Národní rozpočtové rámce: reforma řízení veřejných financí ČR v sektoru vládních institucí ve světle minimálních požadavků rozpočtového dohledu EU Jakub.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2010 Ministerstvo financí září 2009.
Advertisements

Kolik opravdu stojí veřejná správa?
Nový způsob financování RF od roku 2004 Vít Richter Národní knihovna ČR tel , mobil Praha
Reforma Paktu o stabilitě a růstu a dohled nad makroekonomickými nerovnováhami v EU: hlavní otázky pro ČR Jakub Mazur Vedoucí oddělení 532 Hospodářská.
Sněm RVŠ JUDr. Lenka Valová. I. Počty studentů II. Příprava rozpočtu 2014 III. Návrh Zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti IV. Návrh.
Implementace směrnice o požadavcích na rozpočtové rámce členských států Lubomír Chaloupka Smilovice - 5. prosince 2011.
Tíha EFC na našich bedrech – jak ji racionálně rozložit? Jindřich Trejbal – Odbor Evropská unie a mezinárodní vztahy MF, oddělení Koordinace agendy EU.
Mgr. Lenka Geržová katedra finančního práva a finanční vědy PF UK
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 5. května 2014.
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
Konference pojišťovacích makléřů 2011
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
K návrhu novely zákona o rozpočtových pravidlech MS RVŠ Praha, Jakub Fischer, předseda EK.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR NÁRODNÍ ORGÁN PRO KOORDINACI Jan Král Výroční konference Regionálního operačního programu Severozápad ROP.
Mgr. Lenka Geržová katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 7. dubna 2014 Rozpočtová odpovědnost a rozpočtová kázeň.
Regulace distribuce v ČR
Aktuální vývoj v oblasti DPH Blanka Mattauschová
Odbor veřejné správy a eGovernmentu v roce 2013
Soustava veřejných rozpočtů II.
Vyjednání Národního strategického referenčního rámce a operačních programů na období 2007 – 2013 Jiří Čunek 1. místopředseda vlády a ministr pro místní.
Fiskální ústupové strategie v EU Daniel Sachs Prezentace pro seminář MF – Smilovice, prosinec 2009.
Rozpočtové deficity a dluhové krytí Rozpočtové deficity jsou běžné, přebytky vyjímečné. Chyby v minulosti podporují nezodpovědnost v současnosti. Za co.
Harmonizace, důsledky, budoucnost Jan Öhm Hospodářská fakulta TUL Evropská ekonomická integrace.
Mgr. Lenka Geržová katedra finančního práva a finanční vědy PF UK
Ekonomická situace EU a návrhy na silnější hospodářskou koordinaci JUDr. Lenka Pítrová, CSc. Úřad vlády ČR, SEZ Únor, 2011.
Účetní reforma v druhém roce
Jan Škorpík a Martin Štěpánek 3. prosince 2008 Zavedení II. pilíře povinného důchodového systému v ČR, hlavní principy a návrh řešení.
Petr Nečas místopředseda vlády ministr práce a sociálních věcí 27. listopadu 2008 Důchodová reforma.
Plnění Národního programu reforem Ing. Tomáš Zídek Ministerstvo financí ČR Odstraňování bariér konkurenceschopnosti EU a ČR.
Záměr založení 16. odborné sekce Rady kvality ČR „KVALITA V ENERGETICE“ Daniel Jarchovský, ČEZ, a. s. Praha,
