Didaktika přírodopisu 2 2. seminář Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU
Metodický návod pro použití konkrétní přírodniny v přírodopisném vyučování Konkrétní přírodnina Živá přírodnina v přirozeném prostředí Využití jednotlivých biotopů pro výuku např. Pole Les Louka Rybník Živá přírodnina v umělém prostředí Koutek živé přírody Akvárium Terárium Mechárium Insektárium
Přírodniny preparované a konzervované Metodický návod pro použití konkrétní přírodniny v přírodopisném vyučování Přírodniny preparované a konzervované Školní herbář Herbář klíčních rostlin Sbírka semen Sbírka plodů Sbírka listů Sbírka větviček v zimním stavu Sbírka ptačích per Sbírka ptačích vajec Sbírka ulit a lastur Sbírka ptačích hnízd Herbář hub Paleontologický materiál Přírodniny neživé - horniny a nerosty
Živé přírodniny v přirozeném životním prostředí Kde pozorujeme: v terénu (TC, exkurze, přírodovědná vycházka) Co pozorujeme: jaký biotop, jaké rostliny, živočichy, tvary reliéfu Co můžeme pozorovat v tuto dobu v olšině?
MATERIÁLNÍ PROSTŘEDKY VÝUKY V PŘÍRODOPISU Co uvidíme na stejné lokalitě za měsíc?
Živá přírodnina v umělém prostředí Mechárium (mechová zahrádka) Proč to budu dělat? Kde ve výuce to použiji? (Třída - téma) Kdy budu potřebovat do výuky? Kdy musím založit, abych mohl použít ve výuce? Co na tom budu ukazovat? Jak ho mám vytvořit? Co k tomu potřebuji? Kde vezmu mechy? Jaké druhy do něj umístím ? Kam mechárium umístím (aby mechy dobře prospívaly, aby ho žáci nezničili)? Jak se o něj mám starat?
Použití mechové zahrádky v hodinách Př: může být součástí koutku přírody obsahuje mechy, játrovky, rašeliníky, lišejníky demonstrace různých typů stélky a její stavby vysvětlování rozmnožování mechorostů zdroj materiálu pro laboratorní práce (např. pozorování chlorocyst v listech rašeliníku, pozorování organismů žijících v mechorostech – vířníci, krytenky, slunivky, měňavky, nálevníky, želvičky, pijavenky apod.) demonstrace schopnosti mechů pojmout vodu – žáci si vyzkouší (váží před a po nasátí vodou) Vysvětlení mechanismu vzniku rašeliny(neukončený růst rašeliník)
Vytvoření mechové zahrádky: potřebujeme: skleněnou nádobu (akvárium), říční štěrk, lesní hrabanku, kameny, vzorky mechů a štítky s popisky Mechy nejlépe vypadají kulatém v akváriu, lze použít i čtvercové nebo obdelníkové Akvárium před osázením umyjeme (jen vodou, žádné saponáty) na dno rovnoměrně rozprostřeme proplavený a nečistot zbavený říční štěrk, který bude sloužit jako drenážní vrstva. Na písek umístíme kameny a nasypeme hrabanku Do hrabanky nasázíme mechy. Přikryjeme sklem Umístění: světlé místo, ale ne výslunné jižní okno Péče: několikrát týdně rosíme
Kde vzít vzorky mechorostů a které tam dát? v lese v okolí školy (uplatnění regionálního principu: žáci by měli znát především okolí školy a svého bydliště spolu s druhy, které je obývají Co do něj dát? - běžné druhy (POZOR na chyby v učebnicích!): ploník ztenčený, travník schreberův, rokyt cypřišový - druhy, které region dobře charakterizují (např. měřík, rašeliník, pérnatec) Kdy sbírat? - lze po celý rok, nejvhodnější je však konec léta (mechy vytváří štěty s tobolkou => lze použít k demonstraci jednotlivých částí mechové rostlinky a vysvětlení rozmnožování u mechorostů).
Doporučená literatura Ukázka přírodnin na jednotlivých biotopech DURREL, Gerald a DURREL, Lee. Amatérský přírodovědec. Praha: Slovart, 1997, 319 s. RICHARZ, Klaus. Atlas stop zvířat. Jak je poznávat a určovat. Praha: Academia, 2009, 188 s. Aktuálně ke koupi v Academii za 50 Kč + atlasy k určování jednotlivých skupin organismů Návody na založení a péči o sbírky přírodnin – zákl. informace: Altmann, Antonín: Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. Praha: SPN, 1975, 157 s. Detailní návody pro založení a péči najdete v monografiiích, např. MAYLAND, Hans J. Sladkovodní akvárium. Art Area: Bratislava, 1999, 144 s. 12