s dopravní infrastrukturou

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Stavba moderní pneumatiky pro osobní automobily
Advertisements

Přeměny energií Při volném pádu se gravitační potenciální energie mění na kinetickou energii tělesa. Při všech mechanických dějích se mění kinetická energie.
s dopravní infrastrukturou
NÁVRH CEMENTOBETONOVÉHO KRYTU
První – učebního oboru „Mechanik opravář motorových vozidel“
s dopravní infrastrukturou
Zkoušení asfaltových směsí
s dopravní infrastrukturou
s dopravní infrastrukturou
Dynamická tuhost pneumatiky
Geometrie řízení a kol Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Radek Hladný Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Přednáška z předmětu SGE – letní semestr
VODOROVNÉ ÚČINKY VOZIDEL NA VOZOVKU
NAVRHOVÁNÍ A POSOUZENÍ VOZOVEK
Nedestruktivní zkoušky materiálů
VOZOVKA A JEJÍ FUNKCE Základní pojmy Kluzná vrstva Obrusná vrstva KRYT
Spolehlivost a diagnostika (vsd)
První – učebního oboru „Mechanik opravář motorových vozidel
Geodézie v pozemním stavitelství
Charakteristické znaky MHD
Dopravní charakteristiky
Dopravní a liniové stavby
s dopravní infrastrukturou
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
10. přednáška Odchylky tvaru, polohy
Třecí síly Třecí síly působí při libovolném pohybu dvou dotýkajících se těles. Zejména je můžeme pozorovat při libovolném druhu pohybu po povrchu země.
Tato prezentace byla vytvořena
s dopravní infrastrukturou
Základy hydrauliky a hydrologie
CAIS Pohled na pneumatiku v řezu Senzor Styčná plocha ・ deformace ・ zrychlení ・ tlak ・ teplota, atd. Sledování stavu pneumatiky v oblasti styčné plochy.
Předepisování jakosti povrchu
Dopravní a liniové stavby
GEOTECHNICKÝ MONITORING
Dopravní a liniové stavby
I N S T I T U T D O P R A V Y VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta strojní 17. listopadu 15; Ostrava – Poruba tel.: ; 5210
Fyzikální teorie a konstrukce motocyklů
Dopravní a liniové stavby Bezpečnostní zařízení
I N S T I T U T D O P R A V Y VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta strojní 17. listopadu 15; Ostrava – Poruba tel.: ; 5210
Tato prezentace byla vytvořena
Závěs automobilového kola
Laboratoře TZB Cvičení – Měření kvality vnitřního prostředí
Tato prezentace byla vytvořena
dynamika hmotného bodu, pohybová rovnice, d’Alembertův princip,
Trasování lesních cest
Tato prezentace byla vytvořena
11. přednáška Měření drsnosti povrchu
Experimentální metody (qem)
Doc. Ing. Ivan Mazůrek, CSc kancelář: budova B1/112 telefon: Teorie spolehlivosti (xts)
Systémy hospodaření s dopravní infrastrukturou Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava.
POLOHA TĚŽIŠTĚ AUTOMOBILU
Poděkování: Tato experimentální úloha vznikla za podpory Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu: „Modernizace výukových postupů a zvýšení.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Pozemní stavitelství II
Laserová difrakce pro měření velikost částic Ing. Jana Kosíková SUPMAT – Podpora vzdělávání pracovníků center pokročilých stavebních materiálů Registrační.
Experimentální metody oboru - Úvod 1/8 VŠB - Technická univerzita v Ostravě Fakulta strojní Katedra částí a mechanismů strojů VŠB - Technická univerzita.
Aplikace fyziky ve stavební, důlní a laboratorní praxi Fakulta stavební VŠB –TUO Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava Fakulta stavební Katedra.
Stanovení součinitele tepelné vodivosti 2015 BJ13 - Speciální izolace Vysoké učení technické v Brně Fakulta stavební Ústav technologie stavebních hmot.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní proud Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit, Ph.D.
Měřící přístroje pro kolejovou dopravu. Obsah prezentace O společnosti. Hlavní oblasti, specializace. Automatické měřící systémy pro kontrolu tvarů a.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dynamika pohybu dopravního prostředku Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pohyb jednotlivého vozidla a brzdění Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit,
Elektronické systémy brzdové soustavy , Brno Připravil: Bc. Václav Kočí Obor: Management techniky Ústav: Techniky a automobilové dopravy.
Stanovení součinitele tepelné vodivosti
Rozpočtování - Inženýrských staveb
Odpružení vozidel VY_32_INOVACE_13_257
Rozpočtování - Inženýrských staveb
Výukové a výzkumné centrum v dopravě
Diagnostika tlumičů pérování
Geometrie řízení a uložení kol.
Transkript prezentace:

s dopravní infrastrukturou Systémy hospodaření s dopravní infrastrukturou Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava

Technická úroveň pozemních komunikací

Technická úroveň - únosnost

Technická úroveň - únosnost

Technická úroveň – drsnost povrchu vozovky Je funkcí tzv. geometrické drsnosti = velikost a tvar drobných prohlubinek a výstupků v povrchu vozovky, vytvořenými zrny kameniva. Metody měření: přímé – měří se třecí síly nebo součinitel tření * laboratorní a přenosná zařízení * dynamometrické přívěsy (podélné tření fP, boční tření fB * automobil nebo 5. kolo (fP z brzdné dráhy, fB ze zrychlení) nepřímé – měří se charakteristiky povrchu * vysypávání povrchu pískem * mechanické/optické snímání povrchu vozovky * snímání povrchu vozovky ultrazvukem, laserem

Technická úroveň – drsnost povrchu vozovky hP – makrotextura zjišťovaná pískem d – aritmetický průměr z dvou naměřených hodnot pískového kruhu Kritéria pro hodnocení povrchu vozovky podle hP

Technická úroveň – drsnost povrchu vozovky Zjišťuje se součinitel tření ze ztráty kinetické energie při tření gumy po mokrém povrchu. fk – součinitel tření G – hmotnost ramena kyvadla H – nulová poloha ramene a patky h - konečná poloha ramena a patky kyvadla po proklouznutí p – průměrný přítlak pružiny kyvadla na povrch vozovky d – kluzná délka patky kyvadla na zkoušeném povrchu fk < 55 …vozovka nevyhovuje, povrch je třeba zdrsnit

Technická úroveň – drsnost povrchu vozovky Po povrchu vozovky/vzorku se v přímé dráze délky140 mm dotýká jehla se zápisem výšek (papír, PC).

Technická úroveň – drsnost povrchu vozovky fP se zjišťuje ze svislého zatížení působícího na kolo a síly potřebné k tažení zablokovaného kola přívěsu na mokrém povrchu vozovky. Pneumatika bez dezénu (155x13, 1,7 MPa), svislé zatížení 3200 N, brzda pro zablokování kola při rychlosti 100 - 120 km/h.

Technická úroveň – drsnost povrchu vozovky Požadované hodnoty součinitele podélného tření fP

Technická úroveň – stav porušení krytu Vizuální prohlídka – podklad pro stanovení indexu stavu vozovky (ISV). Poruchy lineárního charakteru – trhliny, koleje, olamování hran (M,S,V)

Technická úroveň - nerovnost Podélná nerovnost (v podélném profilu – svislá vzdálenost mezi skutečným a teoretickým (navrženým) podélný profilem. Hodnotí se většinou mezinárodním indexem nerovnosti IRI (m/km). Příčná nerovnost – výškový rozdíl bodů v příčném profilu. Hodnotí se: hloubkou vyježděné koleje Hk (mm) teoretickou hloubkou vody v koleji Hk (mm)

Technická úroveň - nerovnost Měření podélných nerovností: geodeticky (nivelace) lať (dl. 4 m) s klínem (1 : 10)

Technická úroveň - nerovnost Kompenzační viagraf Analyzátor podélné nerovnosti

Technická úroveň - nerovnost měřící vozidlo ARAN Systém polohové lokalizace všech subsystémů vozidla.

Technická úroveň - nerovnost měřící vozidlo ARAN Měření podélných nerovností je založeno na bezkontaktním snímání hodnot svislého zrychlení neodpružené hmoty měřící nápravy a hodnot svislého zrychlení odpružené hmoty karoserie. Měření příčného profilu je realizováno pomocí ultrazvukových senzorů, které jsou namontovány na pevné přední liště diagnostického vozidla

Technická úroveň - nerovnost měřící vozidlo ARAN Měření makrotextury povrchu vozovky je založen na bezkontaktním pravidelném snímání vzorků podélných profilů ze kterých se počítá hodnota průměrné hloubky makrotextury MPD. Snímání podélných profilů se děje pomocí Laserového optokátoru.

Technická úroveň - nerovnost měřící vozidlo ARAN Měření a vyhodnocování poruch vozovky (Videologing)