Korozní odolnost Zn/Mg povlaků Jiří Gabryš HM471
Pozinkovaná ocel základní konstrukční materiál pro sériovou výrobu karoserii tloušťka povlaku 7-10 mikronů výroba: galvanickým pokovováním (EG) zinková lázeň (HDG)
Zn/Mg povlak nový způsob ochrany povrchu (ZMG) alternativa ke zvyšování tloušťky Zn vrstvy výroba: PVD s elektronovým paprskem tvorba Zn 2 Mg a Zn 11 Mg 2 dvoufázové pokovování nejprve naneseni Zn, poté Mg nutné tepelné zpracování: 300°C/10h kombinovaně běžné pokovování zinkem následované PVD krátká tepelná úprava °C produkce až 60m/min
Role hořčíku napomáhá tvorbě přilnavého povlaku simonkolleite - Zn 5 (OH) 8 Cl 2.H 2 O korozní potenciál je stálý (-1.1V) i po 500ti hodinách netvoří se žádný ZnO 2 hořčík ovlivňuje korozi zinku
Korozní zkoušky běžné zkoušky NaCl mlha o vysokých koncentracích (5%),dlouhé doby působení ovlivnění výsledků způsobem zkoušení omezení přístupu CO 2 na Zn povrch (retardér koroze Zn) omezení tvorby lokálních elektrod
Korozní zkoušky pro automobilový průmysl nižší koncetrace NaCl (1%, pH4,2) 168 cyklů po 12ti hodinách vzorky z nízkouhlíkové oceli o rozměrech 100x100 mm složitý cyklus zkoušky
Schéma zkoušky
EG během zkoušky a) 4 týdny b) 8 týdnů c) 12 týdnů
ZMG během zkoušky a) 4 týdny b) 8 týdnů c) a d) 12 týdnů
Počet cyklů do znatelné koroze počet cyklů do pokrytí alespoň 5% povrchu červenou korozí
Děkuji za pozornost