Islám Arabové.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ.
Advertisements

Arabská říše Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Arabská říše … vznik a vývoj.
Mekka a medina Hudba.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
V současném světě – 2 názory na svět
Arabská říše stol. Rothbauerová Jana.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Arabové a jejich výboje
ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Arabská literatura Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Arabové a Islám Raný středověk.
Islám Postup vložení tohoto snímku do prezentace
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Islám Petr Machala.
Světová náboženství.
Světová náboženství.
KŘESŤANSTVÍ.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Islám Arabové.
VY_32_INOVACE_06-03 Arabská říše
Byzanc, arabská říše Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o byzantské a arabské říši.
Islám.
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ - ISLÁM
Arabská říše Islám.
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: Arabská.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Základy společenských.
Islám Arabská říše.
RISK Náboženství.
Středověk Arabská říše Mgr. Jakub Němec VY_32_INOVACE_D1r0107.
Světová náboženství – islám
Islám Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98 VY_32_INOVACE_3D.7.05
Mohamen Jasenovský Jaroslav.
Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_465.
Anna Hradecká, Kačka Vránová
Arabové a jejich výboje
ARABOVÉ A jejich výboje.
Arabové a Turci, islám uč
Náboženství - islám Název školy
Dějepis Mgr. Milan Šimek
Rozšíření Islámu v dnešní době
Muhammad Autor: Mgr. Jana Formánková Předmět Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Arabská říše 7. ročník.
Islámské umění.
Islám. Monoteistické náboženství Druhé největší náboženství světa Založené na učení proroka Muhammada Stoupenci Islámu: muslimové Prameny islámu: Korán,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.7 Opakování hlavních raněstředověkých kulturních oblastí.
Islám Štěpán Křenovský, Jakub Šťastný, Antonín Krejča, Jan Danda, Matyáš Danda V2A 2015.
Islám a západ HISTORICKÁ PAMĚŤ A SOUČASNÁ KRIZE Duchovní kultura Evropy Král, Špála.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_07 TÉMA: Arabská říše.
Anotace: Prezentace pro 7. ročník. K výkladu o Arabské říši a základech islámského náboženství. Slouží též k zápisu do sešitu a procvičení nových pojmů.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a společnost, Dějepis.
ARABSKÁ ŘÍŠE Učebnice od s. 40. ISLÁM Monoteistické náboženství Bůh ALLÁH Zakladatel -prorok MUHAMMAD Posvátná kniha KORÁN Vznik na Arabském poloostrově.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK_A_SVET_ISLAM_10 Název školyStřední škola služeb, obchodu a gastronomie.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_17 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Arabský svět, islám -žáci se naučí základní fakta o arabské společnosti.
ISLÁM.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
STŘETÁVÁNÍ KŘESŤANSTVÍ
Křesťanství a středověká Evropa
Digitální učební materiál
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Arabové, Turci, islám Označení materiálu:
D ě jiny islámských zemí. Z Mekky do Medíny Prorokem islámu Muhammad Žil jako obchodník, než se mu začal zjevovat archanděl Gabriel Muslimové (vyznavači.
Arabská říše.
Arabové a islám.
Arabská říše ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová. Arabská říše  vznik na Arabském poloostrově v 7. století  obyvatelé – kočovní pastevci (beduíni)
Transkript prezentace:

Islám Arabové

Arabové Arabský poloostrov- drsné klima, sucho, ale křižovatka obchodních cest Kočovníci- velbloudi, ovce, kozy Kmenové zřízení Jednotný jazyk Společné kultovní místo Arábie

Mekka Bohaté obchodní centrum a oáza, kult Krychlová svatyně Kaaba (8 x 8 x 10 m) nad posvátným černým kamenem: zkamenělý anděl strážce Adama či meteorit ? Město bylo centrem uctívání mnoha božstev – zdroj bohatství

