Projektové týmy v neziskových organizacích
Základní předpoklady úspěšného fungování týmu jasně definovaná a obecně sdílená vize a cíle talent a dovednosti potřebné k dosažení těchto cílů jasné porozumění rolím a úkolům jednotlivých členů týmu jasné porozumění používaným procedurám a normám funkční a obratné mezilidské vztahy fungující systém podpory a oslav jasné porozumění vztahu týmu k větší organizaci
Specifika týmů v pomáhajících organizacích jaká je struktura motivace složení týmů do týmu často patří dobrovolníci v týmu bývají pracovníci na částečný úvazek
Komunikace v pracovním týmu vedení pracovní vs. vedení odborné přátelské vztahy – příležitost a nebezpečí potřeba otevřené komunikace: o motivaci o vztazích o pracovních problémech
Týmové role α β γ δ Belbinovy týmové role Realizátor (R) Koordinátor (KR) Formovač (FO) Tvůrce (T) Odhalovač zdrojů (OZ) Pozorovatel – hodnotitel (PH) Týmový pracovník (TP) Dokončovač – finišér (DF) α β γ δ
Řízení podle cílů Poslání vs. cíle Jasné vytyčení cílů Peter Drucker "Practice of Management" 1954 Poslání vs. cíle Jasné vytyčení cílů Všeobecné porozumění cílům Hierarchie cílů
SMART cíle Specifický Měřitelný Akční / akceptovatelný Termínovaný Realizovatelný
Vývojové fáze týmu Forming – fáze vytváření vize, idejí a následování ideálů. Vysoké pracovní nasazení, odhodlání, vysoká motivovanost, nízká kritičnost. Storming – po fázi euforie a nadšení přijde nespokojenost, někdy pocit vyčerpání. Období konfliktů a otevřeného sdílení různých potřeb. Tato fáze může být také spojena s jinými nároky prostředí, změny počátečních podmínek. Je často spojena s odchodem některých lidí, kteří stáli na počátku. Norming – stanovování pravidel a hranic. Jsou vymezeny kompetence a normy pro další fungování týmu. Performing - realističtější pohled na práci a vlastní roli. Snaha o vyvážení práce a soukromí.
Vedení týmů – styly vedení Autokratický – důraz na výkon, rychlé výsledky, malý rozvoj pracovníků Byrokratický – důraz na procesy, stabilita Laissez-faire – podpora lidí, spoléhání se na jejich vnitřní moitivaci Demokratický – zapojení pracovníků do rozhodování, společný důraz na výkon, podpora, koučing
Vedení týmů - delegování Způsob delegování: - podrobné instruování - delegování pomocí cílů Typy pro delegování: motivace podřízeného/kolegy (proč by to měl dělat zrovna on) jasný kontrakt (kdo, kdy, jak, s kým, proč) odsouhlasený oběma stranami jasný způsob komunikace v průběhu realizace úkolu (monitorování, pokud je třeba) nabídnout pomocnou ruku umožnit, aby de-briefing provedl sám podřízený/kolega v rámci realizace úkolu je dobré, aby podřízený/kolega mohl využít vlastní nápady&kreativitu
Vedení týmů – základy vedení porad Cíl Agenda Timeframe - časový program Zápis – obsah, tvorba Vedení porady – kdo vede (manažer, facilitátor, …) Rozhodování – autoritativní, konzultativní, hlasování, konsenzus
Přijímání pracovníků Základní chyba v personalistice: Myslet si, že se vyznám v lidech. Naopak, je třeba rigorózní diagnostický proces. Výběrový proces definice úkolu (≠ popis práce) výběr z více lidí (minimálně několika uchazečů) získání informací o výkonnosti uchazeče - nejlépe prostř. referencí (osobnost je až na dalším místě) silné stránky kandidáta hodnocení ve zkušební době – pohovor, co vnímá jako předpoklad úspěchu
Zvyšování efektivity práce týmu Zpětná vazba v týmu AAR Využití modelu GROW
Hodnocení pracovníků Hodnocení je práce s očekáváním – co hodnotíme, to měníme Hodnotící rozhovor: Cíle: Potvrdit silné stránky Identifikovat rezervy Nabídnout možnosti jejich rozvoje Motivovat pracovníka pro pracovní výkon Podpořit otevřenou komunikaci (ve firmě) Struktura: Přijetí Hodnocení úspěchů Oblasti zlepšení Budoucí cíle a rozvoj Shrnutí
Časté chyby při hodnocení Haló efekt - tendence na utvořit si na základě dílčího projevu celkový dojem Efekt posledního čtvrtroku - tendence hodnotit na základě toho, co se událo v posledním období Černobílé myšlení - usuzování buď - anebo Nadměrný kontrast - přeceňování významu rozdílů mezi jednotlivými lidmi Projekce - tendence připisovat druhým vlastnosti, které jsou naše a kterých si nejsme vědomí Stereotyp - spojování určitých projevů (např. nošení, brýlí, výstřední oblečení) s vlastnostmi