Obrození měšťanské společnosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Advertisements

VY_32_INOVACE_19_Národní buditelé
MANUFAKTURA A PRVNÍ STROJE
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Národní obrození Národní obrození
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Identifikátor materiálu: EU OPVKICT2-4/Vl05
Opakování
Projekt MŠMT ČR EU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Sedláková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Autor: Mgr. Ilona Nováková
Česká hymna a Státní symboly
České národní obrození
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.11 Název pro školu:
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření:
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Výchova k občanství.
Od poloviny 18. stol. do roku 1848
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový ročník: 8.
Národní obrození 8. ročník.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
VY_32_INOVACE_18_Národní obrození Název školy: Základní škola a Mateřská škola Křetín, okres Blansko, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07./1.4.00/
POČÁTKY NÁRODNÍHO OBROZENÍ
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Štěpánková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
ICT 2 – 3 – 25 HV František Škroup – Kde domov můj
HYMNA ČR.
Národní obrození.
Státní symboly ČR Autor: Arz, BY.
NÁRODNÍ OBROZENÍ M. Kryška. = snaha o emancipaci českého národa. vyznačuje se: Uvědomováním si vlastního národa. rozvoj dějepisectví. Obrodou národního.
SITUACE V ČESKÝCH ZEMÍCH V 1.POLOVINĚ 19.STOLETÍ A.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Národní obrození Téma: Člověk a jeho svět - Dějiny ČR Číslo.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_4.2.6 Naše vlast Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník Číslo projektu:
Národní obrození Začátek: 2. polovina 18. století.
Josef Kajetán Tyl „Kde domov můj“. Josef Kajetán Tyl „Kde domov můj“ VY_32_Inovace_18 MJ-3 PaedDr.Jitka Mužíková ZŠ a MŠ Nedašov.
České země ve 2. polovině 18. století
Česká republika Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Národní obrození Michaela Tarabová.
POČÁTKY NÁRODNÍHO OBROZENÍ
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_03 Název Divadlo a noviny počátku Národního.
19. století opakování.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže,
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁRODNÍ OBROZENÍ PO ROCE 1815
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
ANOTACE: Určeno pro žáky 1.stupně ZŠ Motivace a nácvik státní hymny
Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková
ČESKÁ STÁTNÍ HYMNA ICT 2 –
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ PARDUBICE - SPOŘILOV
Národní obrození 5. ročník
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
Jasně, jsi fakt hustej! zpět.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
Název materiálu: Národní obrození
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ DOLNÍ BENEŠOV
Mgr. Iva Štancíková Člověk a jeho svět Vlastivěda národní obrození 5
DUM - Digitální Učební Materiál
Státní symboly VY_32_INOVACE_17
Národní obrození Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_08_Česká historie.
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Název školy: Základní škola a mateřská škola,
Opakujeme dějepis na druhém stupni
Mgr. Jana Doubková Dějiny hudby listopadu 2012
Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr. Jitka Krupičková
Česká hymna - více výukových souborů najdete na této adrese: emagister.eu
Transkript prezentace:

Obrození měšťanské společnosti 5. třída Vytvořil: Renáta Pokorná Dne: 13. 11. 2011 VY_32_Inovace/8_446

Anotace: Prezentace seznamuje žáky s počátky národního obrození a jeho osobnostmi. Prezentace slouží k názornému výkladu a opakování, žáci si v závěru podstatné věci zopakují a udělají zápis. Jazyk: český jazyk Očekávaný výstup: žák se orientuje v hlavních reáliích minulosti a současnosti naší vlasti Speciální vzdělávací potřeby: Žádné. Klíčová slova: Počátky národního obrození, národní buditelé, Josef Jungmann, Josef Kajetán Tyl, František Palacký, Česká expedice, Bouda, Matěj Kopecký Druh učebního materiálu: DUM - Prezentace doplněná výkladem Cílová skupina: Žák Typická věková skupina: 10-12 let (5. ročník)

Situace v habsburské říši České národní obrození odstartoval císař Josef II. Když zrušil nevolnictví, začalo se do měst stěhovat česky mluvící obyvatelstvo z venkova a lidé mohli bez souhlasu vrchnosti dát svoje ratolesti na řemeslo nebo dokonce studovat. V té době vládli Habsburkové Čechám nepřetržitě už nějakých 250 let. Šlechtu tvořily katolické rody z ciziny, měšťané se samozřejmě snažili šlechtě (a bohatým cizincům) přiblížit, a tak bylo slyšet němčinu stále míň. Český jazyk se pomalu v habsburské monarchii dostával do pozadí – nemluvilo se jím na úřadech, nemluvilo se jím ve školách a méně se psalo i českých knih. Němčina válcovala češtinu, kde mohla, češtinou se opovrhovalo. Počátkem 19. století mluvil česky jen nevzdělaný vesnický lid a chudí lidé ve městech. Kdo byl trošku vzdělanější, mluvil rakousky. češtinu německy

Počátky NO Těmto lidem říkáme vlastenci, protože A najednou se začali objevovat chlapíci (později i ženy), kteří se snažili dokázat, že čeština je jazyk stejně dobrý jako jazyky ostatní a že kdysi dávno v ní byly napsány pěkná literární díla. Rozhodli se tedy vzkřísit ji z mrtvých. Tyto pány a dámy zpočátku všichni považovali za blázny, zanícené nějakou vlasteneckou nemocí. Nákaza se ale šířila dál a národní obrození se pomalu rozjíždělo. Těmto lidem říkáme vlastenci, protože vystupovali na obranu české vlasti, nebo také národní buditelé, protože probouzeli český národ.