Rámec financování výzkumu a vývoje v České republice a OP VaVpI (k 28. červnu 2007) Dr. Marek Blažka Sekretář Rady pro výzkum a vývoj.
Obchodování s emisemi skleníkových plynů jako nástroj redukce emisí Samostatné oddělení změny klimatu Tomáš Chmelík Samostatné oddělení změny klimatu Ministerstvo.
Oddělení Evaluační jednotky SF Předběžné hodnocení programových dokumentů: Ex-ante evaluace NRP/NSRF - zpracováno: –Ex-ante hodnocení NRP –Pracovní.
Ing. Karel Tyll ředitel odboru státního rozpočtu 2. prosince 2010
Metodika dělení příspěvku dle ukazatelů A+B1 na základě rozhodnutí Akademického senátu zůstává metodika dělení příspěvku stanoveného podle ukazatelů A+B1.
Příprava II. etapy EDR Praha Mgr. Aleš Kuták, náměstek ministra a ředitel sekce ochrany klimatu a ovzduší.
Evropský semestr a posílená koordinace hospodářských politik v EU Jakub Mazur Oddělení 532 Hospodářská a finanční politika EU Prezentace pro seminář MF.
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2007 I.náměstek ministra financí Ing. Eduard Janota 11. září 2006.
Česká fiskální politika jako přizpůsobovací mechanismus
Vývoj terciárního vzdělávání
Rozpočtový proces a jeho kontrola
Konvergenční zprávy, Pakt stability a růstu Hospodářská a měnová unie.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 11. května 2015.
Financování kapitol státního rozpočtu II
AKTUÁLNÍ INFORMACE MINISTERSTVA ZDRAVOTNICTVÍ („MZ“) – „Bílý dům“ Mgr. Aleš Kapucián Oddělení vědy a výzkumu (odbor VLP/1)
Rozpočtové hospodaření obcí  Rozpočtové hospodaření územních samosprávných celků  rozpočtový výhled  rozpočtové provizorium  rozpočet 
Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o elektronické identifikaci a důvěryhodných službách pro elektronické transakce na vnitřním trhu (eIDAS) Lucie.
Rozpočtová odpovědnost a rozpočtová kázeň 25. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 29.
Kohezní politika v ČR Kohezní politika v ČR JUDr. Olga Letáčková ředitelka úseku řízení kohezní politiky Poslanecká sněmovna PČR 24. dubna 2014, Praha.
Ing. Daniel Trnka, Oddělení kvality regulace Úřad vlády ČR Zvyšování kvality regulace 9. mezinárodní konference o informatické podpoře personálních procesů.
Porada ekonomů neškolských příspěvkových organizací JMK
Obecná část rozpočtového práva II
Kvalita v sociálních službách jako proces
Rozpočtová kázeň a rozpočtová odpovědnost
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová
Rozpočet Evropské unie
Rozpočet Evropské unie
Rozpočtové právo I 20. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
VLIV ZÁKONA O ROZPOČTOVÉ ODPOVĚDNOSTI NA ZADLUŽOVÁNÍ OBCÍ
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Úvod do finanční vědy a financí
Evropská dimenze legislativy
Finanční účetnictví RADNICE
Aktuality ve vyjednávání v Bruselu k SZP 2020+
Právní forma příspěvkových organizací v evropském kontextu
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Rizika českých veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
PROCES INVESTIC NĚKTERÉ ASPEKTY U VEŘEJNÉ SPRÁVY.
Transkript prezentace:

Národní rozpočtové rámce: reforma řízení veřejných financí ČR v sektoru vládních institucí ve světle minimálních požadavků rozpočtového dohledu EU Jakub Mazur Oddělení 532 Hospodářská a finanční politika EU Prezentace pro seminář MF ve Smilovicích, prosince 2010

Kontext Cílem připravované směrnice Rady je navrhnout minimální požadavky na rozpočtové rámce členských států tak, aby se zvýšila kvalita celého rozpočtového dohledu v EU a zajistila účinnosti procedury při nadměrném schodku, která je definována v čl. 126 Smlouvy. Cílem připravované směrnice Rady je navrhnout minimální požadavky na rozpočtové rámce členských států tak, aby se zvýšila kvalita celého rozpočtového dohledu v EU a zajistila účinnosti procedury při nadměrném schodku, která je definována v čl. 126 Smlouvy.

Požadavky směrnice 1. účetnictví vládních institucí a vládní statistika 2. makroekonomické a fiskální předpovědi 3. číselná fiskální pravidla 4. střednědobé rozpočtové rámce 5. transparentnost veřejných financí a ucelenost rozpočtového rámce Požadavky směrnice mají být splněny nikoli nezbytně zákonnou formou nejpozději do

Obecně k požadavkům směrnice Většinu požadavků stanovených ve směrnici ČR považuje za vhodné prostředky k dosažení cíle zlepšení rozpočtové disciplíny. Většinu požadavků stanovených ve směrnici ČR považuje za vhodné prostředky k dosažení cíle zlepšení rozpočtové disciplíny. V obecné rovině navržené požadavky korespondují se současnou rozpočtovou legislativní úpravou i praxí. V obecné rovině navržené požadavky korespondují se současnou rozpočtovou legislativní úpravou i praxí. Současný systém ČR zhruba odpovídá principům, ze kterých návrh Komise vychází. Má však i řadu slabých míst. Současný systém ČR zhruba odpovídá principům, ze kterých návrh Komise vychází. Má však i řadu slabých míst.

Vybrané požadavky v jednotlivých oblastech 1. účetnictví vládních institucí a vládní statistika Požadavek na předávání měsíčních hotovostních dat za všechny vládní sub-sektory do konce následujícího měsíce Požadavek na předávání měsíčních hotovostních dat za všechny vládní sub-sektory do konce následujícího měsíce Problém se specifiky vládních segmentů (pojišťovny) Problém se specifiky vládních segmentů (pojišťovny) Sporná otázka přínosu, Komise argumentuje, že měsíční data nejsou zcela neužitečná, po konzultaci s Eurostatem zváží, co je rozumné požadovat Sporná otázka přínosu, Komise argumentuje, že měsíční data nejsou zcela neužitečná, po konzultaci s Eurostatem zváží, co je rozumné požadovat Konečná podoba návrhu Komise bude na nátlak ČS při jednáních EFC-A patrně obsahovat změkčení v této oblasti typu měsíčních dat za centrální vládu a čtvrtletních za ostatní vládní segmenty Konečná podoba návrhu Komise bude na nátlak ČS při jednáních EFC-A patrně obsahovat změkčení v této oblasti typu měsíčních dat za centrální vládu a čtvrtletních za ostatní vládní segmenty

Vybrané požadavky v jednotlivých oblastech 1. Účetnictví vládních institucí a vládní statistika Požadavek na zajištění obecného metodického převodu mezi hotovostními a akruálními údaji pro všechny vládní sub-sektory byl měl být pro ČR realizovatelný. Požadavek na zajištění obecného metodického převodu mezi hotovostními a akruálními údaji pro všechny vládní sub-sektory byl měl být pro ČR realizovatelný. Obecnost převodového můstku potvrdila EK na jednání EFC-A Obecnost převodového můstku potvrdila EK na jednání EFC-A

Vybrané požadavky v jednotlivých oblastech 2. Makroekonomické a fiskální předpovědi Alternativní scénáře hospodářského vývoje Alternativní scénáře hospodářského vývoje EK navrhuje tyto provádět v rámci analýzy citlivosti pro potřeby rozpočtového plánování, rozhodně se nebude jednat o sestavování alternativních rozpočtů EK navrhuje tyto provádět v rámci analýzy citlivosti pro potřeby rozpočtového plánování, rozhodně se nebude jednat o sestavování alternativních rozpočtů MF ČR elementární analýzy citlivosti v závislosti na jedné proměnné provádí pro potřeby KOPRu MF ČR elementární analýzy citlivosti v závislosti na jedné proměnné provádí pro potřeby KOPRu Otázka přínosu, transparentnosti proti zvýšení administrativních nákladů Otázka přínosu, transparentnosti proti zvýšení administrativních nákladů

Vybrané požadavky v jednotlivých oblastech 3. Číselná fiskální pravidla Národní legislativa pravidla Paktu přímo nezmiňuje a nezmiňuje ani numerický střednědobý fiskální cíl podle pravidel Paktu Národní legislativa pravidla Paktu přímo nezmiňuje a nezmiňuje ani numerický střednědobý fiskální cíl podle pravidel Paktu ČR se dle schválené RP staví kladně k myšlence zahrnutí odkazu na Pakt do ústavního zákona o rozpočtové kázni a odpovědnosti se závazností pro celý sektor vlády. ČR se dle schválené RP staví kladně k myšlence zahrnutí odkazu na Pakt do ústavního zákona o rozpočtové kázni a odpovědnosti se závazností pro celý sektor vlády.

