Kurz pro lektory 19. a 20.8.2013 Mgr. Pavel Motyčka.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

Adaptační výlety a tábory „Není to ten nejsilnější, kdo přežije, ani ten nejinteligentnější, ale ten, kdo se dokáže nejlépe adaptovat.“ Charles Darwin.
Děti se učí kvůli budoucnosti, ne kvůli známkám! Analýza dotazníkového šetření projektu Pohoda.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Podnikatelské organizace (firmy, podniky, popř. jejich dílčí části) tvoří součást sociálně ekonomické struktury společnosti. Z tohoto hlediska je pro.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Výchovný styl Jak zajistit, aby se děti chovali dobře i tehdy, když se nikdo nedívá.
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
19.a školení lektorů.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Asertivita jako obrana proti manipulaci
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Otevřená komunikace a konstruktivní kritika
Etická výchova a ZŠ Lupáčova
Kompromis a konsenzus Vrchol umění jednat asertivně. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova, o.p.s.
Výchovný styl Škola jako dílna lidskosti
Školní hodnocení  všechny hodnotící procesy a jejich projevy, které bezprostředně ovlivňují školní výuku nebo o ní vypovídají (široké pojetí)  systematický.
Kurz pro lektory 19. a Mgr. Pavel Motyčka.
Reálné a zobrazené vzory
Zdravá škola.
Kurz pro lektory 19. a Mgr. Pavel Motyčka.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Mravní výchova.
Zpracovala: Simona Hyková
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
Pravidla pro hodnocení a klasifikaci žáků ZŠ
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Hodnocení IVP.
Poruchy v komunikaci Tereza Svobodníková.
ANGAŽOVANÉ UČENÍ Hana Horká.
Komunikace s rodiči.
Jak zajistit, aby se děti chovaly dobře i tehdy, když se nikdo nedívá.
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
Zapojení ZŠ Krnov, Dvořákův okruh 2 do projektu. Mgr.Ivana Procházková Krnov
Spolupráce rodiny a školy z pohledu rodičů a učitelů ( Danuše Matýsková ) Bc. Andrea Štefková.
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
Školní pedagogika Jitka Č ervenková, Martina Ukropcová Žák ve škole.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Zákony učení.
 program „Začít spolu“ (Step by Step) je realizován ve více než 30 zemích  v ČR od 1994 v MŠ, 1996 v ZŠ  pedagogický přístup orientovaný na dítě 
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
MOTIVACE VE VYUČOVÁNÍ. MOTIVACE Základní pilíř úspěšnosti žáka Základní pilíř úspěšnosti žáka U každého jedince je motivujícím prvkem jiná skutečnost.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
Výchovné metody Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 12.října 2012.
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Stanovisko SKAV k problémům kázně ve školách.
Konflikt Vypracovala : Monika Arsenjevová Datum: 5.října 2012.
Koučink dětí a mladistvých obětí obchodování Praha
ZOBRAZIT TENTO SNÍMEK:
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Koučink dětí a mladistvých
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Edukant motivace k učení a řešení výchovných problémů
MOTIVACE Zora Syslová.
ANOTACE SEZNÁMIT ŽÁKY S ROZVOJEM VŠECH TŘÍ ČÁSTÍ SEBEDŮVĚRY -
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
Úvod do psychologie
Psychologie výchovy a vzdělávání
Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

kurz pro lektory 19. a 20.8.2013 Mgr. Pavel Motyčka

Práce s odměnami a tresty ve škole Jméno a Příjmení lektora Etická výchova, o.p.s. datum Dvakrát měř a jednou řež

Odměny a tresty, vymezení a funkce Odměna: Vyjadřuje kladné společenské hodnocení Přináší vychovávanému uspokojení Trest: Vyjadřuje negativní společenské hodnocení Přináší vychovávanému omezení některých potřeb Funkce: Zpevnění Posílení vs. oslabení autority Vzbuzení emocí Posílení kázně

