Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH Předmět: Teorie sportovních her (KUT/SHT) Přednáší: Doc. PhDr. D. Tomajko, CSc.
Základní východiska pro vuyčování sportovních her v současné školní TV Vytvářet vhodné učební podmínky pro přiměřený rozvoj pohybových kompetencí a kognitivních dovedností, Teoretické a didaktické pojetí HV
K chápání HV přispívá Psychologická analýza hráče v utkání (HV- neustálý sled herních situací, v herním jednání mají významnou roli psychické procesy spojené s vnímáním, analýzou HS a s rozhodováním o volbě činnosti při řešení HS)
Psychické determinanty Kognitivní komponenta Kognitivní výkonové předpoklady Kognitivní kapacity mají primární odpovědnost za řešení HS Pohybová odpověď- provedení herní činnosti
Požadavek pro školní praxi Aby žáci byli učeni nejen k tomu „JAK VYKONÁVAT“ herní činnosti (biomechanické determinanty) ale také „CO DĚLAT“ tj. kognitivnímu výkonu v rozhodování o výběru odpovědi
Nestrukturované vyučování SH -Obsahem VJ- utkání (bez herního nácviku) Metodické kriterium- „v celku“ Činnost učitele-organizace utkání, pozorování a hodnocení HV Pozitivní prožitky, osobní rozhodování žáků, jakou SH nebo modifikaci SH si zvolí (odpovídá didaktickému stylu s autonomním rozhodováním žáků o učivu)
Činnost učitele-organizace utkání, pozorování a hodnocení HV Herní dovednosti nejsou rozvíjeny samotnou účastí v utkání Tento postup zahrnuje učení na základě pokusu a omylu
Technický přístup k vyučování SH Dominance osvojování izolovaných (herně situačního kontextu zbavených) herních dovedností Blok průpravných cvičení orientovaných na provedení (tzv. techniku) IHČ, ke kterému je přiřazeno ke konci VJ utkání
Dekontextualizace- zbavení kontextu s herní situací Předkládaná PC jsou vzdálená situační proměnlivosti Transfer herních dovedností osvojovaných v konstantních podmínkách do utkání je silně limitován Změny v úrovni provedení HČ jsou snadno pozorovatelné Nedostatečná znalost a zkušenost učitele Podceňování kognitivní komponenty
Integrované přístupy k vyučování Jsou založeny na rychlejším rozvinutí HČ a HS Postupný přechod od méně proměnlivých podmínek praxe k variabilnějším podmínkám Přístup založený na postupné integraci kognitivní a pohybové komponenty HV Kognitivně orientovaný přístup-přístup založený na porozumění SH Přístup založený na alosterickém modelu učení
Přístup založený na postupné integraci kognitivní a pohybové komponenty HV Vychází ze základního osvojování HD, navazuje na osvojování HD v proměnlivých podmínkách PH anebo utkání
Přístup založený na postupné integraci kognitivní a pohybové komponenty HV Jednotlivé herní dovednosti Spojování dvou a více dovedností do sekvencí Počáteční út. A obr. Strategie Utkání podle pravidel B. Základní dovednosti jako příprava pro PH/utkání 1:1 Dovednosti a taktiky vycházející z utkání týmů s dvěma až pěti hráčí
Kognitivně orientované přístupy k vyučování SH Taktický přístup, učení pro porozumění SH Na základě postupného získávání vlastních poznatků a zkušeností procházejí žáci s dopomocí učitele několika fázemi učení dané SH
Rozhodování na základě otázek Sportovní hra 1 Utkání 2 6 Pochopení představy Herní výkon 3 Žák/hráč 5 Taktické podvědomí Osvojování Herních dovedností 4 Rozhodování na základě otázek Co dělat? Jak to dělat?
Přednosti kognitivně orientovaných přístupů Nebezpečí – inklinace k teoretickému učení na úkor pohybové realizace Velké nároky na materiální, časové a prostorové podmínky Přednosti kognitivně orientovaných přístupů Utkání a PH- hlavní forma zdokonalení HV K učení HD dochází poté, co žáci pochopili podstatu herního jednání
Přístup založený na alosterickém modelu učení Adjektivum alosterický-biochemický pojem Označující změnu prostorového uspořádání makromolekuly enzymu, kterou se mění biochemické vlastnosti Model je postaven na neustálém řešení předem stanovených problémů a v nacházení jejich řešení Žáci vstupují do utkání s představami Důležité je vzájemné pozorování HV-přímo nebo z videozáznamu- analýza HV, opětovné formulování problému-odpověď
KONEC