Proč je tzv. „nový systém ekonomické migrace“ nepřijatelný! Mgr. Pavel Čižinský, Multikulturní centrum Praha.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Právní úprava v oblasti správního vyhoštění a zajištění
Advertisements

Cizinci Vláda České republiky v roce 1999 zahrnula problematiku integrace cizinců na území České republiky do státní politiky. Bylo to jedinečné a velmi.
Tomáš Křivka FPR ZČU Plzeň 07/05/2014
Zdravotní pojištění cizinců  Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění  systému veřejného zdravotního pojištění je účasten každý, kdo: a)
 Lze jen s platným cestovním dokladem (identifikační průkaz – občanský průkaz, cestovní pas, včetně víza 30/90 dnů)  Občané EU mají možnost neomezeného.
MIPEX III v kontextu novely zákona o pobytu cizinců účinné od
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Zajištění bezpečnostní situace České republiky v souvislosti s propouštěním zahraničních pracovníků v důsledku hospodářské krize Ivan Langer ministr vnitra.
Oddělení ústavní a ochranné výchovy - Činnost resortu vnitra v oblasti práce s rizikovými a ohroženými dětmi a mladými lidmi. - Pohled na téma v kontextu.
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Vyhoštění, detence v. rodinná práva neregulérních migrantů
Pobytové středisko Zastávka
Možnosti financování rozvoje zdravotnického IT a návratnost investic MUDr. Pavel Kubů.
PRÁVO NA RODINNÝ ŽIVOT VS. MIGRAČNÍ KONTROLA Aktuální trendy slučování rodin v České republice v kontextu Evropské unie Dr. Alice Szczepaniková, University.
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky & Ministerstvo vnitra Ing. Jaroslav Svoboda
Nový cizinecký zákon v Česku
Aktuální situace nejen v oblasti legislativy ÚNMZ
Nový systém ekonomické migrace
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Dlouhodobé uchovávání a zpřístupňování dokumentů v digitální podobě
Sdružování a shromažďování občanů Přednáška SVNIT M. Horáková.
Brief Introduction into Labour Migration into Czech Republic Mgr. Pavel Čižinský Multikulturní centrum Praha.
Aneb Jak (ne)prodat městský pozemek uvádějí Lidl Tábor &
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Správa sociálního zabezpečení
INVALIDITA JAKO SOCIÁLNÍ UDÁLOST
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ SYSTÉM ČR
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky Příspěvek Ministerstva vnitra k informatizaci územních samospráv Ing. Tomáš Holenda ředitel.
VÝŽIVNÉ MEZI ROZVEDENÝMI MANŽELY § 92 – 94 ZOR © Zdeňka Králíčková, Veronika Kozlová, 2012.
Zjednodušení administrativních postupů – výpisy z Evidence rejstříku trestů Mgr. Marek Souček Konference ISSS 2006 Hradec Králové, 3. – 4. dubna 2006.
Zkoušky pro účely udělení státního občanství České republiky
11 Osobní finance a investování. 2 Osobní finanční plánování Smyslem osobního finančního plánování je ujasnit si: budoucí osobní a rodinné.
1 SOZE Sdružení občanů zabývajících se emigranty Libor Studený
Občanské právo procesní
CIZINCI NA TRHU PRÁCE V ČR
Správní řád -vybrané instituty
Trh práce a politika zaměstnanosti
182. Žofínské fórum Co přinese nově chystaná legislativa z Ministerstva pro místní rozvoj? 8. září 2015 Ing. Miloslav Mašek, CSc. generální ředitel.
MEZINÁRODNĚPRÁVNÍ A EKONOMICKÉ POSTAVENÍ CIZINCŮ (V ČR A VE VYBRANÝCH ZEMÍCH EU) Z HLEDISKA DEMOGRAFICKÉHO VÝVOJE Ing. Mgr. Magda Uxová, DiS.
Podmínky pracovní migrace občanů třetích států do ČR PhDr. Tomáš Haišman ředitel odboru azylové a migrační politiky 1.
Rozvoj dalšího vzdělávání obyvatel na venkově v Moravskoslezském a Zlínském kraji Cloverleaf spol. s r.o. IČ: Tento projekt je spolufinancován.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Prosperita a konkurenceschopnost František Laudát.
Migrace Z latinského migratio = stěhování změna sídliště přecházením z jednoho kraje do druhého (přesídlování, stěhování) Emigrant = dobrovolný nebo sociálně.
VÝMĚNA ZKUŠENOSTÍ S REALIZACÍ PROJEKTŮ OP VK SEMINÁŘ.
Vnitřní trh EU, volný pohyb pracovníků - funguje bez problémů? Magda Faltová.
Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o elektronické identifikaci a důvěryhodných službách pro elektronické transakce na vnitřním trhu (eIDAS) Lucie.
Obytný soubor Za Školkou
Ing. František Pazdera náměstek ministra průmyslu a obchodu PROCES AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE Palác Žofín, Praha 1. listopadu 2011.
Téma 13: Finanční plánování
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Legislativní aspekty migrační politiky Kateřina Machová, UNHCR 22. listopad 2011, FSV UK.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Úprava systému cizinecké policie a vytvoření relevantního datového fondu pro ROB Projekt spolufinancovaný Evropskými fondy prostřednictvím Integrovaného.
Neziskový sektor jako partner. Národní úroveň Pracovní skupina „NNO a regionální rozvoj“ - otevřená platforma NNO na národní úrovni - téma: regionální.
Právo sociálního zabezpečení
Pojišťovnictví Pojišťovnické & pojistné právo
Určeno pro:  žáky 4.ročníku středních škol Vzdělávací obor:
Nelegální zaměstnávání cizinců
Dobrovolné návraty a zajištění bezpečnostní situace ČR
Uprchlíci a migranti: kdo je kdo?
doc. JUDr. Jan Ondřej, CSc., DSc.
Sociální politika Předmět, metoda a prameny právní úpravy SZ
Zajištění bezpečnostní situace České republiky
Mabistrát hlavního města Prahy
Zrealizované projekty z Fondu pro vnější hranice v rámci ročních programů FVH 2007, ročního programu FVH 2008 realizovaných v roce 2009.
Státní účast v obchodních společnostech a podnicích a veřejná podpora
Novinky v předškolním vzdělávání
ODBOR AZYLOVÉ A MIGRAČNÍ POLITIKY
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Transkript prezentace:

Proč je tzv. „nový systém ekonomické migrace“ nepřijatelný! Mgr. Pavel Čižinský, Multikulturní centrum Praha

3 podstatné novinky: (v kompetenci České republiky) tzv. cirkulární migrace (navržený model Z1) podnikatelská víza jen pro investory (nejasné, jaká bude požadovaná částka investice) Povinné zkoušky z češtiny i pro dlouhodobý pobyt

Tzv. cirkulární migrace dle návrhu MVČR Max. 2 roky pobytu O opětovné povolení možno požádat nejdříve 3 měsíce po uplynutí dosavadního povolení Opětovné povolení má být snáze získatelné

Tzv. cirkulární migrace v praxi → ne cirkulární, nýbrž potenciálně dlouhodobá povaha → díky „přerušování“ pobytu nemožnost dosáhnout na trvalý pobyt ( čl. 4 směrnice 2003/109/ES o dlouhodobých rezidentech) → díky neperspektivnosti pobytu nemožnost přivést si rodinu (čl. 3 směrnice 2003/86/ES o sloučení rodiny)

Možná úvaha Ministerstva vnitra ČR (zkušenost uplynulých 10 let) 1) MV ČR není schopno zabránit podnikatelům v dovozu pracovní síly (konexe, korupce, rétorika v médiích aj.) → → → i v budoucnu budou do ČR dováženi cizinci

Možná úvaha Ministerstva vnitra ČR (zkušenost uplynulých 10 let) 2) MV ČR není schopno vypudit z ČR všechny cizince, o které podnikatelé ztratili zájem (právní mantinely, solidarita občanské společnosti, nákladnost represe) → → → podstatná část cizinců, kterým se jednou povolí vstup do ČR, zde již zůstane a získá trvalý pobyt

Možná úvaha Ministerstva vnitra ČR (zkušenost uplynulých 10 let) 3) Získá-li jednou cizinec trvalý pobyt, má v řadě ohledů rovné postavení s českými občany → → → nepostižitelnost metodami cizineckého práva (úředníci ztrácí svou moc, dále srov. tzv. legitimizační funkci cizineckého práva) → → → neochota cizinců přijímat podřadné životní podmínky (riziko konfliktu s českými občany, kteří toto vyžadují, viz např. kauza Praha – Libuš; dále srov. tzv. „absorpční kapacita“)

Nepřijatelnost modelu tzv. cirkulární migrace Dotyční cizinci by měli ještě méně práv než mají dnes (právní postavení tvoří celek) Obcházení práva EU Ignorování západoevropské zkušenosti (X Dubai?, Libye?, Malajsie) Riziko dezintegrace společnosti

Odpor má smysl! Usnesení vlády č. 344 z : Verze navržená MV ČR: 4. zásada: „ Při migraci za účelem ekonomických aktivit mají být preferovány možnosti cirkulární migrace před trvalým přesídlením.“ 10. zásada: „Migrace nízko kvalifikovaných migrantů by měla být primárně založena na principu dočasné migrace a se zajištěním vyšší úrovně asistence ze strany státu“

Odpor má smysl! Po námitkách, které vznesl Výbor pro práva cizinců (a to mimo připomínkové řízení), schválila vláda náhle 4. zásadu ve znění „Při migraci za účelem ekonomických aktivit mají být využívány jak možnosti cirkulární migrace, tak i trvalé přesídlení“.