s dopravní infrastrukturou Systémy hospodaření s dopravní infrastrukturou Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava
Technická úroveň pozemních komunikací
Technická úroveň - únosnost
Technická úroveň - únosnost
Technická úroveň – drsnost povrchu vozovky Je funkcí tzv. geometrické drsnosti = velikost a tvar drobných prohlubinek a výstupků v povrchu vozovky, vytvořenými zrny kameniva. Metody měření: přímé – měří se třecí síly nebo součinitel tření * laboratorní a přenosná zařízení * dynamometrické přívěsy (podélné tření fP, boční tření fB * automobil nebo 5. kolo (fP z brzdné dráhy, fB ze zrychlení) nepřímé – měří se charakteristiky povrchu * vysypávání povrchu pískem * mechanické/optické snímání povrchu vozovky * snímání povrchu vozovky ultrazvukem, laserem
Technická úroveň – drsnost povrchu vozovky hP – makrotextura zjišťovaná pískem d – aritmetický průměr z dvou naměřených hodnot pískového kruhu Kritéria pro hodnocení povrchu vozovky podle hP
Technická úroveň – drsnost povrchu vozovky Zjišťuje se součinitel tření ze ztráty kinetické energie při tření gumy po mokrém povrchu. fk – součinitel tření G – hmotnost ramena kyvadla H – nulová poloha ramene a patky h - konečná poloha ramena a patky kyvadla po proklouznutí p – průměrný přítlak pružiny kyvadla na povrch vozovky d – kluzná délka patky kyvadla na zkoušeném povrchu fk < 55 …vozovka nevyhovuje, povrch je třeba zdrsnit
Technická úroveň – drsnost povrchu vozovky Po povrchu vozovky/vzorku se v přímé dráze délky140 mm dotýká jehla se zápisem výšek (papír, PC).
Technická úroveň – drsnost povrchu vozovky fP se zjišťuje ze svislého zatížení působícího na kolo a síly potřebné k tažení zablokovaného kola přívěsu na mokrém povrchu vozovky. Pneumatika bez dezénu (155x13, 1,7 MPa), svislé zatížení 3200 N, brzda pro zablokování kola při rychlosti 100 - 120 km/h.
Technická úroveň – drsnost povrchu vozovky Požadované hodnoty součinitele podélného tření fP
Technická úroveň – stav porušení krytu Vizuální prohlídka – podklad pro stanovení indexu stavu vozovky (ISV). Poruchy lineárního charakteru – trhliny, koleje, olamování hran (M,S,V)
Technická úroveň - nerovnost Podélná nerovnost (v podélném profilu – svislá vzdálenost mezi skutečným a teoretickým (navrženým) podélný profilem. Hodnotí se většinou mezinárodním indexem nerovnosti IRI (m/km). Příčná nerovnost – výškový rozdíl bodů v příčném profilu. Hodnotí se: hloubkou vyježděné koleje Hk (mm) teoretickou hloubkou vody v koleji Hk (mm)
Technická úroveň - nerovnost Měření podélných nerovností: geodeticky (nivelace) lať (dl. 4 m) s klínem (1 : 10)
Technická úroveň - nerovnost Kompenzační viagraf Analyzátor podélné nerovnosti
Technická úroveň - nerovnost měřící vozidlo ARAN Systém polohové lokalizace všech subsystémů vozidla.
Technická úroveň - nerovnost měřící vozidlo ARAN Měření podélných nerovností je založeno na bezkontaktním snímání hodnot svislého zrychlení neodpružené hmoty měřící nápravy a hodnot svislého zrychlení odpružené hmoty karoserie. Měření příčného profilu je realizováno pomocí ultrazvukových senzorů, které jsou namontovány na pevné přední liště diagnostického vozidla
Technická úroveň - nerovnost měřící vozidlo ARAN Měření makrotextury povrchu vozovky je založen na bezkontaktním pravidelném snímání vzorků podélných profilů ze kterých se počítá hodnota průměrné hloubky makrotextury MPD. Snímání podélných profilů se děje pomocí Laserového optokátoru.
Technická úroveň - nerovnost měřící vozidlo ARAN Měření a vyhodnocování poruch vozovky (Videologing)