Rozpočtové dopady diskrečních opatření fiskální politiky Smilovice, 3. – 5. 12. 2007 Vojtěch Menzl, Vilém Valenta.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2010 Ministerstvo financí září 2009.
Advertisements

 Je v ČR organizováno a garantováno státem.  Vychází z Listiny základních práv a svobod, která zaručuje každému občanu právo na sociální zabezpečení.
Reformy v sociální oblasti Změny ve financování sociálních služeb Ing. Ondřej Mátl.
GENERALI TOP TALENT 2007 Návrh koncepce penzijní reformy Jan Krejsa.
STAV VEŘEJNÝCH FINANCÍ V ROCE 2007 A V DALŠÍCH LETECH Mirek Topolánek Předseda vlády ČR.
František Cvengroš Situace a výhled ekonomiky ČR (podklad pro kulatý stůl k přípravě Národního programu reforem 2013) Ministerstvo financí ČESKÉ REPUBLIKY.
Petr NEČAS ministr práce a sociálních věcí 9. dubna 2008 Bilance dopadů sociálních reforem za rok 2008.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. 22. května IFA. 1. Příjmové daně 2. Věcný záměr nového zákona o daních z příjmů 3. Nový zákon o daních z příjmů (NZDP)
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
Modelové příjmové situace rodin s malými dětmi při vstupu pečujícího rodiče na trh práce Robert Jahoda VUPSV, v.v.i.
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
Analýza vlivu cen elektřiny na ekonomiku průmyslových podniků Prezentace EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje elektrizační soustavy Květen 2007.
Sociální zabezpečení a důchodová politika
Dopad změn sazeb daní v roce 2008 do inflace Robert Murárik, ČNB,
Makroekonomie I ( Cvičení 7 – Nezaměstnanost)
Ekonomický program NS-LEV 21 Filip Drapák http://
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Úsporná opatření v působnosti MPSV a daních z příjmů.
Národní protikrizový plán vlády Miroslav Kalousek ministr financí.
Příprava nového zákona o rozpočtovém určení daní.
Daňová reforma - reformní novela 2013 JUDr. Radim Boháč, Ph.D
Návrhy změn právních předpisů v oblasti daňové Daňová reforma 2008 – 2010 Návrhy změn právních předpisů v oblasti daňové Daňová reforma 2008 – 2010 Miroslav.
Měření flexibility trhu práce v ČR pomocí strukturálních indikátorů Jan Pavel MF, oddělení koordinace hospodářských politik.
Vyplatí se (více) pracovat? Jan Pavel MF, oddělení Koordinace hospodářských politik Smilovice – květen 2005.
Připravované úpravy daňových zákonů ke snížení deficitu a jejich dopad na malé a střední podniky 1. prosince 2009 Ing. Eduard Janota.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Sociální reforma 2011 Státní sociální podpora  Rodičovský příspěvek  Příspěvek na bydlení  Posuzování zdravotního stavu dětí  Sankce za neplnění povinné.
1 Reforma veřejných financí Reforma veřejných financí 2007.
definice daně přímé daně (daň z příjmu, majetkové daně) nepřímé daně
Veřejné finance Ing. Vojtěch Jindra. Veřejné finance Finance představují proces tvorby, rozdělování a užití peněžních fondů a peněžního kapitálu. Finance.
Fiskální cyklus – dekompozice salda Lukáš Lang – oddělení Fiskálních predikcí a makroekonomického modelování, MF ČR.
Fiskální ústupové strategie v EU Daniel Sachs Prezentace pro seminář MF – Smilovice, prosinec 2009.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval : Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
1/6 Makroekonomické dopady fiskální politiky Aleš Krejdl.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Valná hromada Svazu dopravy - Ekologická daňová reforma v ČR Ekologická daňová reforma (EDR) v ČR JUDr. Jan Dusík, MSc. I. náměstek ministra ředitel.
Petr Nečas místopředseda vlády ministr práce a sociálních věcí 27. listopadu 2008 Důchodová reforma.
Daňová reforma ČR Konference ODS k reformním krokům vlády ČR Vlastimil Tlustý, 3. května 2007 Návrh nového zákona o dani z příjmů.
Právo sociálního zabezpečení J.Kožiak. Předmět úpravy  Pojem Právní odvětví, které upravuje pomoc občanům v tíživé společenské situaci z veřejných zdrojů.
1 Evropská dimenze ekonomické krize Ing. Oldřich Vlasák předseda SMO ČR a poslanec EP XII. Celostátní finanční konference 23. listopadu 2009.
Plnění Národního programu reforem Ing. Tomáš Zídek Ministerstvo financí ČR Odstraňování bariér konkurenceschopnosti EU a ČR.
Veřejné finance Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Citlivostní analýza k některým parametrům důchodového systému a migraci.
Tento text upravíte v menu: Zobrazit / Záhlaví a zápatí1 Daňové návrhy vlády Miroslav Kalousek.
1 Důchodová reforma v České republice - aktuální informace - Vladimír Bezděk Praha, 3.května 2010, Smilovice.
Ing. Karel Tyll ředitel odboru státního rozpočtu 2. prosince 2010
Daňová teorie a politika
Druhá fáze reformy veřejných rozpočtů - prorůstové daňové změny - Ministerstvo financí ČR
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2007 I.náměstek ministra financí Ing. Eduard Janota 11. září 2006.
Česká fiskální politika jako přizpůsobovací mechanismus
Sociální zabezpečení Sociální služby
Stabilizace veřejných rozpočtů – novely daňových předpisů Michal Radvan Za využití Kalousek, M. Návrhy změn právních předpisů. Daňová reforma 2008 – 2010.
Financování kapitol státního rozpočtu II
Sociální pojištění Veřejný systém založený na rozpočtovém, nikoli pojistném principu. SZ a VZP.
Rozpočty obcí a krajů v roce 2009 v návaznosti na aktuální ekonomický vývoj Ministerstvo financí ČR Praha červen 2009 Jan Zikl ředitel odboru financování.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
1.1. Vývoj dávek nemocenského pojištění v ČR v letech 1993 – 2010 v kontextu hospodářského cyklu Ing. Yvona Legierská.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Autor bakalářské práce: Martina Moravcová, DiS. Vedoucí bakalářské.
SOCIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ Mgr. Michal Oblouk.
Správa sociálního zabezpečení
Fiskální politika Pavel Seknička.
Příjmy a výdaje SR.
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Projekce veřejných příjmů a výdajů v oblasti zdravotnictví
Transkript prezentace:

Rozpočtové dopady diskrečních opatření fiskální politiky Smilovice, 3. – Vojtěch Menzl, Vilém Valenta

2/23 Obsah 1.Přehled rozpočtových opatření a jejich dopadů v letech 2008 – Problém definice základního scénáře 3.Vztah mezi rozpočtovými dopady a strukturálním fiskálním úsilím

3/23 Rozpočtová / deficitní disciplína Východiskem –Programové prohlášení vlády ze –Zákon o stabilizaci veřejných rozpočtů 261/2007 Sb. z Potvrzení fiskálního cílení a střednědobých výdajových rámců Schválení přísnějších fiskálních cílů a nižších výdajových rámců (stropů) Deficitní cíle v metodice ESA95  2,9 % (2008) 2,6 % (2009) 2,3 % (2010) Odpovídající deficity v národní metodice  2,5 % (2008) 2,3 % (2009) 2,1 % (2010)

4/23 Příjmová opatření (1) Daň z příjmů fyzických osob (DPFO) –Jednotná 15 % daň ze „superhrubé“ mzdy (DZ rozšířen o s/z pojistné placené zaměstnanci) tzn. 23,1% původního DZ, resp. 15 % DZ rozšířeného o 54,3 %; od 2009 další snížení sazby na 12,5 % –Daňové úlevy pro ekonomicky aktivní penzisty –Zrušení minimálního daňového základu pro OSVČ Daň z příjmů právnických osob (DPPO) –Snížení daňové sazby z 24 % (2007) na 21 % (2008), na 20 % (2009) a na 19 % (2010) –Postupné rozšiřování DZ (uznatelnost úroků, loterie)

5/23 Rovná daň pojistné placené zaměstnancem: 12,5 % (4,5 + 9) pojistné placené zaměstnavatelem: 35 % (8 + 26) původní základ daně = hrubá mzda * 0,875 nový základ daně = „s-hrubá“ mzda = hrubá mzda * 1,35 nový ZD = ZD * 1,35/0,875 → roršíření o 54,3 % 0,15 * s-hrubá mzda = (0,15*1,543) původní základ → → 23,1 % původního základu

