Syndrom vyhoření Radicés / Kořeny 2014, Olomouc

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Péče o seniora trpícího depresí
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Školicí materiál Výuková podpora pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami CZ.1.07/1.2.39/
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Státní ústav pro kontrolu léčiv
Vybrané aspekty psychické zátěže učitelů PhDr. David Michalík, Ph.D.
Případová studie: UNIC-Services Ltd. Firma UNIC-Services  Založena roku 1993 IT pracovníkem, jménem Saara Remes-Ulkunniemi  Firma nabízí vzdělávací.
ANALÝZA POTŘEB, MOTIVACE A FIREMNÍ PÉČE O ZAMĚSTNANCE VE VYBRANÝCH NZDM PARDUBICKÉHO KRAJE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Bc. Kejzlarová Šárka, DiS. Sběr dat:
Funkční geriatrické vyšetření a testy
Potřeby dětí a jejich hodnocení v systému sociálně-právní ochrany dětí
PSYCHICKÉ JEVY.
MOTIVACE PRACOVNÍ ČINNOSTI Hunalová Gábi, Kotková Hel., Proskovcová Šáry.
Psychohygiena seniora
MUDr. Radkin Honzák, CSc. Psychiatrická katedra IPVZ
Návykové látky, závislosti
OSOBNOST.
Personální management
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Náročné životní situace
Konflikty uvnitř interdisciplinárního týmu Proč vznikají a co se s nimi dá dělat Mgr. Radka Alexandrová Psycholožka DLBsH Rajhrad.
VY_32_INOVACE_PSYPS15260ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Projekt EPP-ED Riziko při poskytování zdravotní péče – politika WHO
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Rizikového chování v dospívání
PSYCHICKÁ ZÁTĚŽ PŘEHLED REAKCÍ. ŠKÁLY PRO POSUZOVÁNÍ ZPŮSOB: 0 = NENÍ TO MŮJ ZPŮSOB REAGOVÁNÍ 1 = OBČAS TAK REAGUJI 2 = ČASTO REAGUJI TÍMTO ZPŮSOBEM 3.
Praktické tipy pro budování interdisciplinárního týmu (nejen) v hospici Ladislav Kabelka DLBsH Rajhrad Subkatedra paliativní medicíny XII.BDPM, BVV
Zvládnu i náročné životní situace I.
Stres Petr Machala. anglicky stress = napětí, namáhání, tlak jedinec je vystaven mimořádným podmínkám následné obranné reakce mají za cíl zachování vnitřní.
Střední dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
Deprese Diagnostika a léčba
Tělesné sebepojetí.
Psychologie zdraví Syndrom vyhoření.
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Seminář Trauma.
Modely mentální retardace
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Návykové látky, závislosti. VY_32_INOVACE _25_NÁVYKOVÉ LÁTKY, ZÁVISLOSTI_PŘÍRODOPIS_HLAVOVÁ Anotace Výukový materiál prostřednictvím ICT napomáhá k inovaci.
Definice, základní pojmy
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Poruchy nálad a afektivní poruchy Jaké symptomy se projevují při depresi ? Jaké symptomy jsou typické pro manický syndrom ? Setkali jste se již s případem.
Vznik a průběh těžkého duševního onemocnění Tereza Slavíčková o.s. Baobab.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastVzdělávání pro zdravý PředmětZdravověda Tematický.
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Stres = stav organismu vznikající jako reakce na nepřiměřenou zátěž.  Mírný stres může zvýšit výkon, pomoci mobilizovat síly.  Velký stres naopak výkon.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Zátěž a rizika povolání a optimismus učitele
Psychologie v obezitologii
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Stres a jeho zvládání.
Náročné životní situace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
MUDr.Taťána Mahdíková Ordinace JACH-TA, s.r.o.
Stresu i vyhoření odoláte, když víte jak na to…
Syndrom vyhoření a vzdělávání v sociální práci v pregraduálním studiu
Rodičovství biologické a pěstounské
RODIČ A SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA DĚTÍ
Transkript prezentace:

Syndrom vyhoření Radicés / Kořeny 2014, Olomouc 15.2.2014 MUDr. Anežka Ticháčková Klinika psychiatrie FN Olomouc

