Fair Trade.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
BURZY A BURZOVNÍ OBCHODY
Advertisements

Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Ekolabeling.
Mezinárodní nevládní organizace, transvládní organizace
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
1 Evropská asociace pro testování a hodnocení jazykových dovedností
Další prostředky spotřebitelské orientace I.
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
První zkušenosti ze vstupu ČR do EÚ Dopady na energetiku a průmysl Pohled ERÚ konference AEM 14. a 15. září 2005 Praha Josef Fiřt - ERÚ.
(NE)SPRAVEDLIVÝ OBCHOD aneb kdyby věci mohly mluvit.
Evropská unie.
Výrobek a jeho životní cyklus
VY_52_INOVACE_Z.9.36-hospodářské organizace ve světě-prezentace
PaedDr.Pavla Kelnarová ZŠ Valašská Bystřice
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_19
PřF UP Bc. Milan Glabazňa, diplomová práce 2012 E1.
Sustainable Construction and RES in the Czech Republic Irena Plocková Ministry of Industry and Trade CR, Na Františku 32, Praha, CR.
EVROPSKá UNIE.
Mezinárodní obchod David Štros, Historie Starověk - Středomoří (Féničané, Římané) Středověk – vnitrozemí, středomoří, pobřeží Atlantiku, merkantilismus.
První registrace nových osobních automobilů v zemích EU + EFTA za období 1990 až 2014 (z ) První registrace nových osobních automobilů Kontakt,
Ekolabeling a ekologicky šetrné výrobky
Marketingové prostředí
David Štros, 2009 Lukáš Synek, 2011
Podnikatelské koncepce
Účetní systémy ve světě.. Účetní systémy se navzájem odlišují: Vymezením okruhu uživatelů účetních výkazů Mírou regulace účetnictví Vztahem mezi účetnictvím.
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
FAIR TRADE.
co je SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ
ČESKÉ INOVAČNÍ PARTNERSTVÍ Jaromír Volf.  sdružuje 68 zájmových společností a 5 regionálních Domů techniky, které pokrývají většinu oborů dle číselníku.
Vazby ČR a EU na světovou ekonomiku
Systém kvality a inovací v cestovním ruchu
MARKETINGOVÝ MIX.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
PRODUKTOVÁ PREZENTACE
Společná obchodní politika EU
Účetní systémy ve světě 4. přednáška PS 2. konz.KS.
Petr Štoček, SPZ, part 11 Strategie prodeje textilního zboží Ing. Petr Štoček LS 2005/ 2006 FT, TM3.
Právo hospodářské soutěže
TRH (tržní mechanismus)
MARKETING 3 Produkt jako nástroj marketingu. Produkt Z pohledu marketingu se člení na: Spotřební zboží Výrobní prostředky.
Regionální značení v České republice Tomáš Kažmierski Asociace regionálních značek, o.s.
Regionální značka Jako ochranná známka Mgr. Ladislav Drobníček.
ETICKÝ KODEX Klastru sociálních inovací a podniků - SINEC.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Gymnázium pro 21. století Autor: Mgr. Radek Malý Název materiálu: Fair trade Označení materiálu:
9.A Zdroj vyhledávání: Internet Dne Patrik Pavlica Renata Schiebertová.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Česká republika – součást společenstva hospodářsky vyspělých.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Titul. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Nové oděvní materiály Další možnosti vývoje materiálů.
Soudobý svět Milena Tichá Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Milena Tichá. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Identifikace vzdělávacího materiáluVY_62_INOVACE_FG.9.r.09 EU OP VK Škola, adresaZŠ Smetanova 1509, Přelouč AutorMgr. Blanka Prokopová Období tvorby VMlistopad.
JEDNOTA SÍLA ÚSPĚCH. Co je to IFA? (Organizace irských farmářů) Organizace byla založena v lednu 1955 Aby promlouvala jasným hlasem za všechny irské farmáře.
OSN.
Zemědělci a potravináři se ode dna musejí odrážet společně
Kampaň Fairtradová města
Zahraniční obchod výměna zboží a služeb mezi státy.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Internet - historie.
1 Název školy Číslo projektu Název materiálu Autor Tematická oblast
Klasifikace hotelů a ubytovacích zařízení
Česká republika – součást společenstva hospodářsky vyspělých států
ENVIRONMENTÁLNÍ MANAGEMENT
Výsledky mezinárodního výzkumu OECD
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR
Zahraniční obchod. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
ČO JE FAIRTRADE? Ponúka ekonomické a podnikateľské riešenie chudoby v rozvojových krajinách Prostredníctvom stabilných cien posilňuje miestne výrobné a.
EVROPSKÁ UNIE 7. TŘÍDA, ZŠ SUCHDOL.
VY_32_INOVACE_07_Zeměpis_8.ročník 15_Evropská unie, NATO
Mezinárodní ekonomická integrace
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
MEZINÁRODNÍ OBCHOD Žádná země nevyrábí vše, zboží si země mezi sebou směňují, vzniká zahraniční (mezinárodní) obchod.
Transkript prezentace:

Fair Trade

Fair Trade = spravedlivý obchod, obchodní partnerství, jehož cílem je přímá a účinná podpora znevýhodněných výrobců z rozvojových zemí. Toho se snaží docílit především poskytováním „férových“ obchodních podmínek pro zapojené výrobce, důrazem na dodržování základních norem pracovního práva, ochrany životního prostředí a zvyšováním informovanosti spotřebitelů o situaci malých zemědělců, řemeslníků v rozvojových zemích. Fair Trade tak poskytuje konkrétním lidem v rozvojových zemích šanci vymanit se z bídy vlastními silami a žít důstojný život. Odkupní cena surovin (např. káva, banány, bavlna) je nastavena na určitou úroveň a nepodléhá výkyvům trhu. Fair Trade současně dává spotřebitelům jedinečnou možnost snadno a účinně podpořit alternativní ekonomický model, dát hlas jinému způsobu obchodování a výroby a v neposlední řadě získat velmi kvalitní výrobky za odpovídající cenu. Definice Fair Trade Nejrozšířenější definice Fair Trade byla vytvořena FINE (viz mezinárodní asociace): Fair Trade je obchodní partnerství, založené na dialogu, transparentnosti a úctě, jehož cílem je větší spravedlnost v mezinárodním obchodě. Přispívá k udržitelnému rozvoji tím, že nabízí lepší obchodní podmínky a chrání práva drobných výrobců a pěstitelů – především v rozvojových zemích. Fair Trade organizace (podporované spotřebiteli) aktivně podporují výrobce i osvětu a prosazují změny v pravidlech a ve způsobech mezinárodního obchodu."

Hlavní cíle Fair Trade Zlepšit životní podmínky znevýhodněných výrobců. Zlepšení jejich přístupu na trh posílením organizací výrobců, poskytnutím spravedlivých cen za výrobky a zajištěním kontinuity obchodních vztahů. Rozvíjet příležitosti pro znevýhodněné výrobce, zvláště ženy a domorodé obyvatele, a chránit děti před zneužíváním v procesu výroby. Zvyšovat informovanost spotřebitelů o negativním vlivu mezinárodního obchodu na výrobce tak, aby svou kupní sílu mohli využívat pozitivním způsobem. Dávat příklad obchodního partnerství skrze vzájemný dialog, respekt a transparentnost. Přispívat ke kampaním za změnu pravidel konvenčního mezinárodního obchodu. Chránit lidská práva podporou rozvoje sociální spravedlnosti, přijatelného chování a ekonomického zabezpečení.

Vznik a vývoj Fair Trade ve světě Historie Fair Trade začíná po druhé světové válce, kdy britský Oxfam a některé další organizace začaly dovážet výrobky ze svých rozvojových a humanitárních projektů. První specializovaný Fair Trade obchůdek vznikl v roce 1959 v Nizozemí. Koncem 80. let výrobky s označením Fair Trade začaly pronikat i do běžných obchodů, nejen do specializovaných obchůdků a kanceláří humanitárních, rozvojových, církevních a ekologických organizací. Bylo proto třeba vytvořit jasnou záruku, symbol, který by spotřebitelům garantoval skutečně férový původ výrobku. Proto začaly vznikat certifikační organizace. První z nich byl holandský Max Havelaar, postupně následovaly další iniciativy. V roce 2006 existovalo v Evropě kolem 3.000 Fair Trade obchůdků, kromě toho lze některé Fair Trade výrobky najít i ve více než 40.000 supermarketech. Celkový maloobchodní obrat prodeje Fair Trade výrobků přesahuje 1 miliardu Euro. Kolem 70 procent tvoří potraviny (nejvíce káva, dále kakao, banány, čaj), zbytek připadá na řemeslné výrobky. Fair Trade káva má na evropském kávovém trhu 2 - 3 procenta; největší tržní podíl dosahují banány ve Švýcarsku - kolem 50 procent. Tyto obchůdky jsou v současné době k nalezení ve všech starých členských zemích EU, Švýcarsku, Norsku, Japonsku, USA, Kanadě, Austrálii, Novém Zélandu, zájem o tyto výrobky začíná být i v nových členských zemích (ČR, Polsko, Slovensko, Maďarsko, Slovinsko, Malta, Estonsko) či například v Srbsku. Zajímavou novinkou je vznik Fair Trade obchodů přímo v zemích výrobců (Indie, Thajsko, Chile, Brazílie, Argentina, Mexiko).

Mezinárodní asociace ve Fair Trade Fair Trade má výrazný mezinárodní rozměr. Důležité jsou proto následující zastřešující organizace, které umožňují komunikaci mezi Fair Trade organizacemi i prezentaci Fair Trade navenek: IFAT (International Fair Trade Association) - sdružení výrobců, dovozců i prodejců, spojující všechny články Fair Trade řetězce z celého světa. Poskytuje svým členům známku, kterou potvrzuje, že se jedná o skutečné Fair Trade organizace (FTO). IFAT má asi 260 členů z 59 zemí. FLO (Fairtrade Labelling Organizations International) - sdružení 19 národních certifikačních iniciativ. Vytváří standardy pro certifikaci výrobků ochrannou známkou FAIRTRADE a spravuje registr certifikovaných výrobců. EFTA(European Fair Trade Association) - sdružení 11 největších evropských Fair Trade dovozců (německá Gepa, italské CTM Altromercato, britský Traidcraft, švýcarské Claro, nizozemská Fair Trade Organisatie, belgičtí Oxfam Wereldwinkels a Magasins du Monde Oxfam, francouzský SolidarMonde, rakouská EZA, španělští IDEAS a Intermon Oxfam. NEWS (Network of European Worldshops) - sdružení národních asociací specializovaných Fair Trade obchůdků, www.worldshops.org FLO, IFAT, NEWS a EFTA společně vytvořili platformu FINE.

Ochranná známka Fair Trade Zastřešující certifikační organizace vznikla v roce 1997. FLO se sídlem v německém Bonnu, sdružuje 17 národních certifikačních organizací. Snahy o zavedení jednotné známky a o vznik národní certifikační instituce v současnosti probíhají i v dalších zemích. FLO koordinuje certifikaci výrobků, stanovuje standardy pro jednotlivé produkty a koordinuje monitoring dodržování standardů v zemích producentů. Spravuje také registr producentských organizací, kterých v současnosti eviduje kolem 300 z 40 zemí. Kromě toho se věnuje i propagaci jednotné Fair trade známky. FLO Cert uděluje ochrannou známku FAIRTRADE výrobkům, které splňují kritéria FLO. Provádí inspekční kontroly u výrobců.

Zboží, které nese označení Fair Trade Sortiment výrobků ze Spravedlivého obchodu zahrnuje Fair Trade kávu, čaj, kakao, čokoládu a další cukrovinky, třtinový cukr, banány, sušené ovoce, ořechy, ovocné šťávy, med, rýži, žvýkačky a další potraviny. Významnou součástí Fair Trade nabídky, která však nenese ochrannou známku FAIRTRADE, jsou umělecké a řemeslné výrobky - keramika, sklo, textil, šperky, hudební nástroje, hračky, doplňky do domácnosti, koberce a mnoho dalšího. Cena Fair Trade výrobků bývá obvykle o něco vyšší než u běžného zboží, ale spotřebitel ví, že platí nejen za spravedlivé a ekologicky šetrnější výrobní podmínky, ale i za velmi dobrou kvalitu. U kvalitních káv, sypaných čajů nebo například čokolád ze spravedlivého obchodu jsou proto ceny mnohdy ve srovnání s obdobně kvalitními výrobky z konvenčního obchodu rovnocenné.

Rozvoj konceptu Fair Trade v České republice Podobně jako v řadě evropských zemí, i u nás se začíná mezi příznivci alternativních způsobů obchodování myšlenka Spravedlivého obchodu prosazovat. Ačkoliv se rozsah českého hnutí zatím nedá srovnávat se státy jako Švýcarsko nebo Nizozemí, které jsou v tomto ohledu skutečnými velmocemi, dá se říci, že český Fair Trade si postupně hledá své místo na slunci. Nyní v České republice působí v oblasti Fair Trade několik organizací. V roce 2004 vznikla Asociace pro Fair Trade, sdružující většinu organizací, které se zabývají Fair Trade v ČR.

Kritika Fair Trade V zahraničí, kde Fair Trade už dosáhlo značné popularity a procento podílu na trhu roste (zatím nicméně dosahuje 0,01 % podílu na celosvětovém trhu), je možné nalézt výrobky Fair Trade i ve velkých obchodních řetězcích (TESCO, Carrefour, Sainsburry). Vyskytly se ale případy, kdy řetězce využívají toho, že Fair Trade výrobky jsou lidé ochotni kupovat i za vyšší cenu, a toto zboží předražují – např. v Anglii byl zaznamenán čtyřnásobný rozdíl mezi běžnými banány z Dominikánské republiky a Fair Trade banány z Dominikánské republiky v Sainsburry (2,74 britské libry za libru (0,454 kg) oproti 70 pencím za libru). Podle odhadů Sainsburry platila prostředníkům zhruba 70 pencí za libru, tedy vydělávala na každé libře banánů 2 britské libry. Koneční producenti podle FLO dostávají za každou libru nasbíraných banánů asi 16 pencí. Jiné kritické hlasy polemizují s hypotetickým stavem, kdy by spravedlivě obchodované výrobky na trhu převážily. Například stálá cena zaručená pěstitelům kávy by pak vedla ke zhroucení trhu, protože by neodpovídala tržní hodnotě kávy.

Fair Trade obchody online http://www.fair-bio.cz/ http://www.ftcentrum.cz/ http://explzen.inshop.cz/inshop/ http://www.fairove.cz/ http://www.bioobchod.cz/ http://www.jacikramek.cz/ http://www.bharat.cz/ http://www.bioapetit.cz/ http://www.ecomamma.cz/ http://www.edenshop.cz/