Zájmena = pronomina.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zájmena - procvičování na test ČÁST ÚSTNÍ
Advertisements

Vzdělávací oblast: Český jazyk – gramatika Autor: Vlasta Lindovská
Tvarosloví – zájmena Střední odborná škola Otrokovice
ZÁJMENA Mgr. Michal Oblouk.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
ZÁJMENA Zájmena nahrazují podstatná nebo přídavná jména. Zájmena používáme místo podstatných nebo přídavných jmen. Zájmena používáme za jména, proto to.
SKLOŇOVÁNÍ ZÁJMEN TEN, NÁŠ
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_01
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0109 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Tvarosloví – zájmena, číslovky
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Zájmena Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Únor 2013 Výukový materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací.
ZÁJMENA (pronomina).
ZÁJMENA Český jazyk 5. ročník ZŠ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
ZÁJMENA Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Jazyk český Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_02_03.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_303_Druhy zájmen AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM: 6.,
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_023_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Druhy zájmen Rozlišujeme zájmena: a) osobní g) záporná
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.04 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici zájmen a jejich dělení. Žáci si hravou formou procvičí pravidla pro psaní zájmena.
35.1 Zájmena Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Autor: Dana Brádková.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_489_Druhy zájmen 2 AUTOR: Mgr. Martina Ringová ROČNÍK, DATUM:
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Zájmena Druhy zájmen 6. ročník.
Zájmena Mgr. Renata Nogolová
83.1 Skloňování zájmen, druhy
Zájmena = pronomina.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_334_Zájmena AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM: 7.,
Co víme o zájmenech prezentace
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
SKLOŇOVÁNÍ ZÁJMEN MŮJ, TVŮJ, SVŮJ, JEJÍ
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Zájmena 4 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Zájmena 2 Procvičení tvarů osobních zájmen Skloňování zájmen náš, váš.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk – 5.ročník Najdi v říkance všechna zájmena ZÁJMENA Co už známe Leze žába do bezu, já tam za ní polezu,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Zájmena 3 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Z ÁJMENA Bc. K. Matějková. Z ÁJMENA zastupují podstatná jména a přídavná jména mohou na věci ukazovat ohebný slovní druh přesný význam poznáme vždy z.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 5 - zájmena Mluvnice pro 2. ročník
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_2C57Čj6_ Zájmena
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VY_32_Inovace_6.3.7 AZ kvíz tvarosloví Český jazyk 7. ročník
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_CJ_17
Základní škola Bylany, okres Kolín
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Digitální učební materiál
DRUHY ZÁJMEN Mgr. Michal Oblouk.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Michaela Blažková VY_32_Inovace_ Zájmena
ZÁJMENA KDO TATO JÁ NIC SE MŮJ NAŠE KTERÝ ŽÁDNÝ
Zájmena Bc. K. Matějková.
Věta se skládá ze slov Název školy
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová
POZNÁVÁME ZÁJMENA JEJICH JÁ ONI NAŠE KDO ? MĚ NIC TY MŮJ
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
VY_32_INOVACE_06_SLOVNÍ DRUHY_ZÁJMENA 1
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Metodický list: Slovní druhy 1. část
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ZÁJMENA TEN, NÁŠ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Mgr. Lenka Zlámalová Datum: Název: VY_32_INOVACE_12_ČESKÝ JAZYK
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Zájmena.
AUTOR: Mgr. Dobroslava Martínková NÁZEV: VY_32_INOVACE_ČJ3_11_Zájmena
Transkript prezentace:

Zájmena = pronomina

zastupují nebo ukazují na podstatná nebo přídavná jména

Druhy osobní: já, ty, on, ona, ono, my, vy, oni, ony, ona, zvratné se přivlastňovací: můj, tvůj, jeho, její, náš, váš, jejich, zvratné svůj ukazovací: ten, tento, tenhle, onen, takový, týž, tentýž, sám tázací: kdo, co, jaký, který, čí vztažná: kdo, co, jaký, který, čí, jenž neurčitá: někdo, něco, některý, nějaký, něčí; ledakdo...; kdokoli...; kdosi, cosi, kterýsi, jakýsi, čísi; leckdo, lecco, leckterý...; každý, všechen záporná: nikdo, nic, nijaký, ničí, žádný

skloňování: a) bezrodá: ( já, ty, my, vy, zvratné se ) - mají zvláštní skloňování b) rodová: vzory zájmenného skloňování - ten ( tvrdý vzor ) - tento, onen, tenhle, kdo… - náš ( měkký vzor ) - váš, on, ona, ono, jenž, co… mladý - jaký který, takový, týž, samý, každý, žádný… jarní - její, čí, něčí… určujeme - pád, číslo, jmenný rod, dále vzor a druh

MI X MY MI => ve významu mně Podej mi ten metr. MY => ve významu my všichni My se tě nebojíme.

M____ se vás nelekneme. I m ____  se zúčastníme. Koupíš m ____  zmrzlinu? Také m ____  pojedeme na hory. Řekni m ____  pravdu. M ____  z vás máme radost. Zachránil m ____  život. M ____  vám pomůžeme. Půjč m ____  tužku. Babička m ____  uvařila slepičí polévku. Na výstavu půjdeme i m ____. Tato pohádka se m ____  nelíbí. M ____  se učíme matematiku. Zavaž m ____  střevíček!

