Personální management ve státní správě a samosprávě

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Genderový audit nástroj pro vyhodnocování prosazování genderové rovnosti na úrovni organizace orientován spíše na organizaci jako takovou než na dopady.
Advertisements

Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
TALENTI V DHL SUPPLY CHAIN
Předmět a prameny pracovního práva
Personální řízení a jeho úloha v podniku
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Analýza pracovního místa Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Efektivnost řídící práce
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Historické etapy vývoje managementu
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Postavení a úkoly manažera v oblasti řízení lidských zdrojů podniku
Koncepce pracovníka a pracovní skupiny v řídicích strategiích Borek Bernard.
MOTIVACE PRACOVNÍ ČINNOSTI Hunalová Gábi, Kotková Hel., Proskovcová Šáry.
Didaktické prostředky
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Katedra sociální politiky a sociální práce Centrum praktických a evaluačních studií SLUŽBY PRO ORGANIZACE CEPRES Centrum praktických a.
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
InSITE - between you and information Hynek Rais, ředitel pro poradenské služby inSITE, s.r.o. Cyklus workshopů v rámci HR živě „Jak si správně vybrat“
Personální management
KOMPETENČNÍ MODEL DŮLEŽITÝ PRVEK ŘÍZENÍ LIDÍ
Podniková ekonomika Personální činnost.
Úvod.  Ekonomie = interdisciplinární věda zkoumající zejména chování ekonomických subjektů = dále také hospodárnost, úspornost, dobré hospodaření  Obecná.
VAŠE FIRMA JE LOĎ PLUJÍCÍ K VYTČENÉMU CÍLI, KTERÝM JE: n maximalizace tržní hodnoty firmy a n udržování platební schopnosti.
Řízení lidských zdrojů v mezinárodním prostředí Seminář pro studenty VŠE listopad 2003 Alena Olšarová, HR & Development Manager.
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Úvod do managementu 1. seminář
R. E. H. & Česká republika II. Nesehnutí /jaké bylo a jaké je, splňuje charakteristiku agresivního dogmatismu, splňuje charakteristiku radikálního zeleného.
Sociální ekonomika Vývoj modelů sociálního charakteru státu – I. část Merkantilismus ( století) 1. WELFARE STATE – Stát veřejných sociálních.
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VZNIK.
MARKETINGOVÝ MIX.
Definice managementu.
Charakteristika správní vědy Přednáška SV č.1 M. Horáková.
Názor veřejnosti na téma DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ (vyhodnocení dotazníkového šetření) Královéhradecký kraj Ing. Jarmila Halouzková
Personální plánování.
SLUŽBY ZAMĚSTNANOSTI A PRÁCE S NEZAMĚSTNANÝMI Téma: Programy vzdělávání a pracovního výcviku FSS MU Brno, 2006.
MPO Konzultace: po 16,00 – 17,00 č.dv. B 427 a
Moderní personalistika Úvod
Moderní personalistika I. BLOK
Moderní personalistika I. BLOK
VZDĚLÁVÁNÍ PRACOVNÍKŮ. Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1133Ročník:2. Vzdělávací obor: Ekonomika podniku Tematický okruh: Personální činnosti Téma:
ZÍSKÁVÁNÍ A VÝBĚR PRACOVNÍKŮ
4. téma: Společenská organizace Počátky studia formální organizace Problém: Najít univerzálně platné principy ’vědeckého’ řízení výrobních.
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
Generátory tvorby hodnoty
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Personální plán pro podnikatelský plán
Personální strategie mezinárodní firmy
Efektivní řízení lidských zdrojů a zavádění moderních metod řízení na Městském úřadu Bruntál CZ.1.04/4.1.01/
Management v NO Význam pojmu management: řízení (označení funkce) řídící pracovníci vědní disciplína, předmět studia.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_ INOVACE _ 2 Jméno autora: Mgr. Marcela Chalúpková Datum: leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací.
Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení v GRASS CZECH s. r. o. Vedoucí:Ing. Radka Vaníčková, Ph.D. Oponent:Mgr. Gabriela Lesňáková Autor:Walter Knösel,
Komunikační chyby řídících pracovníků v Českém statistickém úřadu
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
ŠKODA AUTO VYSOKÁ ŠKOLA, O.P.S.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Motivace a stimulace pracovníků ve vybraném podniku Autor práce:
Didaktické prostředky
Analýza vnitropodnikového komunikačního systému ve vybraném podniku
E. O. & Česká republika II. Nesehnutí
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
POJEM A VÝVOJ MANAGEMENTU
Personální management
Ekonomika malých a středních podniků
EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
Místo lidských zdrojů ve znalostní ekonomice
Transkript prezentace:

Personální management ve státní správě a samosprávě Bohuslav Binka KES, FSS MU

Pravidla kurzu a jak na něj Struktura kurzu Stručný, nicméně důležitý historický exkurz HRM a tři principy vyplývající z pozice „sendvič“ Základní nástroje HRM managementu (5+1) HRM ve sféře tržních organizací – proč ne ve státní sféře? Zkušenosti s transferem HRM nástrojů do státní sféry (5+1) Závěrečný test

