Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Interaktivní cesta Moravským krasem přes Pálavu a Brno,
Advertisements

ODPADY.
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
TŘÍDĚNÍ ODPADU.
TŘÍDĚNÍ ODPADU Nožičková Monika.
VY_32_INOVACE_Př.4.15-Třídění odpadu-prezentace
Třídění odpadu Sabina Kotlárová.
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
DUSIČNANY, SÍRANY A FOSFOREČNANY
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Neživá příroda – Slunce
Anotace: Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Co víš o recyklaci?.
Autor: Mgr. Helena Uhříková
KOŘENOVÉ A MECHOVÉ PATRO CHŘIBSKA
TŘÍDĚNÍ ODPADU.
Historie a současnost ochrany přírody v České republice
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování
Botanické zahrady Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Neživá příroda - vzduch
Odpady ( environmentální příručka – 5.ročník )
Registrační číslo projektu:
Třídění a způsoby nakládání s komunálním odpadem
Autor: Mgr. Helena Nováková
Jak třídit odpad - prezentace
Nebuďte líní: Třiďte odpad!!!
Pří_020_Rozmanitost přírody_Souhvězdí
Neživá příroda - vzduch
Chráněná území v České republice
Odpady.
Jeden z největších globálních problémů je ohromná produkce odpadů. Ve velké většině je tento odpad nevyužit a končí na skládkách. Spousta odpadu by ale.
Třídění odpadu V domácnosti. Každý moderní člověk třídí odpad a s novými pomocníky na třídění do domácnosti to jde jedna radost. Poradíme vám jak třídit,
Složka sady EUIII/2 č. 13 VY_32_INOVACE_Rv_7. Název: Ekologie – Člověk a zdraví (odpadky) Autor: Šárka Vodrlintová Předmět(oblast): Člověk a zdraví – Rv.
Jak je to s odpady ?.
Autor: Mgr. Helena Uhříková
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Životní prostředí a domácnost
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Opakování – vesmír, sluneční soustava
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
TRVALE UDRŽITELNÝ ROZVOJ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Co víš o recyklaci?.
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
DEN ZEMĚ TEST.
Autor: Mgr. Helena Uhříková
Název Třídění odpadů   Šablona CZ.1.07/1.4.00/    Poř.číslo 10
TŘÍDĚNÍ ODPADU JAK SPRÁVNĚ TŘÍDIT.
TŘÍDĚNÍ ODPADU Vypracovala: Brychtová Markéta, SP/TE Učo:123831
Barbora Látalová, Tomáš Pavlík,
Recyklační hra.
PAPÍR Jak a proč třídit PAPÍR Mgr. Lukáš Kučera Gymnázium a obchodní akademie Mariánské Lázně Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem.
AnotacePrezentace k procvičení čtení s porozuměním a k rozvoji vědomostí z oblasti eviromentální výchovy o správném třídění odpadů. Je určeno pro práci.
Odpady Vypracoval Mgr. Pavel Daněk Projekt: Inovace oboru Mechatronik pro Zlínský kraj Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.08/
Recyklace Umíte vysvětlit význam tohoto slova? -nakládání s odpadem, které vede k jeho dalšímu využití - jde o opakované (cyklické) uvedení materiálu.
Třídíme se zvířátky Autorky: Michaela Mikolášová Nikola Smyčková Tereza Mžiková Jubilejní Masarykova ZŠ Sedliště.
Nadpis Základní škola, Hrádek 203 Projekt: CZ.1.07/1.400/ VY_32_INOVACE_06_Prvouka_18_3. ročník_Třídění odpadů Autor: Mgr. Jana Burdzová Použití:
TŘÍDĚNÍ ODPADU VY_32_INOVACE_2C_10 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Sada 3 Práce v domácnosti Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola Trhové.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Eva Kubíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_16.
TŘÍDÍME ODPADY VY_32_INOVACE_19_03 Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Rozmanitost a ochrana přírody, vesmír, technika Název materiálu VY_32_INOVACE_15_Třídění odpadu.
Obor: Elektrikář Ročník: 1. Vypracoval: Bc. Svatopluk Bradáč
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_05- 12
Název školy : Základní škola a Mateřská škola Prysk ,okres Česká Lípa, příspěvková organizace Autor : Eva Vavřinová Název materiálu : VY_52_INOVACE_14.
SVOZ PLASTŮ A PAPÍRŮ Z DOMÁCNOSTI
Třídění odpadů,recyklace
Otestujte své vědomosti o odpadech test má 30 otázek, zelená značí správnou odpověď, červená špatnou odpověď, odpovědi jsou odlišené i zvukově.
Transkript prezentace:

Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/02.0025 Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky. Třídění odpadů Pří_ 205_Rozmanitost podmínek života na Zemi_Třídění odpadů Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková Škola: Základní škola a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace

Anotace: Digitální učební materiál je určen pro upevňování a rozšiřování znalostí a vědomostí o nakládání s odpady. Materiál rozvíjí získané vědomosti žáků. Je určen pro předmět přírodověda 5. ročník. Tento materiál vznikl ze zápisů autora jako doplňující materiál k učebnici: Přírodověda pro 5. ročník základní školy. Praha 2: SPN - pedagogické nakladatelství, akciová společnost, 2004. ISBN 80 - 7235 - 258 -X

