DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0232 N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
Advertisements

Návraty po mateřské/rodičovské dovolené na trh práce
BEZPODMÍNEČNÁ LÁSKA – lekce i příběh
Světová literatura po 1. svět. válce
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Integrita bezúhonnost
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Song Presentations. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Určeno pro ty z vás, kteří …….no, řekněme …….. mají něco okolo 30 let!!!!!
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.12 Anotace: Prezentace je zaměřena na obohacování slovní zásoby slovy jednoznačnými, mnohoznačnými a citově zabarvenými. V závěru.
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Slovní zásoba Stavová slovesa
Osnova rozboru uměleckého textu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Rozbor uměleckého textu
Obchodní akademie, Náchod, Denisovo nábřeží 673 Projekt CZ.1.07/1.5.00/ EU peníze pro Obchodní akademii Náchod Číslo – název šablony klíčové aktivityIII/2.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_01
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Gramatika Vypravování
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Poslední letošní silvestrovské vtípkování „Máslo je dneska dražší,” upozorňuje dědu prodavačka v potravinách. „Nevadí,” praví stařík, „dejte mi včerejší.”
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Určeno pro ty z vás, kteří …….no, řekněme …….. mají něco okolo 30 let!!!!!
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Vypravování VY_32_INOVACE_ČJ-S 8.,9.11
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
NEPODMÍNĚNÁ LÁSKA Tento příběh je o vojákovi, který se vrací domů po válce ve Vietnamu. Volá ze San Francisca domů rodičům.
Zájmena Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Únor 2013 Výukový materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Jazyk český Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_02_03.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.04 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici zájmen a jejich dělení. Žáci si hravou formou procvičí pravidla pro psaní zájmena.
Samuel Beckett Čekání na Godota
STRUKTURA A JAZYK PROZAICKÉHO DÍLA
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Anotace: přímá řeč – rozšiřující učivo, oslovení Autor: Mgr. Michaela Vacková Jazyk: český Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Očekávaný výstup:
Zájmena Mgr. Renata Nogolová
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
NEPODMÍNĚNÁ LÁSKA Tento příběh je o vojákovi, který se navrací domů po válce ve Vietnamu. Volá ze San Francisca domů svým rodičům.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Deficitní poruchy paměti vyvolané věkem!.
MOTIVACE Jakou knihu jste naposledy četli?
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření leden 2013 Ročník
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Děti jsou DAR... jak je MILOVAT ?!?
VYPRAVOVÁNÍ Slohový útvar vyprávěcího postupu
NEPODMÍNĚNÁ LÁSKA Tento příběh je o vojákovi, který se navrací domů po válce ve Vietnamu. Volá ze San Francisca domů svým rodičům.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ PROMLUVOVÁ PÁSMA
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_09_Kocůrková
NEPODMÍNĚNÁ LÁSKA Tento příběh je o vojákovi, který se navrací domů po válce ve Vietnamu. Volá ze San Francisca domů svým rodičům.
VY_32_INOVACE_ČJ.5.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: Jazyk a jazyková komunikace, Český jazyk.
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly MASARYKOVA OBCHODN Í AKADEMIE, 17. listopadu 220, Jič í n Předmět Český jazyk, Jazykově-literární seminář Tematický okruh Práce s neuměleckým textem a efektivní komunikace T é ma Interpretace uměleckého textu Označen í DUMU VY_12_INOVACE_117 Jm é no autora Petr Brož Datum vytvořen í 15. listopadu 2013 Anotace Materiál formou prezentace seznamuje uvádí cvičení na interpretaci vybraného uměleckého textu. Součástí materiálu je řešení úloh.

Cvičení na umělecký styl Pravopis přímé řeči Pravopis přímé řeči Kompoziční postupy Kompoziční postupy Stylové vrstvy spisovné slovní zásoby Stylové vrstvy spisovné slovní zásoby Pásmo (řeč) vypravěče a pásmo (řeč) postav Pásmo (řeč) vypravěče a pásmo (řeč) postav

Pravopis přímé řeči - úkol Lékař se vyprošťuje a ptá se ošetřovatele, jenž stojí vedle něho O co jde? Ošetřovatel říká Lůžko 26, amputace stehna. Jak mám o tom vědět supí lékař já dnes amputoval pět stehen. Odstrkuje mě, říká saniťákovi Jděte se podívat a běží k operačnímu sálu. Přepište pravopisně správně

Pravopis přímé řeči - řešení Lékař se vyprošťuje a ptá se ošetřovatele, jenž stojí vedle něho: „O co jde?“ Ošetřovatel říká: „Lůžko 26, amputace stehna.“ „Jak mám o tom vědět,“ supí lékař, „já dnes amputoval pět stehen.“ Odstrkuje mě, říká saniťákovi: „Jděte se podívat,“ a běží k operačnímu sálu.