Historie V šedesátých letech 20.stol. se v určitých profesních skupinách setkáváme s pojmem fyzické a emoční vyčerpání. Podle slovníku „American English Idiom, Slang, Phrase“ se termín burnout začal používat v šedesátých letech 20. století spolu s počátkem zneužívání amfetaminu a efedrinu (speed), který vedl k snadno rozpoznatelnému druhu chování, jedinci s tímto projevem se označovali „burnouts“. V roce 1961 napsal Graham Greene román „Vyhaslý případ“ („A Burnt Out-Case“), v níž se hlavní hrdina světoznámý architekt Querry cítí natolik unavený a duševně vyhaslý svou slávou, že odjíždí do zapomenutého leprosária na břehu řeky Kongo. Hlavní lékař leprosária označí Querryho emocionální „vyhaslost“ jako obdobu posledního stádia lepry „burnt out-case“, při kterém pacientovi odpadají měkké tkáně a je již zasažen centrální nervový systém, takže necítí bolest.

Historie Herbert J. Freudenberger * 1927, Frankfurt nad Mohanem – †1999, New York v článku „Staff burnout“ publikovaném v roce 1974 v časopise „Journal of Social Issues“ popsal syndrom vyhoření jako „stav mentálního a fyzického vyčerpání způsobeného profesionálním životem daného jedince“ Christine Maslach (* 1946, San Francisco, USA) spolu se svou kolegyní Susan Jackson publikovala v roce 1981 první verzi Maslach Burnout Inventory (MBI) pro měření míry burnout syndromu. Výše uvedený náhled na burnout je zaměřen na obecné teorie stresu, jež zdůrazňují vztah mezi charakteristikami práce a pracujícím jedincem.

Další skupiny teorií „Person Environment – Fit Theory“ (PE-Fit Theory) (French, Caplan & Van Harrison, 1982; Edwards, 1996) Hlavní původce stresu, jenž má vliv na burnout. je rozpor (nerovnováha) mezi požadavky a možnostmi pracovního prostředí (environment) schopnostmi a očekáváními jedince (person) Součástí teorie je též představa, jak jedinec zvládá uvedený nesoulad.

PE-Fit Theory burnout Pracovní požadavky konflikt nesoulad Pracovní požadavky Pracovní zdroje Individuální cíle a aspirace Individuální znalosti a schopnosti PE-Fit Theory Úsilí k redukování konfliktu a zvládání situace stres Neschopnost zvládnout situaci nebo se s ní vyrovnat vyčerpanostt Ztráta radosti z práce, snižuje se kapacita jedince cynizmus Snížení efektivity práce, snížené sebevědomí (deprese) burnout

Typy chování jako reakce na stres Direktivně aktivní chování nepouštět si všechny problémy „k tělu“, získat od nich odstup, učit se regulovat své emoce, vyhýbat se hněvu, zlepšovat své postoje ke smířlivosti Nedirektivně aktivní chování snaha o vypovídání se, získání opory u druhých, snaha o zapojení kolegů a dalších lidí do problémů. Navazování přátelství mimo profesi, aktivní odpočinek mimo zaměstnání, aktivní zájmy korigující jednostrannou pracovní zátěž.

Typy chování jako reakce na stres Direktivně pasivní chování ignorování zátěže, lhostejnost ke všemu, co se stane, docházka do zaměstnání pouze dle rozpisu, přenesení zodpovědnosti na jiné osoby, či instituce, čekání na dovolenou a na penzi, „vypínání se“ během pracovní doby - únik do snění (až spánku), tlachání s kolegy či po telefonu o ničem. Nedirektivně pasivní chování pasivní vystavování se událostem, s prožitkem bezmocného člověka, který nemůže nic ve svém životě změnit. Únik do nemoci, rentové tendence, pití alkoholu, či zneužívání drog. Pasivní trávení volného času - sledování TV bez výběru.

