Příjmová diferenciace v ČR a její společenské dopady

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
7 Nezaměstnanost.
Advertisements

PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Trh a jeho zákonitosti.
Úvod do sociální politiky LS 2008/2009
Životní úroveň (II. část)
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Sociální politika a Welfare State
Přerozdělování jako hlavní nástroj sociální politiky
Struktura obyvatelstva
Předpokládaný vývoj počtu osob v produktivním a důchodovém věku Tomáš Fiala katedra demografie Fakulta informatiky a statistiky VŠE Praha.
Agregátní poptávka a nabídka
Makroekonomie I ( Cvičení 7 – Nezaměstnanost)
Předpokládaný vývoj počtu osob v produktivním a důchodovém věku
IBRS s.r.o., Prague 10, Dubečská 8, strana 1 Desk research – fertility rate Eurostat / 2006 Fertilita - průměrný počet živě narozených dětí, které.
Měření flexibility trhu práce v ČR pomocí strukturálních indikátorů Jan Pavel MF, oddělení koordinace hospodářských politik.
Vyplatí se (více) pracovat? Jan Pavel MF, oddělení Koordinace hospodářských politik Smilovice – květen 2005.
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Inflace.
Proč slábne spotřeba domácností ? Eva Zamrazilová Členka bankovní rady ČNB Pesimistický spotřebitel: světlo na konci tunelu 17. října 2012 Konferenční.
EURO a česká veřejnost Prezentace výsledků sociologických výzkumů PSP ČR dne 17. září 2008.
Podpora částečných úvazků?
THEME 7 Social Security Welfare State Types of Social Security Systems.
Imigranti na trzích práce v EU
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Důchodová reforma Pavel Rusý 1. Průběžnost vs. Akumulace Ekvivalence vs. Solidarita 2 Základní aspekty zajištění v důchodu Průběžný systém Fondový systém.
Investiční multiplikátor
Bleskový výzkum Kauza : David Rath Červen 2012.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Citlivostní analýza k některým parametrům důchodového systému a migraci.
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
Sociální ekonomika Vývoj modelů sociálního charakteru státu – I. část Merkantilismus ( století) 1. WELFARE STATE – Stát veřejných sociálních.
Trh práce a politika zaměstnanosti Zuzana Hrdličková Porovnání vývoje trhu práce v zemích V4.
Druhá fáze reformy veřejných rozpočtů - prorůstové daňové změny - Ministerstvo financí ČR
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
Jabok, ETF 2010 Michael Martinek.  Sociální ◦ Politika ◦ Práce ◦ Událost ◦ Vyloučení ◦ Zabezpečení  Sociální politika: ◦ Objekt ◦ Subjekt ◦ Nástroj:
Diskuse u kulatého stolu na téma Sociálně prostorová diferenciace obyvatelstva a její vliv na kvalitu života ve městech a obcích České republiky Univerzita.
Chudoba jako sociální problém
Trh práce a politika zaměstnanosti Přednáška 8 Sociální výhody v nezaměstnanosti ve vybraných zemích EU.
Trh práce a politika zaměstnanosti
PŘEROZDĚLOVACÍ POLITIKA. Rozdělení důchodů ve společnosti V tržních ekonomikách dochází k nerovnoměrnému rozložení důchodů mezi jednotlivci. Tyto rozdíly.
„Problémy rodinné péče o osoby se zdravotním postižením“ Projekt „Nejsme chudinky, jsme hrdinky“ V Praze 30. září 2014.
Nezaměstnanost. nezaměstnanost vzniká, pokud na trhu práce převyšuje nabídka zaměstnanců poptávku firem.
Czech Statistical Office Na padesátém 81, Praha, Český statistický úřad odd. regionálních analýz a informačních služeb Praha Jana Podhorská.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD | Na padesátém 81, Praha 10 | ŽIVOTNÍ PODMÍNKY A MÍRA OHROŽENÍ PŘÍJMOVOU CHUDOBOU ZAMĚSTNANCŮ V ČR Oddělení sociálních.
Ekonomika Nezaměstnanost 4. Ing. Miroslava Farmačková VY_62_INOVACE_FAR_EK.4_2_15.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_11 Název materiáluInflace.
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
EDUCATION AT A GLANCE 2015 Country Notes a klíčová data pro ČR Převzato dne z internetové stránky ministerstva školství:
STEM Které souvislosti vstupu do EU veřejnost nejvíce zajímají? Nejnovější data STEM tisková zpráva ze dne
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Hospodaření obcí v roce 2016
Fiskální politika Pavel Seknička.
Phdr.Hana pazlarová, ph.d
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Je nízká plodnost opravdu problémem?
Ekonomická dimenze sociálního vyloučení
Ekonomie 1 Magistři Čtvrtá přednáška Analýza trhu zápůjčních fondů
Úvod, základní principy a cíle
Sociální zabezpečení Funkce Činitelé, financování
Phdr.Hana pazlarová, ph.d
BYDLENÍ PATŘÍ MEZI ZÁKLADNÍ PRIORITY ČSSD
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Projekce veřejných příjmů a výdajů v oblasti zdravotnictví
Transkript prezentace:

