Název šablony: Inovace v chemii52/CH27/26. 3. 2013, Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Uhlovodíky Autor: Mgr. Eva.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Ropa a zemní plyn Ropa vznikla z odumřelých organismů za nepřístupu vzduchu a tlaku nadložních vrstev v průběhu milionů let. Často je doprovázena zemním.
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH16/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Kyseliny a zásady Autor:
Organická chemie.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět: Chemie Ročník: 9.
ZPRACOVÁNÍ ROPY A JEJÍ PRODUKTY
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Chemie Ročník: 9. ročník
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název šablony: Inovace v chemii52/CH26/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Uhlovodíky Autor: Mgr. Eva.
Fosilní paliva Pojem fosilní pochází z latiny a znamená předvěký, pocházející ze starých usazenin. Mezi fosilní paliva se řadí uhlí, ropa a zemní plyn.
Aromatické uhlovodíky (Areny)
Speciální vzdělávací potřeby Klíčová slova Druh učebního materiálu
Paliva - energie fosilní paliva = pravěká zkamenělá (uhlí, ropa, zemí plyn)
ENERGIE A PALIVA Obr. 1 Obr. 2.
Mgr. Ivana Blažíčková Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446 EU-ICT-Ch-8-05.
VY_32_INOVACE_1CH.9.10 Autor: Mgr. Petra Skalická Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Chemie, 9. třída ZŠ Únor 2012 Základní škola Kutná Hora,
Digitální učební materiál
Alkany.
Průmyslové plyny.
Zdroje uhlovodíků Ropa
Uhlovodíky jako palivo VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
CZ.1.07/1.1.10/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_139.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o ropě Autor Ing. Lenka Kalinová Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák zhodnotí užívání fosilních.
Název šablony: Inovace v chemii52/CH28/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Autor: Mgr. Eva Vrtišková Předmět:
Proč je ropa tak důležitá?
Uhlovodíky - shrnutí Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Hořlavý kámen.
UHLÍ.
ROPA.
Zdroje uhlovodíků Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Název šablony: Inovace v chemii52/CH25/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Uhlovodíky Autor: Mgr. Eva.
Zdroje organických sloučenin
Název: Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Zdroje uhlovodíků obrovský význam jako paliva- jejich spalováním se uvolňuje velké množství energie, dále se užívají na výrobu plastů, ropa, uhlí a zemní.
Alkany.
Uhlí, ropa, zemní plyn Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Fosilní paliva – Ropa.
Otázky na opakování Aromatické uhlovodíky VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání.
Přírodní zdroje uhlovodíků – rozdělení:  Zdroje fosilní  vznikaly složitými přeměnami těl živočichů a rostlin v průběhu miliónů let  Mezi fosilní.
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.15_FOSILNÍ PALIVA Název:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Neobnovitelné (fosilní) zdroje energie zdroje energie Uhlí, ropa, zemní plyn.
ROPA a ZEMNÍ PLYN ROPA   též surová nafta nebo zemní olej   černá olejovitá hořlavá kapalina   směs uhlovodíků (hlavně alkanů) → složeno z C, H,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Chemie.
Ch_031_Ropa Ch_031_Paliva_Ropa Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_07_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: UHLÍ Anotace:
Název školyZákladní škola Kolín V., Mnichovická 62 AutorMgr. Jiří Mejda Datum NázevVY_32_INOVACE_19_CH9_uhlí TémaUhlí.
VY_32_INOVACE_10_1_7 Ing. Jan Voříšek  Uhlí, co je to uhlí?  Uhlí patří mezi pevná fosilní paliva, která vznikla geochemickými přeměnami rostlinných.
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch9 - 8 Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno:
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana ZMRHALOVÁ
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Zpracování ropy D. Snop, V. Koniuk 2015/2016.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název vzdělávacího materiálu Základní suroviny organické chemie
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.16_PALIVA Název: Paliva.
Topné plyny VY_32_INOVACE_17_328
Uhlovodíky Chemie 9. třída.
VY_32_INOVACE_06_CHEMIE_9.ROČNÍK_06_PALIVA, ROPA
Organická chemie Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_43_uhlí
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Transkript prezentace:

Název šablony: Inovace v chemii52/CH27/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Uhlovodíky Autor: Mgr. Eva Vrtišková Předmět: Chemie Třída: VIII. Tematický okruh: Uhlovodíky Téma: Zdroje uhlovodíků Druh výukového materiálu: prezentace Použití ICT: interaktivní tabule, prezentace v.ppt, interaktivita Didaktické, metodické poznámky (popis použití výukového materiálu ve výuce): výklad seznamuje žáky se zdroji uhlovodíků, frakční destilací ropy a využitím jednotlivých podílů. Použité zdroje: - Chemie učebnice pro osmý ročník ZŠ a víceletá gymnázia. FRAUS 2006, Plzeň. - Poznámky k učebnicím chemie.

Ropa, uhlí, zemní plyn

 Kapalná přírodní surovina s charakteristickým zápachem  Světle žlutá až černá barva  Menší hustota než voda  Směs kapalných a pevných uhlovodíků (alkanů, cyklických uhlovodíků, arenů aj.)  Obsahuje i sloučeniny dusíku, kyslíku a síry  Vznikla z drobných vodních organismů za nepřístupu vzduchu a pod tlakem nadložních vrstev hornin

 Frakční destilací, při které se na základě rozdílné teploty varu oddělují v destilační koloně jednotlivé frakce  Z frakcí se získávají :  Plynné uhlovodíky (palivo, propan-butan)  Benzín (palivo, rozpouštědlo)  Petrolej (palivo, rozpouštědlo, svícení, zpracování na benzín)  Plynový olej (nafta-palivo pro Dieselovy motory, topná nafta)

 Jako zbytek po atmosférické destilaci zůstává mazut  Používá se k topení nebo se destiluje za sníženého tlaku  Získají se oleje (mazací)  Parafín(svíčky, kosmetika)  Asfalt(vozovky, izolace, asfaltové lepenky)

 Plynná přírodní surovina  Často společně s ropou  Obsahuje asi 90%metanu,etan, propan, butan, oxid uhličitý, dusík, helium,…  Kvalitní palivo a surovina pro výrobu např. formaldehydu, methanolu, acetylenu, halogenderivátů, vodíku, sazí,...

 Stlačený zemní plyn- ekologické palivo CNG

 Usazená hořlavá hornina organického původu  Směs látek obsahujících zejména uhlík, vodík, kyslík, dusík, síra  Podle podmínek a doby prouhelňování se rozlišují různé druhy uhlí  Kvalita uhlí závisí na obsahu uhlíku  Mladší (hnědé) uhlí obsahuje % uhlíku  Starší (černé) uhlí obsahuje % uhlíku

 Vznik černého uhlí  Naleziště v ČR

Nejstarší černé uhlí = antracit  V koksárnách za nepřístupu vzduchu za teploty nad 1000 °C – karbonizace  Vzniká koksárenský plyn (topení)  Dehet (benzen, naftalen, fenol)  Amoniaková voda (hnojivo)  Hlavně KOKS (výroba železa)

 Vzniklo v třetihorách  Mladší, menší výhřevnost

 Využívá se zejména jako palivo v energetice  Spalováním hnědého uhlí vzniká oxid siřičitý- kyselé deště  Využití fosilních paliv:

 Získává se z ropy – nestačí krýt spotřebu  Krakování – uhlovodíky s delším řetězcem C16 (a více) se účinkem teploty štěpí na uhlovodíky s řetězcem kratším, které jsou složkou benzínu okten

 Směs kapalných uhlovodíků C5 – C11  Složení podle naleziště  alkany 60-65%  Cykloalkany 20-25%  areny 10-15%  Vysoce hořlavá a zdraví škodlivá látka  Požití nebo vdechování – euforie, vidiny, poškozuje játra a ledviny

 Oktanové číslo určuje kvalitu benzínu  Čím vyšší, tím je benzín kvalitnější  Čistý benzín má nízké oktanové číslo – přidávají se antidetonační přísady, které jej zvyšují

 Ve druhých písmenech značek prvků naleznete název jedné důležité suroviny. Použijte periodickou soustavu prvků.  A) prvek 4. periody PSP, patří mezi halogeny………………….  B) prvek 7.periody PSP, byl nazván podle vynálezce dynamitu…………………  C)prvek s počtem protonů 93……………..  D)alkalický kov, jehož sloučeniny zbarvují plamen žlutě…………………………………

 Ve druhých písmenech značek prvků naleznete název jedné důležité suroviny. Použijte periodickou soustavu prvků.  A) prvek 4. periody PSP, patří mezi halogeny…Br…(brom)…………….  B) prvek 7.periody PSP, byl nazván podle vynálezce dynamitu…No…(nobelium)……………  C)prvek s počtem protonů 93…Np…(neptunium)………..  D)alkalický kov, jehož sloučeniny zbarvují plamen žlutě………Na…(sodík)………………………  Řešení : ROPA

 Zdůvodni Nafta obsahuje uhlovodíky Nafta je palivo pro motory Nafta je tekutý nerost Nafta je hořlavá kapalina

Uvedené uhlovodíky roztřiď do pěti skupin a skupiny pojmenuj. Naftalen, toluen, okten, butyn, butan, hexadekan, styren, propylen, trimetylpentan, cyklohexan, acetylen, cyklobutan

pg mestskou-hromadnou-dopravu.jpg pg CHEMIE9/9obrazky/kolac.jpg e.jpg 9cf379dee7/mladsi_prvohory01.jpg