Další skupiny teorií Karáskův (1979,1990) Job Strain model neboli Demand – Control (Model práce - napětí neboli Požadavky-Kontrola) posuzuje stres jako důsledek pracovní situace, ve které jsou vysoké nároky (demand) na jedince ve vztahu « k nízké míře kontroly nad situací (či volnosti v rozhodování ) (control)

Další skupiny teorií Model Effort-Reward – Imbalance (ERI) –(Siegrist, 1996) Nerovnováha v kategoriích vklad-odměna Model je založen na pojetí sociální reciprocity, kdy jedinci něco (effort) vkládají do sociálního kontaktu, z čehož očekávají patřičné zisky (reward). Není-li reciprocita v rovnováze, uvolňují se negativní emoce s následnými stresovými reakcemi.

Další skupiny teorií JD-R (Job Demand-Ressource) model Schaufeliho a Bakkera (2004, dle Xanthopoulou et al., 2007) vychází z potřeb společností v oblasti péče o své zaměstnance Tato teorie přesouvá důraz z negativních působení stresu na výzkum pozitivních stavů jedince, aby se cítil motivován svou prací, věnoval jí maximum své energie. Pracovní podmínky jsou rozděleny do dvou kategorií pracovní požadavky (job demands) a pracovní zdroje (job resources). Vysoké pracovní nároky mohou vést k burnout, kdežto správně alokované pracovní zdroje působí jako tlumič negativních důsledků pracovních nároků.

MKN 10 Kapitola : Problémy spojené s obtížemi při vedení života - Z 73 Z73.0 /vyhasnutí, vyhoření/ V USA je uznáván jako nemoc z povolání

Kazuistika lékařky Zanechala své klinické praxe, protože neunesla pocity-představy, že zvolila nevhodný lék, nesprávnou dávku léku, špatně vyhodnotila laboratorní výsledky, EKG a další nálezy, nestihla napsat žádanky na vyšetření, něco přehlédla a zanedbala. Pracovala pod časovým tlakem, žila s pocitem, že zdravotnický systém je nehumánní, v zaměstnání je vše chaoticky řízeno, neměla přehled o provedených výkonech, stále myslela na svoji práci, nedokázala relaxovat, nespala.

Projevy burnout Až 130 příznaků Vyčerpání emoční (EE): sklíčenost, bezmoc, podrážděnost, hostilita, labilita, strach, apatie, Vyčerpání fyzické (PE): anergie, chronická únava, nespavost, funkční potíže, poruchy paměti, nesoustředivost Pocity depersonalizace (DP): Negativní postoj k sobě, k životu, k práci, k lidem, ztráta sebeúcty, pocity méněcennosti, Pokles výkonnosti (PA): Ztráta nadšení, pokles motivace, nespokojenost s vlastním výkonem, nerozhodnost, pocity selhání

Maslach Burnout Inventory MBI Použitelný pro různé profese Vyvinut pro výzkum burnout 22 položek: EE emoční vyčerpání PE tělesné vyčerpání DP depersonalizace- ztráta zájmu, cynismus PA osobní uspokojení z práce, je opakem burnout Síla pocitů : vůbec 0-1-2-3-…-6-7 velmi silně Na škále EE,PE je hodnoceno vyčerpání jako 17–26 bodů mírné 27 bodů a více vyhoření Na škále DP jsou analogicky uváděny hodnoty 7–12 jako mírný stupeň 13 či více jako vyhoření zatímco u škály PA je hodnoceno dosažení méně než 31 bodů jako vyhoření 38 až 32 bodů mírný stupeň poškození

Cave Chronicky vyčerpaní lidé nesnadno přiznávají sobě i jiným své obtíže zatajují úzkost, strach, vnitřní neklid a tenzi, únavu, slabost, nervozitu, neschopnost koncentrovat se, poruchy spánku, bolesti hlavy atd. bojí se hovořit o svých potížích připadá jim nepatřičné, zejména pokud pracují v pomáhající profesi, stýskat si na zpočátku nepodstatné příznaky je jim obtížné dát najevo, že si neví rady sami se sebou, bojí se, že odhalení burnout je důkazem jejich selhání Zaměstnavatelé jim jejich situaci neusnadňují

Fáze burnout syndromu 0. fáze, předfáze: jedinec pracuje co nejlépe, snaží se, přesto má pocit, že požadavkům není možné dostát a jeho snaha není dostatečně ohodnocena tato fáze představuje jakési podhoubí pro vznik syndromu vyhoření

