Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky Číslo prioritní osy1/1.1 PředmětMatematika TémaSčítání a odčítání zlomků Ročníksedmý AutorMgr. Iva Trnková
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ ZLOMKŮ
SČÍTÁNÍ ZLOMKŮ SE STEJNÝM JMENOVATELEM Petr si vzal 2/4 koláče, pak si ještě 1/4 přidal. Jakou část koláče snědl Petr celkem? Překresli do sešitu a vybarvi nebo vyšrafuj 2/4 u prvního koláče a 1/4 u druhého.
Jak jsme postupovali? Sečteme pouze počet dílků, které jsou vybrané, tedy čitatele, počet dílků, na které je koláč rozdělen, tedy jmenovatel, zůstává stejný.
SČÍTÁNÍ ZLOMKŮ SE STEJNÝM JMENOVATELEM Zlomky se stejnými jmenovateli sčítáme, případně odečítáme tak, že sečteme, resp. odečteme, čitatele, jmenovatele opíšeme.
Práce do školních sešitů, zároveň na tabuli: výsledky
SČÍTÁNÍ ZLOMKŮ S RŮZNÝMI JMENOVATELI Jak byste řešili:
Převedeme na zlomky se stejnými jmenovateli, určíme nejprve nejmenší společný násobek obou jmenovatelů (rozšiřujeme případně krátíme), dále postupujeme, jak již známe. Výpočty budeme psát na společnou zlomkovou čáru:
Pokud to lze, výsledný zlomek zkrátím na základní tvar případně převedu na smíšené číslo.
Pokračujeme společně do školních sešitů: výsledky
Samostatně do pracovních sešitů:
Společná kontrola: 1
Příklady k samostatné práci ze strany 10 byly staženy z internetových stránek: Zde je možné nalézt i další příklady k procvičení učiva: