Environmentální etika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : • Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí. • Nejdůležitější, a pro nás na prvním.
Advertisements

Nacítání ˇ Pro více navštivte Filip-Boril.wz.cz
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Proměny českého environmentálního hnutí v letech Bohuslav Binka, FSS MU.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
ETICKÉ ASPEKTY OCHRANY PŘÍRODY
Sociální konstruktivismus
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Emoce (city).
Učebnice Ekologie a ochrana životního prostředí
Právo jako filozofický pojem
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Environmentální etika
Copyright, 2005 Exodus Global Alliance Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí.
Obsah: Proč 8. návyk Rámcové objasnění 8. návyku
Environmentální (ekologická) etika
P RÁVO A BEZPRÁVÍ Uč. str Ve společnosti, kde platí právo, se musí dodržovat pravidla. Pod hrozbou postihu ze strany státní moci. Náš právní systém.
Makroekonomie Základní východiska zkoumání. O co se snaží makroekonomická teorie? Cílem makroekonomické teorie je v podstatě –Popsat a teoreticky vysvětlit.
Max Weber. Život – 1920 německý sociolog a ekonom absolvent práv na Heidelbergské univerzitě 1886 – profesor ekonomie v Heidelbergu 1904 – nervové.
Člověk jako přírodní a společenská bytost
Darwin a divoši Evoluční psychologie
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Principy etiky v medicíně ● Medicína – aplikace poznatků přírodních věd ve světě lidských vztahů ● Objektivita x Subjektivita ● Fakta x Hodnoty ● Vědění.
Úvod do ekologie.
Environmentální etika
Filosofie úvod do problému....
Albert Camus Barbora Vaňková.
1 Manager nebo leader? -Management je pozice -Leadership je volba (rozhodnutí) -Potřebujeme management i leadership -Management a leadership je všude kolem.
Systemický přístup v SP
Ekologická daňová reforma z pohledu HK ČR Přednáška Ing.Václav Hrabák Předseda Energetické sekce HK ČR.
Filozofická hlediska inovací Inovace, evoluce a civilizace Oldřich Syrovátka Katedra společenských věd FM VŠE.
Základní principy geografického výzkumu
Environmentální etika
Environmentální etika uvedení do problému. Před samotnou environmentální etikou Jak absolvovat kurz a získat potřebné kredity? Jak absolvovat kurz a získat.
Přístup k OM v pojetí posunu paradigmatu v managementu k principiálnímu vedení Osnova Připomenutí „co znamená posun paradigmatu v managementu k principiálnímu.
Ekosystém Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková
1 HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ Postup v rámci bakalářského studia oboru Dějin křesťanského umění na KTF UK: INTERDISCIPLINÁRNÍ CVIČENÍ HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ SEMINÁŘ.
Environmentální etika hlubinná ekologie I. & etické principy.
Nauka o krajině. Nauka o krajině se stala fundamentem na jehož základě se formovala geoekologie jako komplexní fyzická geografie, která se orientuje na.
Manager nebo leader? Management je pozice
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Ekologická etika Reflexe příčin ekologické krize a cest, jak z ní ven Jan Činčera.
Environmentální etika
R. E. H. & první srovnání I. Radikální environmentální hnutí v USA Tři základní proudy: „velké“ organizace, Earth First! a další „deep ecology“ organizace,
Úvod do ekologie Zkus na kousek papíru napsat co si myslíš že znamenají tyto pojmy: 1.Ekologie 2.Environmentální výchova 3.Udržitelný rozvoj.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Právo souhrn pravidel stanovených a vynutitelných státem organizuje a řídí lidské soužití.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 19. Etika, základní etické pojmy Název sady: Občanská nauka Ročník:
Stavba, funkce a typy EKOSYSTÉMŮ. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Jak ty ke mně, tak já k tobě Aneb ochrana přírody
Environmentální etika
Nepřátelé pokroku, demokracie a ducha svobody
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Filozofie osvícenství v Německu
Název prezentace (DUMu): Organismy a prostředí
Název školy: Základní škola Městec Králové
Strukturace učiva Příprava učitelova.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Databázové systémy 1 – KIT/IDAS1 Ing. Monika Borkovcová, Ph.D.
Environmentální etika
Téma 1: Teorie řízení jako věda o řízení v technických, biologických a společenských systémech Od doby, kdy lidé začali vytvářet skupiny, aby dosáhli cílů,
Šťastný, úspěšný, zdárný život x morálka, povinnost
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Environmentální etika
Environmentální etika
KULTURA Společenská kultura Kultura ; VY_32_INOVACE_D3_01
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Environmentální etika systémové pojetí environmentální etiky & svědomí

