Cenová politika.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tvorba cen.
Advertisements

Mikroekonomie I Domácí produkt
Tvorba cen v maloobchodě
Stanovení ceny v marketingu
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Služby jako fenomén dnešní doby. Úloha služeb Rozvoj terciéru Podniky obohacují svou nabídku o doprovodné služby Servis je něco více než jen dodávka Společnost.
Náklady VY_32_INOVACE_ při výrobě, obchodování, dopravě apod. dochází k spotřebě či opotřebení výrobních faktorů - pokud tuto spotřebu či opotřebení.
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Poptávka na trhu zboží a služeb
Cena v pojetí marketingu
VY_32_INOVACE_EKO_15 CENA I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: typy cen, stanovení.
Agregátní poptávka a nabídka
Cenová strategie Eduard Andráši.
P9 CENA JAKO NÁSTROJ MM Cena - je vyjádřením „hodnoty“ zboží nebo služby. Cena je jediným prvkem marketingového mixu, který vytváří firmě příjmy. Všechny.
Poptávka na nedokonale konkurenčním trhu práce
Inflace.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
Cenová strategie Jiří Pixa.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_MARKETINGOVÝ.
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
ZÁKLADNÍ MAKROEKONOMICKÉ AGREGÁTY
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Str. 27.  peněžní částka účtovaná za výrobek nebo službu  vyjadřuje hodnotu výrobku nebo služby  přináší firmě příjmy - jako jediná ze 4P (výrobek,
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Podnikatelský plán struktura plánu.
Cena má vliv na zisk, CF, konkurenceschopnost výrobce.
MARKETINGOVÝ MIX.
Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
Cenové strategie. Cenové cíle Cíle orientované na zákazníka Cíle orientované na finanční potřeby firmy Cíle orientované na okamžité požadavky trhu.
Trh práce a politika zaměstnanosti
AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 8.
Trh práce a politika zaměstnanosti
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
MARKETINGOVÝ MIX VE SLUŽBÁCH
Ekonomie 1 Magistři Devátá přednáška Čistý přebytek a tržní struktury
VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ o.p.s. CONTROLLING Ing. Jan Cedl AŘ KONTAKT s.r.o.
CENA A CENOVÁ POLITIKA V EU. cena a cenová politika - ovlivňující faktory interní faktory: podnikové cíle marketingové cíle marketingový mix náklady cena.
CENA A CENOVÁ POLITIKA V EU. cena a cenová politika - ovlivňující faktory interní faktory: podnikové cíle marketingové cíle marketingový mix náklady cena.
Úkol na příští seminář: Poziční mapa služeb nabízených „vaší organizací“ Poziční mapa služeb nabízených „vaší organizací“ Zamyslete se nad možným.
Marketing Cena Jana Madejová, Ludmila Lichnovská, Monika Suchopárková,
CENA A CENOVÁ POLITIKA V EU. cena a cenová politika - ovlivňující faktory interní faktory: podnikové cíle marketingové cíle marketingový mix náklady cena.
CENA A CENOVÁ POLITIKA V EU. cena a cenová politika - ovliv ň ující faktory interní faktory: podnikové cíle marketingové cíle marketingový mix náklady.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Cena hotelových služeb.
10 Cena. Cena  je vyjádřena sumou peněz, množstvím výrobků nebo objemem služeb, které kupující poskytuje prodávajícímu jako protihodnotu za určitý výrobek.
MARKETING. Marketing Metoda řízení, při níž se zaměřujeme na potřeby zákazníků 1. výběr vhodné cílové skupiny 2. výběr marketingových nástrojů.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Majetek podniku. oběžný majetek – jednorázový, spotřebován, mění podobu (materiál) oběžný majetek – jednorázový, spotřebován, mění podobu (materiál) dlouhodobý.
CENA …a umění. Cena umění a kulturního dědictví Vstupné  Vstup volný  Vstupné dobrovolné  Vstupné podle ceníku Členské a abonentní karty Speciální.
MARKETING 4 Distribuce a Cena. Prodejní cesty spotřebního zboží Výrobce Spotřebitel agent velkoobcho dník maloobcho dník velkoobcho dník maloobcho dník.
Cenová politika 1 Hradec Králové CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové.
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Stanovení ceny v marketingu
Cena.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Měření výkonu ekonomiky TNH 2 (S-2B)
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
MAJETEK PODNIKU Kateřina dušáková.
Cenové strategie.
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

Cenová politika

Názvosloví cen u služeb - univerzita – školné, - doprava – dopravné, jízdné, - telefonické služby – paušál či poplatek za impulzy, - poštovní služby – poštovné, - nájem bytu či nebytových prostor – nájemné, - kulturní akce – vstupné.

Faktory působící na ceny Ceny kalkulované Cena alternativních nákladů spojená s čerpáním služby: Faktor času Faktor fyzického úsilí Faktor psychického úsilí Nehmotnost služby a nezkušenost zákazníka staví cenu na roveň hodnoty kvality

Vliv vlastností služeb na cenu Nehmotnost - Vládní intervence, distribuční rádius Heterogenita – podobné substituty, nemožnost patentově chránit Odlišnost služeb a zboží – zhmotnění pomocí certifikace, akreditace aj. Zbytný charakter tržních služeb – fluktuace poptávky, cenová elasticita

Klasifikace služeb pro cenové účely 1. Služby podléhající veřejné regulaci 2. Služby podléhající samoregulaci 3. Tržní služby

Základy cenové strategie Náklady Konkurence Poptávka

Náklady Fixní, variabilní, semivariabilní Přímé, nepřímé Kalkulace předběžná, průběžná, konečná

Konkurence U těžko rozlišitelných konkurenčních produktů schopných okamžité substituce 3 možnosti řešení: stanoví cenu vyšší než je průměr na trhu, průměrnou nižší než průměr Cenový vůdce = oligopolní trh s 1 nebo více dominantními firmami

Hodnota služby pro zákazníka Hodnota je užitek, který zákazník získal z čerpání služby Spotřebitelský přebytek = Rozdíl mezi cenou, kterou spotřebitel ve skutečnosti zaplatí, a hodnotou, kterou je ochoten zaplatit za získání hledaného užitku Čistá hodnota = souhrn všech vnímaných užitků (hrubá hodnota) minus souhrn všech vnímaných nákladů (i alternativních) Negativní čistá hodnota = náklady spojené se získáním služby jsou neúměrné získanému užitku

Zvyšování čisté hodnoty pro zákazníka Snižováním nákladů (i alternativních) Zvyšování užitku = zlepšování procesu poskytování služby - např. automatizace prodeje nápojů, jízdenek apod.

SREVQUAL Určíme vlastnosti, které by daná služba měla mít, a oceníme je váhami vybraných z určité škály (např. 1-10). Každou službu oceníme body vybranými z určité škály (např. oznámkujeme 1-5) Vynásobíme váhami jednotlivých vlastností body, které jsme přiřadili každé službě. Provedeme součet daných součinů a získáme objektivní pořadí pro hodnocení jednotlivých služeb. S nejnižším součtem je služba nejméně kvalitní, služba nejkvalitnější má součet nejvyšší.

Metody stanovení cen Objektivně stanovené ceny umožňují stanovit fixní poplatek za určitou službu nebo hodinovou sazbu a násobit tento poplatek počtem spotřebovaných služeb Subjektivně stanovené ceny objektivně stanovené ceny je nutno upravit na základě vnímání hodnoty zákazníkem tak, aby byly pro něj přijatelné Subjektivní prvky ceny

Subjektivní prvky ceny a) odhad efektivnosti poskytování služby, b) porovnání schopností a zkušeností poskytovatele služeb, c) typ a obtížnost práce, d) zákazníkovo pohodlí, e) specifické nebo nepřesné formulování požadavků zákazníkem, f) hladina tržních cen, g) přesčasy (pokud jsou nutné), h) hodnota služby a přijatelnost ceny pro zákazníka.

Cenová politika - kalkulace 1. Při stanovení ceny se vychází ze vzniklých nákladů– nákladová kalkulace. 2. Ceny se řídí podle cenové hladiny konkurence– kalkulace podle konkurence. 3. Nejdříve je zjišťována nabídka a poptávka a ceny se řídí podle toho, kolik peněz jsou zákazníci ochotni za takovou akci vydat – poptávková kalkulace.

Kalkulační schéma Náklady připadající na jednu hodinu Náklady na hmotný materiál na jednu hodinu Personální náklady na hodinu (vlastní pracovníci, externisté) Režijní náklady na hodinu (voda, elektřina, plyn, teplo, nájemné, leasing, odpisy atd.) Marketing v podílu hodiny (reklama, rozeslání atd.) Další náklady v podílu hodiny (pronájem prostor, provize distributorům atd.) Rezerva na nepředvídatelné náklady (cca 10 – 15 %) Celkové náklady na jednu hodinu + Zisk Plánované příjmy na jednu hodinu

Krátkodobá reakce cenové politiky = cenová taktika 1. Jaká má být výše ceny za určitou službu? 2. Jaká je zvolená základna cenové tvorby? 3. Kdo bude provádět fakturaci? 4. Kde dojde k uskutečnění platby za poskytnutou službu (služby)? 5. Jakým způsobem je cena sdělována zákazníkovi?

Cenové taktiky I. Cena slízané smetany Postupné snižování ceny Cena průniku na trh Elastická nebo flexibilní cena

Cenové taktiky II. 5. Přijímaná cena 6. Segmentovaná cena 7. Nákladová cena 8. Cenový vůdce

Cenová elasticita Cenová elasticita se měří funkcí: Pokud je E (d) nižší než -1, jedná se o cenově elastickou poptávku. U služeb, kde hodnota E(d) je vyšší než -1, hovoříme o nízké cenové elasticitě poptávky.

Nižší citlivost trhu na cenové změny přinášejí následující faktory: 1. Jedinečnost služby, kde nehrozí možnost jeho substituování zbožím jiným. 2. Neinformovanost zákaznické veřejnosti o substitučních službách. 3. Obtížná srovnatelnost kvality náhradních služeb. 4. Cena služby představuje velmi malou položku z celkových výdajů zákazníků. 5. Celkový užitek ze služby je extrémně velký. 6. Zákazník nemusí hradit některé výdaje spojené s nákupem služby (např. dovoz opraveného zařízení). 7. Služba doplňuje již předtím pořízený produkt (zhodnocení investice). 8. Exkluzivita služby.