6/23 Příjmová opatření (2) Daň z přidané hodnoty (DPH) –Zvýšení snížené sazby z 5 % na 9 % (potraviny, stavební práce, ubytovací služby, MHD, …) –Snížená sazba na ekologicky šetrná paliva Ekologická daňová reforma –Zavedení daně z elektřiny, pevných paliv a zemního plynu Majetkové daně –Osvobození od daně dědické a darovací pro osoby v příbuzenském vztahu, resp. žijící ve společné domácnosti se zůstavitelem

7/23 Výdajová opatření (1) Sociální a zdravotní pojištění –Odložení účinnosti zákona o nemocenském pojištění na leden 2009 (+) –Odložení účinnosti zákona o úrazovém pojištění na leden 2010 (-) –Maximální roční vyměřovací základ → strop pojistného pro zaměstnance i OSVČ (48násobek průměrné měsíční mzdy za kalendářní rok) –Zmrazení růstu výdajů na pojistné za státní zaměst. –Zavedení regulačních poplatků ve zdravotnictví (návštěva lékaře/pohot/nem, předpisy: strop 5k / rok

8/23 Výdajová opatření (2) Státní sociální podpora –Přídavek na děti v pevné výši vzestupně podle věku, limitem 2,4násobek životního minima rodiny –Rodičovský příspěvek třírychlostní ( M) –Porodné jediná částka bez ohledu počet/pořadí dětí –Pohřebné pouze výjimečné případy Ostatní v sociální oblasti –Odstranění automatické valorizace většiny dávek –Zpřísnění dávek v hmotné nouzi : životní → existenční minimum (12M bez práce, pasivita) –Zpřísnění dávek v nezaměstnanosti (porušení pp)

9/23 Bilance rozpočtových dopadů restrukturalizace příjmů a výdajů, dopad na saldo minimální pokles deficitu v letech 2009 a 2010 je zatížen podstatným rizikem

10/23 Základní cíle odhadu dopadů Stanovit scénář dosažitelný za předpokladu nezměněného nastavení politik a odhadnout rozsah nutných dodatečných opatření k dosažení fiskálních cílů. Rozložit změnu fiskálního scénáře na vliv autonomních faktorů a vliv diskrečních opatření hospodářské politiky. fiskální scénář (t) = fiskální scénář (t-1) + + vliv autonomních faktorů (t) + + dopady diskrečních opatření (t)

11/23 Vliv definice srovnávací základny na kalkulaci dopadů 1.Dopady proti scénáři za nezměněných politik (no-policy- change scenario, NPC) 2.Dopady proti autonomnímu scénáři (autonomous scenario) – jedná se o synonyma, nebo je užitečné je rozlišovat? 3.Dopady na strukturální saldo

12/23 Bilance dopadů podle MF Autonomní výhled: loňský rozpočtový výhled (= loňský autonomní výhled), upravený o autonomní změny příjmů a výdajů (zejména z důvodu změny makroekonomického rámce) Diskreční opatření: pouze nově přijatá opatření V pojetí MF je tedy srovnávací scénář spíš scénářem za nezměněných politik (= vláda udělá přesně to, co plánovala před rokem)

13/23 Bilance dopadů podle MF (2) loňský výhled + změna autonomního scénáře vlivem lepšího než očekávaného makroekonomického vývoje + + nová rozpočtová opatření = letošní výhled

14/23 Bilance dopadů podle MF (3) Výhody: základní scénář je jednoznačně definován schváleným rozpočtovým výhledem dopady vyjadřují aktuální rozhodnutí vlády o změně politik vyčíslení dopadů vychází z předkládacích zpráv jednotlivých právních norem a opatření, kde jsou dopady vždy vyčíslovány proti platné legislativě, případně schválenému výhledu Nevýhody: dopady nezahrnují opatření schválená v minulosti, ty jsou zahrnuta v autonomním, lépe řečeno NPC scénáři bilance dopadů neposkytuje rozklad na vliv autonomních faktorů a vliv hospodářských politik srovnávací scénář obvykle není fiskálně neutrální z hlediska změny strukturálního salda – ztrácí se vazba dopadů a strukturálního fiskálního úsilí

15/23 Alternativní kalkulace Autonomní scénář: nepodmíněná predikce hospodaření vládního sektoru, vycházející z platné legislativy a vylučující všechna diskreční opatření Diskreční opatření: všechna opatření hospodářské politiky Takto definovaný srovnávací scénář ukazuje očekávaný vývoj za předpokladu, že vláda nebude podnikat žádné aktivní kroky.