MĚ X MNĚ 2.p. a 4. p. mě 3.p. a 6.p. mně

Byl na  __________ hodný. Nepřibližujte se ke   __________ ! Pepík   __________  uhodil. Přešla kolem    __________ a neviděla   __________ . Ke    __________ domů nechoď! Udělej to po   __________  . Do soutěže   __________   nevybrali. Nikdo si   __________  ani nevšiml. Popros    __________ ! Do   __________  se už žádné jídlo nevejde. Přestože   __________  neznali, přivítali    __________ vřele. Všechno záleží jen na   __________  .    __________ se bát nemusíte. Lezl po   __________   malý brouček. Rudolf se nastěhoval ke   __________ .

ve 4. pádě píšeme VŽDY KRÁTKÉ I PRO NI X NÍ ve 4. pádě píšeme VŽDY KRÁTKÉ I pro ni x s ní pro vaši Evu x o vaší Evě pro naši Petru x bez naší Petra strana za niž kandiduje x strana bez níž se neobejde žena, již jsem potkal x dívka, jíž jsem věřil

Vrať se k __________ brzy. (ona) Kdo   __________ pomůže? (ona) Na  __________ maminku se můžeš vždy spolehnout. (naše) Zeptej se  __________  na odpověď. (ona) S  __________ Mickou je legrace. (naše) Vždy při  __________  budu stát. (ona) Odjíždíme na   __________ chalupu. (naše) Každý večer sedáváme pod   __________lípou. (naše) Bez   __________ nikam nepojedu. (ona) Bez  __________ rady bys nevyhrál. (naše) Já  __________ nic nedám. (ona) V   __________třídě je třicet jedna žáků. (naše) Pro   __________by všechno udělal. (ona) Pozdrav  __________ . (ona)

SVŮJ specifické zájmeno typické pouze pro slovanské jazyky Nechal jsem doma moje doklady x svoje doklady. Moji žádost posílám x svoji žádost. důraz na větší subjektivitu problém s porozuměním v situaci:  "Prokurátor propustil mladíka pro svůj nízký věk"   "Soudce ho odsoudil za vraždu svých sousedů".

I MUŽI MAJÍ SVÉ DNY…… Zájmeno svůj si ale často prosazuje svou: knihu položil na své místo x knihu položil na její místo I MUŽI MAJÍ SVÉ DNY……

VZAL SI S SEBOU velkou svačinu SEBOU X S SEBOU TRHL SEBOU VZAL SI S SEBOU velkou svačinu ve významu něco/někoho přibrat

přiveď  ___________ děti nevrť  ___________ neházej  ___________ svačinu  ___________ sám před   ___________ neutečeš vezmi   ___________ stan nebyl se   ___________ spokojený buď vždy sám  ___________ máš vše před  ___________ my tě   ___________ nechceme hoď  ___________ nechci  ___________  jídlo kapr  ___________  házel

1. my 1. vy 2. nás 2. vás 3. nám 3. vám 4. nás 4. vám 6. (o) nás 1. já 1. ty 1.                          - 2. mě , mne 2. tě , tobe 2. sebe 3. mi , mně 3. ti , tobě 3. si , sobě 4. mě , mne 4. tě , tebe 4. se , sebe 6. (o) mně 6. (o) tobě 6. sobě 7. mnou 7. tebou 7. sebou 1. my 1. vy 2. nás 2. vás 3. nám 3. vám 4. nás 4. vám 6. (o) nás 6. (o) vás 7. námi 7. vámi

ON, ONA, ONO - jednotné číslo 1.p. - on 2.p. - jeho, ho, jej, (bez) něho, (bez) něj 3.p. - jemu, mu, (k) němu 4.p. - ho, jej, na(ň) (život. i neživot.), jeho (jen život.) 6.p. - (o) něm 7.p. - jím, (s) ním 1.p. - ona 2.p. - jí, (bez) ní 3.p. - jí, (k) ní 4.p. - ji 6.p. - (o) ní 7.p. - jí, (s) ní 1.p. - ono 2.p. - jeho, ho, jej, (bez) něho, něj 3.p. - jemu, mu, (k) němu 4.p. - ho, jej, je 6.p. - (o) něm 7.p. - jím, (s) ním

MNOŽNÉ ČÍSLO množné číslo - mužský rod: 1.p. - oni (život.), ony (neživot.) 2.p. - jich, (bez) nich 3.p. - jim, (k) nim 4.p. - je, (na) ně 6.p. - (o) nich 7.p. - jimi, (s) nimi množné číslo - ženský rod: 1.p. - ony 2.p. - jich, (bez) nich 3.p. - jich, (k) nim 4.p. - je, (na) ně 6.p. - (o) nich 7.p. - jimi, (s) nimi množné číslo - střední rod: 1.p. - ona 2.p. - jich, (bez) nich 3.p. - jim, (k) nim 4.p. - je, (na) ně 6.p. - (o) nich 7.p. - jimi, (s) nimi