Fáze burnout syndromu 1. fáze: pocit, že jedinec nic nestíhá, jeho práce začíná ztrácet systém 2. fáze: vyskytují se neurotické symptomy (např. úzkost) spolu s pocitem, že jedinec stále musí něco dělat, přičemž výsledkem je chaotické jednání 3. fáze: pocit, že „něco uděláno být musí“, mizí a nahrazuje ho opačný pocit – že se nemusí nic; pouhá přítomnost druhých lidí jedince dráždí, přidružuje se ztráta veškerého nadšení a zájmu, převládá únava, zklamání a vyčerpání

Fáze burnout syndromu „Vyhořet mohou jen ti, kteří hořeli“ Inkubační doba vyhoření není jednotná, záleží na mnoha osobnostních faktorech a na mnoha zevních okolnostech. Důležité je poznat burnout v prvních stádiích nižší pozornost častější nemocnost výkyvy nálady apatie „Vyhořet mohou jen ti, kteří hořeli“

Ohrožené profese Vyhořet může každý, vyhoření nesouvisí s Lékaři emergency, JIP , praktičtí lékaři x patologové, dermatologové Sociální pracovníci Policisté, hasiči, učitelé, právníci, důlní záchranáři Vyhořet může každý, vyhoření nesouvisí s věkem, inteligencí, vzděláním, zkušenostmi.

Negativní důsledky burnout V oblasti fyzické: somatické potíže, rychlá unavitelnost i po zotavení, zvýšené riziko závislostí V oblasti psychické: redukce spontaneity, kreativity, iniciativy, pocit, že vynaložená snaha neodpovídá výsledku, letargie, hostilita, cynismus, deprese V oblasti sociálních interakcí: tendence redukovat interakce ( s kolegy, klienty atd.), útlum sociability, nezájem o hodnocení druhými, nízká empatie, postupné narůstání konfliktů( v důsledku nezájmu, lhostejnosti), rozpad rodinných vztahů „Jsem k smrti unavený, vyždímaný, bez energie“

Diagnostická kritéria pro velkou depresivní poruchu depresivní nálada po většinu dne , téměř každý den zřetelné snížení zájmu nebo pohody při všech nebo téměř při všech činnostech signifikantní ztráta váhy insomnie nebo hypersomnie psychomotorická agitovanost nebo retardace únava nebo ztráta energie pocity vlastní bezcennosti nebo nadměrné sebeobviňování snížená schopnost myslet nebo se koncentrovat nebo nerozhodnost opakované myšlenky na smrt

Burnout x deprese Vyhoření v sobě může zahrnovat významnou depresivní složku. Spojení mezi burnout a depresí zůstává nejasné. U deprese negativní pocity a myšlenky nejsou jenom o práci, ale o všech oblastech života. Sebeobviňování, beznaděj a suicidální tendence nejsou typické pro burnout. Ne každý burnout má svůj původ v depresi, ale symptomy burnout mohou zvýšit riziko vzniku deprese.

Burnout x deprese burnout není podtyp deprese prezentuje specifický klinický obraz. Nicméně většina studií, které podporují tento pohled, trpí na malé vzorky a pletou si vyhoření s lehkým a středním pracovním stresem Thomas 2004, Iacovides et al. 2003 53 % jedinců se závažným burnout vykazují depresivní poruchu Ahola et al 2005

Burnout x deprese Comparative symptomatology of burnout and depression. V této studii se přímo porovnávají depresivní symptomy vyhořelých pracovníků a klinicky depresivních pacientů. Nebyly zaznamenány žádné diagnosticky významné rozdíly. Sdílejí 8 z 9 charakteristických rysů pro velkou depresivní poruchu. Jedinou výjimkou je sebeobviňování, které u burnout není nebo je nezávažné. (Pro dg.deprese stačí 5 příznaků z 9 dle DSM IV, V ). Tyto dvě skupiny obecně jsou totožné, ale chroničtí burnout mají specifické kognitivní zhoršení Bianchi, Boffy, Hingray Journal of Health Psychology. 2013

