Tato prezentace byla vytvořena

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kinematické mechanismy pro transformaci pohybu
Advertisements

Řetězové převody Druhy řetězů zvedací (menší rychlosti, větší síly)
Hřídele a hřídelové čepy
Tepelné motory Jan Nguyen 2.D Telskol.
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Spalovací motory zážehové
Tepelné stroje a motory Sadi Carnot (1796 – 1832)
TEPELNÉ MOTORY.
Funkční jednotky strojů; převody s využitím tření
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Vznětové motory Vznětový motor je v principu konstruován stejně jako zážehový motor. Palivo je do spalovacího prostoru dopravováno odděleně.
Co je to motor? Zařízení zpravidla přeměňující energii z chemické reakce (zpravidla hoření) na energii pohybovou. Motor je obvykle součástí a pohonem.
Spalovací motory vznětové
Spalovací motory.
ZÁŽEHOVÝ MOTOR.
Grantový projekt multimediální výuky
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
VYUŽITÍ TEPELNÉ ENERGIE V PRAXI
Tepelné motory.
Vznětový motor Zbyněk Plch, Tercie, 2008.
Tepelné stroje -motory
Pístové spalovací motory
Tato prezentace byla vytvořena
Digitální učební materiál
Proudový motor Izakovičová Pavla Mančíková Lucie Pálková Tereza
Tato prezentace byla vytvořena
Michal Lukášek Michal Lukášek 8.A Michal Lukášek.
SPALOVACÍ MOTORY.
Spalovací motory s pístem
Čtyřdobý motor 1.Čtyřdobý spalovací motor 1.Čtyřdobý spalovací motor 1.Čtyřdobý spalovací motor 1.Čtyřdobý spalovací motor 2.Carnotův cyklus 2.Carnotův.
TEPELNÉ MOTORY 3 Reaktivní motory.
Tato prezentace byla vytvořena
Tepelné motory.
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Spalovací Turbína.
Tato prezentace byla vytvořena
Elektrický generátor Elektrický generátor je elektrický stroj, sloužící k přeměně jiných druhů energie na energii elektrickou. Nejčastěji se jedná o rotační.
Mgr. Lenka Hanáková 2.ročník Gymnázium Otrokovice
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Spalovací Motory Benzínové
Stroje a zařízení – části a mechanismy strojů
Ročník: 2. ročník strojírenských učebních oborů Typ šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací obor: Strojnictví Téma: Spalovací.
FYZIKA 3 VZNĚTOVÝ MOTOR ZŠ HejniceZ. Hyxa. Vznětové (Dieselovy) motory Palivo – motorová nafta Vznětový motor se vyrábí pouze ve čtyřdobé verzi, místo.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada21 AnotaceZákladní.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
AUTOMATIZAČNÍ TECHNIKA Pneumatické řízení. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Stroje a zařízení pro výrobu a přenos energií 2.Přednáška BW03 - STROJNÍ ZAŘÍZENÍIng. Svatava Henková, CSc.
ESZS Přednáška č.12.
Historie Spalovacích motorů
Pístové spalovací motory
Termika VY_32_INOVACE_05-52 Ročník: Vzdělávací oblast:
Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Uničov, Školní 164
Prúdový motor Michal Mergeš 2.D.
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Spalovací motory čtyřdobé (mění tepelnou energii na mechanickou)
E1 Přednáška č.7.
Transkript prezentace:

Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu Orbis pictus 21. století

OB21-OP-STROJ-SPS-SVE-M-4-013 TRYSKOVÉ MOTORY OB21-OP-STROJ-SPS-SVE-M-4-013

TRYSKOVÉ MOTORY Tryskové motory jsou hnací stroje, ve kterých se tepelná energie získaná spálením paliva přímo přeměňuje v kinetickou energii plynů. Tato energie je pak zcela nebo zčásti využívána k vyvození reakční síly = tahu motoru ve výstupní trysce. Tryskové motory ke svému provozu potřebují palivo a okysličovadlo. Podle zdroje okysličovadla jsou pak rozdělovány na tryskové motory : proudové jejichž činnost je podmíněna existencí kyslíku v prostředí, ve kterém se motor pohybuje raketové jejichž činnost na prostředí závislá není.

PROUDOVÉ MOTORY U proudových motorů se ke spalování využívá atmosférický vzduch. Do spalovací komory je dopravován : kompresorem náporem pulzací. Proudové motory mají méně pohyblivých součástí než pístové motory, z čehož vyplývá jejich snadnější údržba a menší poruchovost. Využívají se především k pohonu letadel. Hromadně se v letectví prosadily v 60. letech, kde umožnily zrychlení a zlevnění dopravy.

