Komunikace s dětským pacientem Olga Bürgerová
Typy rozhovorů: Terapeutický – zaměřený na uklidnění, povzbuzení………… Informační – podání informací Edukační Individuální Skupinový
Zásady komunikace podle vývojového období Tělesný – růst a motorické dovednosti Smyslový – sluch, zrak,vnímání Kognitivní –myšlenkové procesy, jazykové schopnosti, paměť Sociální – sebepojetí, vývoj mezilidských vztahů
Pokr. Řeč Reflexní vokalizace – reakce na situaci (pláč, broukání) Žvatlání – uvědomí si, že vydává zvuky, opakování hlásek Echolálie – opakování zvuků od jiných, manipulace se rty, jazykem, hrdlem, pasivně rozumí – jména, ne!
Pokr. 12. -18. měsíc –jedno slovo vyjadřuje celou větu
Faktory ovlivňující vývoj řeči: Inteligence Pohlaví Dvojčata Stimulace Zdravotní stav
Novorozenec Biologicky, instinktivně reaguje Komunikační prostředky – výraz tváře, 25 -30 cm,usmívat se, hovořit něžně,hlazení, doteky, chování houpání reakce – spokojená mimika, křik
Kojenec: 1 – 12 měsíců, vývojová revoluce Mimika Oslovení Papa,bác,ham,tik tak,kuk,neverbální kontakt a projevy
Batole: 1 – 3 roky Rozumí řeči,plní elementární pokyny Reaguje na výzvu Mluví ve 3. osobě Proč? Jméno, hračka
Předškolní věk: Vysvětlení Zdůvodnění Objasnění Fantazie - strach
Zásady: Nelhat Trpělivě vysvětlovat Jednoduchý slovník, krátké srozumitelné věty Bolest Chválit K navázání kontaktu – hračka, knihy