Evropské instituce a právo Ivo Strejček poslanec Evropského parlamentu ODS výbor pro ekonomiku a monetární záležitosti výbor pro mezinárodní obchod
Úvod do Evropské unie Evropská unie (EU) není ani federací jako Spojené státy americké ani pouze organizací pro spolupráci mezi vládami jako OSN. Členské státy delegují některé ze svých rozhodovacích pravomocí na jimi vytvořené a vzájemně sdílené instituce
Jaká je struktura orgánů EU Instituce (EP, EK, Rada EU,Soudní dvůr, Evropský účetní dvůr, Evropský veřejný ochránce práv, Evropský inspektor ochrany údajů) Finanční orgány (ECB, EIB+Evropský investiční fond) Poradní orgány (Evropský hospodářský a sociální výbor, Výbor regionů) Interinstitucionální orgány (Úřad pro úřední tisky Evropských společenství, Evropský úřad pro výběr zaměstnanců) Decentralizované orgány Evropské unie(agentury)
Evropský parlament 732 poslanců, z toho 24 českých. Členové Evropského parlamentu nezasedají v rámci národních bloků, ale v rámci celoevropských politických frakcí. Pracoviště Evropského parlamentu se nachází ve Francii, Belgii a Lucembursku. EP má legislativní pravomoc, vykonává demokratický dohled a dělí se s Radou o rozpočtovou pravomoc. Příprava plenárního zasedání probíhá ve výborech(zasedají poslanci) a ve frakcích(politické skupiny), plenární zasedání se konají ve Štrasburku, doplňující v Bruselu.
Legislativní pravomoc Spolurozhodování - staví Evropský parlament a Radu do rovnocenné pozice a zákony schválené na základě této procedury jsou společnými právními akty Rady a Parlamentu. Důležitá politická a institucionální rozhodnutí jsou s EP konzultována. Při přezkoumávání ročního pracovního programu Komise, zvažuje, jaké nové zákony by bylo vhodné přijmout. Může požádat Komisi o předložení návrhů.
Demokratický dohled Provádí tzv.“hearings“ potenciálních Evropských komisařů. Může vznést návrh na odvolání Komise. Ověřuje zprávy předkládané Komisí, interpeluje Komisi. Interpelace a kontrola Rady. Prověřování petic podaných ze strany občanů a sestavováním dočasných vyšetřovacích výborů. Formou příspěvků se podílí na každém summitu.
Rozpočtová pravomoc Roční rozpočet EU schvaluje Parlament společně s Radou Evropské unie. Rozpočet je projednáván ve dvou čteních, předpokladem jeho vstupu v platnost je podpis prezidenta EP. Parlamentní Výbor pro kontrolu rozpočtu (COCOBU) monitoruje, jak je rozpočet naplňován. Parlament každý rok rozhoduje o tom, zda schválí způsob, jakým Komise v předchozím finančním roce s rozpočtem nakládala. Jedná se o tzv.“udělení absolutoria“.
Rada Evropské unie Rada Evropské unie je hlavním rozhodovacím orgánem. Reprezentuje členské státy a jejích schůzek se účastní jeden ministr z každé národní vlády EU(dle předmětu jednání). Celkem existuje devět Rad různého složení: Všeobecné záležitosti a vnější vztahy Hospodářství a finance (“ECOFIN”) Justice a vnitřní věci Zaměstnanost, sociální politika, zdraví a záležitosti spotřebitelů Konkurenceschopnost (vnitřní trh, průmysl a výzkum) Doprava, telekomunikace a energie Zemědělství a rybolov Životní prostředí Vzdělávání, mládež a kultura
Úkoly Rady EU Schvalovat evropské zákony. V mnoha oblastech sdílí legislativní pravomoc s Evropským parlamentem. Koordinovat základní rysy hospodářské politiky členských států. Uzavírat mezinárodní smlouvy mezi EU a jedním či více dalšími státy nebo mezinárodními organizacemi. Schvalovat rozpočet EU, společně s Evropským parlamentem. Rozvíjet společnou zahraniční a bezpečnostní politiku Koordinovat spolupráci národních soudů a policejních složek v trestních věcech.
COREPER V Bruselu má každý členský stát EU stálou skupinu delegátů, zastupujících zájmy svých zemí v EU(vedoucím je „stálý zástupce“). "stálí zástupci" se každý týden scházejí v rámci Výboru stálých zástupců (COREPER). Úkolem tohoto výboru je připravovat práci Rady(kromě otázek zemědělství-speciální výbor) COREPER je ve své činnosti podporován řadou pracovních skupin, které tvoří úředníci národních administrativ.
