiálů Mezi chemické vlastnosti materiálů patří: odolnost proti korozi žárupevnost žáruvzdornost Integrovaná střední škola, Slaný

Integrovaná střední škola, Slaný Co je koroze? Naprostá většina materiálů působením vlivů prostředí postupně mění své vlastnosti, vzhled a další charakteristické znaky. Materiál např. koroduje. Koroze je reakce materiálu vyvolaná působením vnějších i vnitřních vlivů Jedná se o proces při kterém dochází k postupnému rozkladu materiálu Při korozi dochází k úbytku materiálu Integrovaná střední škola, Slaný

Integrovaná střední škola, Slaný Důsledky koroze Při korozi dochází: Ke změně vlastností materiálu K postupnému částečnému nebo úplnému rozpadu materiálu Ke změně vzhledu materiálu K uvolnění částic materiálu které jsou následně vnímány jako nečistoty např. v potrubí a které mohou způsobit poruchy zařízení v rozvodech Integrovaná střední škola, Slaný

Integrovaná střední škola, Slaný Příčiny koroze Koroze se zpravidla popisuje u kovů Nejobvyklejší příčinou koroze popisované u oceli např. ocelového potrubí je působení vody (vlhkosti ve vzduchu) Příčinou koroze popř. urychlení koroze u oceli může být také např. nedostatečná ochrana materiálu proti korozi nebo nevhodná volba materiálu pro dané prostředí Integrovaná střední škola, Slaný

Druhy koroze Koroze podle umístění Vnější ,Vnitřní Koroze podle vnitřního mechanismu Chemická, Elektrochemická, Půdní, Biologická Koroze podle vzhledu Rovnoměrná, Skvrnitá, Důlková, Bodová, Mezikrystalová Integrovaná střední škola, Slaný

Integrovaná střední škola, Slaný Koroze podle umístění Vnější koroze – je obvyklá, lze jí pozorovat na povrchu zasaženého materiálu, lze jí předcházet, a dá se snadněji odstranit a materiál ošetřit. Vnitřní koroze – je nebezpečná tím že není vidět, nepozorovaně rozrušuje materiál zevnitř a nečekaně může způsobit rozpad materiálu, například prorezivění trubky v jednom místě Integrovaná střední škola, Slaný

Koroze podle vnitřního mechanismu Chemická koroze je častá, vzniká působením vlhkosti na ocelová zařízení, konstrukce, výrobky. Elektrochemická koroze vzniká v případě, kdy kovové materiály jsou ve vodě obsahující kyselinu, čímž vznikají chemické procesy vyvolávající korozi Půdní koroze vzniká např. v blízkosti tramvajové trati účinkem bludných proudů Biologická koroze je zapříčiněna živými organismy – např. bakteriemi nebo některými brouky Integrovaná střední škola, Slaný

Integrovaná střední škola, Slaný Koroze podle vzhledu Rovnoměrná koroze Skvrnitá koroze Důlková koroze Bodová koroze Mezikrystalová koroze Obr. 1 Integrovaná střední škola, Slaný

Ochrana materiálu proti korozi Omezení koroze znamená prodloužení životnosti výrobků, snížení poruchovosti a počtu závad. Rozlišujeme tyto způsoby zabránění a vzniku koroze: Volba vhodného materiálu Správný tvar a konstrukce Snížení agresivity korozivního prostředí Elektrická ochrana Ochrana povrchu ocelových výrobků nátěrovými hmotami, ochrannými povlaky, smaltováním nebo galvanickými úpravami a další metody Integrovaná střední škola, Slaný

Ochrana materiálu proti korozi v praxi Ocelové trubky vodovodního potrubí – ochrana pozinkováním, ochrana nátěry, izolací Trubky z odolného materiálu – měď, nerezová ocel (obvykle nepatrná nebo žádná koroze) Otopná tělesa - chráněná nátěry Ocelové vany, umyvadla – smaltované Spojovací materiál – šrouby – mosazné, pochromované Armatury – mosazné Integrovaná střední škola, Slaný

Žáruvzdornost a žárupevnost Odolnost oxidaci za vyšších teplot kterou požadujeme u materiálů pro části strojů a zařízení se nazývá žáruvzdornost. Jedná se o teploty nad 600 °C Jedná se např. o kotle, trubky, rošty. Žárupevnost je chemická vlastnost, která je vyžadována u materiálů které dlouhodobě přenáší větší zatížení při vyšších teplotách. Jedná se např. o materiály pro lopatky parních turbín nebo ventily spalovacích motorů Integrovaná střední škola, Slaný

Integrovaná střední škola, Slaný Opakování 1. Vysvětlete, co je koroze 2. Uveďte některé příčiny koroze 3. Jaké druhy koroze znáte? 4. Zkuste sami uvést příklady materiálů, které snadno korodují, a které korozi odolávají 5. Proč je koroze nebezpečná a nežádoucí? Integrovaná střední škola, Slaný

Integrovaná střední škola, Slaný Odpovědi 1. Koroze je postupný rozklad materiálu 2. Příčin koroze je více, nejčastěji mluvíme o korozi železných kovů, která je způsobena vzdušnou vlhkostí 3. Podle vzhledu – rovnoměrná, skvrnitá, důlková; podle umístění vnější, vnitřní; podle vnitřního mechanismu – chemická, elektrochemická, koroze bludnými proudy a koroze biologická 4. Korodují železné kovy, korozi odolné jsou např. měď, bronz, mosaz a nekovové materiály např. plasty 5. Nebezpečnost koroze spočívá v rozpadu původního materiálu, čímž dochází k poškozování výrobků, zhoršení jejich vlastností a například úniky látek z potrubí Integrovaná střední škola, Slaný

Integrovaná střední škola, Slaný Konec prezentace Integrovaná střední škola, Slaný