Přednášející: Ing. Milena Vančurová Externí vyučující SVŠE Znojmo

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Možnosti dotací a grantů pro CR v roce • Projektová dokumentace • Souhlas stavebního úřadu • Vyřešené majetkové vztahy k nemovitostem • Prostředky.
Advertisements

Milan Babický Štěpán Barák
Hlavní město Praha Beznosková Šárka INFORMACE UBYTOVÁNÍ ZAJÍMAVOSTI
Dopravní služby v CR doprava = jeden z hlavních předpokladů rozvoje CR nové prostředky = nové činnosti ( lanovky, horská kola, skútry,…) -rozvoj regionů.
Jan Chroust Pavel Sleza
Jak podnikat v cestovním ruchu ?
CK – činnosti touroperátora
Druhy, formy a typy cestovního ruchu, historie CR na území ČR
Ekonomika a podnikání ve službách Ing.Eliška Jirásková, Ph.D.
stručná historie cestování
Služby.
Dopravní služby v CR doprava = jeden z hlavních předpokladů rozvoje CR nové prostředky = nové činnosti ( lanovky, horská kola, skútry,…) -rozvoj regionů.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_97.
Cestovní kanceláře funkce CK – 1. zkoumání spotřebitelské poptávky
CESTOVNÍ RUCH.
Cestovní ruch Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Management cestovního ruchu
Cestovní ruch turismus, turistika, rekreace, rekreologie = cílené, záměrné cestování CR – možnost vycestování člověka a jeho setrvání mimo své bydliště,
Cestovní ruch – charakteristika, členění Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
Ondřej Beran, 8.J. ?  Geografie cestovního ruchu je věda hraniční a syntetická  Intenzita cestovního ruchu roste  Rekreační oblasti – významná střediska.
Materiálně technické předpoklady
Klára Tomsová, Kateřina Jacinová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_87.
Ing. Jaromír BERÁNEK MAKROEKONOMICKÉ SOUVISLOSTI V CESTOVNÍM RUCHU.
III.1.1. Diverzifikace činností nezemědělské povahy opatření je zaměřeno na realizaci jednotlivých aktivit ve venkovských oblastech v rámci diverzifikace.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
stavby pro veřejné stravování a cestovní ruch
Obchodní akademie, Hotelová škola a Střední odborná škola, Turnov, Zborovská 519, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_01.
Mgr. Jan Charousek Liberec Cestovní ruch se projevuje v různých druzích a formách. Druhy cestovního ruchu – za základ posuzování CR bereme motivaci.
Liberec 2014 Mgr. Jan Charousek. Cestování a poznávání vzdálenějšího okolí doprovázelo i vývoj starověkých civilizací. Mnohé písemné doklady o cestování.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Mgr. Jan Charousek Liberec Cestovní ruch je otevřený a dynamický systém, který tvoří dva podsystémy: Subjekt cestovního ruchu Objekt cestovního.
Materiálně-technické podmínky poskytování stravovacích služeb Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné.
Vývoj TIC po roce 1989 a jejich současné postavení v systému cestovního ruchu Ostrava, Ing. Pavel Attl, Ph.D., katedra cestovního ruchu, VŠH.
Projekt 2 -Studie vybrané destinace v cestovním ruchu se zaměřením na sportovní aktivity 1)Rozdělení studentů do dvou až tříčlenných týmů 2)Výběr destinace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
OSTATNÍ FORMY CESTOVNÍHO RUCHU
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
1. Úvodní hodina – Postavení a činnost CK. Činnost CK a CA Zákon o živnostenském podnikání Podmínky provozování CK Podmínky provozování CA.
N Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ n Číslo a název šablony n klíčové aktivity III/2 n klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Autor: Bc. Jana LehárováObor: Ekonomika a podnikání Datum: Ročník: IV. Předmět: Cestovní ruch Střední škola oděvní, služeb a ekonomiky Červený.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Cestovní ruch I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Služby.
Klasifikace hotelů a ubytovacích zařízení
Právní úprava cestovního ruchu v ČR
Právní úprava cestovného ruchu v ČR
Kalkulace ceny zájezdu
Klasifikace hotelů a ubytovacích zařízení
Sortiment poskytovaných služeb v železniční dopravě; dopravní ceniny, tarify, slevy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana.
Materiálně-technické podmínky poskytování stravovacích služeb
Trasování a sestavení programu zájezdu
Postavení CR v hospodářství
SLUŽBY CESTOVNÍHO RUCHU
Základní pojmy v cestovním ruchu, podnikání v cestovním ruchu, činnosti a povinnosti cestovní kanceláře.
Segmentace trhu pro cr Nikola Holasová.
V hotelnictví a cestovním ruchu
ZÁKLADNÍ KLASIFIKAČNÍ SCHÉMA TURISMU
PROGRAM ROZVOJE VENKOVA
PROGRAM ROZVOJE VENKOVA
ČLENĚNÍ CESTOVNÍHO RUCHU
PROGRAM ROZVOJE VENKOVA
Transkript prezentace:

CESTOVNÍ RUCH SLUŽBY, DISTRIBUCE SLUŽEB, SOUČASNÉ TRENDY V CESTOVNÍM RUCHU Přednášející: Ing. Milena Vančurová Externí vyučující SVŠE Znojmo Majitelka cestovní kanceláře

Necestujeme abychom utekli od našeho života, cestujeme aby nám neutekl život.

