VY_32_INOVACE_EKO_03 MARKETING A TRH. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: 31. 1. 2013 Klíčová slova: trh,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Advertisements

Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
Zákony trhu Zákon poptávky a nabídky
VÝROBNÍ PROCES TRH KONKURENCE
Trh a jeho zákonitosti.
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Konkurenční.
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
VY_32_INOVACE_EKO_05 MARKETINGOVÝ INFORMAČNÍ SYSTÉM
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
VY_32_INOVACE_EKO_15 CENA I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: typy cen, stanovení.
VY_32_INOVACE_EKO_02 PODSTATA MARKETINGU. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
 VY_32_INOVACE_16_10  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
VY_32_INOVACE_EKO_01 VZNIK MARKETINGU.
Podoby trhu Dokonalá konkurence – pouhá teorie
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
2. Tržní systém A. Zboží B. Peníze C. Nabídka, poptávka D. Konkurence.
VY_32_INOVACE_EKO_19 PROPAGACE I.
VY_32_INOVACE_EKO_10 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
VY_32_INOVACE_EKO_08 CHOVÁNÍ ZÁKAZNÍKA. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: chování.
Mikroekonomie I Formování trhu
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
VY_32_INOVACE_EKO_17 DISTRIBUCE I.
VY_32_INOVACE_EKO_14 PRODUKT II.
VY_32_INOVACE_EKO_13 PRODUKT I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: marketingové.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
TRH A CÍLENÝ MARKETING.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
MARKETINGOVÉ CÍLE A STRATEGIE
Tržní kategorie II. Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
KONKURENCE, HOSPODÁŘSKÁ SOUTĚŽ
MARKETINGOVÁ SITUAČNÍ ANALÝZA
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Trh, práva spotřebitele - poptávka
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_PODSTATA.
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
VY_32_INOVACE_EKO_04 MARKETINGOVÝ MIX. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: marketingový.
Ing. Hana Kročová EKONOMIKA Anotace Materiál seznamuje se základními pojmy nabídka, faktory ovlivňující nabídku, cena. Musí být doplněn.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
2 JAK FUNGUJE TRH.
CENA Tak tedy za kolik FINANČNÍ GRAMOTNOST. CENA CENA je hodnota zboží nebo služby většinou je vyjádřena peněžní částkou, kterou je potřeba při získání.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Trh práce a politika zaměstnanosti
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
Tržní hospodářství II. Petr Machala.
2 JAK FUNGUJE TRH.
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
TRH (tržní mechanismus)
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Trh a tržní systém Trh směna místo, kde se dochází ke střetu poptávky a nabídky oblast ekonomiky, ve které dochází k výměně činností mezi.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Mgr. Rostislav Navláčil 15. Trh práce Občanská nauka 1. – 4.
Ing. Veronika Dostálková MBA
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Obchod, trh Základy hospodaření.
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_EKO_03 MARKETING A TRH

Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: trh, barter, nabídka, poptávka, tržní cena, rovnovážná cena, kartel, trust, koncern Anotace: Prezentace na upevnění znalostí, ověření dosavadních vědomostí a rozšíření základních informací z oblasti trhu, vývoje směny, zákonech trhu, tržní rovnováze a vysvětluje vazbu mezi marketingem a trhem. Způsob využití: Žáci zhlédnou prezentaci s odborným výkladem. Zodpoví otázky v závěru prezentace. Následně provedena kontrola správnosti ve spolupráci učitele a žáků, vysvětlení špatných odpovědí – zpětná vazba. EKO VY_32_INOVACE_EKO_03

Podstata trhu  trh  místo, kde se střetává nabídka s poptávkou, prodávající s kupujícími  velikost trhu závisí na počtu kupujících, kteří zájem o výrobek, službu  směnu zboží za zboží zprostředkovávají peníze  kupující mají peníze a možnost si výrobek koupit EKO VY_32_INOVACE_EKO_03

Vývoj směny  vyrobené statky – slouží k vlastní spotřebě  naturální směna = výměna zboží za zboží (barter)  prostředek směny – speciální druh zboží (plátno, sůl, jantar) = všeobecný ekvivalent  výhodnější všeobecný ekvivalent drahé kovy (bronz, zlato, stříbro) – ražení mincí (1. oběživo)  mince doplnily papírové peníze (dnes nemají zlaté krytí, nejsou směnitelné za zlato)  v současnosti – bezhotovostní peníze (platební karty, šeky, platby z účtu na účet) EKO VY_32_INOVACE_EKO_03