Kompozice uměleckého textu V následujících výňatcích určete použité kompoziční postupy

Výňatek 1 Kdykoliv si na to vzpomenu, vždycky se mi zdá divné, že mám doma, v zásuvce psacího stolu, načaté drama „Saul“ a kupu básní. Strávil jsem nad tím nejeden večer, ale vždyť skoro každý z nás se takovými věcmi zabýval. Ve chvíli, kdy jsme sem přišli, přestal náš dřívější život, jako když ho utne, a my nebyli s to něco k němu přidat.

Výňatek 2 Kantorek by řekl, že jsme právě na prahu bytí. Tak nějak tomu skutečně bylo. Ještě jsme nezapustili kořeny.Válka nás odplavila. Pro ostatní, pro ty starší, je válka přerušením. Dokáží myslet na to, co bude potom. Nás však se válka zmocnila a nevíme, jak to všechno dopadne.

Výňatek 3 Dnes bychom krajem svého mládí procházeli jako turisté. Jsme sežehnuti skutečností, známe rozdíly jako handlíři a nutnosti jako řezníci. Už nejsme bezstarostní – jsme hrůzostrašně lhostejní. Byli bychom tam, ale žili bychom? Jsme opuštění jako děti a zkušení jako staří lidé, jsme suroví a smutní a povrchní – myslím, že jsme ztraceni.

Výňatek 4 Pod mými botami vržou schody. Nahoře cvakají dveře, někdo se dívá přes zábradlí. Chvíli se stydím a skláním hlavu, pak snímám přilbu a dívám se nahoru. Ano, je to má nejstarší sestra. „Pavle,“ volá, „Pavle – !“ Přikyvuji, torna vráží do zábradlí, puška je tak těžká. Sestra nahoře v bytě prudce otevírá nějaké dveře a volá: „Maminko, maminko, Pavel je tady.“

Kompoziční postupy - řešení 1. Retrospektivní postup 2. Kontrast (protiklad) 3. Gradace (stupňování) 4. Chronologický postup

Stylové rozvrstvení slovní zásoby Porovnejte oba výňatky z hlediska stylového zabarvení slov

Výňatek 1 „Chceš vzít s sebou jeho vojenskou knížku a jeho věci?“ ptá se mne svobodník. Přikyvuji a dává mi to. Saniťák je udivený: „Nebyli jste snad náhodou příbuzní?“ Ne, nebyli jsme příbuzní. Jdu? Mám ještě nohy? Zvedám oči, rozhlížím se kolem dokola, celý se s očima točím dokola, dokola, až se zastavuju. Všechno je jako jindy. Jenom zeměbranec Katczinsky Stanislav umřel. Potom už o ničem nevím.

Výňatek 2 Jsem velmi klidný. Nechť si přijdou měsíce a léta, nic mi už nevezmou, už nic mi vzít nemohou. Jsem tak sám a tak prostý všeho očekávání, že jim bez bázně mohu hledět vstříc. Ještě je v mých rukou a očích život, jenž mne pronesl těmi léty. Zda jsem ho překonal – to nevím. Ale pokud tu je, dotud si bude hledat cestu, nechť to, co ve mně říká „já“, bude či nebude chtít. Padl v říjnu 1918, v den, jen byl na celém bojišti tak tichý, že se zpráva vrchního velitelství omezila na větu:…………………………..

Stylové rozvrstvení slovní zásoby - řešení 1. První výňatek spíše hovorový charakter ( slova: saniťák, zastavuju) 2. Druhý výňatek spíše knižní charakter (slovní spojení: nechť si přijdou měsíce a léta, bez bázně mohu hledět vstříc)

Pásmo (řeč) vypravěče a řeč postav 1. V následujících výňatcích odlište a charakterizujte pásmo vypravěče a řeč postav 2. V závěru druhého výňatku doplňte chybějící část textu

Pásmo vypravěče a postav - řešení 1.Ve výňatku se vyskytuje řeč postav. Ta je realizována přímou řečí (saniťák) a vnitřním monologem (hlavní) postavy románu. Ve druhé části pak přechází řeč postavy (vnitřní monolog) v řeč vypravěče (ich forma). 2. V prvním odstavci řeč hlavní postavy(vnitřní monolog).Ve druhém odstavci je řeč vypravěče(autora), kterým není postava příběhu (objektivní sdělení ve 3. osobě j. č. – er forma). Na západní frontě klid (E. M. Remarque)