16/23 Alternativní kalkulace (2) loňský autonomní výhled + vloni plánovaná rozpočtová opatření + změna autonomního scénáře vlivem lepšího než očekávaného makroekonomického vývoje + nová rozpočtová opatření = letošní výhled

17/23 Alternativní kalkulace (3) Výhody: přináší rozklad změny fiskálního scénáře na autonomní změnu a vliv hospodářské politiky poskytuje informaci o souhrnném působení vlády na veřejné finance dává odpověď na otázku, zda veřejné finance autonomně směřují k vyššímu či nižšímu podílu výdajů, příjmů, salda, strukturálního salda na HDP Nevýhody: autonomní scénář je velmi obtížné jednoznačně definovat, protože podstatná část příjmů a výdajů je v principu diskreční povahy (znamená autonomní vývoj mezd a platů konstantní výši, konstantní tempo růstu, podíl na celkových výdajích, podíl na HDP,...?) problematická mezinárodní srovnatelnost autonomních scénářů v případě MF ztráta vazby mezi kalkulací dopadů a rozpočtovým procesem, který vychází ze schváleného rozpočtového výhledu

18/23 Srovnání alternativních kalkulací

19/23 Diskreční a strukturální dopady vazba mezi rozpočtovými dopady diskrečních opatření a fiskálním úsilím je poměrně volná –dopad diskrečních opatření je obvykle odhadován zdola, zatímco strukturální fiskální úsilí je odhadováno na makroekonomické úrovni –dopady diskrečních opatření jsou vyčíslovány proti srovnávacímu scénáři, strukturální fiskální úsilí představuje srovnání mezi dvěma obdobími –srovnávací scénář obvykle není neutrální z hlediska strukturálního fiskálního úsilí  oba pohledy většinou poskytují odlišné závěry

20/23 Diskreční a strukturální dopady (2) intuitivně lze předpokládat, že v případě absence aktivních politik se nebude měnit strukturální saldo, působit budou pouze automatické stabilizátory změna strukturálního salda by měla být víceméně dána diskrečními opatřeními fiskální politiky v případě kalkulace proti NPC scénáři ovšem podává bilance dopadů zcela odlišnou informaci než vývoj strukturálního salda

21/23 Diskreční a strukturální dopady (3) v případě kalkulace proti autonomnímu scénáři je informace poskytovaná bilancí dopadů a změnou strukturálního salda mnohem podobnější zcela identické informace by bylo dosaženo pouze v případě, že autonomní scénář nebude implikovat změnu strukturálního salda Δ autonomního salda = Δ cyklické složky Δ rozpočtových dopadů = Δ strukturálního salda

22/23 Hlavní problémy Definice srovnávací základny –scénář za nezměněných politik používaný MF zahrnuje dopady dříve přijatých diskrečních rozpočtových opatření a neplní ekonomický účel –autonomní scénář vyžaduje stanovení definice „autonomního vývoje“ položek, které jsou v principu diskreční povahy (mzdy a platy, dotace, po odstranění automatické valorizace do jisté míry i řada sociálních dávek...); otázka slučitelnosti s rozpočtovým procesem ČR je hodnocena za strukturální fiskální úsilí –prezentované způsoby výpočtu dopadů rozpočtových opatření mají většinou k fiskálnímu úsilí jen volnou vazbu –sjednocení analýzy dopadů a strukturálního úsilí by vyžadovalo definovat autonomní scénář jako neutrální z hlediska strukturálního salda (spojení makro a mikro přístupu)

23/23 Otázky pro diskusi Jak definovat srovnávací scénář? Mělo by se jednat spíše o scénář za nezměněných politik nebo o scénář autonomní? Je v pořádku, pokud autonomní scénář implikuje změnu strukturálního salda? Bylo by účelné a realizovatelné doplnit analýzu dopadů prováděnou MF o identifikaci rozdílů mezi autonomním scénářem a schváleným rozpočtovým výhledem (současný srovnávací scénář)? Jak propojit odhady rozpočtových dopadů diskrečních opatření a odhady strukturálního fiskálního úsilí?