Hydroxidy Mgr. Helena Roubalová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Advertisements

Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
SOLI RZ
Příprava, vlastnosti, užití
KYSELINY.
NÁZEV ŠABLONY: INOVACE V PŘÍRODOPISU 52/CH17/ , VRTIŠKOVÁ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: ČLOVĚK A PŘÍRODA NÁZEV VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: KYSELINY A ZÁSADY AUTOR:
Opakování kyseliny a zásady
NÁZVOSLOVÍ HYDROXIDŮ.
15.1 Vím, co jsou hydroxidy MÝDLA ČIŠTĚNÍ ODPADŮ
Názvosloví hydroxidů VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Názvosloví solí.
Neutralizace.
Hydroxidy Richard Horký. pH a indikátory Názvosloví 2Názvosloví 1SymbolyVlastnosti
HYDROXIDY tříprvkové sloučeniny, které obsahují hydroxidové anionty OH- vázané na kationty kovu K I (OH) -I hydroxid draselný Na I (OH) -I.
Hydroxidy (zásady) nazývané též žíravé louhy, obsahují kov a charakteristickou hydroxidovou skupinu – OH, hydroxidový aniont = OH oxidační číslo hydroxidu.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 8. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Hydroxidy CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_2313_CH8 Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou Mgr. Eva Živná, 2011.
hašené vápno louh draselný natron vápenné mléko louh sodný
Názvosloví oxidů Mgr. Helena Roubalová
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 23 Autor: Lenka Poláková
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o hydroxidech  Autor Ing. Lenka Kalinová Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák porovná vlastnosti.
Kyseliny Mgr. Helena Roubalová
ZÁSADY_OBECNÝ NÁHLED CH_108_Zásady_Obecný náhled Autor: PhDr. Jana Langerová Škola: Základní škola a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace.
ZÁSADY - HYDROXIDY.
NÁZVOSLOVÍ DVOUPRVKOVÝCH SLOUČENIN
Zásady Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Sloučeniny H y d r o x i d y RZ –
Názvosloví Hydroxidů.
Mgr. Ivana Blažíčková Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446 EU-ICT-Ch-8_03.
HYDROXIDY.
Vznik solí Soli vznikají reakcemi různých látek:
Názvosloví anorganických sloučenin
Názvosloví halogenidů Mgr. Helena Roubalová
Jak se tvoří názvy sulfidů
Názvosloví kyselin a hydroxidů
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
HYDROXIDY VY_32_INOVACE_19 - HYDROXIDY.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 8. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Obecný vzorec: M OH, kde M je kation kovu, H+I je vodíkový kation a O-II je kyslíkový anion. Celkový náboj OH skupiny je -1 (OH)-1. Tvorba vzorce:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
NÁZVOSLOVÍ HYDROXIDŮ.
HYDROXIDY - OPAKOVÁNÍ Kyseliny - patří mezi žíraviny
A opět názvosloví. Úkol 1: Rozděl sloučeniny na hydroxidy, kyseliny, soli: HClO 3, NaOH, NaClO 3, H 3 PO 4, HCl, CuCO 3, HIO 4, Ca(OH) 2, Fe(OH) 3, K.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 8. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Hydroxidy Jan Kolarczyk, Vojtěch Havel. Obecně Sloučeniny hydroxylového aniontu OH- s kovovým kationtem. Sloučeniny hydroxylového aniontu OH- s kovovým.
Jak se tvoří názvy hydroxidů
8.3 Které látky jsou hydroxidy?
Hydroxidy.
Hydroxidy Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Tříprvkové sloučeniny. 1.) Hydroxidy Patří mezi zásady Jejich vodné roztoky nazýváme louhy Obsahují hydroxidový aniont (OH) - a kationt kovu (nebo amonný.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Jitka Malíčková NÁZEV:Význam a použití hydroxidů TÉMATICKÝ CELEK:Anorganické.
HYDROXIDY. Co jsou hydroxidy? Hydroxidy jsou sloučeniny, které obsahují hydroxidové anionty (OH) -1 vázané na kationty kovu. Hydroxidy a jejich roztoky.
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/ch17/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Edita NAĎOVÁ Název prezentace 4. Chemické názvosloví Název sady: Obecná a anorganická chemie (pro 3.ročník.
Hydroxidy Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov, Jiráskova888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Anotace: Prezentace je určena k výkladu a procvičení učiva chemické sloučeniny, hydroxidy v 8. ročníku a opakování učiva v 9. ročníku. Období: září - prosinec.
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiří Hajn Hydroxidy – názvosloví
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Zásady.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
VY_32_INOVACE_Slo_II_15 Hydroxidy ppt.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
Hydroxidy Mária Lukačinová.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Chemie Téma : Názvosloví a chemická reakce Název : Kyseliny a hydroxidy Zdroje.
Transkript prezentace:

Hydroxidy Mgr. Helena Roubalová Chemie 8. ročník Hydroxidy Mgr. Helena Roubalová

Vlastnosti hydroxidů - jejich roztoky jsou vodivé; vodivost způsobují hydroxidové anionty OH-, které se ve vodě uvolňují Na OH → Na+ + OH-

Vlastnosti hydroxidů - lakmus (indikátor) barví modře - žíraviny – 1. pomoc při poleptání – umýt proudem vody, polít roztokem octa (popř. kyseliny citronové), a znovu umýt vodou

Tvoření názvu hydroxidu Názvosloví hydroxidů Tvoření názvu hydroxidu 1. určíme oxidační čísla jednotlivých prvků ve sloučenině (vodík má vždy I, kyslík -II – celkový náboj hydroxidové skupiny je -1. Oxidační číslo prvního prvku určíme křížovým pravidlem). FeIII (O-IIHI)-13 2. sloučeninu pojmenujeme: a) název vždy začíná slovem hydroxid b) přídavné jméno je tvořeno názvem prvního prvku doplněného o koncovku dle kladného oxidačního čísla hydroxid železitý

hydroxid sodný NaOH hydroxid draselný KOH - pevná bílá látka ve formě peciček, rozpustná ve vodě - roztok hydroxidu = louh - leptají sklo, proto se uchovávají v nádobách z plastu - použití: výroba mýdel, papíru, plastů, čištění potrubí, lahví, atd.

hydroxid vápenatý Ca (OH)2 - pevná, bílá látka, málo rozpustná ve vodě - použití: hašené vápno - stavebnictví (malta) - bílení zdí (dezinfekční účinky) - výroba cukru, sody - vápnění půdy (zemědělství – pro úpravu pH kyselých půd)

Opakování 1. Pojmenuj následující sloučeniny: a) Na OH b) Fe (OH)3 c) Si (OH)4 2. Napiš vzorce těchto sloučenin: a) hydroxid stříbrný b) hydoxid hlinitý c) hydroxid hořečnatý

Opakování 3. Zapiš rovnicí štěpení hydroxidu sodného. 4. Jakou bys poskytl/a první pomoc v případě poleptání louhem. 5. Napiš vzorec hašeného vápna a uveď 2 příklady použití této látky.