černý kámen

حمد‎‎ Muhammad (Mohamed) 571 - 632 Prorok boha Alláha Vytvořil nové náboženství: islám Málo onformací o jeho životě: Vychováván strýcem obchodníkem, Existenční nezávislost (sňatek s bohatou vdovou Chadídžou)

Ve 40 letech – zjevení- přesvědčen, že je poslem božím Vytvořil „nové“ náboženství, založené na Starém zákoně Opozice - obavy, že nové náboženství zbaví Mekku vlivu- pronásledován, snad i ohrožen na životě-622 –útěk do Mediny –“hidžra“ =počátek arabského kalendáře

Mohamed se vrátil do Mekky jako vítěz (válka mezi Medínou a Mekkou) Když zemřel (632), Arabové sjednoceni Mohamed neurčil nástupce – krvavé boje o nástupnictví- chalífové Muslimové se v 7.stol. rozdělili na: - sunnity (85%), vedle koránu kniha SUNNA (neoficiální zápisy o životě Mohameda) - šíity (15%)- dnes Irán, uznávají jen korán

Mohamed se vrací do Mekky Tvář zahalená závojem

hrobka Mohameda

Islám= odevzdání se bohu Na základě islámu se arabské kmeny sjednotily Vyznavači: muslimové Víra v jednoho boha – Alláha Muhammad je jeho jediný a poslední prorok Víra v posmrtný život, nesmrtelnost duše, poslední soud, ráj a peklo, v ďábla

Allah akbar

Pět rituálních povinností/ pilířů islámu „Není boha kromě boha a Mohamed je boží posel.“ Víra v jednoho boha 5x denně modlitby (salát) Almužny Půst- měsíc ramadán, od úsvitu do soumraku 1x za život pouť hadždž

salat

hadždž

Posvátná kniha- korán Sbírka božích sdělení, kterou Mohamedovi diktoval prostřednictvím archanděla Gabriela Bůh 114 súr, skládají se z veršů Neměnný text , vykládá se doslovně, nepřípustné jiné interpretace Posvátný jen korán v arabštině, nikoli překlady

korán

Archanděl Gabriel a Mohamed

Mešita, minaret, muezin

Výboje Po Mohamedově smrti – rychlá a vítězná tažení Do 7. století- ovládli Irán, Sýrii, Palestinu, Mezopozámii, Persii, Egypt Arabská říše: 10 milionů km2 R.711 pronikli přes Gibraltar do Evropy 732 v bitvě u Poitiers je porazil a jejich postup dál do Evropy zastavil Karel Martel Usadili se na Pyrenejském poloostrově

Po Mohamedově smrti vede Muslimy chalífa Abú Bakr (nejvyšší světský a náboženský představitel islámského státu)- titul zrušen až 1924 tureckým státem

Arabská říše Vrchol: 8./ 9. století Chalífa Hárún ar- Rašíd (Pohádky tisíce a jedné noci) Hl. město Bagdád Postupně se říše rozpadla na samostatné emiráty Noví nositelé islámu- Turci- od 9. století

Arabské dědictví Kulturně i hospodářsky stál islámský svět nad křesťanskou středověkou Evropou Prostřednictvím Arabů se Evropa ze „západu“ seznámila s kulturou „východu“ Z arabštiny: káva, admirál, havárie, kabel, monzun, šifra, bazar, fregata Nové rostliny: růže, moruše, meruňka, broskev, citroník, rýže, bavlník, cukr, pomeranč

Textil: damašek, brokát, mušelín Sklo, porcelán, voňavky Optické astronomické přístroje Mapy, kompas, globus Papír, střelný prach „arabské“ (indické) číslice Lékařství- Abú Ali ibn Síná (Avicenna)

Islám dnes

Islám – jedno ze světových náboženství (jv.,jz.,již. Asie, Afrika) Zákaz zpodobňovat Boha, požívat lihoviny a vepřové Mnohoženství Povinnost šířit islám, i mečem (džihád) Den odpočinku- pátek

Zastoupení muslimů dnes sunnité zelená, šíité červená barva