Systémová pojetí I. (Etika Země, Evoluční ontologie, Nové evoluční paradigma) Zatímco hlubinná ekologie, biocentrická etika či environmentální teocentrismus vycházejí z několika stejných předpokladů, je jak svými předpoklady, tak genealogicky, systémové pojetí environmentální etiky samostatným proudem. Jedná se o eko-centrismus, tzn. zvýraznění hodnoty celku ve smyslu biotického společenství (ekosystémů). Je důležité si uvědomit čím se eko-centrismus od předchozích proudů liší, a čím si myslel, že se liší. To si ukážeme na jednotlivých myslitelích. Sám vyslovuji tuto předběžnou interpretaci: eko-centričtí autoři si mysleli, že oproti předcházejícím autorům přinášejí vědečtější pojetí etiky, a že jejich etika vychází z pokroku vědy, ale skutečná odlišnost spočívala v důrazu na hodnotu celku.

Systémová pojetí II. Představitelé systémového pojetí: I. Aldo Leopold (1887-1948) Vystudovaný lesník, ochranář (ovšem ve smyslu ochrany společenství), autor ideje „myslet jako hora“ /ovšem jinak než HE/. Není filosof a chybí mu filosofická metodika, ovšem nesmírně ovlivnil druhou a třetí vlnu amerického environmentalismu – v tom srovnatelný pouze s Arnem Naessem. Bývá obviňován z toho, že mnoho myšlenek přebírá z nacistické ochrany přírody – to je sice pravda, ale kromě důrazu na celek (to je důležité), nepřebírá nic „nacistického“, pouze koncept ochrany přírody, který ale nacisté měli velmi kvalitně zpracovaný. Problém je pouze důraz na celek, ale ten zase není možné najít pouze v nacismu. Není nacistickým nebo post-nacistickým autorem.

Systémová pojetí III. Co říká Aldo Leopold? Naše etické koncepty procházejí evolucí stejně jako příroda (pro Řeky nebyl život otrokyň žádnou hodnotou, ale v průběhu času došlo k rozšíření konceptu hodnoty). Dnes máme jedinečnou šanci v této evoluci hodnot postoupit dál, a to díky větší znalosti etického (to méně) a také díky znalosti omezenosti našeho poznání (to více). Z naší znalosti fungování přírody můžeme dnes konečně odvodit novou normu, která díky neznalosti našich předků nebyla ustanovitelná. A tato norma zní: „Určitá věc je správná, když směřuje k zachování integrity, stability a krásy biologického společenství. Směřuje-li jinam je špatná.“ – toto je poznatek vědy, který je dále vědou fundovaný a vyjadřuje etiku, která z vědy vyplývá. Nový směr podle Leopolda překonává bio-centrismus, protože náhle nejsou pro nás všechny druhy rovnocenné – existují druhy, které máme chránit, ale také druhy, které máme v daný okamžik ničit.

Systémová pojetí IV. Co říká Aldo Leopold? „Rovnost druhů je pouze funkcí nadřazenosti celku.“ Celek je to rozhodující, nikoliv jednotlivé životy! A tuto nadřazenost celku je nutno hodnotově prosadit. Pouze ekonomické nástroje selžou, pokud nebudeme všichni vnímat celek jako nadřazený – musíme být intelektuálně a emocionálně jiní, navzdory ekonomickým tlakům! Eko-centrická etika bude podle Leopolda vždy bojovat proti ekonomizmu, protože jeho chápání hodnoty, jako hodnoty pro spotřebitele je v rozporu s hodnotou celku! Leopold své názory dokumentuje na příkladech (a to navíc velmi skromně), ale na nás zůstává otázka, zda lze hodnoty takto odečítat ze světa!

