Modelační činnost ledovce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Exogenní činitelé Činnost stojatých vod.
Advertisements

Zpracoval: Jakub Šverma
Proces rozrušování zemského povrchu ►m►m echanickým působením proudící nebo vlnící se vody,větru, ledu a sněhu i živých organismů včetně člověka ►z►z a.
Hydrosféra.
Ledovce.
Endogenní (vnitřní) pochody
PŘÍRODNÍ OBLASTI EVROPY
Exogenní procesy Činnost tekoucí vody.
Georeliéf – exogenní síly II.
Ledovcové tvary.
Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400
AMERIKA.
Zpracoval: ing. Pavel Králík
Členění zemského povrchu, Typy pohoří
Vývoj zemského povrchu
AMERIKA.
Exogenní geologické děje
LEDOVCE Odhaduje se, že více jak desetina zemského povrchu tj. asi km2, je neustále pokryta ledem. Led je ve skutečnosti největší světovou rezervou.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
GEORELIÉF Mgr. Jana Nováková.
Polární kraje Co je to biosféra Co určuje rozmístění biosféry na Zemi
LEDOVCE.
PŮSOBENÍ LEDOVCŮ A LEDU
Norsko – země fjordů Geografie Autor: Mgr. Zdeněk Kříž
DOTVÁŘENÍ ZEMSKÉHO POVRCHU
Ledovce Jan Dušek.
Kryogenní pochody.
JAK SE JMENUJE OCEÁN NA OBRÁZKU? 1. TICHÝ 2. ATLANTSKÝ 3. SEVERNÍ LEDOVÝ.
Název Exogenní pochody – působení ledu Předmět, ročník
Dotváření zemského povrchu - voda
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – ledovce autor VM:Ondřej Vojáček.
Př_152_Geologie_Činnost ledovců
Informace a fotografie
Ledovce.
CO DOKÁŽE EROZE….
AMERIKA poloha, rozloha, členění
Fyzická geografie Mgr. Ondřej Kinc
Ledovce.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
GEOLOGICKÁ ČINNOST LEDOVCŮ
Podnebí, podnebné pásy.
K RYOSFÉRA Autor: Hana Brýdlová. Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská 1638,
Zemský povrch dotváří vnější činitelé
 Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Svoboda nad Úpou, okres Trutnov  Autor : Mgr. Irena Nešněrová  Datum.
Č í slo projektuCZ.1.07/1.5.00/ N á zev š kolyGymn á zium, Soběslav, Dr. Edvarda Bene š e 449/II K ó d materi á luVY_32_INOVACE_63_03 N á zev materi.
Anotace Žáci se seznámí s pojmy horský a pevninský ledovec. Dozví se, jak ledovce vypadají, vznikají a jaká je jejich činnost.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Sladká voda přehradní nádrž jezero řeka.
Podnebí Severní Ameriky
Ledovce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Litosféra stavba Země stavba dna oceánů. obsah litosféra stavba zemského tělesa ▫zemská kůra, zemský plášť, zemské jádro litosférické desky dno světového.
Ledovce Obr. 1 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Zeměpis Světadíly a oceány VY_32_INOVACE_04_ZEMĚPIS_SVĚTADÍLY_A_OCEÁNY
GEOLOGICKÉ PŮSOBENÍ LEDOVCŮ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
VY_32_INOVACE_14_Z_POLÁRNÍ PUSTINY
Vzdělávací materiál: Povrchová voda Operační systém:
Zpracovala: Mgr. Věra Kreuzová
Autor: Mgr. Iveta Váňová
Ledovcové tvary reliéfu a glaciální doby
Název : VY_32_INOVACE_01_13B_14_Činnost ledovce
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
FORMOVÁNÍ POVRCHU ZEMĚ
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Oceány.
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Transkript prezentace:

Modelační činnost ledovce Exogenní procesy Modelační činnost ledovce

Ledovec jako řeka Většina ledovců na Zemi působí jako řeka ledu. Z nejvyšších poloh hor, kde má své vyživovací oblasti, sestupuje pozvolna údolím v podobě splazu a přetváří okolní krajinu. Vlastní vznik ledovce je pak podmíněn dostatkem sněhových srážek a průměrnou roční teplotou pod 0°C.