Příroda a přírodní katastrofy V dávné minulosti narušovaly přírodu jen přírodní katastrofy, jako jsou výbuchy sopek, záplavy a povodně řek, které nanesly na úrodnou půdu bahno a štěrk. Sopečná erupce, Sv. Helena 18. května 1980 Povodně v ČR, rok 2002

Dále byla příroda poškozována větrnými smrštěmi, které polámaly stromy, přemístily půdu a vytvořily písečné přesypy. Brzy se však na poškozená území začal vracet život. Vítr a mořské proudy zanesly na lávou pokryté ostrovy semena z nedalekých pevnin. Často se již za rok objevila na některých místech zeleň. Přírodní katastrofa porušovala život na určitém místě pouze krátkodobě.

V současné době je situace jiná V současné době je situace jiná. Člověk svou činností zasahuje mnohdy velmi necitlivě do svého okolního prostředí. Často tak zabraňuje samostatné obnovitelnosti přírody nebo ji do značné míry omezuje. Jak člověk nevhodně zasahuje do krajiny: kácení a vypalování lesů zemědělská činnost stavba rozsáhlých sídlišť a komunikací těžba nerostů a hornin odvodňování - zaplavování různých území zvyšování spotřeby energie zvyšování výroby spotřebního zboží

Zvyšováním produkce průmyslové výroby zboží stoupá i množství odpadu Zvyšováním produkce průmyslové výroby zboží stoupá i množství odpadu. Stále více se hromadí pevného odpadu. I když by se některý odpad mohl znovu využít, stále se ho velké množství ukládá na skládky. Pevný odpad produkují: domácnosti továrny elektrárny staveniště zemědělství

Třídění druhotných surovin Směsný odpad, který končí mnohdy na skládkách, obsahuje na jedné straně řadu využitelných složek, na straně druhé odpad nebezpečný. Využitelný odpad: sklo papír plast bioodpad elektroodpad Nebezpečný odpad: baterie a akumulátory zářivky a výbojky léky ledničky a mrazničky barvy lepidla oleje a nádoby jimi znečištěné

Je proto důležité, aby se odpad správně vytřídil do příslušných kontejnerů. Nebezpečný odpad je potřeba předat do sběrných dvorů nebo mobilních zařízení. Odpady které jsou vhozeny do barevných kontejnerů, sváží svozové firmy a z odpadů vznikají nové výrobky. Budeme li třídit odpad, umožníme tak recyklaci, ze které získáme nové zdroje surovin a energie, ušetříme místo na skládkách a chráníme životní prostředí. Důvody, proč třídit jsou jak ekologické, tak i ekonomické. Čím více odpadů tedy vytřídíme, tím více dostaneme zpátky materiálů a energie.

Každý průměrný člověk v ČR vyprodukuje v průměru 200 kg odpadu ročně Každou zbytečně vyhozenou tunu recyklovatelných odpadů musí nahradit přírodní suroviny, které je nutné pokácet nebo vytěžit a průmyslově zpracovat. Důsledkem jsou zbytečné ekologické škody z dolů a lomů, zbytečné mýcení lesů, zbytečné emise z továren, zbytečné toxické odpady, zbytečná spotřeba uhlí a ropy k výrobě energie. Každý průměrný člověk v ČR vyprodukuje v průměru 200 kg odpadu ročně Za rok může každý z nás vytřídit až 30 kg papíru, 25 kg plastů a 15 kg skla Z 10 recyklovaných časopisů se dá vyrobit krabice na televizi Recyklace tuny skla ušetří přes 400 kg exhalací CO2  5 recyklovaných PET lahví stačí k výrobě jednoho trička

Recyklace papíru Papíry vhodné k recyklaci jsou: kancelářský papír, sešity, noviny, časopisy, reklamní letáky, krabice, kartony a lepenka. Papíry nevhodné k recyklaci jsou: mokré, mastné a znečištěné papíry, voskový a uhlový papír (kopírák), termopapír, použité papírové kapesníky, obvazy, obaly ze směsi papíru a jiného materiálu, např. obaly Tetra - pak (obsahují také hliníkovou a polyetylenovou fólii).

Papír patří mezi recyklovatelné materiály. V České republice se na jeho třídění používá modrý kontejner.

Sklo Do kontejnerů na sklo je u nás možno vhazovat nevratné láhve od nápojů, skleněné nádoby a skleněné střepy - tabulové sklo. Do kontejnerů na sklo nevhazujeme: keramiku, porcelán, autosklo, drátěné sklo, zrcadla, lahvičky od léčiv, žárovky, zářivky a výbojky. Podzemní kontejnery na papír, plast a barevné sklo

Plasty Do kontejnerů na plasty je u nás možno vhazovat: Stlačené PET láhve od nápojů, kelímky, sáčky ( i mikrotenové), fólie, výrobky a obaly z plastů a polystyrén. Nevhazujeme: Novodurové trubky, gumu, molitan, PVC, textil z umělých vláken, nádobky od léčiv, vícevrstvé obaly, linolea, pneumatiky, obaly od nebezpečných látek (motorový olej, olej, chemikálie). V některých městech je do kontejnerů na plasty možné vhazovat i nápojové kartony, což je na popelnici náležitě poznamenáno.