PROUDOVÉ MOTORY Druhy proudových motorů : turboventilátorový turbokompresorový turbohřídelový turbovrtulový ventilátorovrtulový náporový – ramjet náporový nadzvukový – scramjet pulzní náporový náporový turbomotor

PROUDOVÉ MOTORY Turboventilátorový motor Motor je tvořen pouze jednou kompresorovou vrtulí. Nelze použít ve vertikální poloze k pohonu letounu (tehdy nemá dostatečnou účinnost). Jediným případem, kdy se může vyskytovat ve vertikální poloze, je u některých helikoptér, kdy zastupuje úlohu běžné vyrovnávací vrtule.

PROUDOVÉ MOTORY Turbokompresorový Turbojet U proudových motorů se ke spalování využívá atmosférický vzduch. Do spalovací komory je dopravován kompresorem. Motory užívají k pohonu kompresoru spalovací turbinu. Tah motoru může být vyvozen : expanzí spalin v trysce takové motory se nazývají čistě proudové expanzí spalin v trysce a tahem vrtule takové motory se nazývají turbovrtulové

PROUDOVÉ MOTORY Turbodmychadlový -Turbofan Motor pracuje na podobném principu jako motor proudový. Obsahuje však navíc dmychadlo, nízkotlaký kompresor, a ještě jednu turbínu, která pohání právě kompresor i dmychadlo Část plynů z dmychadla proudí přímo do motoru, zbytek ho obtéká obtokovým kanálem. Ve výstupní trysce se oba proudy smísí a tím je vyvolán tah. Smísení proudů také způsobí nižší teplotu výstupních plynů

Turbovrtulové motory jsou konstruovány dvojím způsobem: PROUDOVÉ MOTORY Turbovrtulový - Turboprop Účinnost proudového motoru při malých rychlostech rychle klesá. Aby se i při malých rychlostech využil výkon motoru, přidává se na společný hřídel kompresoru vrtule. Rotační pohyb turbíny se tak využívá k roztáčení kompresoru a vrtule. Při menších rychlostech se uplatní tažná síla vrtule, při vyšších reaktivní síla. Turbovrtulové motory jsou konstruovány dvojím způsobem: - jednoturbinové (jednohřídelové)  - dvouturbinové (dvouhřídelové).

PROUDOVÉ MOTORY Turbohřídelový - Turboshaft Obdoba turbovrtulového motoru s tím rozdílem, že k němu není přímo napojena vrtule Z převodovky (reduktoru otáček) vystupuje jen hřídel, na kterou se až v konkrétním aplikaci napojují hnací ústrojí - rotory vrtulníků

PROUDOVÉ MOTORY Ventilátorovrtulový - Propfan Kombinace dvouproudového a turbovrtulového motoru Efektivnost je největší při rychlosti okolo 900 km/h, což je mezní rychlost provozu tohoto typu motoru

PROUDOVÉ MOTORY Náporový – Ramjet U těchto motorů není generátor plynu s rotačními součástmi nutný. Ke stlačení vzduchu dojde jeho náporem při vysoké vstupní rychlosti. Do vzduchu je přidáno palivo a zapáleno. Horké plyny expandují tryskou ven a vyvozují tah

PROUDOVÉ MOTORY Náporový nadzvukový – Scramjet Motory nacházejí uplatnění v projektech vysoko a extrémně rychle létajících prostředků. U motorů scramjet je vzduch zpomalen rázovými vlnami na hranách klínů s malým úhlem břitu. Za rázovými vlnami je rychlost proudění ještě nadzvuková a při této rychlosti také probíhá spalování.

PROUDOVÉ MOTORY Pulzní náporový - Pulsejet Toto je úprava náporového motoru tak, aby pracoval i při nulové rychlosti. Motor pracuje ve dvou fázích, které se pravidelně střídají. Nejprve je při otevření ventilů nasáván vzduch do spalovacího prostoru, kde je do něj vstřikováno palivo. Poté dojde k zapálení směsi, přetlakem se ventil uzavře a plyny vystupují tryskou ven

PROUDOVÉ MOTORY Náporový turbomotor - Turboramjet Kombinuje výhodu proudového motoru při nulové a nízké rychlosti a účinnost motoru náporového při výrazně nadzvukové rychlosti. Jeho použití je opodstatněné jen u letounů, létajících běžně rychlostí přesahující M=3

Použitá literatura BOLEK,A., KOCHMAN,J. aj. Části strojů 2. svazek. 5. vydání, Praha: SNTL, 1990 DOLEČEK,J., HOLOUBEK,Z., Strojnictví 1 pro SOU, 1. vydání Praha : SNTL, 1988 KŘÍŽ, R., Strojírenská konstrukce 1. 1. vydání, Praha: SNTL, 1986