Houbová onemocnění včelího plodu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co to jsou mikroorganismy?
Advertisements

Bažant obecný (Phasianus colchicus)
Hmyz u nás v domě.
Boj s choroboplodnými zárodky- nakažlivými chorobami
Dožívá se vysokého věku až 1000 let
ČINNOST VČELAŘSKÉHO KROUŽKU pokračování. Včelaříci kontrolují mladé včelstvo – oddělek vytvořený v létě, v čase bohaté snůšky z květů lípy a slunečnice.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA LIŠEJNÍKY
Hmyz v sadech a zahradách
VY_32_INOVACE_Př.5.05_Včela medonosná-prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Systém organismů.
POHLAVNÍ CHOROBY - úvod - Syfilis
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
NIŽŠÍ ROSTLINY Jytka, Veronyka, Wendi By Veronyka.
Chaluhy, čili hnědé řasy
HNILOBA VČELÍHO PLODU MVDr. Eduard Dvořák.
Informace o zdravotním stavu včelstev ve Zlínském kraji a činnost Krajské veterinární správy pro Zlínský kraj Aktiv zástupců ZO a OV ČSV Zlínského kraje.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
M1: LESNICKÁ BOTANIKA SYSTÉM HUB I.
Rostliny rybníka a jeho okolí 2
Fylogeneze rozmnožování vyšších rostlin
Stavba rostlinného těla
Hlízenka ovocná jméno třída.
BUKOVITÉ - Fabaceae Stromy s jednoduchými listy – celistvými nebo laločnatými Většinou mohutné, dlouhověké Květy jednopohlavní – jednodomé rostliny Plod.
Třída:Hmyz nejpočetnější třída živočichů na Zemi souš i voda
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Tumidóza MVDr.Eduard Dvořák.
skupina: LIŠEJNÍKY (Lichenes)
Varroáza včel MVDr. Eduard Dvořák.
Projekt: Moderní environmentální vzdělávání v přírodě
Stavba těla hub, rozmnožování
Houby.
Roztoči Tropilaelaps sp.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ZVÍŘÁTKA DVORKU – VČELY
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Zdeněk Pilka Název šablonyIII/2.
ROZMNOŽOVÁNÍ ŽIVOČICHŮ A ROSTLIN
Uhlík, síra, fosfor.
Autorem učebního materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
MVDr. Jana Houdková (SVS ČR)
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Blanokřídlý hmyz v sadech a ovocných zahradách.
Matka Rozvinuté Vaječníky Nerozvinuté Vaječníky Dělnice.
Prokaryotní organismy Bakterie III. Grampozitivní bakterie grampozitivní buněčná stěna celkem 13 skupin obvykle chemoheterotrofní aerobní, anaerobní,
Ploštěnci.  Říše : živočichové  Kmen: ploštěnci  Třída :tasemnice Binomické jméno : Tasemnice dlouhočlenná Taenia solium Tasemnice bezbranná Taenia.
Rákos má podzemní až 4 m dlouhé oddenky, z nichž vyrůstají silná vzpřímená stébla s až 50 cm dlouhými listy. Rákos obecný je velmi statná vytrvalá.
Základní informace o patří mezi nižší rostliny - mají chloroplasty s chlorofylem - z vody, minerálních látek a CO 2 vyrábějí organické látky - uvolňují.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
 1. Jak se do češtiny přeloží zkratky HIV, AIDS?  HIV – virus lidské imunitní nedostatečnosti  AIDS – syndrom získaného imunodeficitu  2. Kdy a kde.
Obecná charakteristika. NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_7A_02_TEMA.
Houby nemají chloroplasty neprobíhá fotosyntéza mají buněčnou stěnu zpevněnou chitinem (látka podobná celulóze, vyskytuje se u hub a členovců) tvoří samostatnou.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._21.KVĚT TÉMA: KVĚT ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
MÍZNÍ SOUSTAVA.
Včela medonosná Vytvořil: Jiří Burda
ŽIVOT VČEL Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_132_Užitečný hmyz
Anotace : Program slouží k procvičování a opakování přírodovědného učiva ve 4. ročníku.
Název Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Kateřina Wernerová Název materiálu: VY_52_INOVACE_Pr.7.We.22_Mnohobunecne_organismy.
VY_32_INOVACE_09 09 Ze života včel autor: Mgr. Jana Kobylková
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Základní škola a mateřská škola Bukovec
Kristýna Veselá ZŠ Holice, Komenského 100
ROHÁČ OBECNÝ Největší brouk Evropy Žije v dutinách starých stromů a v mrtvých pařezech v lesích a hájích. U nás se vyskytuje na Jižní Moravě.
HOUBY.
KVASINKY, HOUBY, PLÍSNĚ.
VZDĚLÁVACÍ MATERIÁL kód:
Kristýna Veselá ZŠ Holice, Komenského 100
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Nekovy Halogeny VII. A skupina vlastnosti: tvoří anionty
Transkript prezentace:

Houbová onemocnění včelího plodu Zvápenatění včelího plodu Ascosphaerosis larvae apium Zkamenění včelího plodu Aspergillosis larvae apium

Zvápenatění včelího plodu Houbové onemocnění včelího plodu - v Evropě známé od 1.poloviny 20. století V ČR dříve výskyt ojedinělý Se zavlečením varroázy – častější a závažnější výskyt Není povinné hlášením

Původce Ascosphaera apis - má dvě formy: - maloplodou / plodničky 50 – 82 um / - velkoplodou / plodničky 88 – 168 um /

Ascosphaera apis Mycelium článkované Heterothalické – 2 různé typy vláken Při dotyku – vzniknou samčí a samičí gametangia Po kopulaci – podničky v nich oválné askospory

Ascosphaera apis

Šíření nákazy Výtrusy nebo myceliem – potravou i pokožkou Nejcitlivější jsou larvy 3-6 dní staré Trubčí plod je citlivější Houba proroste ze střev celé tělo i pokožku Choroba probíhá rychle, za 5-7 dní po nakažení je většina larev mumifikovaných Spóry Ascosphaera apis jsou infekční 15 let, hlavně v pylu

Klinické příznaky Skvrnitá víčka, propadlá Mumie v buňce volné Barva mumií bílá, šedozelená nebo čedočerná Mumie na podložkách a dně úlů

Diferenciální diagnóza Plesnivý pyl - Ascosphaera alvei Rozlišení tvarem, případně mikroskopickým vyšetřením

Dezinfekce Úly vyškrabat, vyžehnout do hněda Vymýt 4% roztokem formalinu Půdu před včelínem přerýt Ruce, oděvy, nářadí – průběžně dezinfikovat

Prevence Pravidelně používat Formidol - odparné desky Rezervní plásty pravidelně dezinfikovat Umožnit obměnu díla Neusazovat roje neznámého původu Nezkrmovat včelám pyl neznámého původu Tlumit varroázu

Opatření Plásty s mumiemi – spálit Včelstvo přeložit do dezinfikovaného úlu s minim.počtem starých plástů Plodiště doplnit mezistěnami Vyměnit matku za prověřenou na dobrý čisticí pud Pokrmit cukerným roztokem s vit. C Případně posílit zavíčkovaným plodem V ČR není na zvápenatění žádný registr. lék

Zkamenění včelího plodu Houbové onemocnění včelího plodu i dospělých včel Není povinné hlášením

Výskyt zkamenění včelího plodu V Evropě, Severní a Jižní Americe V jiných světadílech není podchyceno V ČR – výskyt vzácný

Původce Aspergillus flavus někdy také Aspergillus fumigatus Tyto plísně se vyskytují běžně v přírodě Vytvářejí dlouhá, článkovaná vlákna / hyfy / Množí se: nepohlavně – konidiemi pohlavně – plodnice a askospory Tvoří toxiny – aflatoxiny – /kancerogenní účinky/ U oslabených lidí – možnost mykotických pneumonií

Šíření Konidie a askospory – na rostliny – s nektarem a pylem - do úlů S potravou do žaludků larev – tam se pomnoží, prorostou orgány larvy Usmrtí larvu – hyfy prorostou i pokožku Vznikne velice tvrdá mumie, pevně lpí v buňce

Klinické příznaky Podobné jako u zvápenatění včel.plodu Napadená larva – nažloutlá – kašovitá hmota – později jako chomáčky vaty - po vytvoření konidií – žlutozelená zrna - nakonec velmi tuhá mumie, pevně v buňce Dospělé včely – proroste plíseň pokožku – včely jsou jako zlaté - nemohou létat -uhynou

Klinické příznaky

Opatření Jako u zvápenatění včelího plodu Uhynulé včely spálit Úly vyškrabat a vypálit až do hněda Tlumit varroázu Při práci – pozor na vdechování spór Chovat silná včelstva