Evropské instituce a právo Ivo Strejček poslanec Evropského parlamentu ODS výbor pro ekonomiku a monetární záležitosti výbor pro mezinárodní obchod www.istrejcek.cz.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Institucionální rámec EU © JUDr. Monika Forejtová, Ph.D.
Advertisements

Politický systém. PhDr. Petr Kaniok, Ph.D. „Úvod do institucí EU“ „Předsednictví a Rady…“
Správní právo Pojem správního práva.
Přehled orgánů Evropské unie
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE
VY_32_INOVACE_ 13 Instituce EU I
Moc výkonná ii VY_32_INOVACE_ 08 - Moc výkonná II.
1 Ing. Vít Beneš, Ph.D. Ústav mezinárodních vztahů, v.v.i.
I NSTITUCE EU II VY_32_INOVACE_ 14 Instituce EU II.
EU a Česká republika Instituce EU
Evropská unie a její instituce
EVROPSKÁ UNIE Je regionální uskupení sdružující evropské státy, jehož cílem je vytvoření hospodářské, politické a měnové unie členských zemí.
Instituce v EU Vypracovaly: Robenková Pavlína Šmírová Lucie
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VY_32_INOVACE_ Politiky unie oblasti činnosti unie dělení podle resortu, kterých se týkají (doprava…), nebo podle toho, jak v nich rozhoduje Rada.
Základní škola Evropské unie
Evropská unie.
Instituce EU Evropská rada Rada Evropské unie Evropská komise
Evropské společenství uhlí a oceli (ESUO) Vzniklo v roce 1951 jako první ze tří evropských společenství. Jeho cílem byla podpora rozvoje dvou tehdy klíčových.
Seminář v Evropském domě
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE Je nás sedm společných institucí EU. Máme také poradní orgány a další evropské instituce jako sousedy a spolupracovníky.
Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod ve výuce III_Shrnutí_Riskuj Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod.
MEZINÁRODNÍ ORGANIZACE
Historické milníky evropského práva
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Strukturální fondy a Fond Soudržnosti EU. Struktura kursu Legislativní a institucionální rámec Legislativní a institucionální rámec SF a CF – Agenda 1999.
Příprava předsednictví ČR v Radě EU a role Sekce pro evropské záležitosti Aleš Opatrný Odbor koordinace evropských politik Sekce pro evropské záležitosti.
Evropské instituce Pavla Hormandlová. Evropské instituce Pavla Hormandlová VIII.B, 2008.
VY_32_INOVACE_ Smlouva o EU je platná od Je zavedeno „evropské občanství“ Přináší „kritéria konvergence“ – ekonomické sblížení 1.Stabilita.
Jsme v EU, buďme v obraze. EU jako politický organismus Eva Pluskalová.
Dopady Lisabonské smlouvy na fungování Evropské unie
Právo v Evropě Pavel Šuranský. Jsme občany ČR a zároveň i EU Plynou nám z toho nějaké výhody? Vyplývají z toho pro nás nějaké povinnosti nebo negativní.
Evropská unie.
Tato prezentace byla vytvořena
Evropská unie - vznik vznik 1993 na základě Smlouvy o Evropské unii (Maastrichtská smlouva) navazovala na evropský integrační proces od padesátých let.
Tři hlavní orgány Evropský parlament - hlas občanů Hans-Gert Pöttering
I NSTITUCE EU Veřejná správa v EU. Na konzultace s právníkem po celou dobu trestního řízení, ale také třeba na možnost informovat rodinu o svém zatčení,
Mezivládní organizace – jediná úroveň
Rozhodovací proces v Evropské unii
Evropská Unie.
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE
Instituce a právo ES/EU Přednáška ke kurzu „Právní aspekty evropské integrace“
Instituce a právo ES/EU - Rozhodování v EU Michal Částek Veřejná správa EU1.
Intergovernmental Organization one level State D State C State E State F State A State G State B Intergovernmental Organization.
Evropské environmentální právo Osnova Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP + legislativní.
Evropské právo životního prostředí Přednáška č. 2 Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP.
EVROPSKÁ UNIE.
Strukturální fondy a Fond Soudržnosti EU. Struktura kursu Legislativní a institucionální rámec Legislativní a institucionální rámec SF a CF – Agenda 1999.
Hospodářská politika Téma 2 Evropská integrace. Evropská integrace Historie „společné“ Evropy Instituce EU.
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Hlavní orgány v EU Monika Matysová.
Orgány a instituce působící v oblasti sociální politiky a jejich kompetence. JUDr. Jana Komendová, Ph.D.
Evropská unie EU. Historie Zakladetel Robert Schuman, francouzský ministr zahraničí předložil návrh o sjednocení Evropy. Zakladetel Robert Schuman,
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. PRÁVO EVROPSKÉ UNIE Vývoj a organizační struktura Masarykova univerzita Brno 2016.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Evropská integrace RNDr. Oldřich Hájek. Principy a kompetence  Politiky EU se liší v kompetencích členů a EU  Každá politika je řízena principy  Při.
Role MŠMT a Národní rady pro kvalifikace v procesu tvorby, posuzování a schvalování NSK Monika Pokorná.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
NÁZEV ŠABLONY: ICT2 – INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Okruh dle RVP: Společenskovědní seminář Tematická.
Proces komitologie Mgr. Ondřej Veselský Ředitel odboru Evropské unie a mezinárodního práva Ministerstvo vnitra.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Právo mezinárodní a právo vnitrostátní
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
Přehled orgánů Evropské unie
Digitální učební materiál
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
EVROPSKÁ UNIE 7. TŘÍDA, ZŠ SUCHDOL.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Renata Pitrová Název materiálu:
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Evropské instituce a právo Ivo Strejček poslanec Evropského parlamentu ODS výbor pro ekonomiku a monetární záležitosti výbor pro mezinárodní obchod

