Chemie a její obory.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Těleso a látka.
Advertisements

Christina Bočáková 3. ročník
Směsi, jejich třídění, oddělování složek směsí
Směsi, jejich třídění, oddělování složek směsí
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
ÚVOD DO STUDIA CHEMIE 1 Stavba atomu
BIOCHEMIE.
Těleso a látka Tělesa = předměty, které pozorujeme
Chemie studijní materiály
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Těleso a látka Tělesa = předměty, které pozorujeme
Aneta Říhová Lukáš Kahoun Marek Pertlík Adam Stibůrek
Hmota a její části Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Chemie technické lyceum 1. ročník
SVĚT KOLEM NÁS CHEMIE: přírodní věda, jejím cílem je zkoumat látky a jejich přeměny v jiné látky Alchymie – nevědecká chemie, stol, doplň cíle alchymistů:
Předmět studia chemie, historie
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Chemické látky a jejích vlastnosti.
Chemie jako věda Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Vojtěch Škvor, Robert Kočí, Zuzana Podhorská, Lucie Syslová
VLASTNOSTI LÁTEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Renata Jeřábková Základní škola Kolín III., Masarykova 412 Dostupné.
Aleš Baťha Veronika Kohoutová Etela Kouklíková Monika Vančurová
Skupenství a vnitřní energie ZŠ Velké Březno. Co budu na konci hodiny znát? Souvislost změny vnitřní energie a změny skupenství tělesa. Souvislost změny.
ÚVOD DO STUDIA CHEMIE.
Skupenské změny.
Směsi Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvkováorganizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
FYZIKA Barbora Bartovská.
VY_32_INOVACE_13 - SKUPENSTVÍ LÁTEK
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 03.
Obecná chemie SMĚSI VY_32_INOVACE_04 - SMĚSI.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
OPAKOVÁNÍ UČIVA 8. ROČNÍKU
Základní chemické výpočty: 1. Hmotnost atomu 2. Látkové množství 3
Roztoky Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0111.
Klasifikace látek Vladislava Zubrová.
FYZIKA Změny skupenství.
CHEMIE JAKO VĚDA.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 05.
Disperzní soustavy Mgr. Jaroslav Najbert.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_01_OPAKOVÁNÍ ZNALOSTÍ 8. TŘÍDY (1.ČÁST) TÉMA: OPAKOVÁNÍ ZNALOSTÍ.
KLASIFIKACE LÁTEK Jak lze rozdělit látky, které jsou kolem nás?
14 směsi VY_32_INOVACE_14 autor:Mgr. Helena Žovincová identifikace:H2-14 třída:8. předmět:Ch anotace:Materiál slouží k probírání a procvičení nového učiva.
Směsi I Suspenze, Emulze, Pěna, Mlha, Dým, Aerosol
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_C8-002 PředmětCHEMIE 8.ROČNÍK.
VY_32_INOVACE_05-47 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Termika Téma:Skupenství látek - tání a tuhnutí.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
VY_32_INOVACE_467 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Směsi, jejich třídění, oddělování složek směsí
Vlastnosti pevného, kapalného a plynného skupenství
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Změny skupenství látek
2.1 Většina látek jsou směsi
Změny skupenství.
Směsi.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Vlastnosti pevného, kapalného a plynného skupenství
Vlastnosti látek Autor Mgr. Žaneta Hrubá Datum vytvoření
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Částicové složení látek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-10
Fyzika 6.ročník ZŠ Látky a tělesa Stavba látek Creation IP&RK.
VY_32_INOVACE_C8-001 Název školy ZŠ Elementária s.r.o Adresa školy
CHEMIE JAKO VĚDA.
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. ročník
Transkript prezentace:

Chemie a její obory

Co je chemie? „Chemie je přírodní, experimentální věda o látkách, o jejich vnitřní struktuře a vlastnostech, o jejich reakcích a jevech, které průběh těchto reakcí doprovázejí.“ učebnice „Chemie (řecky χημεία) je věda, která se zabývá vlastnostmi, složením, přípravou, strukturou anorganických a organických látek a jejich vzájemnými interakcemi.“ Wikipedie

Obory chemie Obecná: stavba atomů, molekul Anorganická: vlastnosti a reakce anorganických sloučenin Organická: chemie sloučenin uhlíku Fysikální: matematický popis chemických jevů Analytická: stanovování složení a struktury látek Kvalitativní Kvantitativní Biochemie: chemické děje v živých organismech Technická chemie: potřeby chemické výroby (chemická technologie)

Hmota Hmota = základní fysikální pojem

Látky Hmota, tvořící tělesa Dělení dle skupenství: dle původu: Plynné (g) Kapalné (l) Pevné (s) Krystalické (monokrystaly, polykrystaly) Amorfní dle původu: Přírodní Umělé dle složení: Chemické individuum: Prvky Sloučeniny Směsi (g) (s) (l) Sublimace Desublimace Tání Tuhnutí Kondensace Vypařování

K zamyšlení Jaký je rozdíl mezi látkou a tělesem? Jaký je rozdíl mezi látkou a polem?

Směsi Homogenní: Heterogenní: Koloidní Pevné: slitiny Kapalné: roztoky Plynné Heterogenní: Suspense: pevné částice v kapalině Emulse: kapalina rozptýlená v kapalině Olej ve vodě Voda v oleji Pěna: plyn rozptýlený v kapalině Dým: pevné částice rozptýlené v plynu Aerosol: kapalina rozptýlená v plynu Koloidní

Rozlišení směsí podle velikosti částic Název směsi Heterogenní směs Koloidní směs Homogenní směs (roztok) Velikost částic Velikost částic >10-7 m Suspense Emulse Velikost částic 10-7 – 10-9 m Velikost částic <10-9 m Viditelnost částic Viditelné okem nebo optickým mikroskopem Viditelné elektronovým mikroskopem Neviditelné

K zamyšlení Určete, o jakou směs se jedná: Hovězí polévka Čaj Mléko Kouř z komína Krém na ruce Mlha

Vyjádření složení směsi pomocí hmotnosti

Hmotnostní zlomek wi … hmotnostní zlomek mi … hmotnost složky ms … hmotnost směsi mj … hmotnost jednotlivých složek směsi Vyjádřen bezrozměrným číslem, nebo jako procenta hmotnosti, které připadají na danou složku. Pak je třeba použít modifikovaný vztah:

Příklad 1 Kolik látky je třeba navážit na přípravu 60 g 25% roztoku?

Příklad 2 Kolik bude vážit roztok, vzniklý rozpuštěním 35 g NaCl, tak, že jeho hmotnostní zlomek je 0,3. Kolik vody je třeba?

Příklad 3 Jaký hmotnostní zlomek má modrá skalice v 600 g roztoku, který byl připraven z 12 g této látky?