Vybrané požadavky v jednotlivých oblastech 3. Číselná fiskální pravidla Požadavek na účinné a včasné sledování rozpočtové politiky v souladu s fiskálními pravidly Požadavek na účinné a včasné sledování rozpočtové politiky v souladu s fiskálními pravidly Na politické úrovni ČR závazek podobného typu (kupř. ustanovení tzv. Národní rozpočtové rady) doposud učiněn nebyl Na politické úrovni ČR závazek podobného typu (kupř. ustanovení tzv. Národní rozpočtové rady) doposud učiněn nebyl

Vybrané požadavky v jednotlivých oblastech 3. Číselná fiskální pravidla MF ČR považuje vzhledem k autonomii hospodaření místních rozpočtů za zásadní problém návrhu zahrnutí sub-sektoru místních vlád přímo pod fiskální cíl MF ČR považuje vzhledem k autonomii hospodaření místních rozpočtů za zásadní problém návrhu zahrnutí sub-sektoru místních vlád přímo pod fiskální cíl Dle jednání EFC-A vyplývá, že se tímto nemyslí specifické pravidlo pro každý sub- sektor Dle jednání EFC-A vyplývá, že se tímto nemyslí specifické pravidlo pro každý sub- sektor Myšleno je tím pokrytí mimorozpočtových fondů a zahrnutí operací do deficitu a dluhu dle ESA95, nikoli do ročních rozpočtů Myšleno je tím pokrytí mimorozpočtových fondů a zahrnutí operací do deficitu a dluhu dle ESA95, nikoli do ročních rozpočtů

Vybrané požadavky v jednotlivých oblastech 3. Číselná fiskální pravidla Každoroční rozpočtová legislativa by měla odrážet omezení dané účinnými číselnými pravidly Každoroční rozpočtová legislativa by měla odrážet omezení dané účinnými číselnými pravidly

Vybrané požadavky v jednotlivých oblastech 4. Střednědobé rozpočtové rámce ČR nemá definován sankční mechanismus při neplnění/překročení střednědobých výdajových rámců ČR nemá definován sankční mechanismus při neplnění/překročení střednědobých výdajových rámců EK potvrdila, že sankce nemusí mít peněžní charakter EK potvrdila, že sankce nemusí mít peněžní charakter Mimo rozpočtová pravidla by bylo možné a žádoucí posílit nefinanční sankce například tím, že plnění resp. nedodržování procesních pravidel a porušování rámců bude systematicky zveřejňováno. Je otázkou, jestli takový typ sankcí bude mít preventivní účinky. Mimo rozpočtová pravidla by bylo možné a žádoucí posílit nefinanční sankce například tím, že plnění resp. nedodržování procesních pravidel a porušování rámců bude systematicky zveřejňováno. Je otázkou, jestli takový typ sankcí bude mít preventivní účinky.

Vybrané požadavky v jednotlivých oblastech 4. Střednědobé rozpočtové rámce V porovnání s požadavky na rámce má ČR příliš úzké pokrytí vládních sub-sektorů výdajovými rámci V porovnání s požadavky na rámce má ČR příliš úzké pokrytí vládních sub-sektorů výdajovými rámci EK původně vyžadovala, aby rámce mj. zahrnovaly detailní projekce hlavních výdajových a příjmových položek či vládní priority rozložené dle výdajových a příjmových položek za všechny sub-sektory za předpokladu nezměněných politik EK původně vyžadovala, aby rámce mj. zahrnovaly detailní projekce hlavních výdajových a příjmových položek či vládní priority rozložené dle výdajových a příjmových položek za všechny sub-sektory za předpokladu nezměněných politik Dle vývoje jednání EFC-A budou požadavky na podrobnost projekcí výdajů a příjmů a možná i vládních priorit zmírněny Dle vývoje jednání EFC-A budou požadavky na podrobnost projekcí výdajů a příjmů a možná i vládních priorit zmírněny

