Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Advertisements

Technika. TECHNICKÁ PŘÍPRAVA V tréninku techniky jde především o opakované provádění učeného pohybu, při kterém dochází k opravování a zpřesňování jeho.
Hra a její atributy doc. PhDr. D. Tomajko, CSc..
Ústav pedagogických věd FF MU
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Vzdělávání a jeho kategorie
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Herní systémy Zásadní způsoby vedení hry celého družstva v útoku a v obraně, s předem vymezenými úkoly jednotlivcům, skupinám hráčů i celému družstvu po.
Předmět: Teorie sportovních her (KUT/SHT)
Problematika systému přípravy učitelů a stav výuky tělesné výchovy na vysokých školách Materiál pro 21. zasedání předsednictva Rady vysokých škol dne 20.
Diagnostika ve sportovních hrách
KURZY PRO VYSOKOŠKOLSKÉ PEDAGOGY doc. Ing. Pavel Krpálek, CSc
Taktická příprava Michal Lehnert.
Témata přednášky Vyučování SH ve školní tělesné výchově
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Zásady v tréninkové přípravě mládeže Licence B
Technická, taktická a psychologická příprava
Týmový herní výkon (THV)
Metodický list Výuka probíhá diskusní formou. Hledáme odpověď na otázku – proč je užitečné věnovat se sportovní činnosti či jiné intenzivní pohybové činnosti.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
TAKTICKÁ PŘÍPRAVA Teoretická příprava.
TECHNICKÁ PŘÍPRAVA ..
(komentovaný přehled)
Spektrum didaktických stylů
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
Individuální herní výkon (IHV)
OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie
Řídící činnost učitele/trenéra
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Didaktická technologie
Nonverbální úlohy Jiří Tesař. Výuka fyziky na ZŠ - zamyšlení  Fenclová, J.: Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky: „Jeden učitel položí v jedné.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Teorie vzdělávání dospělých
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Soutěžení ve SH Předmět: Teorie sportovních her (KUT/SHT) Přednáší: Doc. PhDr. D. Tomajko, CSc.
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Didaktické formy tréninkového procesu - TP
ZÁKLADY DIDAKTIKY SPORTOVNÍCH HER OSP
Západočeská univerzita v Plzni
Setkání zástupců škol a podniků působících v oblasti chemického průmyslu Praha
Aktuální formy a metody sportovních her
aneb Assessment Centre a Development Centre
Didaktické metody Androdidaktika.
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
Aktuální formy a metody sportovních her np105, nk105 Mgr. Tomáš Pětivlas PhDÚnor 2007.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Interpretace basketbalového učiva pro jednotlivé lekce Šestá lekce – přihrávání a uvolňování bez míče (základy součinnosti v útoku) (90 minut – interpretace.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium.
Edukátor – učitel TV Ondřej Mikeska. Kdo je to edukátor ?
Organizační formy práce v tělesné výchově
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
CLIL v ČR a v zahraničí Content and Language Integrated Learning
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Strukturace učiva Příprava učitelova.
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Edukátor Profese učitele
Teorie vzdělávání dospělých
Didaktika TV; Martina Matúšková
Standardy pro základní vzdělávání
Didaktické metody Androdidaktika.
Neživá příroda ve výuce přírodopisu
Současné pojetí školní TV Zážitková pedagogika
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
SPORTOVNÍ HRY I - BASKETBAL
Metodicko – organizační normy
Transkript prezentace:

Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH Předmět: Teorie sportovních her (KUT/SHT) Přednáší: Doc. PhDr. D. Tomajko, CSc.

Základní východiska pro vuyčování sportovních her v současné školní TV Vytvářet vhodné učební podmínky pro přiměřený rozvoj pohybových kompetencí a kognitivních dovedností, Teoretické a didaktické pojetí HV

K chápání HV přispívá Psychologická analýza hráče v utkání (HV- neustálý sled herních situací, v herním jednání mají významnou roli psychické procesy spojené s vnímáním, analýzou HS a s rozhodováním o volbě činnosti při řešení HS)

Psychické determinanty Kognitivní komponenta Kognitivní výkonové předpoklady Kognitivní kapacity mají primární odpovědnost za řešení HS Pohybová odpověď- provedení herní činnosti

Požadavek pro školní praxi Aby žáci byli učeni nejen k tomu „JAK VYKONÁVAT“ herní činnosti (biomechanické determinanty) ale také „CO DĚLAT“ tj. kognitivnímu výkonu v rozhodování o výběru odpovědi

Nestrukturované vyučování SH -Obsahem VJ- utkání (bez herního nácviku) Metodické kriterium- „v celku“ Činnost učitele-organizace utkání, pozorování a hodnocení HV Pozitivní prožitky, osobní rozhodování žáků, jakou SH nebo modifikaci SH si zvolí (odpovídá didaktickému stylu s autonomním rozhodováním žáků o učivu)

Činnost učitele-organizace utkání, pozorování a hodnocení HV Herní dovednosti nejsou rozvíjeny samotnou účastí v utkání Tento postup zahrnuje učení na základě pokusu a omylu

Technický přístup k vyučování SH Dominance osvojování izolovaných (herně situačního kontextu zbavených) herních dovedností Blok průpravných cvičení orientovaných na provedení (tzv. techniku) IHČ, ke kterému je přiřazeno ke konci VJ utkání

Dekontextualizace- zbavení kontextu s herní situací Předkládaná PC jsou vzdálená situační proměnlivosti Transfer herních dovedností osvojovaných v konstantních podmínkách do utkání je silně limitován Změny v úrovni provedení HČ jsou snadno pozorovatelné Nedostatečná znalost a zkušenost učitele Podceňování kognitivní komponenty

Integrované přístupy k vyučování Jsou založeny na rychlejším rozvinutí HČ a HS Postupný přechod od méně proměnlivých podmínek praxe k variabilnějším podmínkám Přístup založený na postupné integraci kognitivní a pohybové komponenty HV Kognitivně orientovaný přístup-přístup založený na porozumění SH Přístup založený na alosterickém modelu učení

Přístup založený na postupné integraci kognitivní a pohybové komponenty HV Vychází ze základního osvojování HD, navazuje na osvojování HD v proměnlivých podmínkách PH anebo utkání

Přístup založený na postupné integraci kognitivní a pohybové komponenty HV Jednotlivé herní dovednosti Spojování dvou a více dovedností do sekvencí Počáteční út. A obr. Strategie Utkání podle pravidel B. Základní dovednosti jako příprava pro PH/utkání 1:1 Dovednosti a taktiky vycházející z utkání týmů s dvěma až pěti hráčí

Kognitivně orientované přístupy k vyučování SH Taktický přístup, učení pro porozumění SH Na základě postupného získávání vlastních poznatků a zkušeností procházejí žáci s dopomocí učitele několika fázemi učení dané SH

Rozhodování na základě otázek Sportovní hra 1 Utkání 2 6 Pochopení představy Herní výkon 3 Žák/hráč 5 Taktické podvědomí Osvojování Herních dovedností 4 Rozhodování na základě otázek Co dělat? Jak to dělat?

Přednosti kognitivně orientovaných přístupů Nebezpečí – inklinace k teoretickému učení na úkor pohybové realizace Velké nároky na materiální, časové a prostorové podmínky Přednosti kognitivně orientovaných přístupů Utkání a PH- hlavní forma zdokonalení HV K učení HD dochází poté, co žáci pochopili podstatu herního jednání

Přístup založený na alosterickém modelu učení Adjektivum alosterický-biochemický pojem Označující změnu prostorového uspořádání makromolekuly enzymu, kterou se mění biochemické vlastnosti Model je postaven na neustálém řešení předem stanovených problémů a v nacházení jejich řešení Žáci vstupují do utkání s představami Důležité je vzájemné pozorování HV-přímo nebo z videozáznamu- analýza HV, opětovné formulování problému-odpověď

  KONEC  