Skupenství látek
Autor: Mgr. Magdaléna Čížková
Anotace : Prezentace shrnuje učivo Skupenství látek pro žáky 8. třídy. Materiál lze použít v přímé výuce, pro opakování učiva a k procvičení. Autor : Mgr. Magdaléna Čížková Jazyk: Čeština Datum vytvoření: září 2011 Očekávaný výstup: žák charakterizuje jednotlivá skupenství látek, uvede příklady, pojmenuje přeměny skupenství látek Speciální vzdělávací potřeby: žádné Klíčová slova: pevné, kapalné a plynné skupenství, přeměny skupenství, tání tuhnutí sublimace, desublimace, vypařování kondenzace Druh učebního materiálu: prezentace Druh interaktivity : Doplňování textu Cílová skupina: Žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání - druhý stupeň Typická věková skupina: 13 - 15 let
Druhy skupenství látek Pevné skupenství Kapalné skupenství Plynné skupenství
Pevné skupenství částice jsou blízko sebe v uspořádaných strukturách téměř se nemohou pohybovat látky v pevném skupenství mají stálý tvar
Kapalné skupenství částice nejsou uspořádány do pravidelných struktur působí na sebe silami kapaliny zaujímají tvar podle nádoby
Plynné skupenství částice jsou daleko od sebe pohybují se velmi rychle nepůsobí na sebe téměř žádnými silami látka v plynném skupenství nemá stálý tvar
Skupenské přeměny
Doplňte text Přeměna kapalného skupenství na pevné se nazývá ____________ . Přeměna pevného skupenství na kapalné se nazývá ____________ . Přeměna plynného skupenství na pevné se nazývá _____________ . Přeměna pevného skupenství na plynné se nazývá _____________ . Přeměna kapalného skupenství na plynné se nazývá ____________ . Přeměna plynného skupenství na kapalné se nazývá ____________ .
Doplňte text Přeměna kapalného skupenství na pevné se nazývá TUHNUTÍ . Přeměna pevného skupenství na kapalné se nazývá TÁNÍ . Přeměna plynného skupenství na pevné se nazývá DESUBLIMACE. Přeměna pevného skupenství na plynné se nazývá SUBLIMACE . Přeměna kapalného skupenství na plynné se nazývá VYPAŘOVÁNÍ . Přeměna plynného skupenství na kapalné se nazývá KONDENZACE .
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magdaléna Čížková