Cestovní ruch Definice cestovního ruchu podle UNWTO (United Nations World Tourism Organization – Světová organizace cestovního ruchu): Cestovní ruch je činnost osob cestujících do míst a pobývajících v místech mimo své obvyklé prostředí po dobu kratší než jeden ucelený rok, za účelem trávení volného času a služebních cest (osoba nesmí být odměňována ze zdrojů navštíveného místa). Přechodná doba: MCR méně než 1 rok, DCR méně než 6 měsíců Mezinárodní konference o statistice cestovního ruchu v r. 1991 v Ottavě

Základní pojmy používané v CR stálý obyvatel (rezident) návštěvník (visitor) - turista (tourist) - min. 1x přespí ve městě (krátkodobý 1 - 3 noci a dlouhodobý přes 4 noci výletník (excursionist) Další pojmy používané v CR destinace zdrojová (vysílající) oblast příjmová (přijímající) oblast CR = turismus x turistika

Nové pojmy v CR Ekoturismus – chráněné lokality Responsible tourism (odpovědný turismus) Zážitkový CR – zaměstnává všech 5 smyslů Filmový CR – návštěva míst, kde se natáčely známé filmy Kulinářský CR Dark tourism – návštěva míst, které postihla katastrofa, přenocování v márnici, po stopách Jacka Rozparovače…..

Význam CR - CR je neodmyslitelnou součástí života všech lidí - pro jednotlivce - uspokojování potřeb (regenerace, zdraví, vzdělání, styk s lidmi, zábava) - cca 1/4 volného času - cca 10 - 14% výdajů - pro společnost v oblasti: ekonomické, sociální, kulturní, politické, živ. prostředí -> rozvoj regionů

Motiv a důsledek CR Motiv - Uspokojení potřeby Jaké? Např. odpočinek, klid, pohyb, poznání, estetické a kulturní zážitky…. Jak? Záměrnou změnou prostředí Důsledek - CR je nezadatelná součást spotřeby - CR se stává výrazným ekonomickým fenoménem - CR je důležitou oblastí podnikání - CR je důležitým faktorem rozvoje regionů, národních ekonomik i ekonomiky světové

Historie cestovního ruchu Nejstarší cestovatelé – Řekové, Egypťani a Římané Cestování ve středověku – patřilo ke společenskému bontonu nejvyšších vrstev evropské šlechty Začátky novodobého CR – R. 1841 – první hromadný turistický výlet 570 účastníků vlakem z Leicesteru do Laughborough. Organizátror – Thomas Cook – je považován za zakladatele první moderní cestovní kanceláře.

První zahraniční zájezd R. 1855 – Thomas Cook do Paříže na světovou výstavu Od r. 1856 – pravidelné zájezdy do ostatních evropských zemí Založení jeho filiálek v dalších zemích na ostatních kontinentech První vouchery, roomingy, zpracování itinerářů tras, první smlouvy s dodavateli služeb

Další rozvoj cestovního ruchu Karl Baedecker – současník Thomase Cooka – vydávání knižních průvodců Rozvoj horolezectví a alpinismu (výstup na Grossglockner 1800) Vznik dalších cestovních kanceláří v Anglii, Francii a Německu Rozvoj pobytů v přímořských letoviscích ve Francii – zimní období (k9. století) Rozvoj nových dopravních prostředků přinesl rychlý rozvoj cestovního ruchu (železnice, automobilismus, letectví….)

Kvalita cestování není měřena podle toho jak daleko cestujete, ale jak moc Vás to změnilo

SLUŽBY CESTOVNÍHO RUCHU Dopravní služby Ubytovací služby Stravovací služby Služby cestovních kanceláří Ostatní služby: služby průvodce, animační lázeňské, směnárenské, pojištění, pasové a vízové, obchodní…

DOPRAVNÍ SLUŽBY Silniční doprava - osobní a autobusová Letecká doprava Vlaková doprava Lodní doprava Ostatní druhy dopravy: lanovky, koňská spřežení, historická vozidla, kola, pěší turistika…

UBYTOVACÍ SLUŽBY Kategorizace ubytovacího zařízení: rozumíme tím rozčlenění ubytovacích zařízení podle druhů do kategorií. Kategorie určuje druh ubytovacího zařízení. Klasifikace: je zařazení jednotlivých kategorií podle vybavení, úrovně a rozsahu poskytova-ných služeb do tříd. Cíl klasifikace: zachování určitého standardu při výstavbě a zřizování ubytovacích zařízení a do-držování příslušné kvality poskytovaných služeb.