Systémová pojetí V. W. R. Catton „Přestřeleno“ Myšlenky A. Leopolda v nové formě přinesl do environmentálního „povídání“ W. R. Catton, sociolog a biolog. Svojí úvahu Cattona zahajuje otázkou, zda náš vlastní lidský druh podléhá ekologickým pravidlům, jako všechny ostatní druhy. – Odpovídá, že podléhá. Jestliže podléhá a ekologické zákony pro něj platí, můžeme náš vývoj těmito zákony charakterizovat. Co z této jednoduché úvahy můžeme odvodit?

Systémová pojetí VI. W. R. Catton „Přestřeleno“ Pro každý druh platí tzv. carrying capacity, kterou můžeme definovat jako maximální mez únosnosti daného území pro určitý druh. Druh, který tuto carrying capacity překračuje, bude vždy po čase stlačen na její mez. Člověk, pro kterého toto pravidlo platí stejně jako pro ostatní organizmy dokázal překonat (dočasně) carrying capacity díky fosilním palivům – ale tím nerozšířil studnu, pouze prudce navýšil schopnosti čerpat vodu. Jestliže dnes 9/10 energie čerpáme ze zdrojů mimo carrying capacity přijde nutně mrchožroutská smrt.

Systémová pojetí VII. W. R. Catton „Přestřeleno“ Ekologické zákony pro nás platí jako pro každý jiný druh. Jsme faktickou součástí celku ekologického společenství, otázkou zůstává, zda jsme důstojnou součástí. Důstojní můžeme být pouze při hodnotovém uznání – vyplývajícím z faktů, které nám přináší biologie a sociologie, že tvůrčí schopnosti jednoho druhu můžeme uplatňovat v rámci nadřazeného biotického systému pouze tehdy, když existujeme aniž bychom jej ohrožovali. Nadřazenost biotického celku je faktická danost, ze které musíme odečítat všechny naše hodnoty. Člověk nedokáže zabezpečit přetrvání ničeho, včetně sebe, toto je výhradní schopnost globálního ekosystému. Konečným cílem člověka je toto pochopit. Člověk je podřazen sociálním celkům a ty jsou podřazeny ekosystému Země.

Systémová pojetí VIII. Josef Šmajs (Ohrožená kultura, Kultura proti přírodě, Evoluční ontologie) Biologicky holistické přístupy nepocházejí pouze od biologů, což dokazuje právě Šmajsova evoluční ontologie, která je filosoficky spekulativní nikoliv biologicky založená. Šmajs tvrdí: existují dva základní systémy, které určují podobu Země (globální ekosystém a systém kultury) člověk je součástí obou systému, ale v podřazeném postavení je pouze vůči systému přírodnímu úspěch kultury (člověka jako malého boha) je vždy ohrožen původní závislostí a podřízeností člověka systému přírody kultura je subsystém, který nemůže dlouhodobě vyhrát

Systémová pojetí IX. Základní předpoklady eko-centrických autorů existuje „objektivní poznání“ a dnes se k němu můžeme významně přiblížit z tohoto „objektivního poznání“ je možné odečíst objektivní hodnoty – a tyto objektivní hodnoty říkají, že celek je víc než jeho pouhá část člověk je vrchol evoluce, ale jeho produkty se s vrcholnými produkty evoluce nemůžou měřit ani náhodou rovnost druhů je iluze, podřízenost druhů celku je základní poznatek

Systémová pojetí X. Nebezpečí systémových pojetí (a odvození hodnot ze systémů) I.

Systémová pojetí XI. Nebezpečí systémových pojetí (a odvození hodnot ze systémů) II.

Systémová pojetí XII. Nebezpečí systémových pojetí (a odvození hodnot ze systémů) III.

Systémová pojetí XII. Nebezpečí systémových pojetí (a odvození hodnot ze systémů) III.

Problém svědomí I. Co je to svědomí & jak se projevuje Zvnitřněný otec? Tlak společnosti? Ozvěna evoluce?