Úvod do Evropské unie  Evropská unie (EU) není ani federací jako Spojené státy americké ani pouze organizací pro spolupráci mezi vládami jako OSN.  Členské státy delegují některé ze svých rozhodovacích pravomocí na jimi vytvořené a vzájemně sdílené instituce

Jaká je struktura orgánů EU  Instituce (EP, EK, Rada EU,Soudní dvůr, Evropský účetní dvůr, Evropský veřejný ochránce práv, Evropský inspektor ochrany údajů)  Finanční orgány (ECB, EIB+Evropský investiční fond)  Poradní orgány (Evropský hospodářský a sociální výbor, Výbor regionů)  Interinstitucionální orgány (Úřad pro úřední tisky Evropských společenství, Evropský úřad pro výběr zaměstnanců)  Decentralizované orgány Evropské unie(agentury)

Evropský parlament  732 poslanců, z toho 24 českých.  Členové Evropského parlamentu nezasedají v rámci národních bloků, ale v rámci celoevropských politických frakcí.  Pracoviště Evropského parlamentu se nachází ve Francii, Belgii a Lucembursku.  EP má legislativní pravomoc, vykonává demokratický dohled a dělí se s Radou o rozpočtovou pravomoc.  Příprava plenárního zasedání probíhá ve výborech(zasedají poslanci) a ve frakcích(politické skupiny), plenární zasedání se konají ve Štrasburku, doplňující v Bruselu.

Legislativní pravomoc  Spolurozhodování - staví Evropský parlament a Radu do rovnocenné pozice a zákony schválené na základě této procedury jsou společnými právními akty Rady a Parlamentu.  Důležitá politická a institucionální rozhodnutí jsou s EP konzultována.  Při přezkoumávání ročního pracovního programu Komise, zvažuje, jaké nové zákony by bylo vhodné přijmout. Může požádat Komisi o předložení návrhů.

Demokratický dohled  Provádí tzv.“hearings“ potenciálních Evropských komisařů.  Může vznést návrh na odvolání Komise.  Ověřuje zprávy předkládané Komisí, interpeluje Komisi.  Interpelace a kontrola Rady.  Prověřování petic podaných ze strany občanů a sestavováním dočasných vyšetřovacích výborů.  Formou příspěvků se podílí na každém summitu.

Rozpočtová pravomoc  Roční rozpočet EU schvaluje Parlament společně s Radou Evropské unie.  Rozpočet je projednáván ve dvou čteních, předpokladem jeho vstupu v platnost je podpis prezidenta EP.  Parlamentní Výbor pro kontrolu rozpočtu (COCOBU) monitoruje, jak je rozpočet naplňován.  Parlament každý rok rozhoduje o tom, zda schválí způsob, jakým Komise v předchozím finančním roce s rozpočtem nakládala.  Jedná se o tzv.“udělení absolutoria“.

Rada Evropské unie  Rada Evropské unie je hlavním rozhodovacím orgánem.  Reprezentuje členské státy a jejích schůzek se účastní jeden ministr z každé národní vlády EU(dle předmětu jednání).  Celkem existuje devět Rad různého složení: Všeobecné záležitosti a vnější vztahy Hospodářství a finance (“ECOFIN”) Justice a vnitřní věci Zaměstnanost, sociální politika, zdraví a záležitosti spotřebitelů Konkurenceschopnost (vnitřní trh, průmysl a výzkum) Doprava, telekomunikace a energie Zemědělství a rybolov Životní prostředí Vzdělávání, mládež a kultura

Úkoly Rady EU  Schvalovat evropské zákony. V mnoha oblastech sdílí legislativní pravomoc s Evropským parlamentem.  Koordinovat základní rysy hospodářské politiky členských států.  Uzavírat mezinárodní smlouvy mezi EU a jedním či více dalšími státy nebo mezinárodními organizacemi.  Schvalovat rozpočet EU, společně s Evropským parlamentem.  Rozvíjet společnou zahraniční a bezpečnostní politiku  Koordinovat spolupráci národních soudů a policejních složek v trestních věcech.

COREPER  V Bruselu má každý členský stát EU stálou skupinu delegátů, zastupujících zájmy svých zemí v EU(vedoucím je „stálý zástupce“).  "stálí zástupci" se každý týden scházejí v rámci Výboru stálých zástupců (COREPER).  Úkolem tohoto výboru je připravovat práci Rady(kromě otázek zemědělství-speciální výbor)  COREPER je ve své činnosti podporován řadou pracovních skupin, které tvoří úředníci národních administrativ.

