Francouzská politika ,,prázdné židle‘‘a Lucemburský kompromis

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Na cestě k Lisabonské smlouvě …
Advertisements

Politický systém. PhDr. Petr Kaniok, Ph.D. „Úvod do institucí EU“ „Předsednictví a Rady…“
Nová směrnice o energetické účinnosti
SZBP v 70.letech Doc. PhDr. Vlastimil Fiala, CSc..
Vývoj evropské spolupráce a integrace
VY_32_INOVACE_ 13 Instituce EU I
1 Ing. Vít Beneš, Ph.D. Ústav mezinárodních vztahů, v.v.i.
EU a Česká republika Instituce EU
EVROPSKÁ UNIE Je regionální uskupení sdružující evropské státy, jehož cílem je vytvoření hospodářské, politické a měnové unie členských zemí.
VY_32_INOVACE_ Politiky unie oblasti činnosti unie dělení podle resortu, kterých se týkají (doprava…), nebo podle toho, jak v nich rozhoduje Rada.
Volby VY_32_INOVACE_29-12 volební systémy.
Předsednictví ČR v Radě EU Agenda a Priority
Nelíbí se mi porušování lidských práv v různých zemích světa… Seminář v Evropském domě Tomáš Weiss, Institut pro evropskou politiku EUROPEUM a FSV UK Společná.
VY_32_INOVACE_29-06 DUM 6 PRÁVO EU.
KOMBI Obsah shrnutí: Důvod vzniku a cíle evropské integrace
Instituce EU Evropská rada Rada Evropské unie Evropská komise
Evropské společenství uhlí a oceli (ESUO) Vzniklo v roce 1951 jako první ze tří evropských společenství. Jeho cílem byla podpora rozvoje dvou tehdy klíčových.
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE Je nás sedm společných institucí EU. Máme také poradní orgány a další evropské instituce jako sousedy a spolupracovníky.
Historické milníky evropského práva
Příprava předsednictví ČR v Radě EU a role Sekce pro evropské záležitosti Aleš Opatrný Odbor koordinace evropských politik Sekce pro evropské záležitosti.
Evropské instituce Pavla Hormandlová. Evropské instituce Pavla Hormandlová VIII.B, 2008.
SEVEROATLANTICKÁ ALIANCE
VY_32_INOVACE_ Smlouva o EU je platná od Je zavedeno „evropské občanství“ Přináší „kritéria konvergence“ – ekonomické sblížení 1.Stabilita.
Právo v Evropě Pavel Šuranský. Jsme občany ČR a zároveň i EU Plynou nám z toho nějaké výhody? Vyplývají z toho pro nás nějaké povinnosti nebo negativní.
DUM 6 VY_32_INOVACE_ a)Velká Británie, Nizozemí, Lucembursko, Francie, Itálie, Německo b)Belgie, Nizozemí, Lucembursko, Francie, Itálie, Německo.
Evropská integrace Dějiny EU.
Tato prezentace byla vytvořena
Evropská integrace Poválečný vývoj v Evropě
KONVENT prosinci 2001 Evropská rada v Laekenu schválila tzv. „Laekenskou deklaraci“. Tento dokument otevřel diskusi o budoucnosti Evropské unie s ohledem.
Evropská Integrace Aneb jak to vše začalo
Mezivládní organizace – jediná úroveň
Rozhodovací proces v Evropské unii
Evropská Unie.
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE
Postavení Evropy ve světě
Messinská konference a jednání o římských smlouvách: vznik EHS a Euratomu Petra Nováková.
Evropská unie - instituce
Amsterodamská smlouva
Intergovernmental Organization one level State D State C State E State F State A State G State B Intergovernmental Organization.
Historický vývoj EU Petra Henychová.
EVROPSKÁ INTEGRACE.
EVROPSKÁ UNIE.
Evropská občanská iniciativa
Hospodářská politika Téma 2 Evropská integrace. Evropská integrace Historie „společné“ Evropy Instituce EU.
Fáze ekonomické integrace
Dějiny evropské integrace
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Hlavní orgány v EU Monika Matysová.
Vývoj Evropské integrace
Evropská unie EU. Historie Zakladetel Robert Schuman, francouzský ministr zahraničí předložil návrh o sjednocení Evropy. Zakladetel Robert Schuman,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. PRÁVO EVROPSKÉ UNIE Vývoj a organizační struktura Masarykova univerzita Brno 2016.
EVROPSKÁ UNIE OFICIÁLNÍ VZNIK EU 1993 Současná politická společnost má neustálou potřebu se sdružovat. Sdružení jako hlavní myšlenku má i Evropská.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková org. AUTOR: Mgr. Vlasta Geryková VYTVOŘENO: NÁZEV: VY_32_Zeměpis_16_Evropská unie,
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Versailleská konference. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – Versailleská.
Příprava předsednictví ČR v Radě EU a role
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Aktuální otázky v oblasti kohezní politiky a rozvoje měst
Spolek pro budování a implementaci softwarových open-source nástrojů
Evropská integrace= SCELOVÁNÍ, SJEDNOCENÍ
zpracovaný v rámci projektu
Mezinárodní organizace
Strategie EU pro Podunají
Dějiny EU Mgr. Vladimír Velešík.
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Fáze ekonomické integrace
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc
Evropské hospodářství
EVROPSKÁ UNIE 7. TŘÍDA, ZŠ SUCHDOL.
Transkript prezentace:

Francouzská politika ,,prázdné židle‘‘a Lucemburský kompromis Dějiny Evropské Unie Bc. Adam Vašut

Stav před krizí Červen 1965 – Leden 1966 Návrh politické unie odhalil rozdíly mezi koncepcí de Gaulla (podoba mezivládního orgánu pro spolupráci) a koncepcí partnerů ohledně institucí Společenství Institucionální rozvoj – přeskupení Vysokého úřadu ESUO, Komisí EHS a Euratomu v jednotnou Komisi Parlamentní shromáždění požadovalo zapojení do jmenování exekutivy, zapojení do rozhodování o rozpočtu

Stav před krizí Francouzská vláda – proti takovému vývoji Společenství Odmítla všeobecné volby Nechtěli jinou autoritu ve Společenství kromě Rady ministrů jako představitelů vlád Ostatní si zase nepřáli narůstání pravomocí Evropského shromáždění na úkor Rady ministrů Sloučení exekutiv potvrdilo nutnost racionalizovat instituce vzniklé v různou dobu a zjednodušit komunitární administrativu Obava u generalizace většinové volby v Radě ministrů ze strany francouzské vlády – od 1.1.1966 rozhodování podle většinového principu v souladu s Smlouvou o EHS

Stav před krizí Dne 8. dubna 1965 v Bruselu podepsána smlouva o fúzi exekutiv >> vytvoření jednotné Rady a Komise, byly pověřeny naplňováním základních smluv tří Společenství Administrativy – sloučeny v jednu s jednotným administrativním rozpočtem Problém představovala implementace sjednocených institucí a komunitární administrativy, dále také nebyla shoda na jednotném stálém sídle Ve stejné době – propast mezi Francií a ostatními se prohlubovala pro neshody o koncepci evropské výstavby a její účelnosti

Stav před krizí Navázaní partnerských vztahu se Spojenými státy De Gaulle – na tiskové konferenci obnovení útoků proti federální Evropě podřízené Spojeným státům Proto se rozhodl brzdit komunitární průběh >> již nehovořil o evropské Evropě, ale o nezávislosti Francie Byl proti zpracování společné obchodní politiky, negativně se vyjádřil k posilování pravomocí Parlamentního shromáždění, nechtěl institucionální rozvoj Společenství Komise – považována za zárodek budoucí evropské vlády, podle de Gaulle pouze technický orgán sloužící ku pomoci vládám

Společná zemědělská politika Společná zemědělská politika ale nadále pokračovala Výhrůžka de Gaulla – pokud nebude zorganizován Společný zemědělský trh, Francie se nebude podílet na činnosti EHS Komise představila návrhy, pro každého něco 1. stupeň: zemědělský 2. stupeň: rozpočtový 3. stupeň: politický s rozvojem pravomocí komunitárních orgánů

