DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly MASARYKOVA OBCHODN Í AKADEMIE, 17. listopadu 220, Jič í n Předmět Český jazyk, Jazykově-literární seminář Tematický okruh Práce s neuměleckým textem a efektivní komunikace T é ma Interpretace textů 3 Označen í DUMU VY_12_INOVACE_111 Jm é no autora Petr Brož Datum vytvořen í 6. listopadu 2013 Anotace Materiál obsahuje výňatek k procvičování dovednosti porozumění neuměleckému textu. Výňatek je možné před rozborem vytisknout nebo postupovat formou prezentace.
Výňatek Svojí metodou, způsobem, jak s neherci komunikoval a otvíral prostor pro jejich přirozený projev, dosahoval nevídaných výsledků. V autentickém zintimnění své existence však neprofesionál před kamerou nebyl schopen sebeobrany tak jako herec, který se rolí „obalí“ a při vcítění udrží sebezáchovný odstup. Neherec je před kamerou obnažený a ohrožený, neboť de facto je sám sebou, i když učinkuje v předepsaných situacích a slovních partech. Pro režiséra to na jedné straně znamenalo neobyčejné tvůrčí možnosti a zároveň dilema: jak a kdy zasáhnout, aby je uchránil případné indiskrece.
Úkol 1, 2 Svojí metodou, způsobem, jak s neherci komunikoval a otvíral prostor pro jejich přirozený projev, dosahoval nevídaných výsledků. V autentickém zintimnění své existence však neprofesionál před kamerou nebyl schopen sebeobrany tak jako herec, který se rolí „obalí“ a při vcítění udrží sebezáchovný odstup. Neherec je před kamerou obnažený a ohrožený, neboť de facto je sám sebou, i když učinkuje v předepsaných situacích a slovních partech. Pro režiséra to na jedné straně znamenalo neobyčejné tvůrčí možnosti a zároveň dilema: jak a kdy zasáhnout, aby je uchránil případné indiskrece. Jaký druh textu výňatek představuje? Komu je nejspíš určen?
Úkol 3, 4 Svojí metodou, způsobem, jak s neherci komunikoval a otvíral prostor pro jejich přirozený projev, dosahoval nevídaných výsledků. V autentickém zintimnění své existence však neprofesionál před kamerou nebyl schopen sebeobrany tak jako herec, který se rolí „obalí“ a při vcítění udrží sebezáchovný odstup. Neherec je před kamerou obnažený a ohrožený, neboť de facto je sám sebou, i když učinkuje v předepsaných situacích a slovních partech. Pro režiséra to na jedné straně znamenalo neobyčejné tvůrčí možnosti a zároveň dilema: jak a kdy zasáhnout, aby je uchránil případné indiskrece. Odhadněte, o kterém režisérovi text pojednává. Jak se nazývá literární útvar, z něhož je výňatek?
Úkol 5, 6 Svojí metodou, způsobem, jak s neherci komunikoval a otvíral prostor pro jejich přirozený projev, dosahoval nevídaných výsledků. V autentickém zintimnění své existence však neprofesionál před kamerou nebyl schopen sebeobrany tak jako herec, který se rolí „obalí“ a při vcítění udrží sebezáchovný odstup. Neherec je před kamerou obnažený a ohrožený, neboť de facto je sám sebou, i když učinkuje v předepsaných situacích a slovních partech. Pro režiséra to na jedné straně znamenalo neobyčejné tvůrčí možnosti a zároveň dilema: jak a kdy zasáhnout, aby je uchránil případné indiskrece. Posuďte náročnost textu z hlediska jazykového. Posuďte náročnost textu z hlediska jazykového. Proč je výraz obalí uveden v textu výňatku v uvozovkách? Proč je výraz obalí uveden v textu výňatku v uvozovkách?
Úkol 7 Uveďte význam cizích slov: autentickýintimníindiskrecedilema Využijte Slovník spisovné češtiny.
Úkol 8 Svojí metodou, způsobem, jak s neherci komunikoval a otvíral prostor pro jejich přirozený projev, dosahoval nevídaných výsledků. V autentickém zintimnění své existence však neprofesionál před kamerou nebyl schopen sebeobrany tak jako herec, který se rolí „obalí“ a při vcítění udrží sebezáchovný odstup. Neherec je před kamerou obnažený a ohrožený, neboť de facto je sám sebou, i když učinkuje v předepsaných situacích a slovních partech. Pro režiséra to na jedné straně znamenalo neobyčejné tvůrčí možnosti a zároveň dilema: jak a kdy zasáhnout, aby je uchránil případné indiskrece. V první větě textu výňatku vyhledejte slova neohebná a přiřaďte je ke slovním druhům.
Úkol 9 Svojí metodou, způsobem, jak s neherci komunikoval a otvíral prostor pro jejich přirozený projev, dosahoval nevídaných výsledků. V autentickém zintimnění své existence však neprofesionál před kamerou nebyl schopen sebeobrany tak jako herec, který se rolí „obalí“ a při vcítění udrží sebezáchovný odstup. Neherec je před kamerou obnažený a ohrožený, neboť de facto je sám sebou, i když učinkuje v předepsaných situacích a slovních partech. Pro režiséra to na jedné straně znamenalo neobyčejné tvůrčí možnosti a zároveň dilema: jak a kdy zasáhnout, aby je uchránil případné indiskrece. Proveďte větný rozbor označeného souvětí v textu.
Řešení úkolů Text neumělecký, odborný 2. Zasvěceným zájemcům o filmové umění 3. O Miloši Formanovi 4. Monografie 5. Text je poměrně náročný, neboť obsahuje větší množství cizích slov 6. Slovo je použito v přeneseném (ne tedy původním) významu.
Řešení úkolů 7 Autentický – původní, hodnověrný, pravý Intimní – důvěrný, soukromý, (důvěrně) přátelský Indiskrece – nedostatek mlčenlivosti, prozrazení tajemství Dilema – nutnost volby mezi dvěma vylučujícími se možnostmi
Řešení úkolu 8 jak = spojka jak = spojka s = předložka a = spojka pro = předložka
Řešení úkolu 9 Neherec je před kamerou obnažený a ohrožený, neboť de facto je sám sebou, i když učinkuje v předepsaných situacích a slovních partech. Souvětí souřadné ( 2 věty hlavní, 1 vedlejší) Významový poměr mezi větami hlavními je příčinný Věta vedlejší je příslovečná přípustková.
Zdroj PŘADNÁ Stanislava. Miloš Forman, Filmař mezi dvěma kontinenty, Host, Brno 2009, ISBN , s PŘADNÁ Stanislava. Miloš Forman, Filmař mezi dvěma kontinenty, Host, Brno 2009, ISBN , s. 207.