Předsednictví Rady  Mění se v šestiměsíčních intervalech.  Každá země tedy po dobu 6 měsíců zodpovídá za program jednání Rady.  Předsednictví je podporováno generálním sekretariátem, který připravuje a zajišťuje hladké fungování práce Rady na všech úrovních.  V současné době předsedá Rakousku, ve druhé polovině roku jej nahradí Finsko.  Naše předsednictví bude v roce 2009.

Hlasování v Radě  Nejčastěji dochází k hlasování tzv.“kvalifikovanou většinou“ - návrh může být přijat jen za podpory určitého minimálního počtu hlasů.  V citlivých oblastech však musejí být rozhodnutí přijata jednomyslně.  Česká republika spolu s Belgií, Řeckem, Maďarskem a Portugalskem disponuje 12 hlasy.

Evropská komise  Navrhuje legislativu, politiky a programy činnosti a zodpovídá za realizaci rozhodnutí Parlamentu a Rady.  Z každé země jeden člen jmenovaný členskými státy a Parlamentem.  Nová Komise je jmenována každých 5 let, během šesti měsíců po zvolení Evropského parlamentu.  Sídlo Komise se nachází v Bruselu  V bruselském sídle pracuje okolo úředníků, včetně externích spolupracovníků úředníků!!!

Činnosti EK  Navrhuje legislativu Parlamentu a Radě  Řídí a realizuje politiky EU a rozpočet  dohlíží na dodržování evropského práva (společně se Soudním dvorem)  reprezentuje Evropskou unii na mezinárodní scéně(vyjednává dohody mezi EU a ostatními zeměmi).

Evropský soudní dvůr  Byl založen v roce 1952 Pařížskou smlouvou.  Jeho úkolem je zajišťovat, že legislativa EU je interpretována a uplatňována ve všech členských státech stejně.  Soudní dvůr se skládá z jednoho soudce z každého členského státu.  V zájmu efektivnosti však bude Soudní dvůr moci zasedat i jako "velký senát” složený pouze ze 13 soudců  1989 zřízen "Soud prvního stupně„- z důvodu velkého množství řešených případů.

Jak funguje ESD  V první fázi po předložení písemných podkladů zúčastněných stran sestaví přidělený soudce zprávu.  Na základě zprávy učiní generální advokát vlastní závěry.  Soudce vezme závěry v úvahu a sestaví návrh rozsudku.  Ve druhé fázi dochází k veřejnému slyšení na jehož základě dojde k rozhodnutí soudu hlasováním.

Ostatní instituce  Evropský účetní dvůr - kontroluje, zda veškeré příjmy Evropské unie byly inkasovány, zda všechny výdaje byly vynaloženy v souladu se zákonnými předpisy a pravidly a zda byl poctivě naplňován rozpočet EU.  Evropský veřejný ochránce práv - působí jako prostředník mezi občany a orgány EU. Má právo přijímat a vyšetřovat stížnosti ze strany občanů EU, podniků a institucí i kohokoli jiného.  Evropský inspektor ochrany údajů - zajišťuje, aby orgány a instituce Evropské unie respektovaly právo občanů na soukromí při zpracovávání jejich osobních údajů.

Evropské právo  Je základem Evropské intergace  Jedná se o nezávislý právní systém, který je nadřazen právním systémům jednotlivých států.  Společné právo má tři oblasti, které se ale navzájem prolínají:  Primární právo  Sekundární právo  Judikatura (výkon soudní moci, souzení).

Primární právo  Sestává především ze smluv, ale i dalších úmluv.  Dohody uzavřené mezi vládami členských zemí  Musí být ratifikovány parlamenty členských států  Upravují legislativní, exekutivní a judikativní postupy společného práva EU

Sekundární právo  Vychází ze smluv EU a je vytvářeno a schvalováno podle postupů, stanovených ve článcích smluv EU  Předpisy (nařízení) – jsou bezprostředně platné a ve všech členských zemích právně závazné, aniž by k tomu byly potřebné, nebo vyhrazené, jakékoliv kroky na národní úrovni  Směrnice - zavazují členské země dosáhnout určitých cílů během určené doby, přičemž národní instituce mohou určit prostředky, jak jich dosáhnout, směrnice musí být převedeny do práva jednotlivých členů  Rozhodnutí a usnesení - jsou pro příjemce závazná, nevyžadují, nepředpokládají žádné další kroky na národní úrovni, aby vešly v platnost.  Doporučení a stanoviska – která nejsou závazná.

Judikatura  Vykonávání soudní pravomoci EU, obsahuje rozsudky Evropského soudního dvora, Soudu první instance, ve sporech, které jsou jim předloženy Komisí, soudy členských států, organizacemi nebo jednotlivci.

Zdroje dat a informací  - Evropské právo  - Monitoring práva EU    Vstup do Evropské unie (Petr Zahradník, 2004)