ČESKÁ EXPEDICE Začaly se psát české knihy. Do češtiny se překládaly knihy z jiných jazyků. V Praze bylo založeno první české knihkupectví a vydavatelství, které se nazývalo Česká expedice. Tam se tiskly i prodávaly české knihy, kalendáře i noviny. http://dejiny.ceskatelevize.cz/208552116230076/html/sikovny_kramerius/

ČESKÝ JAZYK BYL ZACHRÁNĚN. BOUDA K šíření češtiny přispívalo i divadlo. Na dnešním Václavském náměstí v Praze (dřív ___________) byla postavena dřevěná budova, které se říkalo Bouda. Zde se hrály divadelní hry v češtině. Na venkov začali zajíždět kočovní loutkáři s českými hrami. V té době se zrodila známá loutková postavička Kašpárka, kterou vymyslel slavný loutkář Matěj Kopecký Koňský trh Tomuto procesu jsme si zvykli říkat Národní obrození. Jeho počátky spadají do posledních dvou desetiletí 18. století a pokračovaly po celé první půlstoletí 19. století. ČESKÝ JAZYK BYL ZACHRÁNĚN.

František Palacký NO jasně, správně je 1 až 11. Malý Frantík mezi jedenácti sourozenci dost vyčuhoval – ne výškou, ale rozumem. Byl to zkrátka malý génius. Nejenže sedával u svého tatíka učitele ve škole, ale také se naučil sám číst a v pěti letech už přečetl bibli od začátku až do konce a pamatoval si celé pasáže zpaměti. Protože měl téměř absolutní paměť, nemusel by hnout ani prstem, ale to Franta ne – dřel a dřel. Přijde vám to normální? Tipněte si, které řeči Palacký ovládal v jedenadvaceti letech? Češtinu 2. italštinu 3. němčinu 4. Francoutštinu 5. srbštinu 6. maďarštinu 7. Latinu 8. řečtinu 9. církevní slovanštinu 10. Angličtinu 11.trochu hebrejštinu, polštinu, portugalštinu slovenštinu, slovinštinu a dalmaštinu NO jasně, správně je 1 až 11. Frantík zvládal všechny jazyky. A teď další test, tipněte si odkud se na vás mračí historik Palacký? Z tisícikoruny Ze stodolarovky Z dvacetieurovky

Výběr z literárních plodů FrantiškaPalackého Dějiny národu českého v Čechách i v Moravě Staří letopisové čeští Počátkové českého básnictví

Josef Jungmann Josef Jungmann byl původním povoláním učitel. K obrozeneckému životu jeho generace patřily ostré slovní bitky mezi tzv. ypsilonisty a iotisty. Jádrem sporu bylo to, zda psát po c, s a z vždy tvrdé y (jak se psalo dosud), nebo zavést novotu a psát po c měkké i a po s a z i/y podle shody. Ypsilonisté nenáviděli iotisty až za hrob. Kvůli psaní cyzý nebo cizí se tehdy rozcházeli přátelé, lidé se kvůli tomu udávali u policie. Válka dvou znepřátelených táborů nakonec po několika letech skončila vítězstvím iotistů. Takže poděkujte těmto pánům, že kvůli nim musíme přemýšlet, kdy psát to otravné tvrdé nebo měkké. Jungmannovým životním dílem byl Slovník česko-německý. „Tichý génius“ (jak mu říkali) v něm skoro úplně sám shromáždil 120 tisíc českých slovíček – bez počítače, jen s brkem, inkoustem a papírem.

Nová slova Svět se rychle vyvíjel, všude se používala němčina, a tak český jazyk trochu zaspal dobu – k německému slovu kromě zkomoleniny nebylo co přiřadit. Jungmann zavedl slova dnes tak normální, že nás těžko napadne, že před ním dříve neexistovala: rostlina, plod, látka, kyselina, čtverec, trojúhelník, časopis, názor, podstatné jméno apod. Šlo mu to báječně. Díky jeho slovníku se konečně rozmáchla i česká literatura. V obrozenecké době zde byla také partička gramatikářů, tzv. puristů, která vymýšlela nová česká slova hlava nehlava. Zaplaťpánbůh, že se jejich slova neuchytila. No schválně, zkuste se trefit a přiřadit je správně k těm současným: Prstoun nosočistoplena Žehroň Brazva Zizlila Chrvoř Nočena Stehnonožka Zelenochrupka citoň Planeta Saturn Salát Planeta Venuše Prst Šunka Nos Malba Kapesník Kometa Měsíc 1D, 2H, 3I, 4G, 5C, 6A, 7J, 8E, 9B, 10F

