Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

„ EU pen í ze středn í m š kol á m “ N á zev projektuModern í š kola Registračn í č í slo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0526 N á zev aktivity III/2 Inovace.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "„ EU pen í ze středn í m š kol á m “ N á zev projektuModern í š kola Registračn í č í slo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0526 N á zev aktivity III/2 Inovace."— Transkript prezentace:

1 „ EU pen í ze středn í m š kol á m “ N á zev projektuModern í š kola Registračn í č í slo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0526 N á zev aktivity III/2 Inovace a zkvalitněn í výuky prostřednictv í m ICT N á zev vzděl á vac í ho materi á lu Zlomky – k uchař-číšník Č í slo vzděl á vac í ho materi á luJaro š ov á _32_INOVACE_37/ 19 Jm é no autoraIng. Alexandra Jaro š ov á N á zev š koly Středn í š kola živnostensk á Sokolov, př í spěvkov á organizace

2 MATEMATIKA ZLOMKY obor kuchař -číšník VYPRACOVALA : Ing. Alexandra Jarošová

3 OBSAH  Úvod Úvod  Příklad k procvičení 1 Příklad k procvičení 1  Příklad k procvičení 2 Příklad k procvičení 2  Příklad k procvičení 3 Příklad k procvičení 3  Příklad k procvičení 4 Příklad k procvičení 4  Příklad k procvičení 5 Příklad k procvičení 5  Zdroje Zdroje

4 Co jsou zlomky??  Zlomek (či lomený výraz) označuje v matematice podíl dvou výrazů. Zlomek, ve kterém jsou oba výrazy celá čísla, se nazývá racionální číslo.  Zlomek se zapisuje ve tvaru a ⁄ b. Výraz a se nazývá čitatel (nad zlomkovou čárou) a výraz b se nazývá jmenovatel (pod zlomkovou čárou).  Aby měl zlomek smysl, nesmí se jmenovatel rovnat nule.

5 Příklady k procvičení 1. 1 celek = 3/3 1,5 l = 1500 ml 1/3 l = 1500 / 3 = 500 ml 1,5 l – 1/3 – 1/3 = 1/3 1500 – 500 – 500 = 500 (1 - 2 * 1/3 = 1/3) V láhvi zbylo 500 ml vína. Z láhve, ve které je 1,5 litru vína, jsme odlili 2krát po 1/3 objemu láhve. Kolik vína zbylo v láhvi? Foto: Jarošová

6 Příklady k procvičení 2. 2/2 kg = 1000 g 1/2 kg = 500 g 500 g + 350 g = 850 g K 1/2 kg masové směsi přidám ještě 350 g směsi. Jakou celkovou hmotnost má směs? Směs má celkovou hmotnost 850 g. Foto: Jarošová

7 Příklady k procvičení 3. 10/10 kg = 1000 g 8/10 kg = 1000 / 10 * 8 = 800 g 800 g – 0,2kg – 0,2kg = 400 g 400 g = 0,4 kg Ze zásobníku, ve kterém je 8/10 kg těstovin, jsme odsypali dvě misky po 0,2 kg. Kolik kilogramů těstovin zbylo v zásobníku? Zbylo 0,4 kg těstovin. Foto: Jarošová

8 Příklady k procvičení 4. 15 l = 15/15 1 l = 1/15 1/15 = 4 polévky = 1 l 1 polévka = 250 ml Z hrnce, který má 15 litrů, jsme odlili 4 porce polévky, což představuje 1/15 objemu hrnce. Kolik mililitrů je jedna porce polévky? 1 porce polévky je 250 ml. Foto: Jarošová

9 Příklady k procvičení 5. 120 talířů = 3/3 1/3 = 120 / 3 = 40 talířů Do myčky na nádobí se vejde 120 talířů. Ta je jen z 1/3 naplněna. Kolik je v myčce talířů? V myčce je 40 talířů. Foto: Jarošová

10 Zdroje ROSECKÁ, Zdena a kol. Jak počítat s procenty. Brno: Nová škola, 2002, ISBN 80- 85607-73-5.


Stáhnout ppt "„ EU pen í ze středn í m š kol á m “ N á zev projektuModern í š kola Registračn í č í slo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0526 N á zev aktivity III/2 Inovace."

Podobné prezentace


Reklamy Google