Vybrané požadavky v jednotlivých oblastech 4. Střednědobé rozpočtové rámce Panuje nicméně shoda na potřebě monitoringu a kontroly vládních sub-sektorů Panuje nicméně shoda na potřebě monitoringu a kontroly vládních sub-sektorů V současnosti SDVR MF ČR pokrývají pouze státní rozpočet a státní fondy, aby SDVR zachycovaly celý vládní sektor, musela by vláda připravit ústavní zákon o rozpočtové kázni a odpovědnosti, který se bude vztahovat na všechny vládní úrovně. V současnosti SDVR MF ČR pokrývají pouze státní rozpočet a státní fondy, aby SDVR zachycovaly celý vládní sektor, musela by vláda připravit ústavní zákon o rozpočtové kázni a odpovědnosti, který se bude vztahovat na všechny vládní úrovně. Konečná podoba směrnice bude v této oblasti pravděpodobně méně ambiciózní. Konečná podoba směrnice bude v této oblasti pravděpodobně méně ambiciózní.

Vybrané požadavky v jednotlivých oblastech 4. Střednědobé rozpočtové rámce Projekce příjmů a výdajové projekce a priority plynoucí ze střednědobého rámce jsou základem ročních rozpočtů Projekce příjmů a výdajové projekce a priority plynoucí ze střednědobého rámce jsou základem ročních rozpočtů Překročení schválených rámců při přípravě finální verze návrhu státního rozpočtu (a střednědobého rozpočtového výhledu SR a mimorozpočtových fondů) bude muset být vládou náležitě obhájeno. Překročení schválených rámců při přípravě finální verze návrhu státního rozpočtu (a střednědobého rozpočtového výhledu SR a mimorozpočtových fondů) bude muset být vládou náležitě obhájeno.

Vybrané požadavky v jednotlivých oblastech 5. Transparentnost veřejných financí a ucelenost rozpočtového rámce Konzistence rozpočtových cílů a koordinace politik mezi jednotlivými úrovněmi vlády. Konzistence rozpočtových cílů a koordinace politik mezi jednotlivými úrovněmi vlády. Zahrnutí všech vládních sub-sektorů pod číselná fiskální pravidla a do SDVR. Zahrnutí všech vládních sub-sektorů pod číselná fiskální pravidla a do SDVR. Veškeré operace mimorozpočtových fondů musí být integrovány do řádného rozpočtového procesu Veškeré operace mimorozpočtových fondů musí být integrovány do řádného rozpočtového procesu Zveřejňovat podrobné informace o dopadu daňových úlev na daňové příjmy Zveřejňovat podrobné informace o dopadu daňových úlev na daňové příjmy Potenciální závazky s možnými značnými rozpočtovými dopady Potenciální závazky s možnými značnými rozpočtovými dopady Dle posledních diskusí na EFC-A budou však tyto požadavky ohledně priorit a projekcí příjmů a výdajů zmírněny. Dle posledních diskusí na EFC-A budou však tyto požadavky ohledně priorit a projekcí příjmů a výdajů zmírněny.

Pozice ČR ke směrnici ČR souhlasí s cíli a principy směrnice a uvedené požadavky plně podporuje ČR souhlasí s cíli a principy směrnice a uvedené požadavky plně podporuje Přesto je ČR z důvodu zachování maximální svobody úpravy fiskálních rámců a státní rozpočtové autonomie primárně proti přijetí navrhované Směrnice a za odpovídající řešení považuje přijetí pouze právně nezávazných, žádoucích charakteristik Přesto je ČR z důvodu zachování maximální svobody úpravy fiskálních rámců a státní rozpočtové autonomie primárně proti přijetí navrhované Směrnice a za odpovídající řešení považuje přijetí pouze právně nezávazných, žádoucích charakteristik Z důvodů kapacitních rizik a šíře požadovaných změn, které lze považovat za systémové, bude ČR preventivně prosazovat prodloužení transpoziční lhůty směrnice Z důvodů kapacitních rizik a šíře požadovaných změn, které lze považovat za systémové, bude ČR preventivně prosazovat prodloužení transpoziční lhůty směrnice Je vysoce pravděpodobné, že konečná podoba směrnice bude méně ambiciózní, než původní návrh EK Je vysoce pravděpodobné, že konečná podoba směrnice bude méně ambiciózní, než původní návrh EK Závěry Porady vedení MF Závěry Porady vedení MF

Děkuji za pozornost