Typy ledovců Plošně nejrozsáhlejší jsou pevninské ledovce. Jejich výskyt je dnes omezen na oblasti za polárním kruhem, ale jejich rozsah byl v dobách ledových daleko rozsáhlejší. Jsou mocnější a jejich modelační účinky jsou mohutné. Tvoří ohromné krunýře, pod kterými je zarovnáván a zatlačován zemský povrch. Při dosažení pobřeží se odlamuje v podobě mohutných ker.

Telení ledovce - Antarktida

Typy ledovců Na horách v příznivých polohách vzniká rozsahem i mocností daleko menší- horský ledovec. Výskyt na jednotlivých kontinentech je dán zeměpisnou šířkou, nadmořskou výškou a dostatkem sněhových srážek.

Horský ledovec- přeměna krajiny ledovcem

Horský ledovec tvary související s jeho činností Horský ledovec využívá původní říční síť a přetváří ji. Erozní činností modeluje údolí do tvaru U, vzniká ledovcový trog. Z erodovaného materiálu se tvoří morény( čelní, boční, spodní). Na okolních svazích vznikají ohlazy a tvarují se nunataky objížděné splazy ledovce. Po jeho ústupu vznikají: visutá údolí fjordy plesa – v karu ve vyživovací oblasti ledovce hrazená jezera bludné kameny

Horský ledovec nunatak ledovcový splaz pleso

Horský ledovec bludné kameny fjord

Útvary na ledovci kajícníky - seraky hřib

Otázky a úkoly: 1/ Doplňte vhodně následující text: Nejsevernější ostrovy a převážnou část Antarktidy pokrývá .............................. (typ) ledovec. Dosahuje mocnosti až stovek metrů a je plošně ........................... než-li horský ledovec. Ten se na Zemi vyskytuje zejména ve vysokých pohořích jako:..........................................................................(alespoň 6 jmen), pro jeho vznik je nutná příznivá teplota – od izotermy ....°C a ......................................... Nejdelším horským ledovcem je v pohoří Pamír .....................................ledovec dlouhý ................. . Ledovec modeluje okolní krajinu nejen svou vlastní hmotou, ale daleko intenzivněji ......................., který tvoří po jeho bocích, na dně a v jeho čele ........................ (název útvaru z nahromaděného materiálu v těchto místech). Po ústupu pevninského ledovce nacházíme ......................... (morfologicky) krajinu s výskytem erozních rýh a bludných .................., typické je velmi členité pobřeží s hluboce zaříznutými …………., které jsou typické pro oblast Skandinávie, ale i jihu Jižní Ameriky. Horský ledovec pak po svém ústupu zanechává vanovitě rozšířený …………… (název led. údolí) s možnými visutými bočními údolími, kde se mohou dnes na přítomných tocích vyskytovat .............

Otázky a úkoly: 2/ Vysvětlete, proč v případě Arktidy nehovoříme o přítomnosti ledovce. 3/ Pokuste se vysvětlit vznik ostrovů lemující pobřeží, které jsou typické svým protáhlým tvarem v jednom směru a poměrně oblým terénem. (např. Dalmácké ostrovy, pobřeží státu Maine v USA..)

Použitá literatura Brewer D. a kol.: Planeta tajuplných světů.Praha 1997, Readesr‘s Digest Výběr Dumpleton B. a kol.: Podivuhodný svět. Praha 2000, Readesr‘s Digest Výběr Moore J. R. jr.: Přírodní divy světa. 2001, nakl. Slovart Petřík K. I.: Praha 1999, Olympia Obrázky z časopisu Lidé a země