Příjmová diferenciace v ČR a její společenské dopady

Úvod Česká republika je zemí s historicky zakořeněným odporem k sociálním nerovnostem, což se projevilo i během ekonomické transformace v 90. letech 20. století, kdy „sociální smír“ byl až úzkostlivě střežen. Rovnostářství je v našich genech zakódováno již z husitských dob a zkušenosti posledních padesáti let, kdy velký majetek byl většinou oprávněně spojován s přinejmenším nemorálním chováním, možná definitivně utvrdily Čechy v tomto přesvědčení. Hluboké ekonomické a společenské změny ovšem nemohly nevést k zvyšování nerovností v příjmech a k jejich postupnému přizpůsobování standardním tržním principům.

Vývoj příjmů v ČR (90.léta) masivní posun v rozdělení příjmů 1996 - rostly nejrychleji příjmy v odvětví informačních technologií: o více než 25%. přibližně o 20% vzrostly mzdy i v odvětvích pojišťovnictví, leasingu a zpracování ropy ztrácejí: hornictví nebo hutnictví železa více než růst mezd v jednotlivých sektorech je zajímavé postavení jednotlivých sociálních skupin

Příčiny narůstání nerovnosti příjmů (90.l) ekonomické a sociální faktory pozitivní (kvůli rychlejšímu "bohatnutí bohatých" a ne díky značnému "chudnutí chudých„) negativní (mírný pokles příjmů těch skutečně nejchudších, spojený s rostoucími sociálními problémy a kriminalitou)

Příčiny na straně poptávky (rozhodující v ČR) na straně nabídky institucionální důvody

Vývoj po roce 1989 v průběhu tzv. transformačního období se mzdová a příjmová diferenciace nevyvíjela vždy rovnoměrně a jednoznačně směrem ke zvyšování její celkové míry a to v podstatě trvá až do současnosti mezi nejvyššími a nejnižšími příjmy existuje velké a rychle rostoucí napětí

Výzkumy veřejného mínění 2001 rozdíly v příjmech by se měly zmenšit Značná část dotázaných je dokonce pro aktivní politiku „narovnání nerovnosti“, tedy pro to, aby vláda přerozdělovala příjmy majetných ve prospěch tzv. „sociálně slabých skupin“. Toto stanovisko vyslovuje 59% respondentů. Stoupenci přerozdělování jsou příjemci sociálních dávek, nezaměstnaní (78%) a důchodci (73%) Proti jsou ti, kteří prostřednictvím daní do tohoto systému přispívají. V subjektivním pohledu na sociální nerovnost jde nejen o vnímání nerovnosti jako takové. Důležitá je také představa jednotlivců o vlastní pozici na žebříčku sociální hierarchie.

Výzkumy veřejného mínění 2002 47% občanů ČR starších 15 let se domnívá, že rozdíly v platech jsou velmi velké. To vnímali především lidé, kteří mají obecně nižší příjmy, celkovou životní úroveň a sociální status, popřípadě lidé hlásící se k levicovým politickým subjektům

Výzkumy veřejného mínění 2005 rovnost příjmů je vnímána jako nejméně spravedlivá. Lidé s dobrou životní úrovní jako poněkud spravedlivější vnímají rozdíly založené na množství investovaných prostředků a v menší míře i výkonu či dosaženého vzdělání. Naopak ti, kdo životní úroveň své domácnosti hodnotí jako špatnou, mají příznivější mínění o rozdílech založených na obtížnosti a namáhavosti práce nebo na pracovních zkušenostech. Názor, že rovnost příjmů je nespravedlivou zásadou, výrazně sílil s rostoucí životní úrovní, respektive s rostoucím osobním příjmem nebo příjmem domácnosti.

72% dotázaných zastává názor, že stát by měl usilovat o zmenšování rozdílů mezi bohatými a chudými. Souhlasný postoj ke snaze státu zmenšovat rozdíly mezi bohatými a chudými převažuje ve všech významně zastoupených skupinách populace, i když existují podstatné diference mezi jednotlivými skupinami, pokud jde o velikost podílu souhlasících a intenzitu tohoto souhlasu uvnitř jednotlivých dílčích skupin. Souhlas zesiluje s klesající životní úrovní a stupněm dosaženého vzdělání – důchodci, nezaměstnaní, lidé pracující v dělnických profesích, ženy a voliči KSČM a ČSSD. Z výzkumu také vyplývá, že veřejnost není příliš nakloněna variantě řešení, která by byla spojena s případným zvýšením daňové zátěže pro obyvatelstvo.