Pravidla kurzu a jak na něj Obsah kurzu Pochopení teorií, na kterých stojí HRM Pochopení základních nástrojů HRM a schopnosti je správně použít Pochopení specifik v HRM v netržních organizacích Zelený strom praxe

Zakončení kurzu a jak na něj Znalosti: Základní učebnice kurzu, kapitoly z knih: ARMSTRONG, M. Personální management. Praha : Grada, 1999. MILKOVICH, G.T., BOUDREAU, J.W. Řízení lidských zdrojů. Praha : Grada, 1993. CARRELL, M. R., KUZMITS, E. F. Personnel/Human Resource Management. 2002. Doplňková literatura: vždy na hodinách. Vše, co se probere v průběhu výuky. Praktická znalost z hodin.

Zakončení kurzu a jak na něj Testování znalostí: Písemná práce, multiple-choice, otevřené otázky, řešení zadaného úkolu.

Prehistorie a historie HRM Kde a jak to začalo (mýtus versus realita) - - - - - - Pohled současné pravice a levice na problematiku efektivity byrokratických organizací (stát je zlo verz. strategie více státu) Odpověď lze hledat ve vývoji efektivity tržních subjektů a v proměnách teorie HRM a teorie byrokracie ve 20. století Trh není jen zlo, aneb využít, co může pomoci

Prehistorie a historie HRM I. Zdánlivě společný začátek teorie byrokracie a prvních fází HRM M. Weber x F. W. Taylor - v této první fázi jsou východiska obou přístupů stejná, zvyšování efektivity je možné za předpokladu, že: Vykonávanou práci odlidštíme a činnost člověka zmechanizujeme. (Prostředek – zavádění univerzálních pravidel, opakovatelných a konrolovatelných „aktů“ (Weber) atomizace práce na kvantitativně měřitelné části a odlidštění vztahu mezi zaměstnanci. Vytvoříme hierarchicky uspořádanou organizaci (stálý dohled, rozhodování na základě objektivních údajů (počet vyrobených kusů, počet vyřízených žádostí atd.), odlidštěné rozhodování nadřízených). Pravdivost konceptu homo economicus, tedy předpokladu, že člověk je výhradně racionální tvor, jehož základní motivací je finanční příjem a jistota zaměstnání (resp. zaměstnání a příjmu).

Prehistorie a historie HRM II. Na první pohled tedy manažerská (scientific management) i sociologizující linie začínají ve stejném bodě. To ovšem není tak docela pravda, protože zatímco Taylor je empirik, který neustále v realitě ověřuje své předpoklady (a to bude platit o celé HRM), Weber postavil svoji analýzu na historickém bádání a spekulativní hermeneutice. Ačkoliv byl tedy Weber mnohem větší a významnější myslitel, Taylor založil mnohem praktičtější a z hlediska výsledků lepší směr zkoumání a popisu HRM.

Prehistorie a historie HRM III. Důsledky rozdílu historicky-spekulativního přístupu se naplno projevily ve druhém „kritickém“ období manažerského a sociologizujícího směru zkoumání efektivity organizací. - zatímco nástupci Taylora (E. Mayo, W. J. Dickson) z určitého zklamání z taylorovských metod vyvozují nutnost hledat úspěšnější nástroje HR managementu - nástupci M. Webera na zjištění, že jím navrhované postupy zvyšování efektivity byrokratických organizací nefungují, reagují analýzou toho, proč byrokratické organizace nemohou fungovat efektivně (jejich analýza je opět intelektuálně brilantní, ovšem v praxi HRM nám příliš – samo o sobě – nepomůže)

Prehistorie a historie HRM IV. Nástupci a kritici F. W. Taylora - Frank Gilbreth, Elton Mayo, R. J. Roethlisberger, W. J. Dickson - taylorovské předpoklady zvyšování produktivity práce mají své trhliny (nejlepší zaměstnanci jsou dlouhodobě znevýhodnění, kromě ekonomické stimulace existují i jiné prostředky, které působí dlouhodoběji, mění se charakter práce i poměr typů zaměstnání) - namísto nahlížení na zaměstnance jako na „working animal“ či „draft animal“ (Taylorova slova) je potřeba hledání ad-hoc přístupu podle typu zaměstnance a zaměstnání - řešním je human relations přístup, jehož cílem je spokojenost zaměstnance a individuální přístup k němu - výkonný zaměstnanec je ten, který je spokojený

Prehistorie a historie HRM V. Podle představ školy human relations je HR manager nikoliv „novodobým otrokářem třímajícím finanční bič i cukr“, ale spíše mediátorem/prostředníkem zájmu zaměstnanců a organizace. Nedohlíží, ale zprostředkovává a vyjednává. Zájem organizace je pro něj stejně důležitý jako zájem zaměstnanců. U některých autorů dokonce důraz na zaměstnance začal být silnější než důraz na organizaci. Ovšem přístup human relations se ukázal být stejně problematickým jako taylorismus – nefungoval univerzálně. Ani spokojený zaměstnanec totiž není automaticky výkonný zaměstnanec a důraz na dobré vztahy není univerzálním nástrojem na zvyšování efektivity. Začíná se hledat v pořadí již třetí super-teorie HRM. Všimněme si však, že stále jde o empirickou disciplínu.