Kognitivní postižení u burnout Burnout and impaired cognitive functioning:The role of executive control in the performance of cognitive tasks. Byla porovnávána skupina sester s vysokým burnout a skupina sester s nízkým burnout z domova důchodců. Vysoká úroveň emočního vyčerpání byla spojena s více chybami a delším reakčním časem při úlohách s exekutivní kontrolou. Nebyly rozdíly v úlohách, které vyžadovaly nízkou exekutivní kontrolu. Work & Stress: An International Journal of Work, Health & Organisations Stefan Diestela, Marlen Cosmar, Volume 27, Issue 2, 2013

Kognitivní postižení u burnout Impaired cognitive performance in patients with chronic burnout syndrome. Vyhodnocovali obecné kognitivní schopnosti, paměť a pozornost u 67 žen léčených pro chronický burnout. Burnout a 15 kontrolních osob byli testováni standardními testy verbálních a neverbálních kognitivních schopností. (WAIS), verbální (Claeson Dahl) a nonverbální (Rev komplexní figury) paměti a vizuální a sluchové pozornosti (IVA). Ve skupině burnout se projevila významná redukce v nonverbální paměti i ve vizuální a sluchové pozornosti. Biol Psychol. 2005 Jul;69(3):271-9. Sandström A, Rhodin IN, Lundberg M, Olsson T, Nyberg L.

Prevence najít si zdravý pozitivní vztah k sobě samému upravit si vlastní postoj k práci vypěstovat si schopnost - „malé věci řeším rukou mávnutím“ aktivně trávit volný čas, zlepšovat tělesnou kondici pěstovat si zájmy a koníčky sociální opora (rodina, kolegové, přátelé) pravidelná, otevřená komunikace mezi nadřízenými a podřízenými

/ pracovní prostředí Pracovní zátěž Mám/ nemám čas na to, abych udělal práci, kterou mám udělat Kontrola Mám/nemám pod kontrolou to, jak dělám svoji práci. Odměna Ostatní uznávají/neuznávají mou práci. Komunita Lidé při plnění svých pracovních rolí důvěřuji /nedůvěřují jeden druhému. Férovost Všechny pracovní zdroje jsou spravedlivě /nespravedlivě alokovány. Hodnoty Mé osobní hodnoty a hodnoty, které prosazuje organizace, jsou /nejsou přibližně stejné.

Motto Řešit psychosociální rizika je obtížnější než zvládat problémy bezpečnosti práce

Léčba burnout psychologické přístupy: existenciální psychoterapie logoterapie daseinsanalýza

Jak léčit burnout naučme se: aktivně vyhledávat dobré stránky života, radovat se z nich těšit se z maličkostí a nepřipustit, aby se aktivity, které nám v životě dělaly radost, staly povinnosti správně komunikovat

Kudy cesta nevede nepomáhá: neangažování se distancování se od problémů netečnost dělání „mrtvého brouka“

Co dělají jiní Prof.MUDr.Cyril Höschl, DrSc., výuka studentů….v kombinaci s medicínou působí jako ochranný faktor, zejména , když vás baví. Je to cosi jako aktivní odpočinek. Další ochranou jsou přátelé, výzkum a rodina. Prof.MUDr.Pavel Pafko, DrSc.: Vybral jsem si práci, která mě baví a do práce se těším. Doc.PhDr.Jiřina Šiklová ,CSc.: Jsem pořád na něco zvědavá, dělám věci, ve kterých se snažím najít smysl. PhDr.Helena Klímová: Vědomě se vyhýbám závislostem- na penězích, na výkonu, na úspěchu, na lidech. Vedle své práce dělám další rozmanité věci- psaní, pěstování kytek, pečuji o pravnuky, což je velmi občerstvující a inspirativní. Prof.PhDr.Jaro Křivohlavý, CSc.: Neobvyklá až nadměrná zvídavost nejen v oboru, ve kterém pracuji, ale i mnohého jiného (cestování po našich kopcích i po světě, sledování objevů v astronomii). S tím se pojí i snaha nenechat si nalezené jen pro sebe, ale dávat je s potěšením dál. Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření, Radkin Honzák 2013

Děkuji Vám všem Herbert J. Freudenberger Christina MASLACH