Celkem 67% dotázaných uvedlo, že by procento odvedené na daních u lidí s vysokými příjmy mělo být vyšší než u lidí s nízkými příjmy. Podle čtvrtiny dotázaných by mělo být dokonce mnohem vyšší. Výrazné příjmové rozdíly lidé vnímají spíše jako problém či negativní prvek, který by se měl alespoň částečně regulovat prostřednictvím určité redistribuce v rámci daňového systému s progresivní důchodovou daní a sociální politiky

Názory na uspořádání spol. a sociální soudržnost 2005 38 % soudí, že v naší společnosti je možné se dobře domluvit s většinou lidí s názorem, že se naše společnost skládá z vyšších, středních a nižších společenských vrstev, které mezi sebou nemají mnoho společného, souhlasilo 26 % oslovených čtvrtina respondentů se domnívá, že v naší společnosti stojí proti sobě jen dvě skupiny – obyčejní lidé na jedné straně a nepočetná společenská špička na straně druhé

desetina respondentů se přiklonila k výroku: Mezi různými skupinami neexistují velké přehrady, člověk se dobře domluví i s lidmi v odlišném sociálním postavení. Respondenti dále hodnotili „stav“ soudržnosti a solidarity v současné společnosti 76 % lidí nesouhlasí s tím, že v naší společnosti převažuje atmosféra soudržnosti, důvěry a solidarity mezi lidmi 89 % lidí se domnívá, že přes existující napětí a různorodé sympatie či antipatie má význam, aby se lidé snažili spolu lépe vycházet, rozumět si, usilovat o dohodu, a vytvářet tak společenskou soudržnost

Reforma příjmové daně nezmění diferenciaci příjmů a nepoškodí střední třídu daňová reforma – úvahy: koho zvýhodní a koho poškodí zasadit navrhované změny do reálné struktury příjmů domácností a neulétávat do výšin týkajících se nepatrných zlomků populace ukázat, zda a jak reforma mění akcenty kladené na tu či onu dimenzi přerozdělování zasadit dopady uvažované reformy i do sociální struktury, konkrétně z hlediska tolik vzývané „střední třídy“

Různé rozměry přerozdělování rozměr ekonomický (příjmy), demografický (děti) a sociální (status) v tradiční společnosti byly tyto rozměry provázány – příslušníci vyšších tříd měli hodně peněz, méně dětí a vysoký status děti naopak byly kapitálem chudých, příslibem jejich zajištění ve stáří

Daň z příjmu fyzických osob v minulosti několika změnami, pokud jde o podobu sazeb a zavedení odpočtů od vypočtené daně namísto od daňového základu v současnosti je diskutován vládní návrh reformy, který zavádí jednotnou daňovou sazbu pro všechny výdělky, spolu s jiným výpočtem daňového základu a také odlišnou výší a podobou odpočtů otázka, jaký přerozdělující vliv má tato daň a jak se její případná změna projeví v nerovnosti čistých příjmů domácností, dále jak se v této změně uplatní rodina a nakonec jak dopadne „střední třída“

Nerovnost příjmů se reformou nezmění reálně placená daň z příjmu fyzických osob je již od počátku jejího zavedení u nás v průměru nízká malá změna může mít svůj význam, ale nemůže nijak významně ovlivnit konečné relativní rozdělení příjmů

Posílena podpora rodiny reforma posiluje „rodinný rozměr“ příjmové daně a poněkud oslabuje její „příjmový rozměr“

Střední třída problém: nedaří se vybudovat dostatečně silné střední vrstvy Definice: Keller – za 1. republiky ten, kdo byl schopen si z jednoho platu zajistit vlastní bydlení a udržet děti na vysoké škole dnes: ten, kdo nemá nárok pobírat žádné sociální dávky, schopen zajistit své potřeby bez zadlužování a zároveň odkládat část spotřeby Steven Pressman - kategorie domácností s příjmem mezi 75 a 125 procenty středního příjmu na spotřební jednotku (podle přepočtu OECD) ke střední třídě se u nás hlásí lidé s vyšším relativním příjmem než například v Německu žádné znevýhodnění středních kategorií navrhovanou úpravou příjmové daně

Je nárůst diferenciace příjmů v ČR je prospěšný či nežádoucí? není jednoznačná odpověď růst nerovnosti je do jisté míry žádoucí, neboť vytváří pro lidi nutnou motivaci ke snažení o zvýšení svého výdělku přílišné rozdíly (nebo ještě spíše jejich příliš rychlý nárůst) oslabuje společenský pocit sounáležitosti a vede tak k politické polarizaci a nárůstu extrémistických nálad

Závěr vývoj probíhající několik posledních let v ČR není nijak výjimečný a pravděpodobně ještě zdaleka neskončil hlavní příčiny narůstající diferenciace příjmů jsou exogenní a nepodléhají vlivu státu ani jednotlivých obyvatel přerozdělování příjmů pomocí sociálního systému je nástroj efektivní jen v tom případě, používá-li se v omezené míře jeho rozrůstání nad tuto míru vede k oslabování ekonomického potenciálu ekonomiky a postupně k ekonomické stagnaci a společenské nespokojenosti názor, že efektivnějším nástrojem podpora vzdělání, především středního a vyššího