Výzvy a přínosy interoperability pro železniční průmysl a železniční dopravu Eric Fontanel Generální ředitel UNIFE.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Advertisements

Revize Nového přístupu
4. železniční balíček 1.
Vybrané otázky aplikace TSI „Řízení a zabezpečení“
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Národní síť VTP v ČR Pavel Švejda Společnost vědeckotechnických parků ČR Seminář Podnikové inkubace
Zákon č. 22/ 1997 sb. o technických požadavcích na výrobky
Předmět a prameny pracovního práva
NAŘÍZENÍ KOMISE (ES) č. 2042/2003 ze dne 20. listopadu 2003.
Označování poplachových systémů EZS značkou CE
Příprava nové dopravní politiky ČR
Vnímání označení CE ze strany Hospodářské komory ČR František Holec viceprezident Hospodářské komory České republiky Seminář Označení CE vám otevře evropský.
Technická specifikace pro interoperabilitu Subsystém: Vozový park Oblast působnosti: Nákladní vagony
1 Praha, 12. březen 2009 Jean Charles PICHANT – Vedoucí úseku interoperability Stav zpracování a schvalování TSI.
Facility management ČSN EN
Aktuální stav v oblasti interoperability
Řízení přístupových práv uživatelů
Ministerstvo dopravy České republiky
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic NÁRODNÍ DIALOG KE KLASTROVÝM KONCEPCÍM Martina Froňková Praha,
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Technická normalizace v České republice 1.Tvorba českých technických norem 2.Mezinárodní spolupráce 3.Postavení českých technických norem.
Výhody užití architektury ITS ve veřejné osobní dopravě
Akreditační systém v ČR – kvalita produktů IT
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Vývoj regulace a dohledu nad finančním trhem Shrnutí poznatků Ing.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Příprava předsednictví ČR v Radě EU a role Sekce pro evropské záležitosti Aleš Opatrný Odbor koordinace evropských politik Sekce pro evropské záležitosti.
Sustainable Construction and RES in the Czech Republic Irena Plocková Ministry of Industry and Trade CR, Na Františku 32, Praha, CR.
Významné změny v novele EZ AEM , Poděbrady Pavel Dočekal.
Elektrizace železnic Praha a.s.
Strukturální fondy EU a ICT v polygrafických podnicích Pavel Karásek.
Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu Průmyslová politika ve vazbě na automobilový průmysl Zasedání rady ředitelů AutoSAP.
Připravenost České republiky na zavádění opatření strategie Evropa 2020 Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek ministra průmyslu a obchodu © 2010 Ministerstvo.
Aktuální situace nejen v oblasti legislativy ÚNMZ
Obnova vozového parku v České republice
Evropská železniční agentura
Smluvní zajištění Pražské integrované dopravy
1 ● zavedení eura I. STRATEGICKÉ PRIORITY AutoSAP pro další období schválené na 71. zasedání Rady ředitelů ● obnova vozového parku ● podpora.
Akreditační systém v ČR a v EU
Společenská odpovědnost organizací
LEGÁLNÍ METROLOGIE Je to část metrologie, vztahující se k jednotkám, metodám a měřidlům z hlediska předepsaných technických a právních náležitostí, jejím.
Informace o Programu švýcarsko-české spolupráce Ing. Petra Murycová, oddělení Evropské unie, MPSV.
Drážní úřad v resortu dopravy Konference technologická platforma Interoperabilita železniční infrastruktury Drážní úřad – Rail Authority.
Dopravní politika ČR pro léta
Technologická platforma Vozidla pro udržitelnou mobilitu Vedoucí projektu: Ing. V. Volák, Ricardo Prague Vedoucí projektu: Ing. V. Volák, Ricardo Prague.
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
Silnice nebo železnice
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Přístup k řešení bezpečnosti IT Nemochovský František ISSS Hradec Králové, dubna 2005.
IEC 61850: Soubor norem pro komunikaci v energetice
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Základy dopravní politiky obce, města, regionu.
VÝZKUMNÝ ÚSTAV ŽELEZNIČNÍ, a.s. Zkušenosti z použití TSI za subsystém Řízení a zabezpečení V ÝZKUMNÝ Ú STAV Ž ELEZNIČNÍ, a.s. Obsah:  Použité.
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Proces akreditace a certifikace systémů managementu a produktů.
H ARMONIZACE PRÁVEM EU 1. B) PROVÁDĚNÍ ČLENSKÝMI STÁTY Při provádění různých opatření - zejména programů - spolupůsobí členské státy  Oznamují Komisi.
ČSN EN – Výtahy pro dopravu osob a osob a nákladů ČSN EN – Konstrukční zásady, výpočty a zkoušky výtahových komponent.
Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o elektronické identifikaci a důvěryhodných službách pro elektronické transakce na vnitřním trhu (eIDAS) Lucie.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
SIKP – Státní informační a komunikační politika Prezentace – aplikace vybraných zákonů ve společnosti NeXA, s.r.o. Eva Štíbrová Zdeňka Strousková Radka.
Asociace dodavatelů montovaných domů Dokument národní kvality pro dřevostavby Zasedání odborné sekce Rady kvality ČR "Kvalita v průmyslu a stavebnictví",
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
Směrnice o IPPC Úvod do filosofie
Příprava společného IDS Prahy a Středočeského kraje
Jednou nohou v Bruselu – Česko a normalizace prevence kriminality
Obnova HW (serverová část) v rámci systému NS-VIS projekt spolufinancovaný z ročního programu Fond pro vnější hranice (FVH)
Informace o Programu švýcarsko-české spolupráce
EVROPSKÁ UNIE 7. TŘÍDA, ZŠ SUCHDOL.
4. železniční balíček a ERTMS/ETCS
Ing. Jiří Kolář, Ph.D., ředitel Drážního úřadu
Příprava, výstavba a provozování vysokorychlostních tratí (VRT)
Transkript prezentace:

Výzvy a přínosy interoperability pro železniční průmysl a železniční dopravu Eric Fontanel Generální ředitel UNIFE

Co je UNIFE ? Plné členství: 62 největších a středních firem ze sektoru podpory železniční dopravy Přidružení členové: 18 národních sdružení, představujících téměř 1000 dodavatelů železničního zařízení. UNIFE představuje Evropský železniční průmysl Bylo založeno v Bruselu roku 1992, má 24 stálých zaměstnanců Je uznávaným partnerem evropských institucí ve všech oborech spojených se železnicí a dopravou. Členové UNIFE pokrývají 80% evropského trhu a dodávají více než 50% celosvětové produkce železničního zařízení a služeb.

Členové UNIFE 61 stálých členů 15 národních asociací

Ekonomický růst Klimatické změny ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA Rostoucí požadavek mobility Vize UNIFE

Cíle UNIFE v oblasti harmonizace Zajištění technické interoperability a standardizace pro rozšíření železničních systémů do konkurenceschopného globálního trhu. Koordinace úsilí v oblastech standardizace, evropských technických předpisů a výzkumu směrem k interoperabilnímu evropského železničního sytému a šetrnějšímu k životnímu prostředí. Pokrývá všechny výrobní oblasti kolejových systémů, důležité z hlediska norem a předpisů.

Přínosy pro interoperabilitu Interoperabilita má pro zpracovatelský průmysl velmi vysokou prioritu, zejména ve vztahu k: kolejovýmvozidlům, ERTMS. Výrazné výhody: Plně otevřený trh Standardizace – větší objemy Zrušení hranic Nárůst železniční dopravy … Výzvy pro výrobce kolejových vozidel: Ani ne tak technického, jako spíše procedurálního a administrativního rázu

Aktuální zákonný rámec v EU Nová samostatná Směrnice o interoperabilitě č. 2008/57/EC ze Zavádí nový koncept schvalování typu. Poskytuje právní základ pro mezinárodní smlouvy o vzájemném uznávání. Vyjasňuje podmínky pro uvádění vozidel do provozu podle TSI. Nová směrnice ERA (EC) č. 1225/2008 ze 16. prosince 2008 ERA má pověření vytvořit referenční dokument s informacemi o všech národních směrnicích, používaných při údržbě kolejových vozidel. Nová směrnice o bezpečnosti č. 2008/110/EC ze 16. prosince 2008 Potvrzuje odpovědnost za uvádění vozidel do provozu na národní bezpečnostní úřady (NBÚ).