Společná zemědělská politika Francouzští komisaři předpokládali odpor Francie a proto nehlasovali pro návrh Komise udělala chybu v prezentaci plánu – první ho přednesl předseda Komise Walter Hallstein v Parlamentu, poté až v Radě ministrů >> Francie toto považovala za neodpustitelné Zasedání Rady ministrů – Francie požadovala finanční uspořádání na pět let, ostatní byli proti >> krize byla vyvolána

Politika prázdné židle Dne 1. července 1965 – francouzská Rada ministrů prohlásila, že nebylo dodrženo finanční uspořádání Stálý francouzský představitel u Společenství byl odvolán, franc. úředníci měli zakázáno jet do Bruselu, franc. vláda se přestala účastnit práce a fungování Společenství Politika ,,prázdné žídle‘‘ - neodpovídala komunitárnímu duchu Komise předložila Radě návrhy, které byli velmi podobné tomu, co požadovala Francie >> Francie by tedy dosáhla svého a mohla by se vrátit do Bruselu

Politika prázdné židle Prohlášení de Gaulle vyvolalo obavy jak u pěti partnerů, tak i ve Francii samotné. Zejména zemědělci odsoudili vládu za to, že zkompromitovala společnou zemědělskou politiku politikou ,,prázdné židle‘‘ Prezidentská volební kampaň – evropské téma se dostalo do popředí Dne 19. prosince de Gaulle zvolen znovu prezidentem

Lucemburský kompromis V lednu 1966 – schůze 6 ministrů v Lucemburku, členové Vysokého úřadu nebyli připuštěni ke schůzi Francie si kladla 3. podmínky, za kterých se měla vrátit: 1. Pravomoci institucí EHS nebudou posilovány, úloha Komise bude omezena (tzv. desatero) 2. Rada ministrů bude i nadále rozhodovat jednomyslně (pokud jedna vláda považuje své zájmy za ohrožené) 3. Bude přijata Společná zemědělská politika

Lucemburský kompromis K otázce většinového hlasování: 1. Tam, kde budou důležité zájmy členské země, se bude rozhodovat na návrh Komise většinově, Rada ministrů bude usilovat o jednotné řešení v rozumném čase 2. S ohledem k předcházejícímu bodu si francouzská delegace vymohla, že tam, kde jsou důležité zájmy členských států, diskuze musí pokračovat až do jednomyslné shody 3. Všech šest delegací je srozuměno s rozdílností názorů na to, co se má činit v případě nedosažení konečné dohody 4. Všech šest delegací se dohodlo, že odlišnosti nebrání obnově práce Společenství na základě normálních procedur

Lucemburský kompromis Francie se musela zříci části svých požadavků Desatero bylo redukováno na sedmero – jakýsi kodex slušného chování Komise Po konferenci v Lucemburku mohly komunitární práce pokračovat Zbývalo zpracovat smlouvu o sloučení exekutiv – dohoda o rotaci v předsednické funkci Komise jednotlivých národností >> jednotná Komise od 1. července 1967

Lucemburský kompromis - důsledky Pouze neoficiální dokument Přesto velmi silně ovlivnil rozhodování v rámci Společenství Rada ministrů se stala ústřední institucí celé rozhodovací struktury Evropská Společenství se stala více mezivládní Zejména Komise vyšla z krize oslabena (sedmero, pravidlo jednomyslnosti Rady ministrů) Podle francouzů realističtější Společenství, podle ostatních došlo k oslabení Zrodil se skepticismus, obnovený zájem o rozšíření

Použité zdroje GERBERT, Pierre. Budování Evropy. 1. vydání. Praha: Karolinum, 2004, s. 196 – 207. <http://europa.eu/about-eu/eu-history/1960-1969/index_cs.htm> <http://europa.eu/abc/12lessons/key_dates/index_cs.htm> <http://www.euroskop.cz/8886/sekce/60-leta/>