Výzkum dědičnosti člověka

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gonozomální dědičnost
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
Dědičnost krevních skupin
ZÁKLADY DĚDIČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Mendelovy zákony, gonozomální dědičnost, Hardy-Weibergův zákon
GENETIKA MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ
Základy přírodních věd
Dědičnost monogenních znaků
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Genealogie.
BUŇKY A TKÁNĚ V LIDSKÉM TĚLE
DÝCHACÍ SOUSTAVA ČLOVĚKA
Genetika populací, rodokmen
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Geneticky podmíněné choroby
Opakování 1. K čemu slouží DNA? 2. Kde jsou umístěny chromozomy?
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Kvarta
Gonosomální dědičnost
Genetika člověka Vypracovala: Martina Krahulíková 4.A/4
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Sada fotografií na poznávání č.9 Dvouděložné rostliny Autor: Mgr. Lenka KořínkováUrčení: Kvinta, I.G, 1.SOŠ Gymnázium a Střední odborná škola pedagogická,
TRÁVICÍ SOUSTAVA 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_621_GENETIKA Téma:ZÁKLADNÍ GENETICKÉ POJMY Číslo.
NERVOVÁ SOUSTAVA 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
VADY AUTOZOMÁLNÍ DĚDIČNOSTI
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Gonosomální dědičnost
OBĚHOVÁ SOUSTAVA 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Populační genetika.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_474.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Mimojaderná a polygenní dědičnost
Příklady na rodokmen a genovou vazbu
Geneticky podmíněné choroby (základy genetiky, přehled a vývoj chorob, eugenika) Zuzana Hofová.
Heritabilita multifaktoriálních chorob, Dědičnost vázaná na pohlaví
Škola Střední průmyslová škola Zlín
GONOSOMÁLNÍ DĚDIČNOST
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
PREVENCE genetických patologických stavů (GPS). Prognózování GPS a genetické poradenství Principem genetického prognózování je předpovědění vzniku určitého.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
GONOZOMÁLNÍ CHOROBY Tomáš Rosendorf IV.B.
54.1 Genetika - člověk Jak je tomu s dědičností krevních skupin?
Monogenní a polygenní dědičnost
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
gonozomální dědičnost
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Binomická věta Existují-li 2 alternativní jevy s pravděpodobnostmi p a q (q =1- p), četnosti možných kombinací p a q v serii n pokusů jsou dány rozvinutím.
Základní typy genetických chorob Marie Černá
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Genetické poruchy - obecně
TERCIE 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – řešené příklady Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/14 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/8 Šablona: III/2 Inovace.
Současný stav klinické genetiky a její perspektivy v klinické medicíně.
Nemoci světa. AIDS  1. případ cca před 25 lety, ale už stihl zabít přes 25 milionů lidí  Aids napadá imunit. systém, tělo pak není schopno se bránit.
Krevní skupiny: Opakování Vyřešte příklady a nezapomeńte odpověď !
Hemo - philia.
Genetika Přírodopis 9. r..
VY_32_INOVACE_19_28_Genetika
Genetické zákony.
GENEALOGIE II I. ročník, 2. semestr, 3. týden
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Genetika.
Genetika.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Výzkum dědičnosti člověka Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G Gymnázium a Střední odborná škola pedagogická, Čáslav, Masarykova 248 Moderní biologie reg. č.: CZ.1.07/1.1.32/02.0048 TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY

Výzkum dědičnosti člověka Lidská populace je alogamní, v zásadě u ní platí Hardyho-Weinbergova rovnováha Studium dědičnosti člověka je problematické: biologické překážky (pomalá reprodukce, málo potomstva, rozsáhlý genom – asi 39 tisíc genů) etické překážky Uplatňuje se významný vliv prostředí

Metody výzkumu Rodokmenová (genealogická) metoda - spočívá v sestavení rodokmenu - sleduje se výskyt a způsob přenosu konkrétních znaků (dědičná onemocnění, vazba na pohlaví apod.) Výzkum dvojčat (gemelilogie) - obzvláště vhodná jsou jednovaječná dvojčata - shodný genotyp, vliv prostředí na fenotyp

Značky užívané v rodokmenech

Dědičnost gonozomálně dominantní

Dědičnost gonozomálně dominantní

Dědičnost gonozomálně dominantní

Dědičnost gonozomálně dominantní Dominantní alela leží na chromozomu X: Hereditární hematurie – přítomnost krve v moči D – vitamínorezistentní rachitis – část případů křivice, která je rezistentní proti běžným dávkám vitamínu D

Dědičnost gonozomálně recesivní

Dědičnost gonozomálně recesivní

Dědičnost gonozomálně recesivní

Dědičnost gonozomálně recesivní Recesivní alela leží na chromozomu X: Hemofilie (různé typy) – snížená schopnost srážlivosti krve v důsledku absence určitých globulinů, projevem též krevní výrony do svalů a kloubů. Daltonismus – typ barvosleposti, neschopnost rozlišovat červenou a zelenou barvu, postižený vidí tyto barvy v šedých odstínech