Autorita Auctoritas = podpora, záruka, jistota, spolehlivost, hodnověrnost Autorita neznamená autoritářství Formální a neformální autorita Statutární, charizmatická, odborná, morální autorita Aspekt relativnosti Symbolický partner - dospívání

Kázeň Vědomé dodržování zadaných norem Funkce: zajišťuje žákům a učitelům bezpečí vytváří prostředí podporující učení Zásady: Kázeňského optimismu Jednotného přístupu Umírněnosti v používání kázeňských prostředků Trpělivosti

Opatření k udržení kázně ve třídě Udržujte čilé tempo výkladu a zajistěte plynulost přechodů mezi činnostmi. Sledujte dění ve třídě a vytvářejte žákům zpětnou vazbu. Vytvořte žákům příležitost k dosahování úspěchů. Využívejte vhodným způsobem spolupracujících učících se skupin. Ve vhodných okamžicích využijte humoru k povzbuzení zájmu a uvolnění napětí. Odstraňte z dohledu rušivé materiály po dobu výkladu.

Opatření k udržení kázně ve třídě Udržujte a sdělujte vysoké požadavky na chování. Ustanovte jasná pravidla a postupy a vyložte žákům, jak se podle nich chovat. Vyjasněte studentům následky nevhodného chování. Vymáhejte dodržování pravidel okamžitě, důsledně a spravedlivě od začátku. Působte na žáky, aby si osvojili smysl pro sebekázeň.

Když se objeví problémy s kázní: Rychle zasáhněte a nedopusťte, aby nevhodné chování zůstalo bez odezvy. Vhodně rozviňte systémy posilování. Učte žáky s problémových chováním dovednostem sebekontroly. Učte žáky prosociálnímu chování. Zapojte problémové žáky do systému výuky vrstevníků (vyučující i vyučovaný). Užívejte trestů přiměřených přestupku. Spolupracujte s problémovými studenty na vytvoření a podepsání možných dohod.

Neúčinné kázeňské praktiky Nejasná a nevynutitelná pravidla Ignorování chování porušující pravidla Víceznačný a nedůsledný postih nevhodného chování Udílení trestů bez doprovázené podpory ke zlepšení chování Vyhýbání se dialogu s problémovým žákem

Zásady používání odměn a trestů Přiměřenost Srozumitelnost Adresnost Konkrétnost Rozmanitost Důslednost

Teorie používání odměn a trestů jako riziko Nezasahují do příčin chování – nemohou přispět k opravdové změně Poselství dítěti – násilí, převaha a síla jsou akceptovatelné Známkování odnaučuje děti tvořivému chování a snaze překonávat sám sebe Dochází k vytváření závislosti na vnější motivaci Dochází k postupné devalvaci

Formy pozitivního ocenění Aktivní naslouchání žákovi Přijímání žákova názoru Projevování zájmu o žákovu práci Úcta ve vztahu k žákovi Neverbální projevování důvěry a spokojenosti s výsledky žáků Trávení času s žáky Verbální pochvala žáků

Přechod od strategie odměn a trestů k povzbuzování Nutno se vyvarovat následných způsobů chování: Záporná očekávání vyjadřovaná verbálně i neverbálně Nerozumně vysoké cíle a přílišná ctižádost Perfekcionistické požadavky na výkon Dvojí měřítko na děti a dospělé

Postupy povzbuzování Přijímat děti takové, jaké jsou – ne takové jaké by mohly být. Nesoustřeďovat se stále na chyby. Naslouchat a vyjadřovat já sdělení. Projevovat dítěti důvěru – neodrazovat úzkostlivostí a pochybnostmi Soustřeďovat se na dobré nápady dítěte Hodnotit snahu a dílčí zlepšení Vytyčovat dílčí, reálné a realizovatelné cíle Povzbuzení nespojujme s moralizováním (Taky už bylo na čase!)

