VY_32_INOVACE_CHK4 2360 MK Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0883 Název projektu:Rozvoj.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lipidy Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek . Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Advertisements

Vlastnosti lipidů CH-4 Chemické reakce a děje, DUM č. 15
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
LIPIDY II Reakce tuků a olejů
Lipidy jsou estery vznikající reakcí vyšších mastných kyselin a alkoholů alkohol glycerol =propan – 1,2,3 - triol = glycerin.
Olejniny K olejninám řadíme rostliny obsahující ve svých plodech, semenech, příp. jiných částech hodně tuku (oleje), který se vyplatí průmyslově získávat.
VY_32_INOVACE_05_PVP_249_Hol
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_18 - TUKY A BÍLKOVINY
Tuky Mgr. Lenka Fasorová.
TUKYTUKYTUKYTUKY. Pro tuky se se užívá také název LIPIDY. Jsou to estery vyšších mastných kyselin s glycerolem. PEVNÉ tuky (např. sádlo, máslo, lůj),
Lipidy.
Lipidy estery alkoholů a vyšších mastných kyselin
Lipidy estery alkoholů a vyšších mastných kyselin.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
LIPIDY I Rozdělení, vlastnosti
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_CHE_406.
LIPIDY.
LIPIDY.
CZ.1.07/1.1.10/
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Opakování sacharidy, tuky, bílkoviny
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
LIPIDY VY_32_INOVACE_3.3.CH3.01/Cc CZ.1.07/1.5.00/
Lipidy Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-2 Organická chemie,
VY_32_INOVACE_CHK4_5760ŠAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_CHK MK Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
CZ.1.07/1.1.10/
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Tuky = Lipidy Přírodní látky
TUKY.
Estery vyšších mastných kyselin a alkoholů
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Číslo šablony: Číslo.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
LIPIDY 1.
CHEMIE 9. ROČNÍK TUKY Autorem materiálu je Ing. Jitka Hadamovská,
Bílkoviny a lipidy VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACEMateriál seznamuje žáky s tuky, jejich získáváním, tříděním,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_CHK4_4760 ŠAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Předmět: Potraviny a výživa Ročník: první
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Lipidy - I. Obsah: Charakteristika a význam lipidů Složení lipidů - VMK, třídění Jednoduché lipidy trimyristoylglycerol.
Lipidy - II. Obsah: Ztužování tuků, hydrolýza tuků Vosky Složené lipidy.
Ch_049_Lipidy Ch_049_Přírodní látky_Lipidy Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CH18 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice
TUKY = LIPIDY. Tuky Jsou estery vyšších (mastných) karboxylových kyselin a glycerolu.
Chemie pro 9.ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_4A_12_Tuky.
KARBOXYLOVÉ KYSELINY VÁZANÉ V TUCÍCH
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Výukový materiál VY_52_INOVACE_31_ Tuky Název materiálu (téma): Tuky
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
JAKUB ŠULC 9.B VYŠŠÍ MASTNÉ KYSELINY. CO TO JSOU VYŠŠÍ MASTNÉ KYSELINY ? V biochemii = vyšší monokarboxylové kyseliny. Mají většinou sudý počet uhlíkových.
Tuky = Lipidy Přírodní látky
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_CHK MK Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony: III/2 Datum vytvoření: Autor:PaedDr. Věra Mojáková Určeno pro předmět: Chemie Tematická oblast: Přírodní látky - chemické složení živých organismů Obor vzdělání:Kosmetické služby (69-41-l/01) 4. ročník Název výukového materiálu: Lipidy I Výukový materiál s úkoly pro žáky s využitím dataprojektoru, notebooku Popis využití: Výukový materiál s úkoly pro žáky s využitím dataprojektoru, notebooku Čas. 20 minut

Lipidy - tuky

Lipidy jsou přírodní látky  Produkované rostlinami a živočichy  Obsahují atomy uhlíku, vodíku a kyslíku  Zdroj energie  Zásobní látkou organismů  Stavební látkou buněčných membrán  Tvoří tepelnou izolaci a mechanickou ochranu některých orgánů

Podle výživových doporučení by měl být podíl tuku ve stravě maximálně 30% 5

Lipidy dělíme na:  Jednoduché lipidy (tvořené pouze estery) tuky,vosky  Složené lipidy (obsahují kromě esteru ještě další složky) fosfolipidy glykolipidy lecitin jak-se-co-dela-svicky

Jednoduché lipidy - triacylglyceroly Jsou estery vyšších mastných kyselin s glycerolem Vyšší mastné kyseliny: Kyselina palmitová C 15 H 31 COOH Kyselina stearová C 17 H 35 COOH Kyselina olejová C 17 H 33 COOH

Úkol č.1  a) Která z těchto kyselin je nenasycená kyselina?  b) Vysvětli, jaký je rozdíl mezi nasycenou a nenasycenou kyselinou

Úkol č.2 Vyber správná tvrzení: Glycerol se používá a) v kosmetice b) v lékařství c) při výrobě sýrů d) na výrobu výbušnin e) jako součást nemrznoucích směsí

Živočišné tuky  Jsou součástí podkožního tuku a obalují vnitřní orgány  Organismus je vytváří z tuků přijímaných v potravě  Získávají se vyškvařováním, extrakcí vhodným rozpouštědlem  Lůj, sádlo, rybí tuk, kostní tuky  Používají se v potravinářství, při výrobě kosmetiky a léčiv

Rostlinné tuky  Jsou obsaženy v semenech a plodech olejnatých rostlin  Vznikají v rostlinách přeměnou sacharidů  Získávají se lisováním nebo vyluhováním  Olej řepkový, slunečnicový, olivový, lněný, sojový, konopný, kokosový, růžový  Používají se v potravinářství, při výrobě kosmetiky a léčiv, při výrobě nátěrových hmot (fermeže), bionafta

Úkol č.3 Vyber nesprávné tvrzení: a) Tuky jsou stavební látkou buněčných membrán b) Zdroj energie c) Vznikají při fotosyntéze d) Jsou estery vyšších mastných kyselin a glycerolu

Vlastnosti tuků  Mohou být tuhé, mazlavé, kapalné  Ve vodě jsou nerozpustné  Rozpouštějí se v nepolárních rozpouštědlech – benzenu, tetrachlormethanu  Působením tepla, světla, vzduchu nebo mikroorganismů se tuky rozkládají – hořknou a zapáchají (kazí se)

Zdroje  1,2,3,4,6,7 Kliparty Office [online] [cit ]. Dostupné z www:  5  8    Benešová, Marika; Satrapová, Hana.Odmaturuj z chemie.1. vyd. Brno: Didaktis, 2002,