Hemofilie v královských rodech Nejznámější dědičná linie vznikla díky britské královně Viktorii. Než v roce 1901 zemřela, stačila osudové geny předat svému osmému potomku, synu Leopoldovi. Ten trpěl častými krváceními a psalo se o nich i v britských odborných časopisech. Leopold zemřel na krvácení do mozku v jednatřiceti letech. Ještě osudovější bylo dědictví jejích dcer Alice a Beatrice, které rozšířily onemocnění do královských rodin Německa, Španělska a Ruska. Nejproslulejším se stal příběh ruské carské rodiny, kam zanesla poškozený gen německá princezna a vnučka královny Viktorie, Alexandra Fjodorovna. S carem Mikulášem II. měli syna Alexeje, velmi těžkého hemofilika. Časté krvácivé projevy mu prakticky neumožňovaly normální život, byl neustále obklopen bodyguardy a ošetřovateli, žil ve skleníkovém prostředí. I to byl jeden z důvodů obrovského vlivu podvodného mnicha Grigorije Novika, zvaného Rasputin, na ruský dvůr. Byl totiž schopný hypnózou mladému carevičovi ulevit od bolesti, dokonce v některých případech i zastavit krvácení. Alexej se ruského trůnu nedočkal, s celou rodinou ho bolševici zastřelili v červnu 1918. V anglickém exilu zemřeli před druhou světovou válkou také synové královny Viktorie Evženie, vnučky královny Viktorie a Alfonse XIII.- dva španělští princové. Oba po banálních zraněních - jeden lehce havaroval autem do telefonní budky, druhý si přivodil také v autě lehkým nárazem na volant, krvácení do hrudní dutiny.

Dědičnost autozomálně dominantní

Dědičnost autozomálně dominantní

Dědičnost autozomálně dominantní Achondroplásie (trpaslictví) – silně zkrácené končetiny, trup normální velikosti Polydaktilie – přespočetné prsty Syndaktilie – srostlé prsty Částečný albinismus – místní neschopnost vytvářet melanin (bílé oblasti kůže a vlasů) Huntingtonova chorea (tanec sv. Víta) – nervové smrtelné onemocnění s postupnou demencí, bezděčné pohyby svalů a končetin

Strategie dominantních alel kódujících letální onemocnění Jak dominantní alela kódující letální onemocnění zajistí svůj přenos na potomstvo? Fenotypově se začne projevovat až v pokročilém věku postiženého jedince, kdy je předpoklad, že již proběhla jeho reprodukce (např. Huntingtonova chorea se začne projevovat až po 35. roce života).

Dědičnost autozomálně recesivní

Dědičnost autozomálně recesivní

Dědičnost autozomálně recesivní

Dědičnost autozomálně recesivní Úplný albinismus – kompletní neschopnost vytvářet melanin Fenylketonurie – metabolická porucha zpracování fenylalaninu, projevem duševní poruchy, prevence rozvoje nemoci dietou Cystická fibróza – tvorba vazkých slizničních hlenů ucpávajících slinivku, plíce, střeva. Doprovázeno tvorbou vaziva ve slinivce.

Dědičnost autozomálně recesivní Ichthyosis congenita gravis – tvorba tuhé, deskovité, praskající a krvácející kůže. Končí potratem či smrtí novorozence. Xeroderma pigmentosum – hyperpigmentace a hyperkeratóza osvětlených částí kůže. Často letální. Amaurotická idiocie – porucha postihující buňky CNS. Dvě letální formy – končí smrtí do 3. resp. 18. roku.

Genetické poradenství Forma preventivního lékařství pomáhá odhalit rodinám s genetickou zátěží (a nejen jim) případná postižení potomků Prekoncepční metoda Prenatální metoda Postnatální metoda

Genetické poradenství Prekoncepční metoda – na základě rozboru rodokmenů není doporučeno početí dítěte Prenatální metoda – genetický rozbor buněk plodu z plodové vody či choriových klků, v případě nutnosti možnost interrupce Postnatální metoda – blokování rozvoje geneticky podmíněných chorob (např. metabolických) léčivy

Odběr plodové vody - amniocentéza

Odběr a rozbor krve plodu - PUBS

Odběr a rozbor choriových klků- CVS

Zdroje obrázků http://commons.wikimedia.org/wiki/File:X-chromosomal-dominant-Mutter.png?uselang=cs CC 3.0 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:X-chromosomal-dominant-Vater.png?uselang=cs CC 3.0 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:X-chromosomal-rezessive-Mutter.png?uselang=cs CC 3.0 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:X-chromosomal-rezessive-Vater.png?uselang=cs CC 3.0 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Autodominant_01.png?uselang=cs CC 3.0 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Autorecessive_01.png?uselang=cs CC 3.0

Zdroje obrázků http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Autorecessive_01.png?uselang=cs CC 3.0 http://health.rush.edu/HealthInformation/Pregnancy%20Center/14/000229.aspx http://apbrwww5.apsu.edu/thompsonj/Anatomy%20&%20Physiology/2020/2020%20Exam%20Reviews/Exam%205/CH28%20Early%20Development.htm http://www.anselm.edu/homepage/jpitocch/genbio/geneticsnot.html http://health.rush.edu/HealthInformation/Pregnancy%20Center/14/000213.aspx