Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu Orbis pictus 21. století
OB21-OP-STROJ-SPS-SVE-M-4-013 TRYSKOVÉ MOTORY OB21-OP-STROJ-SPS-SVE-M-4-013
TRYSKOVÉ MOTORY Tryskové motory jsou hnací stroje, ve kterých se tepelná energie získaná spálením paliva přímo přeměňuje v kinetickou energii plynů. Tato energie je pak zcela nebo zčásti využívána k vyvození reakční síly = tahu motoru ve výstupní trysce. Tryskové motory ke svému provozu potřebují palivo a okysličovadlo. Podle zdroje okysličovadla jsou pak rozdělovány na tryskové motory : proudové jejichž činnost je podmíněna existencí kyslíku v prostředí, ve kterém se motor pohybuje raketové jejichž činnost na prostředí závislá není.
PROUDOVÉ MOTORY U proudových motorů se ke spalování využívá atmosférický vzduch. Do spalovací komory je dopravován : kompresorem náporem pulzací. Proudové motory mají méně pohyblivých součástí než pístové motory, z čehož vyplývá jejich snadnější údržba a menší poruchovost. Využívají se především k pohonu letadel. Hromadně se v letectví prosadily v 60. letech, kde umožnily zrychlení a zlevnění dopravy.
PROUDOVÉ MOTORY Druhy proudových motorů : turboventilátorový turbokompresorový turbohřídelový turbovrtulový ventilátorovrtulový náporový – ramjet náporový nadzvukový – scramjet pulzní náporový náporový turbomotor
PROUDOVÉ MOTORY Turboventilátorový motor Motor je tvořen pouze jednou kompresorovou vrtulí. Nelze použít ve vertikální poloze k pohonu letounu (tehdy nemá dostatečnou účinnost). Jediným případem, kdy se může vyskytovat ve vertikální poloze, je u některých helikoptér, kdy zastupuje úlohu běžné vyrovnávací vrtule.
PROUDOVÉ MOTORY Turbokompresorový Turbojet U proudových motorů se ke spalování využívá atmosférický vzduch. Do spalovací komory je dopravován kompresorem. Motory užívají k pohonu kompresoru spalovací turbinu. Tah motoru může být vyvozen : expanzí spalin v trysce takové motory se nazývají čistě proudové expanzí spalin v trysce a tahem vrtule takové motory se nazývají turbovrtulové
PROUDOVÉ MOTORY Turbodmychadlový -Turbofan Motor pracuje na podobném principu jako motor proudový. Obsahuje však navíc dmychadlo, nízkotlaký kompresor, a ještě jednu turbínu, která pohání právě kompresor i dmychadlo Část plynů z dmychadla proudí přímo do motoru, zbytek ho obtéká obtokovým kanálem. Ve výstupní trysce se oba proudy smísí a tím je vyvolán tah. Smísení proudů také způsobí nižší teplotu výstupních plynů
Turbovrtulové motory jsou konstruovány dvojím způsobem: PROUDOVÉ MOTORY Turbovrtulový - Turboprop Účinnost proudového motoru při malých rychlostech rychle klesá. Aby se i při malých rychlostech využil výkon motoru, přidává se na společný hřídel kompresoru vrtule. Rotační pohyb turbíny se tak využívá k roztáčení kompresoru a vrtule. Při menších rychlostech se uplatní tažná síla vrtule, při vyšších reaktivní síla. Turbovrtulové motory jsou konstruovány dvojím způsobem: - jednoturbinové (jednohřídelové) - dvouturbinové (dvouhřídelové).
PROUDOVÉ MOTORY Turbohřídelový - Turboshaft Obdoba turbovrtulového motoru s tím rozdílem, že k němu není přímo napojena vrtule Z převodovky (reduktoru otáček) vystupuje jen hřídel, na kterou se až v konkrétním aplikaci napojují hnací ústrojí - rotory vrtulníků
PROUDOVÉ MOTORY Ventilátorovrtulový - Propfan Kombinace dvouproudového a turbovrtulového motoru Efektivnost je největší při rychlosti okolo 900 km/h, což je mezní rychlost provozu tohoto typu motoru
PROUDOVÉ MOTORY Náporový – Ramjet U těchto motorů není generátor plynu s rotačními součástmi nutný. Ke stlačení vzduchu dojde jeho náporem při vysoké vstupní rychlosti. Do vzduchu je přidáno palivo a zapáleno. Horké plyny expandují tryskou ven a vyvozují tah
PROUDOVÉ MOTORY Náporový nadzvukový – Scramjet Motory nacházejí uplatnění v projektech vysoko a extrémně rychle létajících prostředků. U motorů scramjet je vzduch zpomalen rázovými vlnami na hranách klínů s malým úhlem břitu. Za rázovými vlnami je rychlost proudění ještě nadzvuková a při této rychlosti také probíhá spalování.
PROUDOVÉ MOTORY Pulzní náporový - Pulsejet Toto je úprava náporového motoru tak, aby pracoval i při nulové rychlosti. Motor pracuje ve dvou fázích, které se pravidelně střídají. Nejprve je při otevření ventilů nasáván vzduch do spalovacího prostoru, kde je do něj vstřikováno palivo. Poté dojde k zapálení směsi, přetlakem se ventil uzavře a plyny vystupují tryskou ven
PROUDOVÉ MOTORY Náporový turbomotor - Turboramjet Kombinuje výhodu proudového motoru při nulové a nízké rychlosti a účinnost motoru náporového při výrazně nadzvukové rychlosti. Jeho použití je opodstatněné jen u letounů, létajících běžně rychlostí přesahující M=3
Použitá literatura BOLEK,A., KOCHMAN,J. aj. Části strojů 2. svazek. 5. vydání, Praha: SNTL, 1990 DOLEČEK,J., HOLOUBEK,Z., Strojnictví 1 pro SOU, 1. vydání Praha : SNTL, 1988 KŘÍŽ, R., Strojírenská konstrukce 1. 1. vydání, Praha: SNTL, 1986