Formy odměna - trest Poskytovat něco milého – odepřít něco milého – nutno vědět, co je pro žáka milé Práce za trest a za odměnu – práce napravující stav ano, práce spojená s trestem nevhodné pochvala a výtky Sliby a hrozby – reálnost a dosažitelnost Trest odložený a okamžitý Posměšky a zahanbení – negativní dopad, horší než tělesné tresty, pozor na bezděčná vyjádření v hněvu

Přijatelnost trestu a jeho funkce Dítě chování dospělého chápe Odsouzení se týká činu, ne osoby Nedošlo ke ztrátě sympatie, lásky, důvěry a pomoci ze strany dospělého Dospělý nepovažuje dítě za nenapravitelně špatné Funkce: 1) napravit škodu 2) zabránit, aby se nesprávné chování opakovalo 3) zbavit viníka pocitu viny

Typy trestů Písemné úkoly - Výhodou trestu je, že žáci tento trest musí splnit v době osobního volna, což může být signálem k tomu, aby se raději tomuto trestu vyhýbali. Tento trest však může být některými studenty chápán jako ponížení nebo urážka. Zadržování - v době po vyučování, nebo také přes dobu přestávky. Vzhledem k typu trestu je z pohledu žáků jedním z nejneoblíbenějších. Společně s žákem je však trestán i učitel, neboť musí zůstat v práci také a to v době svého osobního volna. Ztráta výhod – nejznámější také jako rozsazení neposlušných žáků, případně jako velmi účinný zákaz účasti na školním výletu, nebo exkurse. Tento typ trestu je však často žáky pochopen jako pomstychtivý a nespravedlivý. Slovní varování - nejedná se slovní omluvu, nýbrž o domluvu. Mělo by jít o ostrou domluvu, při které by si žák měl uvědomit závažnost situace. Slovní varování je velmi účinné, protože bývá prováděno vedoucím pracovníkem školy (zástupcem ředitele, ředitelem). Tento druh trestu by měl být udělován kvůli možné konfrontaci v soukromí. .

Typy trestů Informování osob pro žáka významných – za tyto osoby jsou považováni rodiče, třídní učitel, ředitel apod. Musí se zde však počítat s rizikem, že žák se bude cítit školou označen jako rušivý element a bude se snažit tomuto označení dostát. Symbolický trest - žák za nevhodné chování obdrží černý puntík a po dosažení určitého počtu je nějakým způsobem potrestán. Výhodou je formální udělení trestu na mírné úrovni. Nevýhodou trestu je těžkopádnost vedení záznamů. Poznámky a písemná napomenutí – závažnost těchto sdělení je odstupňováno, např. napomenutí třídního učitele, potom následuje napomenutí ředitele školy, dvojka z chování. Výhodou je snadná dostupnost a také přehlednost. Účinek trestu klesá s věkem žáků, kdy zejména starší žáci mají z poznámek a obdobných sdělení velmi malý respekt, nebo vůbec žádný. Dokonce jsou i případy, kdy si někteří zakládají na tom, jak vysokého počtu poznámek dosáhnou.

Induktivní disciplína Empatie Přispívá k rozvoji interiorizované sebekontroly Usměrňování pozornosti na důsledky jednání Vysvětlování Vyhýbáme se zesměšnění a tvrdým trestům Zákon přirozených následků

Souvislost s proviněním Vzájemný vztah zúčastněných osob Rozdíly mezi tresty a přirozenými důsledky (Respektovat a být respektován) Souvislost s proviněním Vzájemný vztah zúčastněných osob Mechanizmus účinku Zjištění příčin nevhodného chování Trvání účinku v čase

Literatura xxx

Odkazy na webu: www.etickavychova.cz www.etickavychova.cz/ops í www.etickavychova.cz www.etickavychova.cz/ops www.etickeforumcr.cz

Ocenění „Etická škola“ Možnost získat pro školy Bronzový, stříbrný nebo zlatý stupeň www.etickaskola.cz

Možnosti financování ASET = Adoptuj si školu pro etickou výchovu Firemní sponzorství pro konkrétní školu www.etickavychova.cz/ops/aset

Děkuji za pozornost www.etickavychova.cz/ops