Josef Kajetán Tyl J.K.Tyl byl herec a dramaturg. Hrál a řídil divadlo v Praze, pro které napsal řadu divadelních her. Mnohé se hrají dodnes. Nejslavnější z jeho her se stala Fidlovačka aneb žádný hněv a žádná rvačka. Poprvé v ní roku 1834 zazněla píseň ____________. Kde domov můj Kde domov můj, kde domov můj.Voda hučí po lučinách,bory šumí po skalinách,v sadě skví se jara květ,zemský ráj to na pohled! A to je ta krásná země,země česká, domov můj,země česká, domov můj! Druhá sloka V kraji znáš-li Bohu milém,duše útlé v těle čilém,mysl jasnou, vznik a zdar, a tu sílu vzdoru zmar?To je Čechů slavné plémě,mezi Čechy domov můj,mezi Čechy domov můj! Po vzniku Československé republiky v roce 1918 se stala první částí československé státní hymny. Po rozpadu Československa je od roku 1993 českou státní hymnou.

ZAMYSLI SE, ZOPAKUJ SI! Jaké důvody vedly osvícenské panovníky k zavedení němčiny jako úředního jazyka? Co je to pojem NÁRODNÍ OBROZENÍ? Vzpomeneš si, kdo byli národní buditelé? Dokážeš nějaké vyjmenovat? Poznáš je podle obrázku? Kašpárek Matěje Kopeckého František Palacký Josef Jungmann Josef Kajetán Tyl

NÁRODNÍ OBROZENÍ V Habsburské říši – jediná úřední řeč němčina ZAPIŠ SI DO SEŠITU: NÁRODNÍ OBROZENÍ V Habsburské říši – jediná úřední řeč němčina Národní buditelé – chtěli češtinu zachránit začali se psát české knihy Česká expedice – první české knihkupectví František Palacký – historik (Dějiny českého národa) Josef Kajetán Tyl – divadelní hra Fidlovačka aneb žádný hněv a žádná rvačka (Kde domov můj)

Zdroje: Soubor:Joseph II.jpg. In Wikipedia : the free encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida) : Wikipedia Foundation, [cit. 2011-10-16]. Dostupné z WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Joseph_II.jpg>. Klipart - Microsoft office Soubor:Franti%C5%A1ek Palack%C3%BD.jpg. In Wikipedia : the free encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida) : Wikipedia Foundation, [cit. 2011-11-12]. Dostupné z WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Franti%C5%A1ek_Palack%C3%BD.jpg>. Soubor:Jan Vil%C3%ADmek - Josef Kajet%C3%A1n Tyl.jpg. In Wikipedia : the free encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida) : Wikipedia Foundation, [cit. 2011-11-12]. Dostupné z WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Jan_Vil%C3%ADmek_Josef_Kajet%C3%A1n_Tyl.jpg>. Soubor:Jan Vil%C3%ADmek - Karel Havl%C3%AD%C4%8Dek Borovsk%C3%BD.jpg. In Wikipedia : the free encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida) : Wikipedia Foundation, [cit. 2011-11-12]. Dostupné z WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Jan_Vil%C3%ADmek_-_Karel_Havl%C3%AD%C4%8Dek_Borovsk%C3%BD.jpg>. Soubor:Josef Jungmann CT.jpg. In Wikipedia : the free encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida) : Wikipedia Foundation, [cit. 2011-11-12]. Dostupné z WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Josef_Jungmann_CT.jpg>. Výukový web Marka Šimoňáka [online]. 2005-2011 [cit. 2011-11-12]. Dostupné z WWW: <http://simonak.eu/index.php?stranka=pages/h_k/2_9.htm>. Soubor:Mat%C4%9Bj Kopeck%C3%BD.jpg. In Wikipedia : the free encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida) : Wikipedia Foundation, [cit. 2011-11-12]. Dostupné z WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mat%C4%9Bj_Kopeck%C3%BD.jpg>. Soubor:Eggink01.jpg. In Wikipedia : the free encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida) : Wikipedia Foundation, [cit. 2011-11-12]. Dostupné z WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Eggink01.jpg>. Vlastivěda 5. Nová škola, 2005. Brno : Nová škola, 2005. 52 s. ISBN 80-7289-070-0. Dějiny udatného českého národa [online]. 1996-2011 [cit. 2011-11-12]. Osvicenci v českých zemích. Dostupné z WWW: <http://dejiny.ceskatelevize.cz/208552116230076/html/sikovny_kramerius/>. Zanícené národní obrození. Praha : EGMONT ČR, s.r.o., 2010. 183 s. ISBN 978-80-252-1338-4. Soubor:Czech anthem.ogg. In Wikipedia : the free encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida) : Wikipedia Foundation, [cit. 2011-11-13]. Dostupné z WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Czech_anthem.ogg>.