Potřeby obchodu Nyní jsme v oblasti uvádění železničních vozidel do provozu vstoupili do velmi složitého období. Otevírání mezinárodního trhu v oblasti železniční dopravy a správy zařízení vede k: rychlejšímu růstu potřeby uvádění do mezinárodního provozu, tlaku na ceny a tvorbu oborové normy pro řešení v oblasti kolejových vozidel evropskými výrobci, Posílení práv Národních bezpečnostních úřadů, vedoucí k publikaci národních pravidel ve 27 členských zemích. Náklady na certifikaci resp. schvalování jsou velmi vysoké: 1 až 5 mil. EUR na každý produkt a zemi.

Požadavek na schvalování vozidel v Německu do r Typ / vozidlo

Administrativní zatížení TSI harmonizují: Základní parametry a rozhraní - § 4. Posouzení shody notifikovanou osobou - § 6. TSI kolejová vozidla platí pouze na sítích TEN, které zahrnují jen 40% evropských konvenčních tratí. Ovšem prakticky všechna vozidla (vysokorychlostní i konvenční) musí být schválena také pro tratě mimo TEN. Schválení NSA pro uvádění do provozu kromě souladu s TSI stále znamená také soulad s národními směrnicemi a uplatňování národních procesů. Požadavek souladu s TSI kolejová vozidla – osobní vozy je proto v současnosti výrobním průmyslem vnímán jako kontraproduktivní přítěž.

Nová Směrnice o interoperabilitě: Schválení typu Zjednodušuje a zrychluje proces schvalování Vyjasňuje národní schvalovací proces stávajících typů Národním bezpečnostním úřadem. Dosahuje transparentnosti struktury.

Nová Směrnice o interoperabilitě: Vzájemné uznávání Podpora národních dvoustranných smluv o vzájemném uznávání certifikátů a schválení při uvádění do provozu nových kolejových vozidel a ostatních subsystémů. První výsledky: Francie a SRN: Dosavadní zkušenosti podtrhují obtížnost spojenou s rozdílnými postupy. Koridor A: Členské státy - IRL (Přehled mezinárodních požadavků)

Skutečně harmonizovaný evropský trh Kombinace schvalování typů a dvoustranné smlouvy o vzájemném uznávání pomůžou v přechodném období snížit administrativní zátěž. Ovšem ve střednědobém období nemůžou postačovat k definitivnímu vytvoření plně otevřeného evropského trhu. Proto UNIFE plně podporuje práci ERA na vytvoření referenčního seznamu národních směrnic a podporu harmonizace certifikačních procedur. Ovšem naším konečným střednědobým cílem je konečné odstranění všech postradatelných národních technických směrnic a certifikačních procedur. Národní směrnice se musí důsledně omezit pouze na jednoznačně identifikovatelné specifické případy v infrastruktuře, energetice nebo v řízení a zabezpečení.

Co ukazuje zkušenost Zkušenost ukazuje, že: pro uvádění kolejových vozidel do provozu v další zemi jsou vyžadovány pouze omezené a předem dobře známé technické modifikace. Technické parametry velké většiny tratí mimo TEN se významně neliší od parametrů tratí kategorie TEN. Kromě toho pokud lze rozsah série rozšířit díky mezinárodnímu schválení, shoda se směrnicemi „TSI Kolejová vozidla“ nepředstavuje vyšší konstrukční náklady.

Rozšíření geografického rozsahu TSI Nová směrnice o interoperabilitě dává díky svému článku 1.4 možnost rozšířit geografický rozsah TSI na celý evropský systém. UNIFE podporuje geografické rozšíření rozsahu vozového parku TSI. Vyloučeny jsou pouze městské kolejové systémy a ostatní funkčně oddělené sítě. S přísným omezením národních technických směrnic na aktuální specifické národní případy.

Další krok po technické harmonizaci: Harmonizace procesu schvalování resp. certifikace v Evropě včetně: rolí a oprávnění, právního rámce. Řešení nesouladu mezi směrnicemi o interoperabilitě a bezpečnosti. Jako důsledek do budoucnosti: ERA jako evropský úřad pro schvalování kolejových vozidel, NBÚ se zaměřuje na speciální národní případy. Rozšíření role ERA

Děkuji za pozornost!