Prehistorie a historie HRM VII. Nová syntéza (60. léta – současnost) - v obou větvích jde o hledání nové syntézy předešlého zkoumání - manažerská větev – Taylor i Mayo prokázali, že existují dobré nástroje na zvyšování produktivity práce prostřednictvím HR, ovšem žádný není univerzální a nefunguje jako zákon přírodních věd – vždy je nutné každý nástroj používat pouze ad-hoc dané situaci, organizaci, typu pozice, kultuře atp. - každý HR manager má k dispozici rezervoár metod a konkrétní organizaci a musí na základě zkušeností vytvořit takový mix konkrétních nástrojů, který bude v dané kultuře a organizaci funkční - - - jinými slovy neexistují úspěšné a neúspěšné metody, ale pouze správně a nesprávně použité metody vzhledem k určité situaci a organizaci - u některých společností budou taylorovy metody fungovat skvěle, někde nepovedou k žádným výsledkům, ovšem to samé platí i pro Maya a každý nástroj

Prehistorie a historie HRM VIII. Zcela jiným směrem jde sociologizující větev – ačkoliv M. Crozier či M. Foucault a Ch. Murray rozšiřují náš pohled na neefektivnost byrokratických organizací – předpoklady „druhé vlny“ vlastně ve všem důležitém přebírají Crozierovo „zneužívání byrokratických disfunkcí“, Murrayovo „selhání sociálního státu“ či Foucaultova „nádrž moci“ jsou jen rozšířením argumentace druhé vlny, nikoliv skutečnou syntézou

Prehistorie a historie HRM IX. Kdo nám v otázce jak zvyšovat efektivitu byrokratických organizací pomůže? (je dobré znát sociologizující větev, ale použitelné nástroje nabízí mnohem více větev manažerská) Jaká metoda zkoumání v této oblasti se ukázala jako použitelná? (rozhodně empirická) Historické poučení - V průběhu 20. století se faktická zaměstnanecká struktura tržních a státních subjektů přibližuje zůstávají její teorie oddělené a ta sociologizující nám neumožňuje zvyšovat efektivitu státních byrokratických organizací – spíše nám vysvětluje proč to nejde - Manažerská se však – díky změnám v charakteru tržních subjektů – naučila pracovat i s typem zaměstnanců a pozic, které právě nacházíme ve státních strukturách - To je naše veliká šance – pokusit se transformovat prokazatelně funkční mixy z tržních subjektů na ty státní

Jak na poučení z historického vývoje Nejdříve je nutné poznat roli a funkci HRM v tržních subjektech Poté je dobré podrobně zmapovat fungování státních byrokratických organizací Nakonec aplikovat 1 na 2 Metodicky přitom vycházet z kontingenčního přístupu a důrazu na empirickou úspěšnost

HRM v tržních subjektech Sendvičová pozice HRM Zájmy zaměstnanců a organizace Ideální případ: vyšší motivace zaměstnanců vede k vyšší kvalitě a produktivitě práce ta k vyšším výnosům společnosti ta k možnosti pozitivní stimulace zaměstnanců a ta opět k vyšší motivaci ... tzv. pozitivní zpětná vazba. Toho nejde dosáhnout protože v určitých směrech nejsou zaměstnanci a organizace „na stejné lodi“ jejich zájmy nejsou stejné, ale protikladné. Je to však „ideálním cílem HRM“. Sendvičová pozice se ovšem neomezuje pouze na konflikt zaměstnanci x organizace – to si ukážeme na příkladu HRM v organizační struktuře podniku

HRM v tržních subjektech Kam s HRM v organizační struktuře společnosti? - dosavadní zkušenost říká – co nejblíže vedení (tedy nikoliv samostatná buňka, ale buňka , které navazuje na nit vedoucí k pavoukům i Pavoukovi) - přesto Vás čeká sendvič pozice i zde – pro mnoho oddělení je HRM vlastně (minimálně pokud ve společnosti již dlouho nefunguje) zpočátku takřka pouze zátěž – pro byrokratické organizace to platí čtyřnásobně

HRM v tržních subjektech Úkoly HRM v tržních subjektech 1. Zásadní a nejdůležitější je poskytovat zpětnou vazbu zaměstnancům a jejich nadřízeným. - „tělem práce HRM“ je proto zjišťování a analýza výkonu jednotlivých zaměstnanců a přednání informace (což není pouze sdělení) o tom zaměstnanci a jeho nadřízenému (to je ta nejzákladnější „zpětná vazba“) - na toto „tělo“ navazuje motivace, kariérní plánování, organizace tréningových programů a vzdělávání - přijímání a propouštění zaměstnanců - job analysis - další úkoly: mezinárodní HRM, HRM v malých a středních společnostech, HRM ve státní správě a samosprávě