Marketing a trh  v tržním systému – střet ekonomických subjektů (výrobci – prodávající x kupující  jejich chování ovlivněno zákony trhu  zákon nabídky – s rostoucí cenou roste i nabídka zboží  zákon poptávky – s rostoucí cenou klesá poptávka po zboží  nabídka = množství zboží, které výrobci dodají na trh při určité ceně  individuální – jednoho výrobce  tržní – součet individuálních nabídek EKO VY_32_INOVACE_EKO_03

Marketing a trh  rovnovážná cena = cena, za kterou se produkt kupuje a prodává  N < P nedostatek zboží na trhu, nabízející nejsou ochotni prodávat na nižší cenu  N > P přebytek zboží na trhu, kupující nejsou ochotni zaplatit vyšší cenu  N = P na trhu je rovnováha – všechno zboží na trhu bude prodáno EKO VY_32_INOVACE_EKO_03

Marketing a trh  faktory ovlivňující nabídku  náklady na výrobu  vnější podmínky podnikání (počasí)  změna ceny alternativního výrobku  faktory ovlivňující poptávku  změny cen jiného zboží  substitut (nahrazuje zboží – jablka za hrušky)  komplement (nutné k použití – auto + benzin)  změny výše důchodu  demografické změny  změny v preferencích (móda, zvyky) EKO VY_32_INOVACE_EKO_03

Marketing a trh  dokonalá konkurence  na trhu mnoho nabízejících a poptávajících  informovanost o kvalitě, ceně, konkurenci, malý vliv jednotlivce na ceny  rovné podmínky pro nabízející a kupující  neexistuje nekalá konkurence, klamavá reklama  kupující se rozhodují na základě ceny  konkurenční prostředí – význam pro spotřebitele (více sortimentu, nižší ceny) EKO VY_32_INOVACE_EKO_03

Marketing a trh  nedokonalá konkurence  působení výhod – dominantní postavení na trhu – omezování hospodářské soutěže  nekalá soutěž (klamavá reklama, klamavé označování zboží, korupce)  stav dokonalé konkurence neexistuje  monopolizace trhu – uplatnění určitých výhod  monopol – výsadní a dominantní postavení jediné firmy na trhu EKO VY_32_INOVACE_EKO_03

Marketing a trh  absolutní monopol (společnost vlastní patent, licenci, recepturu)  administrativní monopol – výsadní postavení na základě rozhodnutí vlády  monopson – výsadní postavení jednoho kupujícího (stát – zbraně)  oligopol – 3 nebo méně velkých subjektů s dominantním postavením (tajná dohoda) EKO VY_32_INOVACE_EKO_03

Marketing a trh  kartel – dohoda mezi konkurenty o ceně a rozdělení území (trestné)  syndikát – dohoda mezi konkurenty o společném nákupu a prodeji (právně samostatní, na trhu vystupují jako celek)  trust – dohoda o společné výrobě, výrobci na sobě závislí, ale neztrácejí suverenitu  koncern (holding) – nejvyšší forma existence monopolu, fúze partnerů, akvizice (jedna firma koupí druhou), ztrácejí samostatnost EKO VY_32_INOVACE_EKO_03

Marketing a trh  tržně nediferencovaný marketing – firma se zaměřuje na všechny zákazníky  masový – firma hromadně vyrábí jeden výrobek  variantní – dva nebo tři výrobky v různém provedení, velikosti, kvalitě  nabízeny všem zákazníkům  není snaha oslovit tržní segmenty  tržně diferencovaný (cílený) marketing – vychází z potřeb a přání zákazníků EKO VY_32_INOVACE_EKO_03

Marketing a trh  každý zákazník je individuální ve svých potřebách, přáních, zájmech, nákupním chování  firma se zaměřuje na část zákazníků  cílený marketing -3 části:  segmentace trhu – určitá část  tržní zacílení – zaměření na segmenty v souladu s marketingovou strategií (velikost segmentu, kupní síla zákazníků)  tržní umístění – způsob vnímání zákazníky (vlastnosti, užitek, cena, kvalita výrobku) EKO VY_32_INOVACE_EKO_03

Opakování Co je kartel? Co je moderním platebním prostředkem? Jak zní zákon nabídky? Jak se označuje výsadní postavení jednoho kupujícího na trhu? EKO VY_32_INOVACE_EKO_03

Zdroje Moudrý, M. Základy marketingu. Kralice na Hané: Computer Media, s. r. o., ISBN Boučková, J. a kolektiv autorů. Základy marketingu. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, ISBN Jakubíková, D. Marketing v cestovním ruchu. Praha: Grada Publishing, a. s., ISBN Kliparty jsou volně přístupné v programu Word. EKO VY_32_INOVACE_EKO_03