DRUHY UBYTOVÁNÍ Hotely, Motely, Penziony,B&B Historické hotely (Paradores ve Španělsku,Poussadas v Portugalsku..) Rekreační střediska Ubytovny pro mládež Prázdninová střediska a vesnice Kluby a instituce Ubytovací hostince, ubytování na farmách Výletní lodi a trajekty, plachetnice a motorové lodi Autobusy s lůžkovou úpravou

Třída - vyjadřuje úroveň poskytovaných služeb projevující se jak ve vybavení, tak i ve vlastní kvalitě a rozsahu poskytovaných služeb. Ve většině zemí se označuje pomocí hvězdiček (korunky, klíče…) Současná platná klasifikace v České republice: * TOURIST * * ECONOMY * * * STANDARD * * * * FIRST CLASS * * * * * LUXURY

STRAVOVACÍ SLUŽBY Formy realizace Individuální obsluha – výběr z jídelního lístku (a la carte), výběr z menu Samoobsluha – systém kafeterie – platí se na konci samoobslužného pultu, nebo systém konzumačních lístků – platí se při odchodu z restaurace Kombinovaný systém prodeje-obsluhy: salát formou buffetu, ostatní obsluha Prodej pomocí automatů Obsluha při společném stolování- koktejl, raut, banket

GASTRONOMIE A JEJÍ VÝZNAM V CESTOVNÍM RUCHU Je ovlivněna: geografickou polohou, podnebím, dominujícími prvky flóry a fauny, stupněm ekonomického rozvoje, náboženstvím, kulturní tradicí, pronikáním vlivů cizích zemí

GASTRONOMIE ČESKÉ REPUBLIKY Tradičně kaloricky vydatná, některé společné prvky s gastronomií jiných středoevropských národů, především německou a rakouskou. Jednotlivé regiony mají tradiční místní speciality: př. Pražská šunka, olomoucké tvarůžky, karlovarská Becherovka…

Cestujeme, abychom zjistili, kam opravdu patříme.

SLUŽBY CESTOVNÍCH KANCELÁŘÍ A AGENTUR Z hlediska předmětu činnosti a postavení v distribučním procesu se jedná o: Organizátory zájezdů, kteří jsou v praxi cestovního ruchu nazývány touroperátory. Jejich postavení v distribučním procesu potom odpovídá pozici velkoobchodu. Zprostředkovatele, kteří se zabývají prodejem a zprostředkováním služeb cestovního ruchu (převážně dopravních služeb) a prodejem produktu touroperátorů. V praxi cestovního ruchu bývají nazýváni prodejci a jejich postavení v distribučním procesu odpovídá pozici maloprodeje

Cestovní kanceláře Cestovní kanceláře – organizátoři cest (tourope-rátoři) Kontrahují služby cestovního ruchu od doda-vatelů, vzájemně je kombinují a vytvářejí balíky slu-žeb – „package“. Prodávají jednotlivé služby nebo jejich balíky a to zpravidla za jednu cenu. Jedná se o tvůrce a dodavatele produktu, který by nemohl existovat v současné podobě bez jejich organizátorské role. Z ekonomického hlediska jsou cestovní kanceláře významnými obchodními partnery leteckých spo-lečností a ubytovacích zařízení, přes něž se realizují podstatné objemy výkonů těchto dodavatelů služeb.

Cestovní agentury Cestovní agentury – jsou zprostředkovatelé a obstaravatelé služeb cestovního ruchu – NEJSOU ORGANIZÁTOŘI!!!! Jejich činnost spočívá v: Prodeji standardních zájezdů organizátorů cest Obstarávání a prodeji dopravních cenin Obstarávání a prodeji ubytování Obstarávání a prodeji lázeňských léčebných pobytů Prodeji výletů, exkurzí a transferů Obstarávání a prodeji vstupenek na společenské, kulturní a sportovní akce Směnárenské služby Prodej map, turistických plánů a turistické literatury Informační servis

DISTRIBUCE SLUŽEB CR Klasický prodej v kamenných prodejnách cestovních kanceláří nebo agentur On-line prodej přes portál organizátora (cestovní kanceláře) On-line prodej přes portál online agentury (př. Invia, Net travel, Zájezdy.cz, E-travel…) Webové aplikace, mobilní aplikace…..

Je lepší něco jednou vidět na vlastní oči, než o tom tisíckrát slyšet z vyprávění.

NOVÉ TRENDY CESTOVÁNÍ

Srí Lanka

USA

Maroko

Keňa

Nepál

Papua Nová Guinea

M. Zikmund: Nelituji žádného dne, kdy jsme byli na cestách! Austrálie M. Zikmund: Nelituji žádného dne, kdy jsme byli na cestách!