Předsednictví Rady Mění se v šestiměsíčních intervalech. Každá země tedy po dobu 6 měsíců zodpovídá za program jednání Rady. Předsednictví je podporováno generálním sekretariátem, který připravuje a zajišťuje hladké fungování práce Rady na všech úrovních. V současné době předsedá Rakousku, ve druhé polovině roku jej nahradí Finsko. Naše předsednictví bude v roce 2009.
Hlasování v Radě Nejčastěji dochází k hlasování tzv.“kvalifikovanou většinou“ - návrh může být přijat jen za podpory určitého minimálního počtu hlasů. V citlivých oblastech však musejí být rozhodnutí přijata jednomyslně. Česká republika spolu s Belgií, Řeckem, Maďarskem a Portugalskem disponuje 12 hlasy.
Evropská komise Navrhuje legislativu, politiky a programy činnosti a zodpovídá za realizaci rozhodnutí Parlamentu a Rady. Z každé země jeden člen jmenovaný členskými státy a Parlamentem. Nová Komise je jmenována každých 5 let, během šesti měsíců po zvolení Evropského parlamentu. Sídlo Komise se nachází v Bruselu V bruselském sídle pracuje okolo úředníků, včetně externích spolupracovníků úředníků!!!
Činnosti EK Navrhuje legislativu Parlamentu a Radě Řídí a realizuje politiky EU a rozpočet dohlíží na dodržování evropského práva (společně se Soudním dvorem) reprezentuje Evropskou unii na mezinárodní scéně(vyjednává dohody mezi EU a ostatními zeměmi).
Evropský soudní dvůr Byl založen v roce 1952 Pařížskou smlouvou. Jeho úkolem je zajišťovat, že legislativa EU je interpretována a uplatňována ve všech členských státech stejně. Soudní dvůr se skládá z jednoho soudce z každého členského státu. V zájmu efektivnosti však bude Soudní dvůr moci zasedat i jako "velký senát” složený pouze ze 13 soudců 1989 zřízen "Soud prvního stupně„- z důvodu velkého množství řešených případů.
Jak funguje ESD V první fázi po předložení písemných podkladů zúčastněných stran sestaví přidělený soudce zprávu. Na základě zprávy učiní generální advokát vlastní závěry. Soudce vezme závěry v úvahu a sestaví návrh rozsudku. Ve druhé fázi dochází k veřejnému slyšení na jehož základě dojde k rozhodnutí soudu hlasováním.
Ostatní instituce Evropský účetní dvůr - kontroluje, zda veškeré příjmy Evropské unie byly inkasovány, zda všechny výdaje byly vynaloženy v souladu se zákonnými předpisy a pravidly a zda byl poctivě naplňován rozpočet EU. Evropský veřejný ochránce práv - působí jako prostředník mezi občany a orgány EU. Má právo přijímat a vyšetřovat stížnosti ze strany občanů EU, podniků a institucí i kohokoli jiného. Evropský inspektor ochrany údajů - zajišťuje, aby orgány a instituce Evropské unie respektovaly právo občanů na soukromí při zpracovávání jejich osobních údajů.
Evropské právo Je základem Evropské intergace Jedná se o nezávislý právní systém, který je nadřazen právním systémům jednotlivých států. Společné právo má tři oblasti, které se ale navzájem prolínají: Primární právo Sekundární právo Judikatura (výkon soudní moci, souzení).
Primární právo Sestává především ze smluv, ale i dalších úmluv. Dohody uzavřené mezi vládami členských zemí Musí být ratifikovány parlamenty členských států Upravují legislativní, exekutivní a judikativní postupy společného práva EU
Sekundární právo Vychází ze smluv EU a je vytvářeno a schvalováno podle postupů, stanovených ve článcích smluv EU Předpisy (nařízení) – jsou bezprostředně platné a ve všech členských zemích právně závazné, aniž by k tomu byly potřebné, nebo vyhrazené, jakékoliv kroky na národní úrovni Směrnice - zavazují členské země dosáhnout určitých cílů během určené doby, přičemž národní instituce mohou určit prostředky, jak jich dosáhnout, směrnice musí být převedeny do práva jednotlivých členů Rozhodnutí a usnesení - jsou pro příjemce závazná, nevyžadují, nepředpokládají žádné další kroky na národní úrovni, aby vešly v platnost. Doporučení a stanoviska – která nejsou závazná.
Judikatura Vykonávání soudní pravomoci EU, obsahuje rozsudky Evropského soudního dvora, Soudu první instance, ve sporech, které jsou jim předloženy Komisí, soudy členských států, organizacemi nebo jednotlivci.
Zdroje dat a informací - Evropské právo - Monitoring práva EU Vstup do Evropské unie (Petr Zahradník, 2004)