Vedení kol-tuhé nápravy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Radek Hladný Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz; ISSN 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozuje národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV) .
TUHÉ NÁPRAVY Uložení levého a pravého kola je spojeno nosníkem, vychýlení jednoho kola se přenáší na druhé, zavěšení kol je tedy závislé Náprava je pevná, ale těžší, při odlehčení trvá obnovení přítlaku kol delší dobu Při použití jiného druhu odpružení než listovými pery potřebují k vedení v podélném i příčném směru další konstrukční prvky Používají se spíše u užitkových vozidel nebo jako zadní u osobních automobilů do terénu
Rozdělení tuhých náprav
Hnané přední (řídící) nápravy (s nápravnicí) tzv Hnané přední (řídící) nápravy (s nápravnicí) tzv.sunuté Nápravnice je kovaná a má profil I nerozvidlená nápravnice rozvidlená Na obrázku vpravo dole je sice výkyvná náprava, ale takhle by vypadalo rozvidlené zakončení nápravnice
Hnané zadní nápravy (s nápravnicí)- vlečené Nápravnice je trubková nebo s profilem I či U ↑ ↑ Nápravnice přívěsu za OA Nápravnice návěsu
Hnací nápravy ( mostové ) - jednodílné Prostřednictvím otvoru a víka uprostřed mostu se montuje stálý převod rozvodovky s diferenciálem Zadní náprava AVIA A75
Hnací nápravy ( mostové ) vícedílné Náprava může být rozdělena na 2, 3 nebo 4 části spojené šrouby. Autor obrázku Aconcagua http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bauma_2007_ZF_Loader_Axle_MT-L3075_1.jpg?uselang=cs
Hnací náprava De Dion Obě hnací kola jsou spojena tuhou nápravnicí, ale rozvodovka je umistěna samostatně a z ní vedou ke kolům hřídele s klouby. Náprava nemá tak velkou hmotnost. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:De_Dion_tube_001.JPG?uselang=cs rozvodovka Náprava De Dion vozu Honda Acty ─► Autor obrázku Tennen-Gas ─► nápravnice Autor obrázku Buch-t http://commons.wikimedia.org/wiki/File:De_Dion-Bouton_1901_M_Heck.JPG?uselang=cs
Způsoby vedení tuhých náprav Nápravu je třeba vést v podélném i příčném směru dvojicí podélných listových per dvojicí podélných listových per doplněných o dvě podélné tyče čtyřmi podélnými a jednou příčnou tyčí dvěma podélnými a jedním trojúhelníkovým ramenem Wattovým přimovodem a Panhardskou tyčí Ojnicovým vedením( za rozvodovku) a : - Panhardskou tyčí nebo - trojúhelníkovým ramenem nebo - příčným Wattovým přímovodem
Způsoby vedení tuhých náprav : - dvěma podélnými listovými pery
Způsoby vedení tuhých náprav : - dvěma podélnými listovými pery a dvěma podélnými tyčemi (ty eliminují namáhání per při rozjezdu a brzdění) Autor obrázku Dana60Cummins ↑listové pero ↑ suvná tyč http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Dana70.jpg?uselang=cs
Způsoby vedení tuhých náprav : - čtyřmi podélnými a jednou příčnou (Panhardskou) tyčí http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Axle_-_5_Link_rigid_03.gif?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Beam_axle_004.JPG?uselang=cs ─► Podélná tyč ─► Autor všech obrázku Tennen-Gas ─► příčná tyč http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Beam_axle_002.JPG?uselang=cs
Způsoby vedení tuhých náprav : - čtyřmi podélnými a jednou příčnou (Panhardskou) tyčí Pohled zepředu Pohled zezadu (pravá strana) ─► Podélné tyče ─► ─► příčná tyč
Způsoby vedení tuhých náprav : - dvěma podélnými a jedním trojúhelníkovým ramenem ◄─ ◄─ ◄─ ZN AVIA FURGON
Způsoby vedení tuhých náprav : - dvěma podélnými a jedním trojúhelníkovým ramenem ◄─► ◄─ ─► ZN Mercedes Actros
Způsoby vedení tuhých náprav : - 2 podélnými rameny a příčným Wattovým přímovodem Autor obrázku Leonard G ─► ─► ─► ─► ─► http://commons.wikimedia.org/wiki/File:GSFRRearViewUnderCropped.jpg?uselang=cs