ŽLUTÁ SKVRNA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pionýrů 400, Frýdek – Místek
Advertisements

Smysly Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci smyslové soustavy.
Optické vlastnosti oka
Smyslová ústrojí Funkce:
Smysly - zrak (c) Mgr. Martin Šmíd.
Optické vlastnosti oka
Barva těles (Učebnice strana 178 – 181)
Oko jako optická soustava, optické přístroje
SOUSTAVA SMYSLOVÁ Informace o okolním světě a o vlastním těle dostáváme prostřednictvím smyslových buněk Smyslové buňky tvoří základ čidel Čidla jsou vybavena.
OKO A VIDĚNÍ Stavba a optická soustava oka Mechanismus vzniku obrazu
Anatomie a fyziologie oka II.
Soustavy smyslové Ústrojí zrakové
OKO.
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_02 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
OKO Marcela Hanáková.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Smyslové orgány VY_32_INOVACE_CH AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Nervová soustava- receptory
 Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kate ř ina Č ermáková Datum: Cílový ro č ník: 8.
Anatomie a fyziologie oka III.
Oko Pavel Vlček ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_344. Oko párový orgán umožňující vidění vnímá elektromagnetické záření o vlnové délce nm lidské.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
Tato prezentace byla vytvořena
B i o c y b e r n e t i c s G r o u p Bloková schemata tří základních podsystémů informačního systému mozku.
úvodní prezentace k hodině s využitím aplikace EyeXam pro iPad
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Vliv osvětlení a jasu na člověka
Teorie barevného vidění
STAVBA OKA.
Smyslové orgány. Smyslová ústrojí (čidla) obsahují smyslové buňky (receptory) Receptory: - z vnějšího prostředí - z vnitřních orgánů - z pohybové soustavy.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Výstup: VY_52_INOVACE_Př.8.26
Oko.
ERGONOMICKÉ ZÁSADY PRO PODMÍNKY SPRÁVNÉHO VIDĚNÍ
Zrak Úkon vidění.
Smyslové vnímání OKO.
Optické vlastnosti oka
Oční Implantáty. 2 3 uvnitř na zadní straně sklivce žlutá skvrna – největší koncentrace světločivných buňek, má červenou barvu, na ose oka několik vrstev,
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
4.) Zrak. -orgán zraku-oko -centrum zraku=týlní lalok koncového mozku -ochrana oka:-obočí -víčko+řasy -slzné žlázy -sliznice víček =spojivka.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_32_Smysly.
Z očí do očí Lidské oko z hlediska fyziky Filip Šefčík, Dominik Nop, Lubomír Pala, Matěj Tomešek.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Optické vlastnosti oka TÉMATICKÝ CELEK:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._33.ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ TÉMA: ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ ČÍSLO PROJEKTU:
Oko Savců Matějka, Grulich, Preget. Části oka - obrázek.
Projekt „Z očí do očí,“  Komorové oko, dělí se na přední a zadní komoru  Rohovka – propouští světlo do oka  Zornice – ve středu duhovky, rozšiřuje.
Zrak ptáků Jakub Vrána, Zdeněk Dorazil, Štěpán Konečný.
Ústrojí zrakové. N Á ZEV Š KOLY: Gymn á zium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Č Í SLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ N Á ZEV MATERI Á LU: VY_32_INOVACE_6C_03_ÚSTORJÍ.
OKO Biologie Schmidtová, Fojtů, Pospíšilová Sexta a.
Projekt „Z očí do očí“, 2012 Dominik Nop, Matěj Tomešek, Filip Šefčík, Lubomír Pala.
Zuzana Gocníková, Filip Hutečka, Hana Koláčková, Václav Slivka Prezentace k projektu Z očí do očí (biologická část č. 1)
ÚSTROJÍ ZRAKU VY_32_INOVACE_18_23. Zrak nejdůležitější lidský smysl pomocí zraku získáváme asi 80 % informací obr. 1.
Lidské oko. Stavba Bělima cévnatka sítnice Žlutá skvrna Zrakový nerv Slepá skvrna Komorová voda čočka duhovka rohovka Řasnaté tělísko sklivec.
Z očí do očí.
Ivča Lukšová Petra Pichová © 2009
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Jakub Vrána, Zdeněk Dorazil, Štěpán Konečný
Oko a vidění Mirek Kubera.
Vy_52_Inovace_55_Žlutá skvrna
GEOMETRICKÁ OPTIKA Oko, přístroje.
Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka I.
Jakub Vrána, Zdeněk Dorazil, Štěpán Konečný
Lidské oko Optické čočky Název školy
Zrak a optické klamy.
ÚSTROJÍ ZRAKU (opakování)
Smyslové orgány - OKO Obr. 1
Lidské oko
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

ŽLUTÁ SKVRNA

CHARAKTERISTIKA 1/2 Místo největšího nakupení čípků Asi 4 mm zevně od slepé skvrny Místo nejostřejšího vidění Leží v ose oka Mozek ji využívá k „ostření“

CHARAKTERISTIKA 2/2 Průměr asi 1 mm Postupně směrem do středu přibývá čípků, v úplném středu nejsou žádné tyčinky Obsahuje asi 150 000 čípků/mm2 Každý čípek v žl. skvrně má vlastní optický nerv Není žlutá, nýbrž načervenalá. Zežloutne až po smrti

ÚČEL Slouží k ostrému a barevnému dennímu vidění Pokud periferně zaznamenáme pohyb (=nebezpečí), oko přeostří, předmět se přesune do oblasti, kde vidíme nejostřeji = žlutá skvrna Ostře vidíme jen 2% celého zorného pole

Slepá skvrna je umístěna na sítnici zrakový nerv ústí do oční bulvy nejsou zde světločivné buňky

objevil ji fyzik Edme Mariotte v roce 1668 člověk ji většinou nevnímá, mozek slepé místo doplňuje

Světločivné buňky nalézají se na sítnici oka jsou schopny zachytit foton a způsobit depolarizaci buněčné membrány gangliových buněk, ty vzruch předávají buňkám nervovým zrakového nervu tvoří základ fotoreceptorů dělíme na tyčinky a čípky

Tyčinky na sítnici cca 1.2 milionu, v lidském oku asi 130 milionů s přibývající vzdáleností od středu žluté skvrny stoupá jejich počet nejsou citlivé na barvu, jsou citlivější na světlo lze jimi vnímat pouze rozdíly jasů (skotopické vidění), aktivují se při slabším osvětlení

reagují rychleji než čípky, mají menší setrvačnost (dobře zaznamenají pohyb) maximum vnímání je asi pro 500 nm obsahují barvivo rhodopsin s molekulou retinalu k navrácení komplexu do původního stavu je potřeba energie a enzymy, např. vitamín A

ČÍPKY

CHARAKTERISTIKA Méně citlivé než tyčinky, potřebují vyšší jas Barevné vidění V sítnici je 5 až 7 milionů čípků Větší setrvačnost než tyčinky

CHARAKTERISTIKA 2/2 3 druhy čípků – různý pigment,citlivý na různé oblasti spektra Podobné RGB modelu Nejvíce reagují na modrou, dále na zelenou a červenou Ostatní barvy vznikají skládáním barevných vjemů

ZDROJE Internet (Wikipedia, Panwiki) Kniha Biologie (Jelínek, Zicháček) Kolašín, Sváček, Veselý, Dupal