Nápojové kartony Patří sem obaly na bázi Tetra Pak. Jsou složené z několika vrstev. Pro sběr nápojových kartonů slouží speciálně upravené popelnice (v oranžové barvě), nebo se v některých obcí sbírají společně s plasty. Pokud se sbírají s plasty, je popelnice označena oranžovou nálepkou „Nápojové kartony“.

Bioodpad Do bioodpadu patří: zbytky ovoce a zeleniny, slupky, čajový a kávový odpad, odpad ze zahrady - tráva, listí, větve a uvadlé květiny.

Nebezpečný odpad Patří sem: léky (odevzdávají se v některých lékárnách), zářivky, výbojky, akumulátory, galvanické články (baterky), ledničky - mrazničky, barvy, lepidla a oleje. Sběrný box na vysloužilé inkoustové cartridge a laserové tonery

Elektrotechnické výrobky Naprostou většinu vysloužilých elektrotechnických výrobků je možné vrátit zpět prodejci. Součástí prodejen elektrospotřebičů jsou naprosto běžně kontejnery na oddělený sběr baterií, světelných zdrojů (zářivek a výbojek) a nově také drobných elektrospotřebičů. Většina prodejců takzvané bílé techniky, tedy kuchyňských elektrospotřebičů jako jsou myčky, ledničky, sporáky nabízí odvoz a likvidaci vysloužilých spotřebičů. Financování systému sběru a recyklace těchto výrobků je zajištěno systémem výběru "recyklačních poplatků", které se připočítávají k ceně výrobků nových.

Běžně používané kontejnery na třídění odpadu v České republice, tzv Běžně používané kontejnery na třídění odpadu v České republice, tzv. kontejnerové hnízdo

Zdroje: Soubor:MSH80 eruption mount st helens 05-18-80.jpg. AUSTIN POST. Wikipedie [online]. 1980, 28.11.2007 [cit. 2013-04-02]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:MSH80_eruption_mount_st_helens_05-18-80.jpg Soubor:Povoden 2002 hlasna treban.jpg. Wikipedie [online]. 2002, 21.9.2007 [cit. 2013-04-02]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Povoden_2002_hlasna_treban.jpg Soubor:F5 tornado Elie Manitoba 2007.jpg. JUSTIN HOBSON. Wikipedie [online]. 2007, 27.6.2009 [cit. 2013-04-02]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:F5_tornado_Elie_Manitoba_2007.jpg Soubor:Písečný přesyp u Vlkova (15).JPG. Wikipedie [online]. 2010, 24.3.2010 [cit. 2013-04-02]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:P%C3%ADse%C4%8Dn%C3%BD_p%C5%99esyp_u_Vlkova_(15).J PG Soubor:Paper recycling car in Olomouc.jpg. MICHAL MAŇAS. Wikipedie [online]. 2007, 8.10.2007 [cit. 2013-03-10]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Paper_recycling_car_in_Olomouc.jpg Soubor:Drink cartons trash can (prague).jpg. Wikipedie [online]. 2005, 29.8.2005 [cit. 2013-03-10]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Drink_cartons_trash_can_(prague).jpg Soubor:Zahradni odpad kompostarna Berco.jpg. ANTONÍN SLEJŠKA. Wikipedie [online]. 2005, 4.6.2009 [cit. 2013-03-10]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Zahradni_odpad_kompostarna_Berco.jpg Soubor:Podzemní kontejnery-Stroupežnického.jpg. LUDĚK KOVÁŘ. Wikipedie [online]. 2009, 31.7.2009 [cit. 2013-03-10]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Podzemn%C3%AD_kontejnery-Stroupe%C5%BEnick%C3%A9ho.jpg Soubor:Sběrný box.jpg. Wikipedie [online]. 2013, 18.2.2013 [cit. 2013-03-10]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Sb%C4%9Brn%C3%BD_box.jpg

Zdroje: Soubor:Aterro Sanitario.jpg. Wikipedie [online]. 2005, 29.1.2006 [cit. 2013-04-02]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Aterro_Sanitario.jpg Soubor:Helgoland Felswand 22017.JPG. HARTMUT JOSI BENNÖHR. Wikipedie [online]. 2005, 5.9.2005 [cit. 2013-04-02]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Helgoland_Felswand_22017.JPG Soubor:Nábřeží J. Palacha - Foersterova, kontejnery.jpg. Wikipedie [online]. 2009, 21.8.2009 [cit. 2013-03-10]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:N%C3%A1b%C5%99e%C5%BE%C3%AD_J._Palacha_-_Foersterova,_kontejnery.jpg Soubor:Jižní spojka2, Prague Braník.jpg. Wikipedie [online]. 2007, 2.8.2007 [cit. 2013-04-02]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ji%C5%BEn%C3%AD_spojka2,_Prague_Bran%C3%ADk.jpg