Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_ L
Dotazování – metoda výzkumu Jméno autora (vč. titulu): Škola – adresa: Ročník: Předmět: Anotace: 3. ročník Management a marketing Ing. Iva Kučerová OA a VOŠE Tábor, Jiráskova 1615 Vysvětlení pojmů marketingového průzkumu – dotazník a respondent, výklad pravidel sestavení dotazníku, v praktickém příkladu posouzení dodržení pravidel pro sestavení dotazníku Tematická oblast: Marketingový výzkum a analýza zákazníka
Dotazování – nejčastější metoda marketingového výzkumu Dotazník – soubor otázek, uspořádaný v určitém sledu Respondent – člověk, kterého se dotazujeme
Pravidla sestavení dotazníku měl by začínat snadnými či příjemnými otázkami nemá začínat osobními a důvěrnými otázkami (otázky na příjem, věk, rodinný stav) nemá obsahovat předpojaté otázky (navádějící k určité odpovědi – např. Domníváte se, že zvýšení cen, které snižuje životní úroveň je správné?
Pravidla sestavení dotazníku nemá obsahovat nepřesně vymezené údaje (Jste častým konzumentem kávy? x Jak často pijete kávu? a) více než třikrát denně, b) jedenkrát až třikrát denně, c) jedenkrát denně, d) méně než jedenkrát denně) nemá obsahovat slova se silným citovým zabarvením (Máte rádi českou televizi? – citově zabarvené otázky nebývají zodpovězeny správně)
Pravidla sestavení dotazníku nesmí obsahovat vícenásobné otázky (Máte doma ledničku a pokud ne, uvažujete o její koupi? a) ano, b) ne – je vhodné tuto otázku rozdělit na dvě, aby bylo jasné, na co respondent odpovídá) ANO
Pravidla sestavení dotazníku počítat s tím, že respondenti někdy lžou Přečtete za měsíc alespoň 1 knihu? – řešením je jinak zformulovaná otázka (V minulém měsíci jsem přečetl 0, 1, 2, 3 více…. knih) – dalším řešením je vložit jinak zformulovanou otázku na jiné místo dotazníku – dále je možno doplnit dotazníkovou metodu pozorováním (v ulici jednoho německého města se dotazovali, kolik plechovek piva vypijí za týden, ověření výsledků průzkumem odpadkových nádob ukázalo, že lidé uvedli zhruba poloviční množství vypitého piva)
Pravidla sestavení dotazníku - úkol na stránkách si prohlédněte několik zveřejněných testů a v diskuzi se pokuste posoudit, zda byla dodržena pravidla sestavení dotazníku, případně, zda autor měl nějaký důvod pro porušení pravidel. Dále při případném porušení pravidel se pokuste navrhnout změny v dotazníku tak, aby odpovídal pravidlům.
Pravidla sestavení dotazníku – řešení na základě stránek diskuze nejčastější chyba je uvedení osobních otázek na počátku dotazníku další častá chyba je uvedení vícenásobných otázek
Zdroje Kotler, P. Marketing management. Praha : Grada Publishing, Horáková, H. Marketing v současné světové praxi. Praha : Grada, 1992 obrázky – kliparty sady Microsoft Office